Announcement

Collapse
No announcement yet.

320i E90 -08 Tehot kateissa ja bensankulutus tapissa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hanakka
    Newbiemmer
    • May 2017
    • 5
    • Järvenpää

    320i E90 -08 Tehot kateissa ja bensankulutus tapissa!

    Terve kaikille!

    Jonkin verran etsinyt syitä auton vikoihin netistä ja tuli törmättyä tähän Forumiin niin laitoin sitten tunnukset tulille. Olen jonkin verran kyseisiin vikoihin liittyviä keskusteluja jo täällä selannut, mutta sallittakoon tästä uusi topic? Kyseessä sitten ensimmäinen bemari ja en voi itseäni hyvällä omatunnolla kutsua miksikään autoniiloksi

    Vähän historiaa. Eli auto haettiin Saksasta (170hv malli) tuossa pari kuukautta takaperin. Hetihän siitä sitten syttyi se puoliksi keltainen moottorin vikavalo. Noh, myyjä kuittasi vikakoodit ja Suomeen päästiin ilman ongelmia. Vein auton sitten tutulle huoltoon/tarkastukseen jokin putki, joka ohjaa pakoilmaa takaisin imupuolelle oli halki ja se vaihdettiin. Myös pakopuolen nokka-akselin anturi ja kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin koska nämä ilmoittivat vikakoodia. Tästä eteenpäin menee sitten vähän oudommaksi..

    Yksi toisensa jälkeen jokaisen jarrusatulan männät jumiutuivat jaa satuloita sitten vaihdettiin yksi toisensa jälkeen. Kaikki olivat huomattavan ruosteessa kuulemma. Näistä ei mitään vikakoodeja tietenkään tullut, mutta huomasi ajossa ja polttaessa sormet jarrulevyihin.

    Sitten taas vähän myöhemmin syttyi moottorin vikavalo (molemmat). Syynä ilmeisesti sitten tämä nokkaketjun kiristimen tyyppivkika Tämän jälkeen autoon sitten tehtiin täysi nokkaketju huolto. Ketju uusiksi (oli huomattavan venynyt kuulemma), laahaimet ja kiristin. Myös tulpat vaihdettiin samalla, olivat kuulemma aivan loppu. Juu ja ei muuten mennyt takuuseen. (Näistä taisi olla maahantuojalla joskus joku takaisinveto?)

    Vähän myöhemmin syttyi jälleen edellä mainittu vikavalo ja syyksi ilmeni jumiutunut pakovanos-venttiili. No vaihtoon. Tämän jälkeen ei ole vikakoodeja tai vikavaloja vilkkunut, mutta auto tuntuu huomattavan laiskalta, etenkin kiihdyttäessä. Myös hyvinkin kevyellä kaasunpainuksella kulutusmittari pomppaa samantien 20L/100km ja keskikulutus hipoo 10L/100km vaikka yhden tankillisen kerkisin ajamaan täysin samaa työpaikka - koti väliä 7L/100km aikaisemmin. Kun auton ajaa kunnolla lämpimäksi, sammuttaa ja käynnistää uudelleen, tuntuu meno vähän paranevan ja bensankulutus laskevan.

    Voisiko tässä nyt olla kyse rikkoutuneesta katista (seissyt jossain Saksan tulvissa pohjaa myöten -> selittäisi ruostuneet jarrut) ? Mikäs juttu tämä Nox-polttohomma on, en ole moisesta kuullutkaan? Auttakee Remppojen hinnalla olisi tuonut jo kahdeksan vastaavaa kutoskoneella :(
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Savumittaus kertoisi jotain. Tuossa oli samalla koneella E60 ja nox pöntössä tavaraa 800g ja savut lambda 2. Päädyttiin eliminoimaan koko nox hökötys ja nyt toimii ja kuulemma kulutus tippui 1,5L. Testerillä näkisi sinunkin autosta tuon tilanteen.
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2093
      • *

      #3
      Tukkeutunut katalysaattori kyllä selittäisi aika paljon. Jos et uutta raski ostaa, viet jollekkin pajalle ja lattialle, yläkautta auki ja tyhjennys ja hitsaamalla takaisin luukku kiinni
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • Hanakka
        Newbiemmer
        • May 2017
        • 5
        • Järvenpää

        #4
        Kiitos neuvoista, täytyy käväistä jossain pajalla mistä löytyy moiset vehkeet, että pääsee tuon pöntön tarkastamaan.

        Mites tämä Valvetronic systeemi, lukenut että senkin kanssa ollut ongelmia kyseisessä mallissa, oireetkin aikalailla täsmänneet oman auton oireita. Onko sen toimintaa mahdollista jollain simppelillä tavalla tarkistaa. Autossahan ei siis mitään vikakoodeja ole, tyhjää näyttää.

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #5
          Originally posted by Hanakka View Post
          Kiitos neuvoista, täytyy käväistä jossain pajalla mistä löytyy moiset vehkeet, että pääsee tuon pöntön tarkastamaan.

          Mites tämä Valvetronic systeemi, lukenut että senkin kanssa ollut ongelmia kyseisessä mallissa, oireetkin aikalailla täsmänneet oman auton oireita. Onko sen toimintaa mahdollista jollain simppelillä tavalla tarkistaa. Autossahan ei siis mitään vikakoodeja ole, tyhjää näyttää.
          Valvetronicin toiminnan pystyy testaan testerillä ja senkin saa softaa muokkaamalla pois pelistä jos ei halua tonneja alkaa kehiin laittaan.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • 325tds
            BTCF Member
            • Aug 2004
            • 293

            #6
            Originally posted by VolvoTDi View Post
            Savumittaus kertoisi jotain. Tuossa oli samalla koneella E60 ja nox pöntössä tavaraa 800g ja savut lambda 2. Päädyttiin eliminoimaan koko nox hökötys ja nyt toimii ja kuulemma kulutus tippui 1,5L. Testerillä näkisi sinunkin autosta tuon tilanteen.
            Puhutaanko tässä nyt bensa-autosta:think
            E93 vaimon
            ex
            E70 3.0 SD
            E46x2
            M5 E39
            325tds E36
            M535i E28
            323i E30
            323 E21




            BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #7
              Jos nyt kuitenkin unohtaisitte sen valvetronicin, kun 170 heppaisessa ei sellaista systeemiä ole.


              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #8
                Originally posted by 325tds View Post
                Puhutaanko tässä nyt bensa-autosta:think
                Kyllä puhutaan bensamoottorista ja tosiaan Valvetronicia ei ole tässä moottorissa.
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • Hanakka
                  Newbiemmer
                  • May 2017
                  • 5
                  • Järvenpää

                  #9
                  Tänään ilmeni myös uusi nyanssi. Eli jostain syystä auto ei sammuta itseänsä kun pysähdyn vaikkapa liikennevaloihin. Ennen pistin tämän kylmän ilman piikkiin (raja muistaakseni +6,5 astetta) ja kone pitää tietenkin olla kunnolla lämmin. Tänään tuli lämpimässä ilmassa painettua 40km motarilla reipasta nopeutta mutta eipä sammunut pysähtäessä. Auttaakos tämä diagnoosiin? Voisiko kyse olla viallisesta termostaatista, kun ilmastointikin tuntuu kesyltä. Tänään ensimmäistä kertaa edes pidin ilmastointia. Voiko tua viallinen termostaatti olla jollain veivillä nuiden kadonneiden tehojen takana? Autohan tuntuu vähän liukkaammalta ja syö vähemmän kun sen on ensin ajanut kunnolla lämpimäksi ja sitten starttaa uudestaan.

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17837
                    • PKS

                    #10
                    Originally posted by Hanakka View Post
                    Myös pakopuolen nokka-akselin anturi ja kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin koska nämä ilmoittivat vikakoodia. Tästä eteenpäin menee sitten vähän oudommaksi..

                    Sitten taas vähän myöhemmin syttyi moottorin vikavalo (molemmat). Syynä ilmeisesti sitten tämä nokkaketjun kiristimen tyyppivkika Tämän jälkeen autoon sitten tehtiin täysi nokkaketju huolto. Ketju uusiksi (oli huomattavan venynyt kuulemma), laahaimet ja kiristin. Myös tulpat vaihdettiin samalla, olivat kuulemma aivan loppu. Juu ja ei muuten mennyt takuuseen. (Näistä taisi olla maahantuojalla joskus joku takaisinveto?)

                    Vähän myöhemmin syttyi jälleen edellä mainittu vikavalo ja syyksi ilmeni jumiutunut pakovanos-venttiili. No vaihtoon. Tämän jälkeen ei ole vikakoodeja tai vikavaloja vilkkunut, mutta auto tuntuu huomattavan laiskalta, etenkin kiihdyttäessä.
                    Onkohan se jakopääremppa mennyt ihan putkeen sitten kuitenkaan, kun edelleen vähän viittaisi että ajoituksessa olisi vikaa.

                    Nämä kaikki viittaavat joko siihen että ketju on pahasti venynyt tai jako pielessä:

                    1.
                    Myös pakopuolen nokka-akselin anturi ja kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin koska nämä ilmoittivat vikakoodia.

                    Tuskin olivat rikki, mutta ko anturit ilmoittivat että lukemat eivät voi pitää paikkaansa.

                    2.
                    Vähän myöhemmin syttyi jälleen edellä mainittu vikavalo ja syyksi ilmeni jumiutunut pakovanos-venttiili. No vaihtoon. Tämän jälkeen ei ole vikakoodeja tai vikavaloja vilkkunut, mutta auto tuntuu huomattavan laiskalta, etenkin kiihdyttäessä.

                    Pakopuolen vanos ilmoittaa samaan tapaan jos jako on pielessä.

                    NOx säiliö saattaa olla myös tukossa. Ensimmäisenä pitäisi selvittää näyttääkö NOx anturi mitään arvoja lämpimällä koneella, että onko NOx poltto edes teknisesti mahdollista. Paljonhan noita antureita on hajonnut, heikoimmat on alkupään osat. Omaani vaihdettiin takuuseen 40tkm kohdalla uusi.

                    Start-stop ei toimi monestakaan syystä aina pysähtyessä, mm. jos lämpötilapyynti sisätiloissa vaatii koneen käynnissäpitämistä (ilmastointi tai lämmitystarvi), kone hyvin lämmin ja vaatii jäähdytystä, koneen lämpötila ei ole riittävä. Katso mittariston salavalikosta lämmöt, normaaliajossa maantiellä pitäisi olla 85-90 hujakoilla, moottoritiellä 95-105, jne.

                    Edit: Vaihdettiinko jakoketjun yhteydessä uudet vanos-säätöpyörät? Ne selittäisi myös ongelmat.
                    Last edited by Dualfun; 18-05-2017, 12:06.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • Hanakka
                      Newbiemmer
                      • May 2017
                      • 5
                      • Järvenpää

                      #11
                      Originally posted by Dualfun View Post
                      Onkohan se jakopääremppa mennyt ihan putkeen sitten kuitenkaan, kun edelleen vähän viittaisi että ajoituksessa olisi vikaa.

                      Nämä kaikki viittaavat joko siihen että ketju on pahasti venynyt tai jako pielessä:

                      1.
                      Myös pakopuolen nokka-akselin anturi ja kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin koska nämä ilmoittivat vikakoodia.

                      Tuskin olivat rikki, mutta ko anturit ilmoittivat että lukemat eivät voi pitää paikkaansa.

                      2.
                      Vähän myöhemmin syttyi jälleen edellä mainittu vikavalo ja syyksi ilmeni jumiutunut pakovanos-venttiili. No vaihtoon. Tämän jälkeen ei ole vikakoodeja tai vikavaloja vilkkunut, mutta auto tuntuu huomattavan laiskalta, etenkin kiihdyttäessä.

                      Pakopuolen vanos ilmoittaa samaan tapaan jos jako on pielessä.

                      NOx säiliö saattaa olla myös tukossa. Ensimmäisenä pitäisi selvittää näyttääkö NOx anturi mitään arvoja lämpimällä koneella, että onko NOx poltto edes teknisesti mahdollista. Paljonhan noita antureita on hajonnut, heikoimmat on alkupään osat. Omaani vaihdettiin takuuseen 40tkm kohdalla uusi.

                      Start-stop ei toimi monestakaan syystä aina pysähtyessä, mm. jos lämpötilapyynti sisätiloissa vaatii koneen käynnissäpitämistä (ilmastointi tai lämmitystarvi), kone hyvin lämmin ja vaatii jäähdytystä, koneen lämpötila ei ole riittävä. Katso mittariston salavalikosta lämmöt, normaaliajossa maantiellä pitäisi olla 85-90 hujakoilla, moottoritiellä 95-105, jne.

                      Edit: Vaihdettiinko jakoketjun yhteydessä uudet vanos-säätöpyörät? Ne selittäisi myös ongelmat.
                      Kiitos vastauksista. Ensi viikon tiistaina olisi auto menossa Tuusulaan Bemu Oy:seen (kokemuksia?) huoltoon. Kun nämä oireet heille kerroin niin veikkailivat NOX-anturia. Sopisi kuulemma oireet tähän. Ikävän kallishan tuo anturi on (400e). Sanoivat, että heidän testerillä pitäisi kyllä löytyä vikakoodi jos ongelma tosiaan on siinä. Muut huollot teettänyt tuossa Mekonomen Airportissa ja vähän ihmetyttää etteikö olisi sitten heidän testerillään näkynyt jos vika tosiaan siinä on.

                      Täytyy käydä tsekkaamassa tuo salavalikko.

                      Comment

                      • Hanakka
                        Newbiemmer
                        • May 2017
                        • 5
                        • Järvenpää

                        #12
                        Noniin, ilmeisesti siellä on termostaatti kuollut ja auto ei nostanut käyntilämpötilaa tarpeeksi korkealle ja kävi liian rikkaalla. Tästä syystä ei myöskään mennyt laihaseos-moodiin eikä nox-poltto käynnistynyt -> nox-pönttö kuulemma tukossa.

                        Autoon vaihdetaan nyt termostaatti ja katsotaan josko pönttö siitä kovalla ajolla aukeisi. Jos ei niin sitten vaihdetaan vielä kyseinen pönttö. Joskohan ne huolettomat kilometrit siellä jossain sateenkaaren päässä odottaisi....

                        Comment

                        • 325tds
                          BTCF Member
                          • Aug 2004
                          • 293

                          #13
                          Selviskö tämä vai menikö paaliin :think
                          E93 vaimon
                          ex
                          E70 3.0 SD
                          E46x2
                          M5 E39
                          325tds E36
                          M535i E28
                          323i E30
                          323 E21




                          BMW vuodesta -82 Laskelmoitua nautintoa

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎