Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vikakoodin luvussa eri kilometrit, ruuvattu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTM5
    Newbiemmer
    • Feb 2017
    • 7
    • fin

    Vikakoodin luvussa eri kilometrit, ruuvattu?

    Kyseessä vm.2006 auto ja N52 motti, vein sen vikakoodin lukuun ja sain koodiksi "2A98, kampiakselin asentoanturi, imupuolen nokka-akseli, korrelaatio." Ilmeisesti tuo korjaantuu ko.anturin vaihdolla, mutta enemmän kiinnostaa sen alla lukeva:

    Taajuus 4
    Nollauslaskuri 19
    Matkamittari 240000 (noin)

    Auton mittarissa kuitenkin on karvan alle 200tkm. Meneekö tuo jonkin teknisen virheen piikkiin, vai onko varmuudella ruuvattu? Suomi-auto ja huoltokirjassa on kaikki huollot tehty suurinpiirtein ajallaan. Myös Trafilta tilaamassani otteessa oli vuodesta 2013 alkaen kilometrit oikein, sen pidemmältä ajalta ei näkynyt mitään mutta eipä ollut muissakaan otteissa mitä tilasin autoja etsiessäni, aina vain sen muutaman vuoden.

    Sen verran pieni heitto että en vielä kiinnostunut selvittämään enempää, liikkeestä tuo on kyllä ostettu nelisen kk takaperin. Myöskään auton kunnosta ei tuollaista heittoa mun silmillä näe mitenkään, käy ja kukkuu nätisti ja sisustassa on kulumaa lähinnä lattiamatossa ja jonkin verran ratin vasemmassa laidassa missä itsekin pidän koko ajan kättäni ajaessa...

    Ja mitäs tuo nollauslaskuri tarkoittaa? Kokonaismäärä kun vikakoodit on nollattu, vai kilometrit?
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by JTM5 View Post
    Kyseessä vm.2006 auto ja N52 motti, vein sen vikakoodin lukuun ja sain koodiksi "2A98, kampiakselin asentoanturi, imupuolen nokka-akseli, korrelaatio." Ilmeisesti tuo korjaantuu ko.anturin vaihdolla, mutta enemmän kiinnostaa sen alla lukeva:

    Taajuus 4
    Nollauslaskuri 19
    Matkamittari 240000 (noin)

    Auton mittarissa kuitenkin on karvan alle 200tkm. Meneekö tuo jonkin teknisen virheen piikkiin, vai onko varmuudella ruuvattu? Suomi-auto ja huoltokirjassa on kaikki huollot tehty suurinpiirtein ajallaan. Myös Trafilta tilaamassani otteessa oli vuodesta 2013 alkaen kilometrit oikein, sen pidemmältä ajalta ei näkynyt mitään mutta eipä ollut muissakaan otteissa mitä tilasin autoja etsiessäni, aina vain sen muutaman vuoden.

    Sen verran pieni heitto että en vielä kiinnostunut selvittämään enempää, liikkeestä tuo on kyllä ostettu nelisen kk takaperin. Myöskään auton kunnosta ei tuollaista heittoa mun silmillä näe mitenkään, käy ja kukkuu nätisti ja sisustassa on kulumaa lähinnä lattiamatossa ja jonkin verran ratin vasemmassa laidassa missä itsekin pidän koko ajan kättäni ajaessa...

    Ja mitäs tuo nollauslaskuri tarkoittaa? Kokonaismäärä kun vikakoodit on nollattu, vai kilometrit?
    Millä ohjelmalla koodit on luettu? Parhaiten kilometrit selviää melko suurella varmuudella kun käyt luetuttamassa avainmuistin merkkiliikkeessä.

    Alkuperäiseen vikaan sen verran, että vika voi olla muuallakin kuin anturissa.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • JTM5
      Newbiemmer
      • Feb 2017
      • 7
      • fin

      #3
      Softa taisi olla Delphi DS150E.

      Oireena tuossa on lähinnä satunnainen nykäisy ajaessa, jonka jälkeen tuntuu hieman nuhaiselle siihen asti että käynnistän auton uusiksi. Edellinen purkki teki samaa ja siinä oli syypää tuo kyseinen anturi, tosin se ilmoitti itsestään tehottomuuden lisäksi myös pitkällä startilla, mitä tämä ei ainakaan vielä tee. Tai sitten siitä meni nokka-akselin anturi, eikä kampi. En muista enää, mutta tuohan selviää kyllä.

      Kummastuttaa miksi 40tkm vuoksi noita viitsisi kukaan ruuvailla. Ei tuo määrä sen suuremmin huoleta, mietinkin haluanko edes oikeasti tietää merkkiliikkeestä yhtään mitään. Helpommalla pääsen kun pistän jonkin vian piikkiin ja nautin hyvistä kyydeistä... Olisi toki mukava tietää voiko tuo johtua jostain muusta, vai viittaako automaattisesti kusetukseen. Tuossa anturivikakoodin yhteydessä se nimenomaan tuosta kertoi, ei muualla.
      Last edited by JTM5; 17-02-2017, 21:25.

      Comment

      • Retze
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 422
        • Keski-Suomi

        #4
        Vikakoodin perusteella kokeilisin ensin putsata molemmat vanoksen solenoidit hyvin. Sit rakentaisin sellasen johdon millä voisin herkistellä solkut liikkumaan hyvin(toinen plussaan ja toinen runkoon, tätä runkoa katkomalla voi solkkua ajella ees taas). Sit nollaisin koodit ja ajelisin tyytyväisenä edellyttäen että olisin saanut ne putsattua liikkumaan hyvin.
        nyk. jalkapelillä
        ex BMW 320i

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4049
          • Turku

          #5
          Älä vaihda anturia, vaan vanosventtiilit. Koodi ei tarkoita rikkinäistä asentotunnistinta.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • JTM5
            Newbiemmer
            • Feb 2017
            • 7
            • fin

            #6
            Originally posted by suppari View Post
            Älä vaihda anturia, vaan vanosventtiilit. Koodi ei tarkoita rikkinäistä asentotunnistinta.
            Tarkoitatko samaa kuin nuo solenoidit? Jossain virallisessa(?) BMW:n bulletin jutussa luki että vanokseen liittyen ei tarvitse vaihtaa mitään jos tuo koodi tulee esiin, vaan nimenomaan puhdistaa. Oletettavasti tarkoitti solenoideja, hukkasin jo kyseisen artikkelin missä niin luki. Miksi tuo sitten sanoo asentotunnistinta? Paska softa, jos vika onkin täysin muualla. En tiedä näistä niin paljoa.

            edit: löytyi tältäkin foorumilta: linkki

            edit2: otinhan minä puhelimella kuvankin siitä koodinlukijasta, näkyy myös koodi 2A82: Vanos aktivointi, katkonainen.
            Last edited by JTM5; 17-02-2017, 22:48.

            Comment

            • Retze
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 422
              • Keski-Suomi

              #7
              Originally posted by JTM5 View Post
              Tarkoitatko samaa kuin nuo solenoidit? Jossain virallisessa(?) BMW:n bulletin jutussa luki että vanokseen liittyen ei tarvitse vaihtaa mitään jos tuo koodi tulee esiin, vaan nimenomaan puhdistaa. Oletettavasti tarkoitti solenoideja, hukkasin jo kyseisen artikkelin missä niin luki. Miksi tuo sitten sanoo asentotunnistinta? Paska softa, jos vika onkin täysin muualla. En tiedä näistä niin paljoa.

              edit: löytyi tältäkin foorumilta: linkki
              Kyllä se niitä juuri tarkoittaa.
              Virallisen ohjeen mukaan ensin puhdistetaan, sitten vaihdetaan ne jos ei pelaa vieläkään. Sitten jos vielä herjaa, taitaa mennäkkin nokka-akselin laakeripukki uusiks eli imupuolen ollessa kyseessä, koko kansi.
              nyk. jalkapelillä
              ex BMW 320i

              Comment

              • JTM5
                Newbiemmer
                • Feb 2017
                • 7
                • fin

                #8
                Originally posted by Retze View Post
                Kyllä se niitä juuri tarkoittaa.
                Virallisen ohjeen mukaan ensin puhdistetaan, sitten vaihdetaan ne jos ei pelaa vieläkään. Sitten jos vielä herjaa, taitaa mennäkkin nokka-akselin laakeripukki uusiks eli imupuolen ollessa kyseessä, koko kansi.
                Ei taida kovin yleistä olla että koko kansi menee? Jotain kyllä löysin nokka-akseleiden urille kulumisesta, mutta joka vehkeestä löytyy jokin kauhutarina niin ei viitsi ressata ennen kuin osuu omalle kohdalle. Se nyt sitten ei millään voi olla vain se asentotunnistin? Täytyy puhdistuttaa nuo solenoidit sitten.

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  #9
                  Originally posted by JTM5 View Post
                  Tarkoitatko samaa kuin nuo solenoidit? Jossain virallisessa(?) BMW:n bulletin jutussa luki että vanokseen liittyen ei tarvitse vaihtaa mitään jos tuo koodi tulee esiin, vaan nimenomaan puhdistaa. Oletettavasti tarkoitti solenoideja, hukkasin jo kyseisen artikkelin missä niin luki. Miksi tuo sitten sanoo asentotunnistinta? Paska softa, jos vika onkin täysin muualla. En tiedä näistä niin paljoa.

                  edit: löytyi tältäkin foorumilta: linkki
                  Kyllä tässä kohtaa ainoa paskaksi luokiteltava asia on sinun asiantuntemuksesi. Diagnoosiohjelmisto ja ajoneuvon itsediagnoosi toimii tässä tilanteessa täysin kuten kuuluu.
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • JTM5
                    Newbiemmer
                    • Feb 2017
                    • 7
                    • fin

                    #10
                    Originally posted by walde View Post
                    Kyllä tässä kohtaa ainoa paskaksi luokiteltava asia on sinun asiantuntemuksesi. Diagnoosiohjelmisto ja ajoneuvon itsediagnoosi toimii tässä tilanteessa täysin kuten kuuluu.
                    Eli ilmoittaa anturin vialliseksi joka ei ole rikki, on normaalia. Juu mun asiantuntemus todellakin on paska, tässähän näitä oppii.

                    Comment

                    • Retze
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 422
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Originally posted by JTM5 View Post
                      Eli ilmoittaa anturin vialliseksi joka ei ole rikki, on normaalia. Juu mun asiantuntemus todellakin on paska, tässähän näitä oppii.
                      2A98, kampiakselin asentoanturi, imupuolen nokka-akseli, korrelaatio Ei missään vaiheessa tarkoita viallista anturia vaan nimenomaan anturien perusteella asennot ei täsmää (kampuran ja imunokan asento)
                      nyk. jalkapelillä
                      ex BMW 320i

                      Comment

                      • JTM5
                        Newbiemmer
                        • Feb 2017
                        • 7
                        • fin

                        #12
                        Originally posted by Retze View Post
                        2A98, kampiakselin asentoanturi, imupuolen nokka-akseli, korrelaatio Ei missään vaiheessa tarkoita viallista anturia vaan nimenomaan anturien perusteella asennot ei täsmää (kampuran ja imunokan asento)
                        Ok, tämä avasi ehkä asiaa hieman lisää. Eli vialliselle anturille lienee sitten täysin oma koodinsa/selitteensä?

                        Comment

                        • Retze
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 422
                          • Keski-Suomi

                          #13
                          Kyllä juuri näin
                          nyk. jalkapelillä
                          ex BMW 320i

                          Comment

                          • JTM5
                            Newbiemmer
                            • Feb 2017
                            • 7
                            • fin

                            #14
                            Originally posted by Retze View Post
                            Kyllä juuri näin
                            Selvä, kiitos. Pajalla jossa koodit luettiin veikkasivat tuota anturia tekstin perusteella, täytyy ottaa sinnepäin yhteyttä että ei tilaakaan sitä anturia sitten. Voisin harkita oman lukijan hankintaa niin saa tutkia näitä itse ennen kuin vie mihinkään, periaatteessa pelkkä koodin saaminen riittäisi. Bluetooth-kikkareet lienee aika köyhiä mutta eivätpä ole kalliitakaan...

                            Comment

                            • teko
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2012
                              • 45
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Retze View Post
                              Kyllä se niitä juuri tarkoittaa.
                              Virallisen ohjeen mukaan ensin puhdistetaan, sitten vaihdetaan ne jos ei pelaa vieläkään. Sitten jos vielä herjaa, taitaa mennäkkin nokka-akselin laakeripukki uusiks eli imupuolen ollessa kyseessä, koko kansi.
                              Vika voi myös olla Vanos-yksiköissä.

                              Mulla antoi edelleen solenoidien vaihdon jälkeen vikakoodeja 2A98 ja 2A82. Olin jo jenkkifoorumeilta lukemani jälkeen henkisesti valmistautunut tuohon laakeripukin remppaan. Saivat merkkihuollossa kuitenkin paikallistettua tarkemman vikakoodin, eli "tooth jump" -vikakoodin vanoksilta. Laitettiin molemmat vanos-yksiköt vaihtoon ja vika korjaantui.

                              Kilometreihin liittyen esim. Carly BMW:ssä on nykyään used car check -toiminto. Auto tallentaa kilometrit paikkoihin: lights, motor ja ignition. Carly BMW tsekkaa, että kaikki paikat näyttää samaa kilometrilukemaa.
                              Last edited by teko; 19-02-2017, 18:24.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎