Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 kylmäkäynnistys ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bimmeerzi
    Newbiemmer
    • Jan 2018
    • 19
    • Uusimaa

    N54 kylmäkäynnistys ongelma

    Moikka,

    nyt kaipaisi ideoita mistä kiikastaa. Auto on -08 335i aj.120tkm, autossa on jb4g5.

    Autoa on vaivannut nyt yli vuoden mystinen ongelma. Kylmäkäynnistettäessä moottori saattaa käydä rikastuksen aikana epätasaisesti ja huomaan välillä myös selvää misfireä(ei vikakoodeja). Heti kun rikastusvaihe päättyy, ongelma katoaa välittömästi. Ja tosiaan ongelma esiintyy vain välillä, ei aina. Kesällä ongelmaa ei juuri esiinny, mutta muina kylmempinä vuodenaikoina tätä esiintyy useammin. Varsinkin mitä enemmän pakkasta, sitä useammin ja voimakkaampana tämä ongelma esiintyy.

    Olen vuoden sisällä vain kaksi kertaa saanut härnättyä ongelman esiintyessä jotain vikakoodia ulos sillä tavalla, että nostelen kierroksia. Viime talvena kerran 2fbf Fuel pressure injector release ja tänä aamuna 2fbf Fuel pressure at injector release + 29CF Misfire detection cylinder 3. Kun vikakoodin/koodit saa esille niin käynti muuttuu todella huonoksi. Tänäkin aamuna uudelleen käynnistys riitti ja ongelma poistamiseen, koska moottori ehti vikakoodien lukemisen aikana lämmetä sen verran, että rikastusvaihe meni ohi.

    Autoon on viimetalvena vaihdettu uudet tulpat(NGK ILZKBR7B8DG, kärkiväli pienennetty 0.6mm) ja puolat. Korkeapainepumppu noin 50tkm sitten. Vanhoja tulppia tutkiessa ei myöskään vaikuttanut siltä, että joku/jotkut suuttimet vuotaisivat.

    Auto toimii ajossa hienosti ilman ongelmia. Olen JB4(map1 ja map5) otellut WOT logeja ja kaikki näyttää niissäkin aina hyvältä.

    Eli tällainen keissi. Löytyisikö ideoita mistä lähteä liikkeelle? :think
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17809
    • PKS

    #2
    Onko bensapaineen anturi vaihdettu?
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring
    ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28
    ///M535i '87 zinnoberrot
    ½ E46 316ti Compact
    ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • larippa
      Bimmer Rookie
      • Jun 2015
      • 110
      • hki

      #3
      MHD kiinni ja cold start uppi pois
      e90 335i AT
      JB4, MHD race flash E45, VRSF DP

      Comment

      • Bimmeerzi
        Newbiemmer
        • Jan 2018
        • 19
        • Uusimaa

        #4
        Originally posted by Dualfun View Post
        Onko bensapaineen anturi vaihdettu?
        Hmm, eipä ole vaihdettu. Voisiko johtua siitä kyseinen vaiva? Ihmetyttää juuri se, että ongelma poistuu heti rikastuksen loputtua.

        Originally posted by larippa View Post
        MHD kiinni ja cold start uppi pois
        Hehe. Mennään nyt kuitenkin JB4:llä ja kesällä backend siihen rinnalle. Siitä vois sitten puukottaa ton rikastuksen pois.

        EDIT: Niin ja tosiaan sen voisin myös mainita, että auto lähtee aina "kuin palmun alta" käyntiin. Eli käynnistymisessä ei ole ongelmaa.
        Last edited by Bimmeerzi; 23-01-2018, 12:54. Reason: Lisäys

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17809
          • PKS

          #5
          Originally posted by Bimmeerzi View Post
          Hmm, eipä ole vaihdettu. Voisiko johtua siitä kyseinen vaiva? Ihmetyttää juuri se, että ongelma poistuu heti rikastuksen loputtua.
          Voishan tota sen antamaa arvoa kurkkia miten se muuttuu tuossa kun rikastus loppuu. Mahdollinen tilanne on että painearvo näyttää väärin rikastuksen aikana ja ECU säätää siksi pieleen.
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          E30 325i Touring
          ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28
          ///M535i '87 zinnoberrot
          ½ E46 316ti Compact
          ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36
          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • Bimmeerzi
            Newbiemmer
            • Jan 2018
            • 19
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by Dualfun View Post
            Voishan tota sen antamaa arvoa kurkkia miten se muuttuu tuossa kun rikastus loppuu. Mahdollinen tilanne on että painearvo näyttää väärin rikastuksen aikana ja ECU säätää siksi pieleen.
            Saakos JB4:lla, Carlyllä tai INPAlla seurattu kyseistä sensoria?

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5337
              • S:t Karins

              #7
              Ota manuaalisesti logi kun starttaat auton. Katso miltä se näyttää.
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • Bimmeerzi
                Newbiemmer
                • Jan 2018
                • 19
                • Uusimaa

                #8
                Olen nyt ottanut muutamia logeja kylmäkäynnistyksestä. Mitään ihmeellistä niissä ei mielestäni näy. Yhtään selvästi huonoa starttia ei ole nyt ilmennyt eli niitä en ole saanut ylös. Hiljainen 2FBF koodi oli kylläkin taas ilmestynyt.

                Lpfp pysyy lähes kokoajan 65 lukemassa. Välillä saattaa käydä 69.
                Hpfp pysyy siinä 13-14 paikkeilla koko ajan kunnes lähtee ajamaan.

                Pystyisikö joku jolla on n54 kone niin ottamaan login kylmäkäynnistyksestä siihen asti kun rikastus loppuu. Pääsisi vähän vertaamaan logeja.

                Todella mystistä tämä varsinkin kun tämä on pitkään jatkunut ja mitään selvää ei ole ilmennyt tai hajonnut. Myös tuo 2FBF koodi tuntuu olevan kohtalaisen harvinainen. Googlettamalla löytyy vain vähän tietoa. Monella sama juttu, että välillä heittää tuota koodia "ilman syytä". Toisilla sitten vähän ajan päästä hajonnut esim. hpfp, lpfp, bensapaineanturi, suutin tai vastaavaa :think

                Edit: Ja tuohon aloitustekstin "Kylmäkäynnistettäessä moottori saattaa käydä rikastuksen aikana epätasaisesti" kohtaan vielä selvennys eli moottori tärisee, mutta kierrokset ei heittele.
                Last edited by Bimmeerzi; 08-02-2018, 13:18. Reason: Lisäys

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17809
                  • PKS

                  #9
                  Originally posted by Bimmeerzi View Post
                  Edit: Ja tuohon aloitustekstin "Kylmäkäynnistettäessä moottori saattaa käydä rikastuksen aikana epätasaisesti" kohtaan vielä selvennys eli moottori tärisee, mutta kierrokset ei heittele.
                  Tämä lisäys kuulostaa suuttimilta.

                  Mitäs rough cylinder livedata käynnistäessä? Kaikki pytyt tasaisia? Toisaalta suuttimetkin monesti samaan aikaan alkaa oireilemaan kaikki, joten välttämättä et saa yksittäiselle pytylle mitään jännittävää ulos verrattuna muihin.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring
                  ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28
                  ///M535i '87 zinnoberrot
                  ½ E46 316ti Compact
                  ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Bimmeerzi
                    Newbiemmer
                    • Jan 2018
                    • 19
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Tämä lisäys kuulostaa suuttimilta.

                    Mitäs rough cylinder livedata käynnistäessä? Kaikki pytyt tasaisia? Toisaalta suuttimetkin monesti samaan aikaan alkaa oireilemaan kaikki, joten välttämättä et saa yksittäiselle pytylle mitään jännittävää ulos verrattuna muihin.
                    Kävin ottamassa INPAlla Rough Cylinder arvot kylmäkäynnistyksessä. Kaikki sylinterit pysyivät vihreällä ja mitään isoja heittoja ei sylintereiden välillä ollut. Tällä kertaa tosin ei ollut "huono käynnisty".

                    Comment

                    • Bimmeerzi
                      Newbiemmer
                      • Jan 2018
                      • 19
                      • Uusimaa

                      #11
                      Taas kävin mittaamassa kylmäkäynnistyksen rough, vanos ja lambda arvot. Kaikki oli oikeissa arvoissa.

                      Taitaa olla, että pitää vaan "ajaa vika pihalle"... Kauankohan siihen vielä menee.

                      Comment

                      • mikaell
                        BTCF Member
                        • Jul 2017
                        • 422
                        • Kla

                        #12
                        Kuullostaa niin suuttimilta tuo "tärähtely" tyhjäkäynnillä.

                        Tulppia vois tietysti käyttää irti, kun auto seissyt esim. päivän ja katsoa fikkarilla pyttyyn/haistaa tulppaa haisisko/näkyiskö jossain bensaa. Näin saisi ainakin mahd. suutin vikaa pois suljettua..

                        Selittäisi ainakin tuon lämpimällä kelillä ei esiinny niin helposti > bensa kerkiää haihtumaan pytyn päältä vs talvi/kylmä niin ei haihdu ja vuotava suutin aiheuttaa ongelmaa.
                        Last edited by mikaell; 11-02-2018, 22:46.
                        BMW HUOLLOT JA KORJAUKSET
                        ✓ Viritys/aftermarket osien asennukset myös meiltä!
                        p. 040 166 7576 / Whatsapp

                        Comment

                        • toopi
                          BTCF Member
                          • Jul 2013
                          • 9
                          • kajaani

                          #13
                          Itsellä juurikin sama vika, sama vikakoodi ja oireet. Ei tietoa mistä tulee täälläkään. Auto tosin karvaa vaille 200k ajettu n54. Kirjotteleppas sitten tänne mikäli löytyy syyllinen

                          Comment

                          • Bimmeerzi
                            Newbiemmer
                            • Jan 2018
                            • 19
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by mikaell View Post
                            Kuullostaa niin suuttimilta tuo "tärähtely" tyhjäkäynnillä.

                            Tulppia vois tietysti käyttää irti, kun auto seissyt esim. päivän ja katsoa fikkarilla pyttyyn/haistaa tulppaa haisisko/näkyiskö jossain bensaa. Näin saisi ainakin mahd. suutin vikaa pois suljettua..

                            Selittäisi ainakin tuon lämpimällä kelillä ei esiinny niin helposti > bensa kerkiää haihtumaan pytyn päältä vs talvi/kylmä niin ei haihdu ja vuotava suutin aiheuttaa ongelmaa.
                            Pitää tuo kyllä vielä tarkistaa kunhan saan auton joskus kaverin talliin yöksi seisomaan. Googlettamalla ulkomaanfoorumeita aika lailla saman tyylistä ongelmaa on jengillä ollut jos suutin/suuttimet vuotaa.

                            Jos menee suuttimet vaihtoon onko jengillä suosituksia mistä kannattaa ostaa index 11 tai 12 suuttimet edullisesti?

                            Erikoista on kyllä se, että poistin kartasta kylmäkäynnistyksen ja nyt auto on käynyt tasaisesti. Voi kyllä olla vain tuuriakin, että näillä kerrolla ei ole ongelma vaivannut :think

                            Originally posted by toopi View Post
                            Itsellä juurikin sama vika, sama vikakoodi ja oireet. Ei tietoa mistä tulee täälläkään. Auto tosin karvaa vaille 200k ajettu n54. Kirjotteleppas sitten tänne mikäli löytyy syyllinen
                            Ilmoittelen jos/kun vika löytyy

                            Comment

                            • mikaell
                              BTCF Member
                              • Jul 2017
                              • 422
                              • Kla

                              #15
                              Mulla vaihdettu kahteen kertaan suuttimia, takuunpiikkiin joskus 60tkm kohdalla kaikki ja itse vaihtanut 3kpl 120tkm kohdalla joista kaksi oli vuotavia.
                              Just tollasta kylmäkäynnistyksen ainaka olevaa pärinää ja tärinää ilmeni, kun pytyn päällä oli ylimääräistä bensaa minkä poltti sitten siinä kylmäkäyn. yhteydessä.
                              Muuten auto toimi normaalisti kaikin puolin.

                              "Halvasta" en tiedä, mutta mielestäni ihan kohtuu hintaisia saa ainakin Schmiedmannilta..
                              Ruiskutussuutin - 13538616079, 13 53 8 616 079, 8616079, 13-53-8-616-079 - Sopii malleihin: E82 E88 E90 E90LCI E91 Touring E91LCI Touring E92 E93 F07 GT F10 F11 Touring F12 Cabrio F13 Coupe F01 F01 LCI F02 F02 LCI F04 (Hyb) X5 (E70) X5LCI (E70) X6 (E71) X6 (E72 Hyb) Z4 E89
                              BMW HUOLLOT JA KORJAUKSET
                              ✓ Viritys/aftermarket osien asennukset myös meiltä!
                              p. 040 166 7576 / Whatsapp

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎