Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 N53B30 lambda-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kusilaitu
    BTCF Member
    • Sep 2010
    • 704
    • Seinäjoki

    E90 N53B30 lambda-ongelma

    Hei. E90 325i -09, N53B30 moottori.
    Auto ei läpäissyt katsastusta ja syynä oli, että lambdaintegraattorin arvo ei vaihdellut. Mittailin autoa Inpalla ja Istalla ja otin arvoista kuvia. Moottori ei anna vikakoodeja.
    Ista-kuvissa arvot otettu 700rpm ja 3000rpm kierroksilla.
    Selviääkö noilla tiedoilla, että mitä antureita pitäisi vaihdella?

    Edellinen omistaja on vaihtanut edelliseen katsastukseen Nox-anturin.
    Last edited by Kusilaitu; 25-04-2018, 07:18.
    ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦
  • tiakri
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 208

    #2
    Jotain sulla on noissa kattien etupuolella olevissa lambdoissa jotka on merkitty huutomerkillä.

    Tässä omani, sekin 2009 E90LCI 325i N53.

    Katsastus ensi maanantaina, sitten näkee päästöarvot.

    E90lci'09

    Comment

    • Kusilaitu
      BTCF Member
      • Sep 2010
      • 704
      • Seinäjoki

      #3
      Originally posted by tiakri View Post
      Jotain sulla on noissa kattien etupuolella olevissa lambdoissa jotka on merkitty huutomerkillä.

      Tässä omani, sekin 2009 E90LCI 325i N53.

      Katsastus ensi maanantaina, sitten näkee päästöarvot.

      Mulla näyttää jännitteet samaa. Meillä on vaan eri yläraja noilla arvoilla. :think
      ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

      Comment

      • tiakri
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 208

        #4
        Originally posted by Kusilaitu View Post
        Mulla näyttää jännitteet samaa. Meillä on vaan eri yläraja noilla arvoilla. :think
        No niinpäs onkin, en yhtään huomannut :think
        E90lci'09

        Comment

        • tiakri
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 208

          #5
          Tänään kävin omani katsastamassa. Mittaili kyllä päästöjä, mutta ei merkannut niitä paperiin ollenkaan eikä niistä mitään huomauttanutkaan.

          Oikea etuiskari sen sijaan pitäisi vuotavana joskus vaihtaa.
          E90lci'09

          Comment

          • Kusilaitu
            BTCF Member
            • Sep 2010
            • 704
            • Seinäjoki

            #6
            Entäs obd-testi?
            ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

            Comment

            • tiakri
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 208

              #7
              Ei ollut OBD testissä mitään vikaa. Nollasin kyllä koodit (Nox-sensorin) ennen katsastusta.
              E90lci'09

              Comment

              • Kusilaitu
                BTCF Member
                • Sep 2010
                • 704
                • Seinäjoki

                #8
                Auto meni läpi. Mitään vikakoodeja ei ilmennyt viikon aikana.
                Riitti että haki käppyrän, joka näytti, että lambdojen arvot vaihtelevat.
                Kiitos nimimerkille Busch
                ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

                Comment

                • tiakri
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 208

                  #9
                  No nyt on sitten mulla tämä ongelma.

                  N53B30 kone, kävin katsastamassa auton ja Hylätty, koska "Lambdaintegraattorin arvo ei vaihtele, säätö ei toimi".

                  OBD Päästötestilomakkeesa lukee "Lyhytaik.seoskorjaus L1 ei OK".

                  Mistähän tätä voisi alkaa selvittelemään? Auto toimii mielestäni hyvin, menee laihaseosmoodiin yms. Nox-emulaattori tuossa on jokin aika sitten asennettu.

                  Mistä löydän tuon arvon INPA:sta?
                  E90lci'09

                  Comment

                  • Kusilaitu
                    BTCF Member
                    • Sep 2010
                    • 704
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by tiakri View Post
                    No nyt on sitten mulla tämä ongelma.

                    N53B30 kone, kävin katsastamassa auton ja Hylätty, koska "Lambdaintegraattorin arvo ei vaihtele, säätö ei toimi".

                    OBD Päästötestilomakkeesa lukee "Lyhytaik.seoskorjaus L1 ei OK".

                    Mistähän tätä voisi alkaa selvittelemään? Auto toimii mielestäni hyvin, menee laihaseosmoodiin yms. Nox-emulaattori tuossa on jokin aika sitten asennettu.

                    Mistä löydän tuon arvon INPA:sta?
                    Ite hain silloin käppyrän, jossa näkyi Lambdojen jännitteiden vaihtelu.
                    Tästä on myös trafilla ohjeet (voimaantulopäivä 1.7.2016):


                    OBD-tarkastuksen tuloste
                    OBD-tarkastuksesta saatavasta tulosteesta tulee selkeästi ilmetä seuraavat
                    tiedot:
                    • vikamerkkivalon (MI-valo) tila, mikäli valon tila on aktiivinen ja se on
                      mittalaitteesta saatavissa (tulostettuna mittalaitteesta)
                    • selkokielinen tieto löytyykö OBD-järjestelmästä vikaa (tulostettuna
                      mittalaitteesta)
                    • selkokielinen tieto sisäisen valvontajärjestelmän toimintavalmiuden
                      osatestien suorittamisesta (tulostettuna mittalaitteesta)
                    • mikäli kaikkia osatestejä ei ole suoritettu, merkitään tieto
                      lambdasäädön toiminnasta, kohdan 3. sen vaihtoehdon mukaan, josta
                      lambdasäädön toiminta on selvitetty, seuraavasti:

                    1. Selkokielinen tieto siitä, että lambdaintegraattorin arvo vaihtelee
                    2. Selkokielinen tieto säätävän/säätävien (etumaisen/etumaisten)
                    lambdatunnistimen/lambdatunnistimien signaalin vaihtelusta
                    3. Selkokielinen tieto säätävän/säätävien lambdatunnistimien
                    lambda-arvon vaihtelusta
                    4. Mikäli mitään edellä mainituista lambdan säätöparametreista ei
                    ole mahdollista tutkia, kirjataan selkokielinen tieto tästä ja
                    lisäksi pakokaasuanalysaattorilla mitattu lambda-arvo
                    tyhjäkäynnillä
                    Last edited by Kusilaitu; 28-11-2018, 15:19.
                    ♦♦♦ Pohjanmaa Connection ♦♦♦

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17845
                      • PKS

                      #11
                      Sama ongelma omassa N43 moottorisessa E90, ilmeni tänä syksynä kun ensimmäistä kertaa katsastettiin uudella päästömittaustavalla, joka koskee alle 10v bensa-autoja. Nyt kun mittaus tehtiin OBD pistokkeen kautta perustuen ECU:n ilmoittamiin lambda-arvoihin, eikä pilliin pakoputkessa, selvisi että takalambdan jännite ei muuttunut testisyklin aikana ollekaan - pysyi 0V. Sain omalla koneella mitattaessa jännitteen muuttumaan, mutta vain hetkellisesti, joten oletus oli että anturi on rikki. Nyt on uusi paikoillaan, en ole sen tarkemmin katsellut koneella, ainakin ekalla käynnistyksellä näytti välittömästi jotain.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • tiakri
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 208

                        #12
                        Originally posted by Dualfun View Post
                        Sama ongelma omassa N43 moottorisessa E90, ilmeni tänä syksynä kun ensimmäistä kertaa katsastettiin uudella päästömittaustavalla, joka koskee alle 10v bensa-autoja. Nyt kun mittaus tehtiin OBD pistokkeen kautta perustuen ECU:n ilmoittamiin lambda-arvoihin, eikä pilliin pakoputkessa, selvisi että takalambdan jännite ei muuttunut testisyklin aikana ollekaan - pysyi 0V. Sain omalla koneella mitattaessa jännitteen muuttumaan, mutta vain hetkellisesti, joten oletus oli että anturi on rikki. Nyt on uusi paikoillaan, en ole sen tarkemmin katsellut koneella, ainakin ekalla käynnistyksellä näytti välittömästi jotain.
                        Menikö siis katsastuksesta läpi jo kun vaihdoit anturin? Kerro auttoiko, varmaan noita lambdoja joutuu itekin vaihtelemaan, onhan ne jo 150tkm ikäisiä.. Täytyy vielä yrittää vähän mittailla arvoja.
                        E90lci'09

                        Comment

                        • tiakri
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 208

                          #13
                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Sama ongelma omassa N43 moottorisessa E90, ilmeni tänä syksynä kun ensimmäistä kertaa katsastettiin uudella päästömittaustavalla, joka koskee alle 10v bensa-autoja. Nyt kun mittaus tehtiin OBD pistokkeen kautta perustuen ECU:n ilmoittamiin lambda-arvoihin, eikä pilliin pakoputkessa, selvisi että takalambdan jännite ei muuttunut testisyklin aikana ollekaan - pysyi 0V. Sain omalla koneella mitattaessa jännitteen muuttumaan, mutta vain hetkellisesti, joten oletus oli että anturi on rikki. Nyt on uusi paikoillaan, en ole sen tarkemmin katsellut koneella, ainakin ekalla käynnistyksellä näytti välittömästi jotain.
                          Tähän auttoi nuo takalambdojen vaihdot ja meni huomautuksitta OBD-mittauksesta. Kiitos vinkistä.

                          Vaatii melkoista sorminäppäryyttä N53:ssa tuo vaihtoprosessi.
                          E90lci'09

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎