Announcement

Collapse
No announcement yet.

Termariasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Croway
    Bimmer Rookie
    • May 2016
    • 147
    • Karjalan perämetsät

    Termariasiaa

    Sigun M57N2 manuaali, josta tulpattu EGR ja ohjelmoitu. Ainoastaan siis päätermari toiminassa.

    Ulkolämpötila oli seuraavassa lämpöjen tarkkailussa n. -9 astetta ja matkavauhti oli n. 80-100km/h

    Huomioitavaa (?) Autossa ei ollut puskuria paikallaan, vaikutusta?

    Lämmöt nousee matka-ajossa max 81 asteeseen, mutta heiluu 74-80 välillä. Heti kun nostaa kierroksia, muutamassa sekunnissa lämmöt tipahtaa 60 asteen tuntumaan.

    Onko tämä nyt ihan suorilta käsin termarijumppaa? Mahdollisuutta vikakoodien lukuun ei ole vähään aikaan, mutta aina ollut tämä ongelma et hyvin harvoin nousee yli 90 asteen ja luettu silloinkin vikakoodit ja ei ollut mitään moottoripuoleen liittyvää vikaa.

    Ja mikä termari kannattaa ostaa ja mistä? Ja mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla kuin jumppaa tulee jokatapauksessa :think

    Kiitokset!
    F11 LCI 530d xDrive -16

    Ex: BMW 325d E90 LCI -09
  • Juuså
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 210
    • Kuopio

    #2
    Lämpöjen ei tulisi ainakaan tippua jos kierrokset nousee. Ei muuta kun päätermari vaihtoon vaikka Behriin, sen jälkeen lämpöjen tulisi pysyä siinä 82-90c ainakin näin -10 pakkasilla maantienopeuksissa. Mikäli manuaalivaihteisessa on EGR vesikierto, on EGR termari vielä toiminnassa vaikka EGR olisikin tulpattu.
    Last edited by Juuså; 18-01-2018, 19:56.
    G31 540d xDrive -18

    Comment

    • aku1979
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2015
      • 1152
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Juuså View Post
      Lämpöjen ei tulisi ainakaan tippua jos kierrokset nousee. Ei muuta kun päätermari vaihtoon vaikka Behriin, sen jälkeen lämpöjen tulisi pysyä siinä 82-90c ainakin näin -10 pakkasilla maantienopeuksissa. Mikäli manuaalivaihteisessa on EGR vesikierto, on EGR termari vielä toiminnassa vaikka EGR olisikin tulpattu.
      Olen taas ymmärtänyt(mahdollisesti väärin), että korkeammilla kierroksilla lämmöt nimenomaan laskevat, kun nesteet kiertää tiuhempaan.

      Comment

      • Juuså
        BTCF Member
        • Oct 2009
        • 210
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by aku1979 View Post
        Olen taas ymmärtänyt(mahdollisesti väärin), että korkeammilla kierroksilla lämmöt nimenomaan laskevat, kun nesteet kiertää tiuhempaan.
        No itsellä sama moottori vitossarjalaisessa, olen vaihtanut kaikki 3 termaria alkuperäisiin behreihin ja ei kyllä kiihyttäessä lämmöt tipu. Kun oli termarit paskana niin lämmöt lähinnä laski muutamalla asteella kiihyttäessä. Tuleehan siihen moottoriin kierroksilla enemmän rasitusta. Hyvin pysyy yli 100 vauhdissa siinä 88-90 tienoilla lämmöt -10 pakkasellakin, myös minulla on egr ohjelmoitu pois.
        G31 540d xDrive -18

        Comment

        • aku1979
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2015
          • 1152
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by Juuså View Post
          No itsellä sama moottori vitossarjalaisessa, olen vaihtanut kaikki 3 termaria alkuperäisiin behreihin ja ei kyllä kiihyttäessä lämmöt tipu. Kun oli termarit paskana niin lämmöt lähinnä laski muutamalla asteella kiihyttäessä. Tuleehan siihen moottoriin kierroksilla enemmän rasitusta. Hyvin pysyy yli 100 vauhdissa siinä 88-90 tienoilla lämmöt -10 pakkasellakin, myös minulla on egr ohjelmoitu pois.
          Niin kiihdytettäessä, mutta jos vähän pidempää ajaa isommilla. Kyllä mullakin päätermarin vaihto nosti lämmöt n. 70 asteesta normaaleihin lukemiin. Missä on muuten kolmas termari?

          Comment

          • Juuså
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 210
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by aku1979 View Post
            Niin kiihdytettäessä, mutta jos vähän pidempää ajaa isommilla. Kyllä mullakin päätermarin vaihto nosti lämmöt n. 70 asteesta normaaleihin lukemiin. Missä on muuten kolmas termari?
            Automaattilaatikon lämmönvaihtimessa, sitä ei taida e9x löytyä.
            Last edited by Juuså; 18-01-2018, 22:07.
            G31 540d xDrive -18

            Comment

            • M-ERiMiEs
              BTCF Member
              • Jun 2013
              • 210
              • Porvoo

              #7
              Originally posted by Juuså View Post
              Automaattilaatikon lämmönvaihtimessa, sitä ei taida e9x löytyä.
              On kait siellä termari? Ainakin n57 mallissa on mutta löytyykö niitä jostain irtaallaan? Itse en ainakaan löydä mistään moista vaan pitäs uusia koko lämmönvaihdin...
              Last edited by M-ERiMiEs; 19-01-2018, 12:14. Reason: Pikku korjaus
              F11 LCI 535i M-Sport
              Voorti -12

              Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Juuså View Post
                Automaattilaatikon lämmönvaihtimessa, sitä ei taida e9x löytyä.
                Kylläpähän löytyy. Millä logiikalla sitä ei kolmosessa tarvittaisi jos tekniikka kuitenkin sama kuin vitosissa..

                Comment

                • Tome
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 548
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by M-ERiMiEs View Post
                  On kait siellä termari? Ainakin n57 mallissa on mutta löytyykö niitä jostain irtaallaan? Itse en ainakaan löydä mistään moista vaan pitäs uusia koko lämmönvaihdin...
                  Ilmeisesti sen termarin saa kyllä purettua siitä lämmönvaihtimesta irti mutta en ole nähnyt irtaaltaan myynnissä. Eli koko lämmönvaihdin uusittava.

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    #10
                    Se pitää ainakin pitää mielessä, että aika ajoin lämmöt saisi olla yli 80 astetta.
                    Alle tuon ei tehdä dpf puhdistusta -> dpf tukkoon.

                    Jos joku termari vuotaa niin tottakai lämmöt laskee kovilla kierroksilla nesteen virtaamisnopeuden kasvaessa..

                    Automaattilaatikossa myös laatikon öljyt "imaisee"lämpöä samasta syystä virtaamisnopeuden kasvaessa.
                    Mutta se ei kuulu tähän kun aloittajalla manuaali vaihteinen auto.

                    Anyway minulla pysyy lämmöt termostaatin avautumis lämpötilan seudulla 88 C.
                    (On vaihdettu pää ja egr termari ainakin kerran)
                    Pidemmillä ajosuoritteilla +30 km oikeastaan aina...poislukien 30 asteen pakkaset ja lyhyellä ajosuoritteella puhaltimen puhaltaessa paljon lämmintä sisätilaan.
                    Puskurin puuttuminen vaikuttaa varmasti jotain... Paljonko... Ei tietoa...
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9139
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Nettipepe View Post
                      Automaattilaatikossa myös laatikon öljyt "imaisee"lämpöä samasta syystä virtaamisnopeuden kasvaessa.
                      Se lämmönvaihdin toimii ainoastaan jäähdyttimenä, koska neste tulee suoraan jäähdyttimeltä. Lämmönvaihtimelle on ehjällä termostaattiosalla kiertoa vain, mikäli öljyn lämpötila nousee liian suureksi, termostaatin anturiosa on öljykierron puolella.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Se lämmönvaihdin toimii ainoastaan jäähdyttimenä, koska neste tulee suoraan jäähdyttimeltä. Lämmönvaihtimelle on ehjällä termostaattiosalla kiertoa vain, mikäli öljyn lämpötila nousee liian suureksi, termostaatin anturiosa on öljykierron puolella.
                        OK 👍 Hyvä tietää...

                        Kickdownilla tahtoo hetkellisesti kyykätä lämmöt :-?
                        Vuotaako laatikon termari sitten hieman.. Sorry OT
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • aku1979
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2015
                          • 1152
                          • Helsinki

                          #13
                          Välikysymys: millä vehkeellä olette katsoneet automaattilaatikon lämpöjä? Ainakaan carlylla tai torque pro:lla em saanut lukemaa. Varmaan sitten inpa/ista?

                          Comment

                          • Croway
                            Bimmer Rookie
                            • May 2016
                            • 147
                            • Karjalan perämetsät

                            #14


                            ^ ylläolevan linkin mukaan tuossa on jotain tuosta oman bemun EGR jäähystä, mistä selviäisi onko vesikierto omassa autossa vai ei? :think

                            Ja jotain häikkää tuossa päätermarissa jokatapauksessa taitaa olla, osahan ei ole kallis että vissiin lähdetään siitä liikkelle kokeilemaan.
                            F11 LCI 530d xDrive -16

                            Ex: BMW 325d E90 LCI -09

                            Comment

                            • Juuså
                              BTCF Member
                              • Oct 2009
                              • 210
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Croway View Post
                              http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_3597

                              ^ ylläolevan linkin mukaan tuossa on jotain tuosta oman bemun EGR jäähystä, mistä selviäisi onko vesikierto omassa autossa vai ei? :think

                              Ja jotain häikkää tuossa päätermarissa jokatapauksessa taitaa olla, osahan ei ole kallis että vissiin lähdetään siitä liikkelle kokeilemaan.
                              Katot siihen koneen päätyyn näkyykö sulla tuommosta termostaattia siinä egr:n pömpelin päällä. Olen aika varma että sinulta se EGR termari lötyy, joissain vanhoissa m57 moteissa manuaalina ei ole tuota egr termaria ollenkaan, vain suora putki pakosarjasta egr venttiiliin, koko vesikierto puuttuu siis egr:ltä. Jos sulla on egr termostaatti niin sen kunnon voi todeta helposti irrottamalla ja koittamalla puhaltaa siihen, jos päästää läpi niin on juminut auki. Ja vielä siitäkin helpompi keino on lukita kunkin termarin letku kiinni vuorollaan letkupihdeillä, ja katsoa vaikuttaako lämpöihin.

                              Tässä vielä selvennystä.

                              EGR Termarilla
                              Ilman EGR termaria


                              Liekkö näissä minkälainen termostaatti automaattilaatikossa, en ainakaa googlella äkkiseltää löytäny koko lämmönvaihinta e9x? Sama termari se ei ainakaan ole mitä e6x.
                              Last edited by Juuså; 21-01-2018, 20:29.
                              G31 540d xDrive -18

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎