Announcement

Collapse
No announcement yet.

MUKAVUUS ALUSTA 325d.lle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTS-Mobile
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 38
    • Tervakoski

    MUKAVUUS ALUSTA 325d.lle

    Tarkoitus olisi päivittää alustaa mutta topikilta poiketen, ei koventamalla vaan mukavuutta lisäämällä ja nimenomaan pitkän matkan ajoon, ei radalle!
    Auto on 325d E90 -08 ja ajettu 150tkm, renkaat vakio 225/45-17.

    Alkuperäinen alusta alkaa vetelemään ilmeisesti viimeisiä, on pintakova ja kuopat häiritsee liikaa, kilometrejä kertyy noin 50tkm vuodessa ja pääasiassa motarilla.
    Tarkoitus olisikin löytää jouset/iskarit jotka toimisivat isommillakin nopeuksilla ilman vetelyä, vakaasti, jämäkästi mutta MUKAVASTI - ilman pinta kovuutta!

    Itse olen miettinyt M-Sportin tai Koni FSD tolppia?
    Jouset vakio, kannattaisikohan päivittää samalla? M-Sport vai mitkä?



    PS: Jos jollain nurkissa vähän ajetut hyvät tolpat tarpeettomana, kannattaa tarjota!
    Last edited by JTS-Mobile; 30-03-2017, 12:47.
    Minun BMW tallissa vuosien saatossa:

    AUTOT: E39 523 iA, E39 528 iA, E38 730iA, E39 523iA, E91 325iA ///M-Sport, E90 325d , F34 GT 318D A

    MOOTTORIPYÖRÄT: BMW K1200RS, R1150RT
  • Happyhands
    Bimmer Rookie
    • Jan 2017
    • 71
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by JTS-Mobile View Post
    Tarkoitus olisi päivittää alustaa mutta topikilta poiketen, ei koventamalla vaan mukavuutta lisäämällä ja nimenomaan pitkän matkan ajoon, ei radalle!
    Auto on 325d E90 -08 ja ajettu 150tkm, renkaat vakio 225/45-17.

    Alkuperäinen alusta alkaa vetelemään ilmeisesti viimeisiä, on pintakova ja kuopat häiritsee liikaa, kilometrejä kertyy noin 50tkm vuodessa ja pääasiassa motarilla.
    Tarkoitus olisikin löytää jouset/iskarit jotka toimisivat isommillakin nopeuksilla ilman vetelyä, vakaasti, jämäkästi mutta MUKAVASTI - ilman pinta kovuutta!

    Itse olen miettinyt M-Sportin tai Koni FSD tolppia?
    Jouset vakio, kannattaisikohan päivittää samalla? M-Sport vai mitkä?



    PS: Jos jollain nurkissa vähän ajetut hyvät tolpat tarpeettomana, kannattaa tarjota!
    En osaa alustamerkeistä mitään sanoa, mutta m-sportin ja tavallisen alustan välillä on aika iso mukavuusero omien kokemusten mukaan. Itsellä on tavallinen E91 alusta ja matkanteko on leppoisaa. Kaverilla sama laite M-sportilla ja se kyllä nypyttää ja on selvästi epämukavampi matkantekoon. Eli jos mukavaa etsit niin jättäisin M-sportit yms sporttiset kokonaan harkitsematta.
    E91 330xd käyttöauto - Japsiautoharrastaja

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17853
      • PKS

      #3
      Vakio M-Sport on ainakin BMW:ssä yleisesti ollut kaikissa malleissa hyvin pintakova enkä missään tilanteessa kutsuisi sitä mukavaksi. Sama koskee E90 M-Sport alustaa.

      Koni FSD iskarit on varmaan ihan ok lähtökohta ja vakiojouset, tai sitten tuurilla joku madallusjousi, esim. H&R on omasta mielestäni ihan (pinta)"pehmeydeltään".
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • JTS-Mobile
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 38
        • Tervakoski

        #4
        Itsellä oli joskus aikoinaan E91 325iA M-Sport joka vakio M tolpilla ja oli ihan ok ajoltaan, mutta ei mikään super pehmeä, eli M-Sportit täytyy unohtaa ja miettiä noita Koneja vakio jousilla vai olisiko sitten ihan vakio tolpat? Saattaahan nuo auton alkuperäistolpat olla loppu 150tkm ajolla, tosin ei niiaile eikä huoju vaan on lähinnä tönkkö.. liekkö keulan paino vai mikä, kun tuo 3.0d kone kun painaa melkoisesti. Hiukan olisi kyllä mukava myös tiputtaa ulkonäkö sysitä alaspäin mutta ilman että ajo ominaisuudet kärsi siitä.. onko edes mahdollista?

        Rengas valinnalla kyllä tosin myös paljon merkitystä, nyt alla useamman vuoden vanhat 225/45-17 kumit jotka kovettunut jo melkoisesti vaikka edellisen omistajan toimesta kilometrejä ei ole kertynyt kuin 10tkm/v.. eli renkaat ihan ok, pinnaltaan mutta kovat kuin kivi. Joten siinä myös yksi tekijä lisää joka pitänee päivittää ajan tasalle samalla kertaa, mutta siinäkin taas mietinnän paikka!
        Mitkäköhän bimerissä hyväksi todetut hiljaiset ja mukavat renkaat, hyvät ajaa, kestävät jne?
        Last edited by JTS-Mobile; 31-03-2017, 18:05.
        Minun BMW tallissa vuosien saatossa:

        AUTOT: E39 523 iA, E39 528 iA, E38 730iA, E39 523iA, E91 325iA ///M-Sport, E90 325d , F34 GT 318D A

        MOOTTORIPYÖRÄT: BMW K1200RS, R1150RT

        Comment

        • Vesa
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 363
          • Oulu

          #5
          Entäs KW Street Comfort -alusta? Pystyt säätämään korkeutta ja vaimennusta. Monien mielestä erittäin mukava ja silti jämy.
          Nykyiset:
          BMW F11 535DA xDrive -15
          Toyota Yaris Hybrid -20

          Exiä noin 60 kpl...

          Comment

          • kye
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 320
            • Forssa

            #6
            Miksei laadukkaat alkuperäistä vastaavat kävisi? Esim Sachs
            taka-akselin ns. narinahelat uusiksi ja keskimmäinen ylätukivarsi molemmin puolin ja etupäästä reaktiotankojen puslat ja tietty muutkin mahdollisesti vialliset/väljät alustan osat uusiksi. Ja sen jälkeen kulmat kohdilleen.

            Msport on tosiaan pintakova. Koni FSD on kuraa. Useampia vähänkin ajettuja vaihtanut pois vuotamisen takia.
            - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
            - N42/46 jakopäät
            - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

            tied. 0407247465

            Comment

            • JTS-Mobile
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 38
              • Tervakoski

              #7
              Originally posted by kye View Post
              Miksei laadukkaat alkuperäistä vastaavat kävisi? Esim Sachs
              taka-akselin ns. narinahelat uusiksi ja keskimmäinen ylätukivarsi molemmin puolin ja etupäästä reaktiotankojen puslat ja tietty muutkin mahdollisesti vialliset/väljät alustan osat uusiksi. Ja sen jälkeen kulmat kohdilleen.

              Msport on tosiaan pintakova. Koni FSD on kuraa. Useampia vähänkin ajettuja vaihtanut pois vuotamisen takia.
              Kuulostaa järkevältä, mitä tuollainen projekti teetettynä maksaa suunnilleen osaatko yhtään antaa suuntaa? Ei mitään käsitystä noista heloista, tukivarsista, reaktiotankojen puslista ym mitä maksaa ja millainen homma vaihtaa?

              Vakio iskarit nopeasti katsottuna noin 130€/kpl ( https://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/index/38/8 ) vai mistä kannattaisi katsella?
              Minun BMW tallissa vuosien saatossa:

              AUTOT: E39 523 iA, E39 528 iA, E38 730iA, E39 523iA, E91 325iA ///M-Sport, E90 325d , F34 GT 318D A

              MOOTTORIPYÖRÄT: BMW K1200RS, R1150RT

              Comment

              • kye
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 320
                • Forssa

                #8
                JTS-Mobile laitoin priva-viestin
                - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                - N42/46 jakopäät
                - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                tied. 0407247465

                Comment

                • JTS-Mobile
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2005
                  • 38
                  • Tervakoski

                  #9
                  Originally posted by kye View Post
                  JTS-Mobile laitoin priva-viestin
                  Vastasin, tulikohan perille?
                  Minun BMW tallissa vuosien saatossa:

                  AUTOT: E39 523 iA, E39 528 iA, E38 730iA, E39 523iA, E91 325iA ///M-Sport, E90 325d , F34 GT 318D A

                  MOOTTORIPYÖRÄT: BMW K1200RS, R1150RT

                  Comment

                  • aku1979
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2015
                    • 1152
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by kye View Post
                    Miksei laadukkaat alkuperäistä vastaavat kävisi? Esim Sachs
                    taka-akselin ns. narinahelat uusiksi ja keskimmäinen ylätukivarsi molemmin puolin ja etupäästä reaktiotankojen puslat ja tietty muutkin mahdollisesti vialliset/väljät alustan osat uusiksi. Ja sen jälkeen kulmat kohdilleen.

                    Msport on tosiaan pintakova. Koni FSD on kuraa. Useampia vähänkin ajettuja vaihtanut pois vuotamisen takia.
                    Mulla oli n. 100tkm ajettuna koni fsd:t kans aivan jaskana. Nyt koni sportit vakio jousilla alla. Ihan hyvältä tuntuu.

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2098
                      • *

                      #11
                      Nuo tarvikejouset tahtoo olla kantavampia kuin bemarin alkuperäiset, että lähes aina ne on yhtä pintakovia kuin M-Sport tai kovempiakin.

                      Itse kokeilisin jokerikorttia, mikäli korkeus on tarkoitus pitää suunnilleen M-Sportin tasossa, ja laittaisin neloskoneisen bensa M-Sportin jouset paikalleen kuitenkin kuutoskoneisissa on raskaampi keula, ja 4-koneisten jouset ei ole yhtä kantavia.
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • JTS-Mobile
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 38
                        • Tervakoski

                        #12
                        Nyt ilmeisesti mennään OEM iskareilla, mietityttää vain vielä että onko mahdollista saada madallusta hieman ilman että tulee kova? Lueskellut nyt parina iltana Eibach B12 pro-kitistä, onkohan millainen ja tuleeko kova / epämukava matka-ajoon? Hyvä demo video ainakin heillä https://www.youtube.com/watch?v=Tf4VxD4exis sekä https://www.youtube.com/watch?v=faGvMVmAPIg

                        Jos kokemusta niin olisi mukava kuulla, tarkoitus nyt pikaisesti pistää auto työn alle..
                        Minun BMW tallissa vuosien saatossa:

                        AUTOT: E39 523 iA, E39 528 iA, E38 730iA, E39 523iA, E91 325iA ///M-Sport, E90 325d , F34 GT 318D A

                        MOOTTORIPYÖRÄT: BMW K1200RS, R1150RT

                        Comment

                        • Groke
                          Newbiemmer
                          • Jan 2017
                          • 5
                          • Lounais-Suomi

                          #13
                          Minulla on vastaava tilanne E91 320xd:ssä. Kilometrejä tulee 35tkm vuodessa, tosin kantatieverkolla ja tien kunto vaihtelee huomattavasti. Autolla on ajettu vajaat 220tkm ja alkuperäiset iskarit ovat loppu. Oikea etuiskari on itse asiassa jo korkannut.

                          Paikallinen korjaamo suositteli nimenomaan Eibachin B12-kittiä. X-Driveen tosin valinnan varaa on huomattavasti vähemmän. Madallus on maltillinen, eikä pitäisi olla pintakova.

                          Oma pirssi menee B12 asennukseen ensi torstaina. Samalla käydään alusta muutenkin läpi. Voin loppuviikosta kirjoitella, miltä B12 ajossa tuntuu.
                          E91 320xd -09

                          Comment

                          • juha77
                            BTCF Member
                            • Apr 2003
                            • 749
                            • Vaasa

                            #14
                            Eibach ProKit jouset on ollu mun kokemuksen mukaan hyvät. Kaikkiin bemareihin mitä mulla on ollut oon ko jouset vaihtanut ja samalla Sachs advantake (M-sport iskarit) kaveriksi. Käytännössä autot on olleet 18" rengastuksella. Ehkä voi olla hiukan pintakova mutta tiedä sitten paljonko nuo iskarit tuossa on vaikuttanu. Ens viikolla laitan tuohon e90 330i:n niinikään Eibachit, mutta tällä kertaa vakio iskareitten kanssa koska ne on muutenkin hiljattain uusittu.
                            e90 330ia
                            E36 328i touring
                            Ex:
                            e46 330i touring facelift
                            e46 318ci facelift
                            e36 320i cab M-Sport
                            e36 325i coupe
                            e30 318i

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              #15
                              Kuten dualfun tuossa sanoikin H&R jouset on "pinta pehmeät". Omaan makuun oli jopa liian pehmeän tuntuiset kun tykkään M-Sport tuntumasta. Niille sitten kaveriksi jotkin laadukkaat perus iskarit, esim. Sachs tai Bilstein B4
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎