Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i / N54 Via Dolorosa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Topster
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 31
    • Oulu

    335i / N54 Via Dolorosa...

    Näissä asioissa viisaampien mielipidettä haen...

    Vuoden 2016 lopussa kutossuutin kärtsäsi hajottaen kannen (tai toisinpäin, jäi epäselväksi). Ihanan kallista, suosittelen kokeilemaan... No, joka tapauksessa, kansiremppa tehtiin ajan kanssa ja auto takaisin tien päälle (muistaakseni) maaliskuussa 2017.

    Parikymmentä kilometriä nautiskelua ja koneesta omituisia sivuääniä. Ei muuta kuin auto taas pajalle ja tutkittavaksi, jolloin paljastui, että öljyssä metallinpalasia (lue: alakerta paskana).

    No, asiassa vähän aikalisää ja mietintää, että mitä tehdään. Selvisi mm., että uusi kone olisi tullut halvemmaksi, kuin nämä kaikki yhteensä... :think Pitkällisen puhaltelun jälkeen uusia osia tilaukseen, lohko porattavaksi yms.
    Itse kuin en näiden tekniikka-asioiden päälle oikein ymmärrä, niin kommentteja on tullut kysyttyä myös paremmin ymmärtäviltä ja jokainen on ollut sitä mieltä, että kansiremontin yhteydessä on päätynyt alakertaan jotain, joka on sen rikkonut.

    Lähestyin siis tänään korjaamoa, kysyäkseni myös heidän mielipidettään asiasta. Alla käyty s-postiviestittely. Nimet vedetty yli korrektiuden nimissä.
    ________________________

    Topster kirjoitti 2017-09-25 09:28:

    Terve ****,

    Hankala asia näin vuosien tyytyväisen asiakassuhteen jälkeen, joten ajattelin lähestyä näin s-postitse.

    Teille lienee tässä vuosien saatossa käynyt selväksi se, etten itse ole mikään tekniikan asiantuntija. Olen jutellut tästä moottoriprojektista aika monen asiaa paremmin ymmärtävän kanssa ja jokainen heistä on nostanut esiin epäilyksen siitä, että mikä lienee ollut kansiremontin rooli tuon alakerran rikkoutumisessa. Kaikki ovat pitäneet todennäköisenä, että kantta laittaessa alakertaan on päätynyt jotain, joka on aiheuttanut sen hajoamisen.

    Itse osaan ajatella asiaa vain käytännön kautta. Mikä on todennäköisyys, että alakerta poksahtaa niiden parinkymmenen kilometrin aikana, jotka ehdin ajaa kansiremontin jälkeen, jos ei se jollain tavalla liittyisi tuohon tekemäänne remonttiin? Kansiremontin yhteydessähän vaihdoitte öljyt koneeseen, eikä silloin noussut esille mitään hälyttävää. Puhuit itse aiemmin siitä, että voitelu olisi ollut vaillinaista. Auto on kuitenkin ollut minulla jo viimeisen n. 70tkm ajan ja tiedätte sen, että huollot, mukaan lukien öljynvaihdot, on toteutettu asianmukaisesti, kun ne on teillä tehty.

    Kuten sanottua, niin vähän epäilyttää tämä alakerran ongelmien esiintymisen ajankohta ja sen tapahtuminen välittömästi kansiremontin jälkeen.

    Toivoisin teidän ottavan tähän asiaan kantaa ja antavan oman näkemyksenne asiasta.

    Terveisin,
    Topster

    _________________

    From: *****
    Sent: 25. syyskuuta 2017 11:02
    To: Topster
    Subject:

    Terve
    Mielestäni tuo laakerien hajoaminen ja kiinnileikkaaminen johtuu viallisten suuttimien vuoksi laimenneesta öljystä, suuttimet vuotaneet pikkuhiljaa polttoainetta sylinteriin ja tästäsyystä öljy laimentunut ja aiheuttanut nuo kyseiset vauriot. Jos nuo viat olisi tulleet lyhyessä ajassa niin öljynpaineessa olisi pitänyt olla vikaa ja mikään ei tässä viittaa siihen että öljynpaine olisi ollut matala. Vastaavia suuttimen vuodon takia hajonneita moottoreita on tullut vastaan pienemmissä Bemareissa ja Mineissä. Mielestäni on todennäköistä että laakerit ovat olleet viallisia jo pitkään ja lopullinen hajoaminen tapahtui vasta koneremontin jälkeen.
    Ystävällisin terveisin
    *****

    _______________________

    Topster kirjoitti 2017-09-25 11:10:

    Kaikki suuttimetkin vaihdettiin uusiin siellä teillä pari vuotta sitten. Näet varmaan teidän tiedostoistanne tarkemmin, milloin.

    Kuten sanottua, niin käytännön järjellä ajatellen tuo ajoitus kuulostaa hieman ihmeelliseltä, että alakerta olisi lauennut niiden muutaman kymmenen ajetun kilometrin aikana, mitä ehti olla käytössä remonttien välissä, ilman että kansiremontilla olisi mitään tekemistä asian kanssa."
    _______________________


    From: *****
    Sent: 25. syyskuuta 2017 11:18
    To: Topster

    Terve
    Ne suuttimet jotka toimitit silloin oli vanhalla osanumerolla, uudemmalla osanumerollakin tullut 11 versiota eli aika monesti tehty parannuksia suuttimiin noiden jälkeen. Noitten suuttimien kanssa ollut paljon ongelmia ja ihan vastaava laakeririkko suuttimen takia tullut meillä vastaan sakan Audin kanssa. Kuten aikaisemmin mainitsin niin vika on tullut varmasti jo ennen remonttia mutta lopullisesti hajonnut vasta remontin jälkeen.


    ____________________


    Eli kysymyksenä niille, jotka näistä jotain ymmärtää: Mitäpä olette mieltä?



    G31 520d x-drive 2017
    Porsche Cayenne Turbo 2006
    VW Kupla 1967

    Ex-E90 335i (pre-LCI 2008)
    TTE550 turbos, TTE inlets, catless dp's, Wagner Evo II, Burger DCI, Burger CP, Turbosmart BOV Dual, MMP port injection, Walbro stage2, Burger Meth kit, Supersprint
    Ulkopuolelta melko vakio m-sport.
    Ex- Käyttis F11 530D
    Ex- Suzuki Hayabusa
  • [Snowboarder]
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 2188
    • Karstula

    #2
    Jos siellä suutin on vuotanut, niin sehän pääsee menemään öljyn sekaan ja heikentää voitelua. Ne laakerit olisi ollut hyvä tarkistaa sillon kansiremontin yhteydessä,varsinkin kun tiedossa ollut suuttimesta johtuva vika. Aika vaikee kuvitella että kansirempassa olisi jotain sössitty,että saa alakerran laakerit rikki? Ellei oo moottoria käytetty ilman öljyjä tms
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      #3
      Millä tavalla se kansi hajosi?
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Niin, vähän nyt kuulostaa oudolta että suutin hajottaisi kannen. Jos jotain suutinvioissa hajoaa niin yleensä mäntä.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #5
          Itse olen sitä mieltä kaikkia tehtaan dokumentteja tutkittuani koskien moottoreita että saattaa olla hankala päästä perusmoottorikorjaamossa samaan lopputulokseen mitä tehtaalla. Eli saattaa olla että vaihtokone on pidempi ikäinen kuin korjattu ellei sitten ole kyseessä jonkinsortin tyyppivika joka korjataan. Esim laakereissa taitaa olla sellaiset toleranssit että tehtaan arvoihin ei päästä kunnostetuissa koneissa?

          Saattaa olla että olen väärässäkin mutta esim TDn jäljiltä remontoiduissa koneissa on ollut kokonaan väärän auton osia kiinni(öljymäärän anturi) ja muutenkin juuri tuhansilla remontoitu kone käy kuin traktori (N47). Korjauksen jälkeen tulleista vikakoodeista ei välitetä vaikka auto ei toimi kuten pitäisi. Jos asiaa tutkitaan niin artisti maksaa lisää. Esim tuossa BSD-väylä oli kumossa väärän öljymääräanturin takia(diiseliin ruuvattu bensaauton uusi anturi).

          //OT loppu... Auto lienee nyt jo ajossa? Mitä remontti tuli kustantamaan? Paloiko kannesta venttiili/(t)?
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • kapupetri
            Bimmer Rookie
            • Jan 2012
            • 92
            • Vantaa

            #6
            voiko kotikonstein tarkastaa onko öljyn sekaan valunut polttoainetta esim. viallisen suuttimen vuoksi? voisi muut ennakoida.
            325i e92 2011

            Comment

            • OVi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2016
              • 514
              • Oulu

              #7
              Öljytikkua haistamallahan se selviää onko öljyn seassa bensaa. Ja tietysti siitä, että yleensä "öljyn" pinta nousee, jos bensa valuu alakertaan.

              Mutta aika jonglööri saa olla, että alakertaan saa jotain kansiremontin yhteydessä. Eipä sinne ole oikeastaan minkäänlaista yhteyttä lohkon yläpäästä, jos männät ovat paikoillaan. Toki jakopään kautta on mahdollisuuksia, mutta tuossa vaiheessa on yleensä öljypohjakin irti ja epäpuhtauden pitäisi mennä ylämäkeen.

              Ja vaikka sinne jotain pääsisikin, niin laakereihin päästäkseen epäpuhtauden täytyy mennä imusihdin ja öljynsuodattimen läpi. Se on sitten toinen juttu jos epäpuhtaus on nestemäistä.
              Last edited by OVi; 25-09-2017, 21:50. Reason: jakopään jutskan
              Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

              Comment

              • kapupetri
                Bimmer Rookie
                • Jan 2012
                • 92
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by OVi View Post
                Öljytikkua haistamallahan se selviää onko öljyn seassa bensaa
                ei näissä sellaista ole
                325i e92 2011

                Comment

                • OVi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2016
                  • 514
                  • Oulu

                  #9
                  No, sittenhän se on nuuhkittava jostain muusta reijästä...
                  Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4049
                    • Turku

                    #10
                    Ei kansiremontissa oikein alakerran laakereita saa rikottua millään. Tuo voitelun heikentyminen bensan takia lienee se oikea syy.
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Paitsi että näköjään N54 kuin myös N52 menee suodattimelta suodatettu öljy kantta pitkin lohkon kautta alas.
                      Kanavaan saa pudotettua roskia mutta sillä tuskin saa täystuhoa aikaiseksi oikein mitenkään, naarmuja ja pitkässä juoksussa öljynpaineen karkailua ehkäpä.
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎