Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattivaihteiston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • amisqo
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 1614
    • Vantaa

    #16
    Originally posted by aku1979 View Post
    Ok kiitos tiedosta. Ai ne ihan suositteli 60tkm vaihtoväliä? Mullahan mennään sitten jo yliaikaa. Pitääpä tilata aika öljypisteeltä.

    Ai niin vaihdettiinhan myös suodatin? Käyttävät varmaan kelpo öljyjä?
    Joo, suodatin vaihettiin omasta pyynnöstä, ois kuulemma mennyt ilmankin vaihtoa :think Orkkis zf:n öljypohja sinne meni 153€ ja öljyinä Valvolinen maxlife ATF.
    e: ja enpä tiiä saattais ne öljyt kauemminkin kestää, mutta sillä suosituksella sanoivat. Oli kyllä se 230tkm ajettu jo sellasta liisteriä, etten epäile yhtään et on
    alkanu vehkeet reistaamaan
    G30 530e iPerfomance M-sport -18
    Ex: F30 330D M-sport -15
    Ex: E90 330D M-sport -06
    Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
    Ex: e30 320i -89
    Ex: e30 318iS -90

    Comment

    • majgul
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 891
      • Oulu

      #17
      Originally posted by amisqo View Post
      Joo, suodatin vaihettiin omasta pyynnöstä, ois kuulemma mennyt ilmankin vaihtoa :think Orkkis zf:n öljypohja sinne meni 153€ ja öljyinä Valvolinen maxlife ATF.
      e: ja enpä tiiä saattais ne öljyt kauemminkin kestää, mutta sillä suosituksella sanoivat. Oli kyllä se 230tkm ajettu jo sellasta liisteriä, etten epäile yhtään et on
      alkanu vehkeet reistaamaan
      Juu, aika riskiä noilla kilsoilla mennä jo vaihtamaan

      Jospa se toimii, ellei tosiaan ollut jo ongelmia niin sitte vaihtoon vaan ilman muuta. 60-80tkm on ihan hyvä vaihtoväli. Omalla oli just rullattu tuo 150tkm ilman vaihtoa, siinä oli jo rajoilla että uskaltaako . Mutta kyllä se vielä alle 200tkm ajetussa pitäs uskaltaa hyvinkin.

      Comment

      • amisqo
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 1614
        • Vantaa

        #18
        Originally posted by majgul View Post
        Juu, aika riskiä noilla kilsoilla mennä jo vaihtamaan

        Jospa se toimii, ellei tosiaan ollut jo ongelmia niin sitte vaihtoon vaan ilman muuta. 60-80tkm on ihan hyvä vaihtoväli. Omalla oli just rullattu tuo 150tkm ilman vaihtoa, siinä oli jo rajoilla että uskaltaako . Mutta kyllä se vielä alle 200tkm ajetussa pitäs uskaltaa hyvinkin.
        Sillä mä sitä itekki jo venytin ku 200 oli taulus, aattelin et fuck it ei se siitä mikskään enään noilla kilsoilla muutu, mut alko tosiaa keljuilee niin oli pakko koittaa.

        Kaverit siis ajo pesuaineita niin kauan öljykierrossa, että paluukama oli puhdasta joten eiköhän sieltä sievosesti sitä paskaa tullut. Jos sieltä joku klöntti irtoaa niin voivoi
        G30 530e iPerfomance M-sport -18
        Ex: F30 330D M-sport -15
        Ex: E90 330D M-sport -06
        Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
        Ex: e30 320i -89
        Ex: e30 318iS -90

        Comment

        • ÄsTee
          Newbiemmer
          • Oct 2016
          • 16
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by amisqo View Post
          Itellä oli laatikon kanssa 2-3 vaihossa kylmällä erittäin töksähtävää vaihtoa ja pelkäsin jo lodjun rikkoutumista (zf6hp26). Kävin öljypisteellä vaihattamassa öljyt ja öp:n huuhtelemalla (sama BG:n kone kun laakkosella) Ja ei ole ikinä ollut lodju niin hyvä kuin nyt.

          Eli jos on ongelmaa vaihtojen kanssa niin suosittelen ehdottomasti sijoittamaan sen 600€ siihen öljynvaihtoon. Mulla hävis ongelmat kokonaan

          Noissi pemarin ikiöljyissäkin se toimivuus vaan katoaa jossain vaiheessa, ja itellä oli vähän pinnatkin vajaalla kun kaapeliholkki vuoti. Senkin jätkät vaihtoi samaan rahaan
          Mulla oli täysin samat oireet + poltto päällä oli aika raju 2-3 vaihto, öljynvaihdon jälkeen pelannu täydellisesti jo 20tkm. Tiedä sitten oliko kyse öljynpinnan vajoamisesta vai oliko jo niin kulahtaneet liemet. Vanhoilla ölpillä olikin ajettu todennäköisesti 250tkm. Autona on kylläkin e61, mutta sama laatikko näissä taitaa olla:think
          E91 335D

          Comment

          • majgul
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2008
            • 891
            • Oulu

            #20
            Originally posted by ÄsTee View Post
            Mulla oli täysin samat oireet + poltto päällä oli aika raju 2-3 vaihto, öljynvaihdon jälkeen pelannu täydellisesti jo 20tkm. Tiedä sitten oliko kyse öljynpinnan vajoamisesta vai oliko jo niin kulahtaneet liemet. Vanhoilla ölpillä olikin ajettu todennäköisesti 250tkm. Autona on kylläkin e61, mutta sama laatikko näissä taitaa olla:think
            Mulle fixuksella sano että noilla kilsoilla mitä mulla oli, ja muutenkin ei ihan heti kannata huuhdella lootaa, vaan suoraan valuttaa se mitä tulee ulos ja vaihtaa. Sano että tehdään yleensä vain silloin tosiaan jos oireilee laatikko, että muuten ei kannata.

            Comment

            • ÄsTee
              Newbiemmer
              • Oct 2016
              • 16
              • Helsinki

              #21
              Originally posted by majgul View Post
              Mulle fixuksella sano että noilla kilsoilla mitä mulla oli, ja muutenkin ei ihan heti kannata huuhdella lootaa, vaan suoraan valuttaa se mitä tulee ulos ja vaihtaa. Sano että tehdään yleensä vain silloin tosiaan jos oireilee laatikko, että muuten ei kannata.
              Oma oli Powermaticilla öljyjenvaihdossa. Siellä oltiin sitä mieltä että kannattaa huuhtelemalla vaihtaa, vaikka kilsoja olikin reilusti.
              E91 335D

              Comment

              • majgul
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 891
                • Oulu

                #22
                Vaihtelee näköjään nämä kannat aika paljon eri liikkeissä

                Comment

                • TMB
                  BTCF Member
                  • Apr 2014
                  • 124
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by majgul View Post
                  Vaihtelee näköjään nämä kannat aika paljon eri liikkeissä
                  Sehän se, kun ei oikein kenelläkään ole muuta kuin yksittäistapauksista ja kaikkein eniten ääntä pidetään tietty niistä paskoista kokemuksista. Kun oma laatikko leipoo öljynvaihdon jälkeen, niin sehän tuntuu että 100% tapauksista...

                  Jollakin isolla pajalla vois olla vähän näkemystä jolla olis jo tilastollista uskottavuutta, mutta toisaalta asiakkaiden asioista puhuminen julkisesti on aina vähän riskaabelia.

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    #24
                    Ei se huuhtelu sitä vaaraa poista että laatikko voisi hajota öljynvaihdon jälkeen. (Vaikka näin sitä paljon mainostetaankin)
                    Ja sitä ei voi/eikä kannata kukaan toisen puolesta sanoa kannattaako ennalta ehkäisevästi sitä tehdä, mutta oma kohtaiset kokemukset on että laatikot ei hajoa öljynvaihtoon, vaikka ei tekisi huuhtelemalla.

                    Mutta ymmärrän miksi niitä hajoaa ja riski on aina olemassa, jos laatikossa on vikaa niin sitten sillä ei enää häviä mitään ja kokeilee öljynvaihdon (näissäkin tapauksissa on yleensä vain hävinnyt öljyä ja taso on liian alhainen)

                    Ennalta ehkäisevässä tilanteessa heitä noppaa ja mieti tarkkaan, veikkaisin että 80% tapauksista kaikki menee hyvin.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      #25
                      Pääasia että riskit on tuotu esille.
                      Vaihdatin Powermaticilla aikanaan öljyt 85tkm kohdalla, ja nyt hieman lipsahti toinen vaihto 175tkm kohdille. Holkki näkyi vuotaneen, eli sekin tuli vaihdettua.
                      Kommentoivat sen verran että ~90tkm ajetut öljyt näyttivät vielä aivan hyviltä. Hyvä näin kun viritysaste on jo kohtuullinen.
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #26
                        E60 Lci ja vaihdettu 90tkm kohdalla ja tarkastettu öljyn likaisuus/määrä noin 215tkm kohdalla. Nyt mittarissa 270tkm ja laatikko toimii kuin uutena.
                        En näe tarpeellisena vaihtaa enää öljyjä ennen paalausta tai vaihteiston hajoamista. 215tkm kohdalla öljy oli kuin uutta ja öljyn määrä oikea.

                        Comment

                        • Zamppa86
                          Newbiemmer
                          • Jul 2016
                          • 27
                          • Uusimaa

                          #27
                          Originally posted by Zamppa86 View Post
                          Kyseessä on 330iA -08 prefacelift, jolla on ajettu noin 110 000 km.

                          Onko normaalia, että näin talvikylmillä ja -kosteilla kylmänä osa vaihdoista on sellaisia "tunnokkaampia"? En nyt tiedä, puhuisinko luistosta, mutta sellaista pientä "samantyylistä" tuntuu, kun ajelee ihan pintakaasulla ja automaatti vaihtaa isommalle noin 40 nopeudessa ja taas siitä seuraavalle 50 nopeudessa. Ei mitään nykimistä tai kytkeytymistä, mutta sellainen "tunnokas vaihto". Yleensä tuon huomaa tosiaan sellaisessa tilanteessa, että kiihdyttää ihan pintakaasulla tuohon nopeuteen, mutta ei sen yli. Eli esim. kiihdyttää 50 nopeuteen ja ajonopeus jää sellaiseksi, että laatikko juuri ja juuri vaihtaa isommalle.

                          Tuota ei tapahdu jokaisella vaihdolla edes samaan nopeuteen kiihdytettäessä. Eli tilanne voi olla se, että ensin tuo tuntuu ja vaikka saman tien hiljentää ja kiihdyttää sitten uudestaan samalla lailla samaan nopeuteen, niin sitten ei tunnu taas mitään. Muutaman kilometrin ajon ja auton lämpenemisen jälkeen vaihdot huomaa oikeastaan pelkästään kierroslukumittarista.

                          Laatikkoon on vaihdettu viime kesänä kaikki öljyt huuhtelulla. Mietin vaan, että onko tällainen käyttäytyminen nyt sitten sitä normaalia talvikäyttäytymistä, kun tosiaan lämpenemisen jälkeen vaihtoja ei käytännössä huomaa ollenkaan?
                          Tässä nyt "tutkiskellut" tätä asiaa ajellessa hieman lisää ja tehnyt vähän lisää havaintoja.

                          Eli tuossa noin 50-55 kohdilla tapahtuu vaihto, joka on käsittääkseni 3 => 4, joka on välillä tunnokkaampi kuin muut. Ei mikään nykäys, mutta sellainen tuntuma, että "kytkin pitää kiinni vähän pidempään" vaihtaessa, jos sallitaan sellainen vertaus manuaalivaihteistoon. Tekee joskus lämpöisenäkin. Joskus myös 1 => 2 tuntuu vähän samanlaiselta, mutta miedommin ja "lyhyemmin". Tuon 3 => 4 juuri ja juuri tuntee takapuolella, kun kuskin paikalla istuu, mutta sen kuitenkin huomaa.

                          Olen vähän yrittänyt rajata tuota, milloin tuo tapahtuu ja tuntuisi, että yleisin tilanne on sellainen "pikkukiihdytys". Eli ei ihan täysin pintakaasulla tapahtuva, mutta ei mikään voimakaskaan kiihdytys. Jos koitan pukea tätä prosenttiluvuiksi, niin jossain "vaikeasti määritettävässä" kohdassa jossain 15 - 35 % kiihdytyksen paikkeilla, kun vaihteisto vaihtaa 3 => 4. Eli lämpimänä ajellessa pintakaasulla ja sellaisella "puolikiihdytyksellä" ja siitä ylöspäin vaihteisto vaihtaa käytännössä "huomaamatta", eli vain moottorin äänestä ja kierrosluvusta huomaa vaihdon. Kevytkiihdytyksessä 3 => 4 joskus/välillä huomaa sellaisen "luiston" tuntuman, että kytkin "pitää kiinni" ihan aavistuksen pidempään. Sanoisin kuitenkin, että sellaiset noin 90 % noista 3 => 4 vaihdoista ei tuollaista huomaa.

                          Viimeisin tuollainen tuntuva vaihto tapahtui, kun ajelin kaupunkialueella puolijyrkkää mäkeä alaspäin, jonka aikana auto kiihtyi 40 => 55-60 ja tapahtui vaihto, jonka tunsi hyvin pienesti takapuolessa, kun "kytkin piti kiinni vähän pidempään vaihtaessa".

                          Mitä tämä nyt oikein on sitten? Kyseessä ensimmäinen talvi uusilla öljyillä ja näillä märillä, kosteilla nollakeleillä alkanut nyt tuntumaan välillä tämmöistä. Vai voiko 110 000 ajetussa lootassa olla jo 3 => 4 kytkinpakka kulahtanut? Vai jotain vieläkin vakavampaa?

                          Mitään merkkivaloja ei kyllä syty. Olen sellaisen käsityksen saanut, että Bemari sytyttelisi aika pienestäkin voimansiirron merkkejä, jos jotain olisi vialla? Katsastutin myös auton tällä viikolla, eikä mitään koodeja kuulemma ollut, ei vuotoja, väljyyksiä ei mitään.

                          Vai voiko tuollainen olla vaan ominaisuus? Tuo 50-55 on kuitenkin se nopeus, missä se kiihdyttäminen, oli se sitten isompaa tai pienempää, kaupunkialueella loppuu ja se nopeus jää siihen. Vertaan vaan siihen, että jos esim. maantiellä kiihdyttää tuolla samalla "vajaalla puolikiihdytyksellä" sinne 70-80 nopeuteen, eli se kiihdytys ei lopu heti tuon 3 => 4 vaihdon jälkeen, niin tuota ei käytännössä silloin tunnu, kun nopeus jatkaa kasvamista tuon noin 55 nopeuden yläpuolelle. Ehdin ajella autolla noin vuoden verran ennen noita öljyjen vaihtoja ja mielestäni heti oston jälkeen huomasin, että tuo 50-55 kohdilla tapahtuva oletettava 3 => 4 vaihto tuntui hieman erilaiselta kuin muut, mutta ajattelin silloin "että laatikko vaihtaa isommalle just siinä viidessäkympissä, mitä kaupungissa ajelen, että kai se kuuluu ominaisuuksiin ja laatikon käytökseen". Muutama kaveri myös tuolloin autoa kokeili, eräskin asentajana työskennellyt ja itsekin uudehkolla automaatilla ajeleva, joka sanoi, että kylläpä vaihtaa laatikko nätisti, eikä puhunut mitään, että tuo olisi tuntunut mitenkään oudolta. Nyt puolisen vuotta uusien öljyjen vaihdon jälkeen, kun uusilla litkuilla on ajeltu sellainen ehkä nelisen tuhatta, ja tuli talvikoleat, on alkanut tuntua tuollainen "pieni nopea luisto" tietynlaisissa tilanteissa noilla samoilla kohdilla.
                          Last edited by Zamppa86; 05-01-2018, 19:15.

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            #28
                            Originally posted by Zamppa86 View Post
                            Tässä nyt "tutkiskellut" tätä asiaa ajellessa hieman lisää ja tehnyt vähän lisää havaintoja.

                            Eli tuossa noin 50-55 kohdilla tapahtuu vaihto, joka on käsittääkseni 3 => 4, joka on välillä tunnokkaampi kuin muut. Ei mikään nykäys, mutta sellainen tuntuma, että "kytkin pitää kiinni vähän pidempään" vaihtaessa, jos sallitaan sellainen vertaus manuaalivaihteistoon. Tekee joskus lämpöisenäkin. Joskus myös 1 => 2 tuntuu vähän samanlaiselta, mutta miedommin ja "lyhyemmin". Tuon 3 => 4 juuri ja juuri tuntee takapuolella, kun kuskin paikalla istuu, mutta sen kuitenkin huomaa.

                            Olen vähän yrittänyt rajata tuota, milloin tuo tapahtuu ja tuntuisi, että yleisin tilanne on sellainen "pikkukiihdytys". Eli ei ihan täysin pintakaasulla tapahtuva, mutta ei mikään voimakaskaan kiihdytys. Jos koitan pukea tätä prosenttiluvuiksi, niin jossain "vaikeasti määritettävässä" kohdassa jossain 15 - 35 % kiihdytyksen paikkeilla, kun vaihteisto vaihtaa 3 => 4. Eli lämpimänä ajellessa pintakaasulla ja sellaisella "puolikiihdytyksellä" ja siitä ylöspäin vaihteisto vaihtaa käytännössä "huomaamatta", eli vain moottorin äänestä ja kierrosluvusta huomaa vaihdon. Kevytkiihdytyksessä 3 => 4 joskus/välillä huomaa sellaisen "luiston" tuntuman, että kytkin "pitää kiinni" ihan aavistuksen pidempään. Sanoisin kuitenkin, että sellaiset noin 90 % noista 3 => 4 vaihdoista ei tuollaista huomaa.

                            Viimeisin tuollainen tuntuva vaihto tapahtui, kun ajelin kaupunkialueella puolijyrkkää mäkeä alaspäin, jonka aikana auto kiihtyi 40 => 55-60 ja tapahtui vaihto, jonka tunsi hyvin pienesti takapuolessa, kun "kytkin piti kiinni vähän pidempään vaihtaessa".

                            Mitä tämä nyt oikein on sitten? Kyseessä ensimmäinen talvi uusilla öljyillä ja näillä märillä, kosteilla nollakeleillä alkanut nyt tuntumaan välillä tämmöistä. Vai voiko 110 000 ajetussa lootassa olla jo 3 => 4 kytkinpakka kulahtanut? Vai jotain vieläkin vakavampaa?

                            Mitään merkkivaloja ei kyllä syty. Olen sellaisen käsityksen saanut, että Bemari sytyttelisi aika pienestäkin voimansiirron merkkejä, jos jotain olisi vialla? Katsastutin myös auton tällä viikolla, eikä mitään koodeja kuulemma ollut, ei vuotoja, väljyyksiä ei mitään.

                            Vai voiko tuollainen olla vaan ominaisuus? Tuo 50-55 on kuitenkin se nopeus, missä se kiihdyttäminen, oli se sitten isompaa tai pienempää, kaupunkialueella loppuu ja se nopeus jää siihen. Vertaan vaan siihen, että jos esim. maantiellä kiihdyttää tuolla samalla "vajaalla puolikiihdytyksellä" sinne 70-80 nopeuteen, eli se kiihdytys ei lopu heti tuon 3 => 4 vaihdon jälkeen, niin tuota ei käytännössä silloin tunnu, kun nopeus jatkaa kasvamista tuon noin 55 nopeuden yläpuolelle. Ehdin ajella autolla noin vuoden verran ennen noita öljyjen vaihtoja ja mielestäni heti oston jälkeen huomasin, että tuo 50-55 kohdilla tapahtuva oletettava 3 => 4 vaihto tuntui hieman erilaiselta kuin muut, mutta ajattelin silloin "että laatikko vaihtaa isommalle just siinä viidessäkympissä, mitä kaupungissa ajelen, että kai se kuuluu ominaisuuksiin ja laatikon käytökseen". Muutama kaveri myös tuolloin autoa kokeili, eräskin asentajana työskennellyt ja itsekin uudehkolla automaatilla ajeleva, joka sanoi, että kylläpä vaihtaa laatikko nätisti, eikä puhunut mitään, että tuo olisi tuntunut mitenkään oudolta. Nyt puolisen vuotta uusien öljyjen vaihdon jälkeen, kun uusilla litkuilla on ajeltu sellainen ehkä nelisen tuhatta, ja tuli talvikoleat, on alkanut tuntua tuollainen "pieni nopea luisto" tietynlaisissa tilanteissa noilla samoilla kohdilla.
                            Hmmm...
                            Eikös 3->4 vaihto ole aina hieman erilainen johtuen laatikon rakenteesta...
                            Tietäjät selittäkää...
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • Zamppa86
                              Newbiemmer
                              • Jul 2016
                              • 27
                              • Uusimaa

                              #29
                              Originally posted by Nettipepe View Post
                              Hmmm...
                              Eikös 3->4 vaihto ole aina hieman erilainen johtuen laatikon rakenteesta...
                              Tietäjät selittäkää...
                              Joo auto on ollut nyt itsellä puolisentoista vuotta ja sillä olen vähän toista kymppiä ajellut. Heti oston jälkeen huomasin, että tuo 3 => 4 vaihto tuntui vähän erilaiselta, kuten jo sanoin. Oletin, että se on se mittarin mukaan 55 km/h, jota käytännössä kaupungilla ajelen, ja kun vaihto tapahtuu juuri noilla kohdilla tai juuri 50 jälkeen. Sellainen vähän tunnokkaampi se oli silloinkin, mutta vasta nyt talvikeleillä ja uusilla öljyillä huomasin tuollaisen yllä kuvaamani käytöksen. Ja tosiaan vaatii aikalailla tietynlaisen kiihdytyksen ja ajotavan, että tulee esille, eikä silloinkaan läheskään joka kerta.

                              Olen "vähän" vainoharhainen automaattilaatikon suhteen, kun valitettavasti satun tietämään, että niitä ei ole kovin "helppo" korjata ja korjaaminen usein maksaa maltaita.

                              Comment

                              • majgul
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2008
                                • 891
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Zamppa86 View Post
                                Joo auto on ollut nyt itsellä puolisentoista vuotta ja sillä olen vähän toista kymppiä ajellut. Heti oston jälkeen huomasin, että tuo 3 => 4 vaihto tuntui vähän erilaiselta, kuten jo sanoin. Oletin, että se on se mittarin mukaan 55 km/h, jota käytännössä kaupungilla ajelen, ja kun vaihto tapahtuu juuri noilla kohdilla tai juuri 50 jälkeen. Sellainen vähän tunnokkaampi se oli silloinkin, mutta vasta nyt talvikeleillä ja uusilla öljyillä huomasin tuollaisen yllä kuvaamani käytöksen. Ja tosiaan vaatii aikalailla tietynlaisen kiihdytyksen ja ajotavan, että tulee esille, eikä silloinkaan läheskään joka kerta.

                                Olen "vähän" vainoharhainen automaattilaatikon suhteen, kun valitettavasti satun tietämään, että niitä ei ole kovin "helppo" korjata ja korjaaminen usein maksaa maltaita.
                                Näissä tahtoo kestää nuo laatikot aika hyvin joten ei kannata heti säikähtää. Itse testannut lisää myös niin ku 5 vaihdetta laittaa nii se menee kovemmin päälle jos on vähän kaasua. Enemmän ku kaasua niin nätisti menee. Lämpimänä ei edes huomaa oikein. Että uskon että ei siinä sun laatikossa mitään hätänä ole.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎