Tätä asiaa olen purkanut melko paljon jo tuolla pikkukysymysten puolella ja saanut hyviä vinkkejä. Olisi pitänyt heti aloittaa oma säie. Tästä voi sitten olla muillekin hyötyä ehkäpä.
Eli auto toimi normaalisti edellisenä iltana ennen kuin ei toiminut ollenkaan. Aamulla ei näyttänyt minkäänlaista elonmerkkiä, jonka syyksi ilmeni totaalisen kuollut akku(7V). Vaihdoin tilalle vanhan, mutta jotenkin toimivan akun mihin sain puhallettua ok jännitteet ja elon liekki palasi muilta osin paitsi, ettei startin pyörittämisen voimasta käynnistynyt. Vikakoodina heitti 4B90, joka kielii liian alhaisesta rail-paineesta käynnistettäessä. Aluksi live data antoi "jopa" 50 Bar:n lukemia startattaessa, kun oletettu on +300. Nyt näyttää katatonisesti arvoja 4.27 ja 6.47 vaihdellen riippumatta tilanteesta. Testasin anturin johdot yleismittarilla ja heikolla tietotaidollani: signaali 0.5, jännite n. jonkun verran alle akun jännite ja ref. 4.98. Sittemmin tehty seuraavaa: akku vaihdettu uuteen, polttoainesuodatin ja lämmitin vaihdettu, rail-paineanturi vaihdettu, tankattu varmuuden vuoksi n. puoleen tankkiin ja ajettu istalla polttoainejärjestelmän ilmaus(nostopumppu pitää meteliä). Kokeilin tänään vielä paineanturia antamalla sille ilmanpainetta ja ainakin arvo nousee jonkun verran...parhaimmillaan taisi olla 15 bar. Jos anturin irroittaa näyttää paine lähes identtisesti oletettua arvoa...tällä tuskin on merkitystä eikä auto silloinkaan käynnisty.
Mitkä voisivat olla seuraavat stepit ongelman ratkaisemiseksi? Rail-paineen säädin, suuttimet, korkeapainepumppu ja sen määränsäädin? Loogisesti ajateltuna tuo totaalinen akun tyhjeneminen liittyisi juurisyyhyn, mutta voihan se olla myös yhteensattuma. Se edellinen ilta oli kovin sateinen eli olisiko johonkin päässyt kosteutta. Olisin todella kiitollinen for dummies tyyppisistä ohjeista, kun ymmärrys näistä ei vielä ole kovin korkealla tasolla. Käytössä on BMW:n perus diagnostiikka ohjelmat ista, inpa jne. Inpaa en ole kauheasti käyttänyt kun se puhuu saksaa.
Eli auto toimi normaalisti edellisenä iltana ennen kuin ei toiminut ollenkaan. Aamulla ei näyttänyt minkäänlaista elonmerkkiä, jonka syyksi ilmeni totaalisen kuollut akku(7V). Vaihdoin tilalle vanhan, mutta jotenkin toimivan akun mihin sain puhallettua ok jännitteet ja elon liekki palasi muilta osin paitsi, ettei startin pyörittämisen voimasta käynnistynyt. Vikakoodina heitti 4B90, joka kielii liian alhaisesta rail-paineesta käynnistettäessä. Aluksi live data antoi "jopa" 50 Bar:n lukemia startattaessa, kun oletettu on +300. Nyt näyttää katatonisesti arvoja 4.27 ja 6.47 vaihdellen riippumatta tilanteesta. Testasin anturin johdot yleismittarilla ja heikolla tietotaidollani: signaali 0.5, jännite n. jonkun verran alle akun jännite ja ref. 4.98. Sittemmin tehty seuraavaa: akku vaihdettu uuteen, polttoainesuodatin ja lämmitin vaihdettu, rail-paineanturi vaihdettu, tankattu varmuuden vuoksi n. puoleen tankkiin ja ajettu istalla polttoainejärjestelmän ilmaus(nostopumppu pitää meteliä). Kokeilin tänään vielä paineanturia antamalla sille ilmanpainetta ja ainakin arvo nousee jonkun verran...parhaimmillaan taisi olla 15 bar. Jos anturin irroittaa näyttää paine lähes identtisesti oletettua arvoa...tällä tuskin on merkitystä eikä auto silloinkaan käynnisty.
Mitkä voisivat olla seuraavat stepit ongelman ratkaisemiseksi? Rail-paineen säädin, suuttimet, korkeapainepumppu ja sen määränsäädin? Loogisesti ajateltuna tuo totaalinen akun tyhjeneminen liittyisi juurisyyhyn, mutta voihan se olla myös yhteensattuma. Se edellinen ilta oli kovin sateinen eli olisiko johonkin päässyt kosteutta. Olisin todella kiitollinen for dummies tyyppisistä ohjeista, kun ymmärrys näistä ei vielä ole kovin korkealla tasolla. Käytössä on BMW:n perus diagnostiikka ohjelmat ista, inpa jne. Inpaa en ole kauheasti käyttänyt kun se puhuu saksaa.
Comment