Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 Port Injection asennus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5416
    • S:t Karins

    N54 Port Injection asennus

    Koska tää kytkentä on nyt yhtä tuskaa tumpelolle, niin avataan oma topicci Port Injection asennuksesta N54 moottoriin.
    Tämän näköinen setti on tarkoitus moottoriin asentaa imusarjan ja kannen väliin. Valmistaja on Evolution of Speed.




    ohjaimena minulla on BMS JB4 Port Injection Controller

    ja tankkiin laitoin tuplapumpullinen LPFP (kiitos nic Pluto)




    Homma alkoi sillä että vaihdoin tankkiin Stage 2 pumpun tilalle tuon Stage 3 pumpun. Homma on ihan plug'n play juttu.
    Takapenkki pois paikoiltaan pelkääjän puolelta, matto syrjään ja peltikannen saa auli kun avaa ne 4 10 mm mutteria. Sitten vain letku irti kannesta (purista ja vedä ulospäin) sekä sähköliittimet.


    Peltirengas auleaa myötäpäivään kiertämällä, on tiukassa. Tähän on oma avaimensakin mutta saa auki myös brutaalimmalla vasara/ruuvimeisseli kombinaatiolla.
    Tämän jälkeen muovinen pumpun kansi nousee ylös.


    Pumpun sähköliitin ja pinnankorkeus liitin irti ja pääset pumppuun käsiksi.
    Paluulinjat irti ämpärin kannesta, itse ämpäristä sekä kaksi muuta letkua.



    Liitin aukeaa taas kun sitä puristaa oikeasta kohdasta ja vetää ulospäin. Tämän jälkeen pumpun voi vetää ylös.

    Ainoastaan pumpun kanteen tein reiät ruuveja varten. Näiden kautta 2.s pumppu saa virrat.
    Sitten varsinaisen lätyn asennus. Minulla kun on inletit tuolla kuumalla puolella, niin homma on helppo. Chargerputki pois, kaasuläppäkoteko irti imusarjasta ja sitten tuo ecu purkki irti kiinnikkeistään, tässä kannattaa käyttää 2 pientä ruuvimeisseliä että saa ecupurkin irti kiinnikeraudoista. Sitten vaan imusarja irti. Kaasuläppäkotelolta alipaineletku irti ja koteko syrjään. Tankilta tuleva polttoaineletku irti metalliputkesta. Liitin aukeaa kun sinistä holkkia painaa sisäänpäin letkun suuntaisesti ja vetää samalla letkua irti putkesta.
    Tähän väliin kytketään haaroitusosa.


    Laitoin johtosarjan kiinni suuttimiin.



    Seuraavaksi otin kannesta imusarjan pinnapultit irti, lähtee pienellä torx hylsyllä kivuttomasti. Sitten alkoi ongelmat, pinnapulteissa/kannessa on hieno M7 jenka, eikä nuo uudet pidemmät pinnapultit menneet millään oikeille jengoille. Aina lähti väärälle jengalle ja vinoon. Tunnin tappelin noiden kanssa ja sain lähes korkattua yhdet jengat kannesta . Onneksi sain lainaksi Plutolta M7 hienokierteisen jenkatapin. Sillä kävin kaikki kannen jengat läpi. Kiinnitin rälläkän ruustukkiin, ja tein jokaisen pinnapultin päähän pienen kartion. Tämän jälkeen ne meni täysin kivuttomasti paikoilleen. Niissä oli ainakin näppituntumalla jotenkin vähän paksu se jengan alkupää...:think.



    Oli aika paskamaiset kiristää noi liittimet tuolla ahtaassa paikassa haaroittimella, kuten kohta paljastuu...

    Sitten vaan imusarja, kaasuläppäkotelo ja chargerputki paikoilleen. Sitten akun kenkä paikoilleen ja virrat päälle jolloin LPFP käynnistyy. Sitten katsomaan taskulampulla haaroittimen suuntaan, märkähän se oli se ympäristö...
    Ei muuta kuin rekkulaa irti ja yrittämään kiristää liittimiä. Vähän aikaa ähelsin kiintoavaimien ja siirtoleukapihtien kanssa ja vedin liittimet niin tiukkaan kuin mahdollista. Kuivatin ympäristön viinasta ja ei muuta kuin testaamaan pitääkö. Nyt piti ja osat taas paikoilleen.
    Tähän saakka ilman mitään ohjeitakin tekeminen oli muutamasta haasteesta huolimatta loogista ja eteni hyvin.
    Sitten vasta ne murheet alkoivatkin kun tultiin ohjaimen aseentamiseen ja kytkemiseen, siitä kohta seuraavassa postauksessa.
    Last edited by Tommix; 02-07-2017, 18:18.
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5416
    • S:t Karins

    #2
    PI ohjainpurkkeja on kahta lajia, erikseen ohjelmoitava AIC6 purkki tai BMS JB4 Port Injection Controller, minulla on tämä jälkimmäinen versio.

    Tässä kytkentäohjeet FuelIt sivuilta:


    Tässä kytkentäohjeet N54Tech.com sivuilta:
    Black connects to ground => musta johto runkoon (maa)
    Red connects to JB4 power on green connector => ECU boxissa vihreään virtaliittimeen
    Yellow goes to the BMS data cable #9 => pinni/johto laitetaan JB4 purkin USB tai Bluetooth liittimessä paikkaan 9
    White goes to JB4 DB25 harness spot #15 (where meth blue would normally go) => pinni/johto JB4 liittimessä paikkaan 15 (paikka on tyhjä jos ei käytössä ole ollut metanoli ruiskua)
    Purple goes in the JB4 small gray subconnector #21 as read from the female side => nyt tuli se mysteeri, mihin kytketään purppura johto tuossa harmaassa liittimessä?
    Edittiä:
    paikka 8 urosliittimessä



    Matkan varrella selvisi myös että JB4:ssa on tullut tuki PI:lle vasta myöhään 2015 ja mun purkki on vuodelta 2013. No ei muuta kuin briteistä päivitetty chippi tilaukseen. Sunnuntaina illalla tein tilauksen ja chippi oli minulla kädessä tiistaina neljän aikaan. Oli nopea toimitus, tosin hinta sen mukainen.

    Tänään homma alkoi tuon chipin vaihtamisella.



    Toi oikeanpioleinen chippi vaihtui uuteen. Pienellä ruuvarilla kun alkuun toista päätä vähän avitti, niin lähti ihan kivuttomasti irti. Uudessa chipissä piti vähän jalkoja taittaa sisäänpäin, niin meni kauniisti paikoilleen. Sitten vaan purkki kasaan.

    Sitten alkoi tuo piuhojen kytkeminen. Kuten yllä todettiin purppura piuhakin löysi paikkansa.
    Uudessa chipissä on myös "anti-lag" ominaisuus ja sitä varten piti vielä yksi piuha liittimien välistä vaihtaa toiseen. Eli kyllä sai ECU laatikossa taas purkaa monta liitintä auki.



    Yllä olevassa kuvassa näkyy että sekä JB4 että PI control boxi mahtuu rinnakkain tuonne ECU laatikkoon. JB4:ssa on liittimet molemmissa päissä joten se vaatii syvyyttä aika paljon. Sitä varten sahasin ECU laatikosta pari muovipalaa irti niin tuo boxi upposi paljon syvemmälle laatikkoon. JB4 boxi on tuon kuvassa näkyvän PI boxin takana.
    Uuden chipin myötä tuli myös tuo "anti lag" ominaisuus jota varten piti vielä yksi kytkentämuutos tehdä


    Illan päätteksi vielä vähän jännitystä ja akun miinuskaapeli paikoilleen ja autoon virrat päälle ja yhteys JB4 purkkiin. Yhteys purkkiin oli kunnossa ja luin ja poistin kaikki vikakoodit. Sitten vielä testi että lähteekö mosa vielä tulille, lähti se huh huh .

    Seuraava mysteeri on selvittää mistä ohjaava 12V signaali LPFP 2.s pumpun releelle.
    Minulla ei ole käytössä Hobb's switch:ä. :think:think:think

    Edittiä:
    Kyllä tuon toisen pumpun ohjaukseen tarvitaan painekytkin eli ns Hobbs Switch. Tilasin 15 PSI sulkeutuvan anturin Briteistä. ECU purkista tuon 12 v jännitteen tulle Hobbs Switch:lle. Kun ahtopaineet nousee 15 PSI:hin lähtee 12V jännite releelle. Rele päästää sitten akusta sulakkeen kautta virtaa pumpulle. Tuli testattua että pumppu tosiaan hörähtää kun releelle antoi 12 V.
    Releen kytkentä

    Kun saan tuon Hobbs Switch:n asennettua niin pääsen vetämään ensimmäiset testivedot.

    Täällä ohjeita/keskustelua englanniksi:
    Last edited by Tommix; 02-07-2017, 18:43.
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5416
      • S:t Karins

      #3
      varausta vuelä
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • unam
        Bimmer Rookie
        • Jan 2016
        • 62
        • Kotka

        #4
        Emmää näistä mitään sen enempiä ymmärrä mutta ohjeen mukaan tuossa kuvassa näyttäs että oikea johto merkattu tolla sinisellä "salamalla" ja liitoskin näyttäs olevan siinä urospuolella, tosin tässä kuvan tapauksessa liitetty johto on kelta-musta eikä lila.
        Naaraspuolella laskettuna näyttäisi olevan musta johto, eli numero 21 (naarasliittimen päälle merkattu vasemmanpuoleinen sinipunajohto #14)
        F11 525d xdrive
        ex E92 330d

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5416
          • S:t Karins

          #5
          Originally posted by unam View Post
          Emmää näistä mitään sen enempiä ymmärrä mutta ohjeen mukaan tuossa kuvassa näyttäs että oikea johto merkattu tolla sinisellä "salamalla" ja liitoskin näyttäs olevan siinä urospuolella, tosin tässä kuvan tapauksessa liitetty johto on kelta-musta eikä lila.
          Naaraspuolella laskettuna näyttäisi olevan musta johto, eli numero 21 (naarasliittimen päälle merkattu vasemmanpuoleinen sinipunajohto #14)
          Sininen nuoli osoittaa paikkaan 8, eikö? Tähän se kuvan mukaan tulisi liittää, mutta mihin koloon pääsette laskemalla 21 alaspäin paikasta 26 ohjeen mukaan?
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • unam
            Bimmer Rookie
            • Jan 2016
            • 62
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Tommix View Post
            Sininen nuoli osoittaa paikkaan 8, eikö? Tähän se kuvan mukaan tulisi liittää, mutta mihin koloon pääsette laskemalla 21 alaspäin paikasta 26 ohjeen mukaan?
            En nyt ihan päässyt kärryille.

            Eli nuoli osoittaa urosliittimen paikkaa 8 - kyllä.
            Urosliittimen paikka 8 vastaa naarasliittimen paikkaa 21 ja tähän se neuvotaan ohjeessa kytkemään.
            F11 525d xdrive
            ex E92 330d

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5416
              • S:t Karins

              #7
              Originally posted by unam View Post
              En nyt ihan päässyt kärryille.

              Eli nuoli osoittaa urosliittimen paikkaa 8 - kyllä.
              Urosliittimen paikka 8 vastaa naarasliittimen paikkaa 21 ja tähän se neuvotaan ohjeessa kytkemään.
              Tämä
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎