Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 LPFP:n ohjainmoduuli rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eljas
    BTCF Member
    • Apr 2017
    • 314
    • Vantaa

    N54 LPFP:n ohjainmoduuli rikki?

    Tänään simahti 135:n suoraan ajosta mökkitielle 2km ajon jälkeen ja puolimoottorivalo syttyi. Vikakoodit luin MHD Flasherillä ja sain seuraavaa ulos: 2FCA ja 2FDA. Auto yrittää startata ja hörähtää alle sekunniksi käyntiin jonka jälkeen sammuu.

    Nämä koodit eivät Googlen perusteella ainakaan minulle kerro mitään. Auto pääsi Autoliiton hinurin saattelemana JP:n talliin tutkittavaksi. INPAt yms eivät anna mitään vikakoodeja. Alustavan diagnoosin mukaan LPFP ei toimi, sillä se ei surise kun avaa oven. LPFP on vaihdettu noin 2tkm sitten Walbron 450:een, joten en jaksa uskoa että se olisi rikki.

    Seuraavana listalla on jännitteen mittaus, eli tuleeko pumpulle virtaa. Jos tulee, niin diagnoosi on selvä eli pumppu vaihtoon tai korjaukseen. Jos ei, niin onko vika ohjainmoduulissa? Onko muilla kokemuksia tällaisista vioista tai vikakoodeista? Onko ohjainbokseja mennyt vaihtoon?
    N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
    Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
    Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Ihan ennen mitään purkamista testaisin ISTA:lla tuottaako se matalapainepumppu riittävän paineen. Eilen viimeksi kävin yhdestä hyytyneestä N54 toteamassa, että ei walbro:lta tule riittävästi painetta (~0.4bar). ISTA:lla saa pumpun päälle ja live-datasta näkee samalla paljonko painetta löytyy.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • reekoon
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 3426
      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

      #3
      Sulakkeet olet varmasti jo tarkistanut, ettei ole palanut ja jos on niin rele, että toimii?


      tämä siis lähinnä, että kun aikanaan omasta E39 M5 meni samalla tavalla, että illalla toimi kun tulin kotiin ja aamulla kun koitin lähteä töihin niin ei enää toiminut. Vaihdettuani bensa pumpun releen, itse pumpun ja uuden suodattimen vaihdoin lopuksi vielä palaneen sulakkeen tilalle uuden sulakkeen, jonka jälkeen alkoi toimia. Ei siis tullut itselläni silloin mieleen aluksi tarkistaa tätä.
      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


      E36 316i Compact Hellrot

      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

      Comment

      • puerco
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 1135
        • Espoo

        #4
        Mulla tuli juuri samat koodit viimeviikolla ja tankissa oleva siirtopumppu oli rikki. Pumppuna oli vakio 177tkm ajettu pumppu ja rinnalla walpro450 30tkm ajettuna.

        Pumppu vaihdon jälkeen pelaa taas. Käynnistyi kanssa 2-3sekunniksi ja sammui. Idrive herjasi suoraan FUEL PUMPpia mutta vikakoodeissa antoi HPFP herjaa..
        MB E350e http://www.elpuercosi.fi
        https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
        https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
        IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

        Comment

        • eljas
          BTCF Member
          • Apr 2017
          • 314
          • Vantaa

          #5
          Originally posted by reekoon View Post
          Sulakkeet olet varmasti jo tarkistanut, ettei ole palanut ja jos on niin rele, että toimii?


          tämä siis lähinnä, että kun aikanaan omasta E39 M5 meni samalla tavalla, että illalla toimi kun tulin kotiin ja aamulla kun koitin lähteä töihin niin ei enää toiminut. Vaihdettuani bensa pumpun releen, itse pumpun ja uuden suodattimen vaihdoin lopuksi vielä palaneen sulakkeen tilalle uuden sulakkeen, jonka jälkeen alkoi toimia. Ei siis tullut itselläni silloin mieleen aluksi tarkistaa tätä.
          Arvaa vaan tajusinko siinä tilanteessa tarkistaa Toisaalta se ihmetytti, että miksei tullut mitään vikakoodeja. Tämä täytyy tarkistaa, olisi helppo ja nolo korjaus

          Originally posted by puerco View Post
          Mulla tuli juuri samat koodit viimeviikolla ja tankissa oleva siirtopumppu oli rikki. Pumppuna oli vakio 177tkm ajettu pumppu ja rinnalla walpro450 30tkm ajettuna.

          Pumppu vaihdon jälkeen pelaa taas. Käynnistyi kanssa 2-3sekunniksi ja sammui. Idrive herjasi suoraan FUEL PUMPpia mutta vikakoodeissa antoi HPFP herjaa..
          Sulla oli siis ihan samat koodit? Oliko jotain muuta lisäksi?
          Last edited by eljas; 04-06-2018, 14:18.
          N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
          Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
          Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

          Comment

          • eljas
            BTCF Member
            • Apr 2017
            • 314
            • Vantaa

            #6
            Noniin, homma selvisi. Polttoaineletku irti pumpusta.

            Siinä oli pettänyt klipsi joka pitää letkun kiinni itse pumpussa. Se klipsi oli vähän heikossa kunnossa kun vaihdoin Walbron 450:n tilalle, mutta sain sen silloin tukevasti kiinni. Näköjään ei sitten kestänytkään kovin pitkään.
            Last edited by eljas; 04-06-2018, 20:29.
            N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
            Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
            Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

            Comment

            • puerco
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 1135
              • Espoo

              #7
              Originally posted by eljas View Post
              Noniin, homma selvisi. Polttoaineletku irti pumpusta.

              Siinä oli pettänyt klipsi joka pitää letkun kiinni itse pumpussa. Se klipsi oli vähän heikossa kunnossa kun vaihdoin Walbron 450:n tilalle, mutta sain sen silloin tukevasti kiinni. Näköjään ei sitten kestänytkään kovin pitkään.
              Hyvä että selvisi
              Juu samat vikakoodit tuli. Laitetaan nyt vielä tähän jos joku muu etsii myöhemmin ratkaisua.

              MB E350e http://www.elpuercosi.fi
              https://www.facebook.com/elpuercosiphoto
              https://www.youtube.com/channel/UCjV...2Tg2tx5t45kniw
              IG: www.instagram.com/elpuercosiphoto

              Comment

              • JP
                BTCF Hallitus
                • Oct 2004
                • 5170
                • On the Road

                #8
                Joo, liitos oli tosiaan irti pumpusta, vian aiheuttaja oli hajonnut lukitus klipsi. Korvattiin nyt ihan klemmareilla ja tavallisella PA-letkulla, pitää varmasti saman minkä vakiokin, vaihtaa sitten jos haluaa niin alkuperäisen letkun tilalle.

                Käytettiin vakion liitoksen muovi osaa letkulähtönä, se kun on valettu tuohon tankin sisällä kulkevaan letkuun kiinni.
                Attached Files
                E46 330Ci ///M-Sport Individual Cabriolet -02, F82 // /M4 -15, W447 MB-Vito 116 4x4 -18
                -BTCF Kotileipojat = Kovat Kokkaa- -Itä-Suomi Connection
                -BTCF-Sauna teamin virallinen jäsen-

                ///Pumppu Pojat Racing Team

                / //M5: Kilpahenkeä luksussedanissa

                Ex Motorsportin: E39 ///M5 -99, E34 ///M5 -91

                Remonttia Pohjois-savossa? Kysy. 0400 266652, Hitsaukset, alustaremontit, erikoisosat, vikadiagnostiikka, koodauksen,
                huollot. yms.

                Comment

                • F-Lame
                  BTCF Member
                  • Jul 2015
                  • 251
                  • Helsinki-Porvoo

                  #9
                  Originally posted by JP View Post
                  Joo, liitos oli tosiaan irti pumpusta, vian aiheuttaja oli hajonnut lukitus klipsi. Korvattiin nyt ihan klemmareilla ja tavallisella PA-letkulla, pitää varmasti saman minkä vakiokin, vaihtaa sitten jos haluaa niin alkuperäisen letkun tilalle.

                  Käytettiin vakion liitoksen muovi osaa letkulähtönä, se kun on valettu tuohon tankin sisällä kulkevaan letkuun kiinni.

                  :think Hmm ihan kuin tuosta letkun ja liittimen välistä puuttuisi puristettava klemmari... Tai no ainakin jokaisessa tankinssa minkä olen avannut on klemmari ollut. Pumpun vaihdon yhteydessä olen tuon pikaliittimen aina vaihtanut kun ei tunnu enään pysyvän kunnolla kiinni.
                  Bensa ja tulitikut on ratkaisu jokaiseen remonttiin...

                  1989 E30 316i 2D HARRASTE
                  1994 E36 M3 Limousine HARRASTE
                  Ex. E92 335 CiA m-sport
                  Ex. 2005 E87 130i m-sport
                  ...monta muuta ennen sitä

                  Comment

                  • JP
                    BTCF Hallitus
                    • Oct 2004
                    • 5170
                    • On the Road

                    #10
                    Originally posted by F-Lame View Post
                    :think Hmm ihan kuin tuosta letkun ja liittimen välistä puuttuisi puristettava klemmari... Tai no ainakin jokaisessa tankinssa minkä olen avannut on klemmari ollut. Pumpun vaihdon yhteydessä olen tuon pikaliittimen aina vaihtanut kun ei tunnu enään pysyvän kunnolla kiinni.
                    Se on valamalla kiinni tuossa letkussa toi pikaliitin, siitä käytettiin pätkä adapteriksi.
                    E46 330Ci ///M-Sport Individual Cabriolet -02, F82 // /M4 -15, W447 MB-Vito 116 4x4 -18
                    -BTCF Kotileipojat = Kovat Kokkaa- -Itä-Suomi Connection
                    -BTCF-Sauna teamin virallinen jäsen-

                    ///Pumppu Pojat Racing Team

                    / //M5: Kilpahenkeä luksussedanissa

                    Ex Motorsportin: E39 ///M5 -99, E34 ///M5 -91

                    Remonttia Pohjois-savossa? Kysy. 0400 266652, Hitsaukset, alustaremontit, erikoisosat, vikadiagnostiikka, koodauksen,
                    huollot. yms.

                    Comment

                    • eljas
                      BTCF Member
                      • Apr 2017
                      • 314
                      • Vantaa

                      #11
                      Originally posted by F-Lame View Post
                      :think Hmm ihan kuin tuosta letkun ja liittimen välistä puuttuisi puristettava klemmari... Tai no ainakin jokaisessa tankinssa minkä olen avannut on klemmari ollut. Pumpun vaihdon yhteydessä olen tuon pikaliittimen aina vaihtanut kun ei tunnu enään pysyvän kunnolla kiinni.
                      Räjäytyskuvien mukaan tuossa ei ole klemmaria enkä löytänyt tuota pikaliitintä erikseen ostettavana, vaan siinä tuli vaikka ja mitä mukana.

                      Millä olet korvannut tuon pikaliittimen?
                      N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                      Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                      Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                      Comment

                      • eljas
                        BTCF Member
                        • Apr 2017
                        • 314
                        • Vantaa

                        #12
                        Noniin, tässä on nyt uusia haasteita tämän kanssa joita on yritelty selvitellä muutaman täälläkin kirjoittavan kanssa, mutta kysellään nyt yleisemmin vielä, että onko jollain ollut samanlaisia ongelmia.

                        Eli F-Lamelta hain tuon uuden liittimen josta oli aiemmin puhetta ja vaihdoin sen paikoilleen. Samalla myös uusin Pluton tekemän Stage 2 pumpun virtajohtojen kutistesukat. Piakkoin tämän jälkeen huomasin logeista, että LPFP:n paineet tippuvat täyskaasuvedossa korkeilla kierroksilla, joka aiheuttaa myös HPFP:n kyykkäämisen. Osakaasulla ja vaikkapa vedätyksessä kutosvaihteella 2000->3000rpm ei tapahdu kyykkäystä. Vain täyskaasulla noin 4000 rpm jälkeen. Tuossa yksi logi: https://datazap.me/u/eljas/277-001?l...ata=2-12-22-23

                        En tiedä, onko liittimen vaihdolla sekä kutistesukkien vaihdolla mitään yhteyttä tähän ongelmaa, mutta ongelman alkamisajankohta asettuu tuon operaation aikoihin.

                        Tähän mennessä kokeiltua:
                        - Vakio LPFP paikoilleen, ei vaikutusta. Eli pumpussa ei liene vikaa.
                        - Linjasto puhdistettu ottamalla pohjasta kuskin kohdalla oleva polttoaineletku irti ja puhallettu paineilmalla taaksepäin puhtaaksi. Tuli aika likaista bensaa, epäilen että kutistesukista on liuennut jotain. Linjaston etupuolelta (HPFP:n) tuli puhdasta bensaa kun sitä imurilla tyhjensin. Ilmeisesti tuo lika on ollut kuskin puolella olevassa suodatin/siirtopumppuhässäkässä. Nyt on kutistesukat vaihdettu kunnon liittimiin, kiitos F-Lamelle Olettaisin siis, että linjasto on puhdas, sillä lika tuli ulos ja auto toimii normaalisti poislukien täyskaasu.
                        - Olettaisin, myös että HPFP sekä LPFP:n anturi ovat myös kunnossa, koska lähtökohtaisesti auto toimii aivan normaalisti.

                        Seuraavana on kokeiluvuorossa EKP-moduulin vaihto. Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia, jotka ovat ratkenneet moduulin vaihdolla? Jenkkifoorumeilta löysin muutaman tapauksen.

                        Onko vinkkejä?
                        N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                        Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                        Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                        Comment

                        • eljas
                          BTCF Member
                          • Apr 2017
                          • 314
                          • Vantaa

                          #13
                          Jatketaan yksinpuhelua, josko tästä olisi joskus apua myös jollekin muulle.

                          Eli nyt on mitattu EKP:n (polttoainepumpun moduulin) antama jännite polttoainepumpulle täyskaasukiihdytyksessä. Se oli asialliset ~13,5 volttia eli vika ei ole myöskään tuossa moduulissa. Moduuli muuten lämpenee ihan pirusti kuten internetissä on varoiteltu.

                          Nyt seuraavan vaiheen pohdinta on menossa. Jäljellä on enää LPFP:n anturi sekä kuskin penkin takana tankissa oleva suodatin/paineensäädin-hässäkkä vaihdettavien osien/testattavien listalla.

                          1) LPFP:n anturin vaihto. Oletan että korkeapainepumpun "tehoa" säädellään LPFP-anturitiedon perusteella ja kun se lähtee laskemaan, niin myös HPFP kyykkää. LPFP:n anturi ei toimi korkealla virtausnopeudella jota vaaditaan täyskaasukiihdytyksessä vaikka pumppu tuottaakin tarvittavan paineen, vaan se alkaa oireilemaan. Onko kukaan törmännyt tällaiseen anturivikaan?

                          2) Kuskin penkin takana tankissa oleva oleva paineensäädin ei toimi tai suodatin tukkeutuu korkeilla virtausnopeuksilla eikä näin ollen paine riitä enää HPFP:lle. Sitä mietin, että mitä tuo paineensäädin tekee, onko se vain takaiskuventtiili? Jos se on vain takaiskuventtiili, niin sillä ei pitäisi olla mitään roolia tässä (käynnistyksissä kylläkin, ainakin jenkkifoorumien mukaan aiheuttaa pitkiä käynnistyksiä kun linjastossa ei ole valmiiksi painetta).

                          3) Haen Motonetistä polttoainejärjestelmän puhdistusainetta...

                          Mitä mieltä?
                          Last edited by eljas; 11-08-2018, 13:04.
                          N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                          Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                          Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                          Comment

                          • eljas
                            BTCF Member
                            • Apr 2017
                            • 314
                            • Vantaa

                            #14
                            Noniin, ongelma vaikuttaa ratkenneen. Päädyin edellisessä postauksessa mainittuun vaihtoehtoon 2, eli kuskin puolella tankissa oleva paineensäädin/suodatinhässäkkä (16147163296) meni vaihtoon. Sen vaihtamalla LPFP pysyy menossa mukana pitkissä vedoissa ainakin hetki sitten suoritettujen testien perusteella.

                            Lisäksi jenkkifoorumeita tutkimalla sain selville, että jos tuo paineensäädin on rikki, niin käynnistykset voivat olla pitkiä koska järjestelmässä ei ole painetta. Vanhalla rikkinäisellä paineensäätimellä matalapainepuolen paineet tippuvat käytännössä nollaan heti kun auton sammuttaa, mutta uusi ja ehjä paineensäädin pitää paineet normaalissa +70psi:ssä.
                            N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                            Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                            Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎