Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d nostaa lämpöjä 5-10 astetta yli normaalin, dpf vai egr?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • grz
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 274
    • Helsinki

    330d nostaa lämpöjä 5-10 astetta yli normaalin, dpf vai egr?

    E90 330da M57N2, 2006.

    Jäähdytinneste lämpeää osakaasulla:
    Moottorin lämmöt moottoritieajossa vaihtelevasti 92-98c. Hitaassa ajossa yleensä pysyy ihan 88-90c:ssä kuten pitääkin. Ulkoilman lämmöllä ei tunnu olevan merkitystä.
    Lämpö nousee heti muutamalla asteella jos kiihdyttää osakaasulla. Viittaisiko tämä EGR-coolerin vikaan vai mistä kyse? Täyskaasulla lämpö ei nouse, voi jopa laskea hieman.
    Kannattaisiko vain ohjelmoituttaa EGR kokonaan pois käytöstä?

    DPF antaa vikakoodia, EGR ei. Moottorivalo ei kuitenkaan pala.
    Päätermari ja vesipumppu on vaihdettu alkuvuodesta, EGR-termari ja jäähynesteet pari viikkoa sitten. Lämpöily ei muuttunut.
    Valkoista sumua pakoputkesta tai hajuja en ole huomannut. Jäähynestettä ei ole kadonnut ainakaan nyt 500km aikana.

    Mitenhän tästä kannattaisi edetä?

    Vikakoodit:

    Code:
    4CE0  4CE0 Partikelfiltersystem
    Error counter:    0 Logistic counter: 40
    Mileage                                 186888     km   
    Motordrehzahl                             1765.28  1/min   
    Kühlmitteltemperatur                        94.30  °C   
    Raildruck Ist                              512.00  bar   
    Einspritzmenge                              15.75  mg/Hub   
    Luftmasse pro Zylinder                     428.50  mg/Hub   
    Ladedruck Istwert                         1289.85  mbar   
    Pedalwertgeber                               0.00  %   
    Differenzdruck über Partikelfilter          68.92  mbar
    Fahrzeuggeschwindigkeit                    103.63  km/h   
    Umgebungsdruck                             984.62  mbar
    
    Motorschutzregeneration wurde aktiviert (Partikelfilter stark beladen)   Testbedingungen erfüllt   
    Fehler bisher nicht aufgetreten   Fehler würde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen   
    Fehler im Shadow eingetragen   
    Umweltbedingungen 1. Block gültig (Fehler nur einmal aufgetreten)
    Umweltbedingungen 2. Block ungültig (Fehler nur einmal aufgetreten)
    Error code: 4C E0 01 03 00 00 00 28 5B 41 40 90 41 28 44 83            00 07 69 64 =============================================================
    Code:
    E R R O R   M E M O R Y           --------------------------------------
    Date:      23.08.2017 18:56:47 ECU:       D62M57B0 JobStatus: OKAY Variant:   D62M57B0 ------------------------------------------------------------
    RESULT:    1 error in error memory ! ------------------------------------------------------------
    4667  4667 Partikelfiltersystem
    Error counter:    1 Logistic counter: 19
       Mileage                                 188016     km   
    Motordrehzahl                             1820.44  1/min   
    Kühlmitteltemperatur                        97.31  °C   
    Raildruck Ist                              598.65  bar   
    Einspritzmenge                              16.54  mg/Hub   
    Luftmasse pro Zylinder                     441.11  mg/Hub   
    Ladedruck Istwert                          955.08  mbar   
    Differenzdruck über Partikelfilter          68.92  mbar   
    Rußmasse im Partikelfilter                   5.00  g   
    Aschenmasse im Partikelfilter               40.96  g   
    Umgebungsdruck                            1004.31  mbar
    
    zu haeufige Regenerationen   
    Testbedingungen noch nicht erfüllt   
    Fehler momentan vorhanden, aber noch nicht gespeichert (Entprellphase)   Fehler würde kein Aufleuchten einer Warnlampe verursachen  
     Fehler nicht im Shadow eingetragen   
    Umweltbedingungen 1. Block gültig (Fehler nur einmal aufgetreten)
    Umweltbedingungen 2. Block ungültig (Fehler nur einmal aufgetreten)
    Error code: 46 67 54 02 00 00 01 13 5B CE 42 93 4C 2A 46 61            07 05 29 66 =============================================================
    1990 325i M Technic II
    2016 420d Gran Coupe
    ex:2006 330d M Sport
    ex:2004 325i M Sport
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    Eihän kyseessä ole dpf poltto? Tällöin myös moottorin lämpötila nousee kun poltossa pöntön lämpötila nousee tuonne 500-600 asteen tuntumaan...
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • grz
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 274
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by fraatti View Post
      Eihän kyseessä ole dpf poltto? Tällöin myös moottorin lämpötila nousee kun poltossa pöntön lämpötila nousee tuonne 500-600 asteen tuntumaan...
      Ei liene poltto, kun lämmöt ovat siis pysyvästi koholla.
      1990 325i M Technic II
      2016 420d Gran Coupe
      ex:2006 330d M Sport
      ex:2004 325i M Sport

      Comment

      • Jacques
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 573
        • pk

        #4
        Onko termarit alkuperäisiä vai tarvikkeita? Alkuperäiset ovat pitäneet lämmöt tarkasti max 91c mutta tarvikkeilla huomannut että lämpö saattaa nousta 93-95 haarukkaan.
        Mietin onko moottorin puolesta väliä jos jäähdytysneste on toisinaan vähän korkeammalla tasolla?
        G30 540i
        F32 435d

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Mikä tässä oli se ongelma? Ihan normaalia, että lämmöt voi nousta yli termarin ilmoitetun lämmön. Alle 100C lämmöt, niin itse en jaksaisi moisella vaivata päätä.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            Kovaa ajoo vaa
            Ei nämä mitää mannertenvälisiäohjuksia ole
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Driver22
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2093
              • *

              #7
              Tarviketermareista se syy ainakin voi löytyä, siinä kohdassa vain alkuperäistä paikalleen... minulla oli Behr:n tarviketermarit jonkun aikaa paikallaan, lämmöt nousi ajossa sinne 90-98c välille kunnes lopulta tarviketermarin kotelo alkoi vuotaa kun oli hiukan kiero orkkista paikalleen ja lämmöt sen jälkeen olleet vakaasti sen 88c tuntumassa muistaakseni, kuitenkaan heittelyä ei enää tapahtunut kuten tarvikeosilla.
              F31 330D Xdrive M-Sport

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 594
                • Espoon haja-asutus

                #8
                Onko auto muuten niillä jäähdyttimen kaihtimilla?

                Meillä taloudessa kaksi M57TU2:sta. 330d on ilman kaihtimia ja käy 89...92 C välillä koko ajan (autossa orkkis päätermari ja Behrin EGR-termari). 530d:ssä on kaihtimet ja käy muutaman asteen lämpimämpänä 91...94 C (nyt Hella/Behr päätermari ja Behrin EGR-termari; aiemmin Motoradin mekaanisesti särki oleva päätermari ja Behrin EGR-termari). Dpf-poltto nostaa muutaman asteen. Suomen oloissa viitosessa on aniharvoin kaihtimet auki.

                Näitten jäähdytysjärjestelmä ei ole mitenkään tieteellinen. Mekaaninen vesipumppu (joka kierrosten mukaan pumppaa enemmän tai vähemmän) ja mekaaniset termostaatit. Lämpötila voi elää (ja elää) helposti ajotilanteiden muuttuessa muutaman asteen.

                E

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 594
                  • Espoon haja-asutus

                  #9
                  Sen verran vielä havaintoa, että tuollahan näkyi Zu häufige Regenerationen ja tuo tulee, kun auto polttaa hyvin usein (alle sata km välein tms.) On siis myös mahdollista, että siellä on polttoja päällä hyvin usein ja myös siksi seilaa lämmöt. Kannattaisi seurailla ajon aikana polttojen päälle menoa ja lämpötiloja.

                  E

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎