Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x kallistuksenvakaajat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Groke
    Newbiemmer
    • Jan 2017
    • 5
    • Lounais-Suomi

    E9x kallistuksenvakaajat

    E91 320xd:n alustaa on paranneltu vaihtamalla alusta Eibachin B12 settiin. Lisäksi takapään apurungon pusliin on laitettu Powerflexin insertit.

    Auton mutkakäyttäytyminen alkaa olla lähellä sitä, mitä on haettukin. Kuitenkin takapää tuntuu kallistuvan mutkissa liikaa ja mietinkin vielä kallistuksenvakaajan vaihtamista.

    Autolla ajetaan ympärivuotisesti ja paljon huonokuntoisia teitä pitkin joten mitään liian radikaalia muutosta yliohjaavan suuntaan en halua.

    Vaihtoehtoja riittää.
    Vakio E/T 26,5 / 13
    Eibach E/T 28 / 15
    H&R E/T 27 / 20
    Lisäksi M-Sport alustassa taitaa olla 26,5 / 15.

    Onko kenelläkään kokemusta näistä. Ykkösvaihtoehtona minulla on pelkän takavakaajan päivittäminen M-Sport malliseen. Kannattaako? Huomaako 2mm muutosta ajossa?
    E91 320xd -09
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    #2
    2mm - huomaa, jahka materiaalilla ja valmistustekniikalla on myös eroa - ei aina raakapaksuus kerro kokonaisuutta.

    Väitän, että isoin muutos tulee juurikin tuolla takapäässä jossa vakiovakaaja on hyvin mieto.

    Sen sijaan H&R paksuus takana alkaa olla sinulle varmasti liikaa, autosta tulee selkeästi tosin paremmin mutkaan menevä, mutta saattaa tulla "ylikorostettu". Tosin (ainakin) H&R on käsittääkseni myös E9x säädettävä (varmista vielä), jolloin pehmeimmällä asennolla ollaan varmaan "ihan alueella".

    Itsellä ei ole omakohtaisia kokemuksia E9x kanssa kuin erilaisista vakioalustoista, mutta edelliseen E46 tuli H&R vakaajat laitettua, ja niitä tuli paljonkin säädeltyä erilaisissa olosuhteissa. Uskoisin että E9x voi näitä kokemuksia peilata hyvin.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • TMB
      BTCF Member
      • Apr 2014
      • 124
      • Oulu

      #3
      Nyt kesäkelillä ruvennu vähän häiritsemään 335i kallistelu mutkissa. Alusta on kaikilta osin ihan vakio eikä nyt ollut suunnitelmissa mitään isompaa remonttia. Onko ihan tuhoontuomittu ajatus vaihtaa tuohon pelkästään jäsympi kallistuksenvakaaja vai pitääkö vain kerätä viikkorahoja isompaan päivitykseen kerralla? Eihän tuo nyt mikään kriittinen vika ole, enempi fiiliskysymys.

      Comment

      • aku1979
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2015
        • 1152
        • Helsinki

        #4
        On muuten taka-akselilla jos jonkunlaista puslaa ja tankoa. Ajattelin itse vaihtaa ensihätään vakaajien kumit ja koiranluut.

        Comment

        • Groke
          Newbiemmer
          • Jan 2017
          • 5
          • Lounais-Suomi

          #5
          Nyt on M-Sportin 15 mm takavakaaja autotallin lattialla odottamassa inspiraatiota. Vakaajan vaihto on aika iso työmaa.

          Näppituntumalta tuo M-Sport on selvästi jämäkämpi kuin alkuperäinen.
          Alkuperäisen irrotin kokeeksi koiranluusta ja vääntelin.Tuntui ettei vakiolla voi olla juuri mitään vaikutusta.

          TMB: minulla 1. muutos vakioalustaan oli apurungon pusliin uretaaniset lisäpuslat. Niillä oli todella iso merkitys takapään vaappumiseen mutkissa. Samalla vaihtuu jo vakaajakin aika helposti. Noita vakaajia löytyy alla satasella Ebaystä.
          E91 320xd -09

          Comment

          • TMB
            BTCF Member
            • Apr 2014
            • 124
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Groke View Post
            TMB: minulla 1. muutos vakioalustaan oli apurungon pusliin uretaaniset lisäpuslat. Niillä oli todella iso merkitys takapään vaappumiseen mutkissa. Samalla vaihtuu jo vakaajakin aika helposti. Noita vakaajia löytyy alla satasella Ebaystä.
            Käytin autoa nosturilla, että sai vähän käsitystä operaation laajuudesta. Tuohonhan saa varata koko viikonlopun jos ja kun rupeaa vaihtamaan takavakaajaa. Pitää miettiä että häiritseekö se kallistelu niin paljoa sittenkään =)

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎