Announcement

Collapse
No announcement yet.

330xda automaattilaatikkohäikkä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Halttu
    Newbiemmer
    • Feb 2018
    • 24
    • Jyväskylä

    330xda automaattilaatikkohäikkä

    Elikkä seuraavanlainen ongelma olis kyseessä:

    Ei juurikaan väliä onko öljyt lämpöset vai kylmät, taikka onko auto millasessa ajossa ollut.

    Eli esimerkiksi liikenneympyrään tai risteykseen tultaessa jarrun painamisen jälkeen laatikko saattaa miettiä hetken, että antaisko auton nyt lähteä liikkeelle vai ei. Kierrokset nousee vähäsen, ennekö nykäsee vedon päälle. Kuvittelisin että mitä voimakkaammin jarruttaa, sitä todennäköisemmin häikkä ilmenee.

    Öljyt vaihdettu 30tkm sitten. Öljyn pinnantaso myös tarkastettu, kaikki ok. Laatikkoon kokeiltu laittaa vaihteiston lisäaine instant shudderfixx, muttei vaikuttanut muutoin ku pikkasen entisestään pehmensi vaihtoja.

    Mitään muuta vikakoodia auto ei anna ku C998 abs/dsc puolelta.

    Laatikossa ei esiinny kuin ihan pienin määrin sitä tyyppiviallista kierrosten humppausta (hädin tuskin huomaa silmällä) ja muutenkin laatikko vaihtaa tosi nätisti. Ainoa mikä tossa käytöksessä häiritsee on tuo liikkeellelähdön ongelma.

    DS-puolella tuota ongelmaa en oo saanu ilmenemään.

    Kellään ideoita?
  • Mauri H.
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 270
    • Salo

    #2
    Ihan ei selvinnyt tuleeko ilmiö pysähdyksistä vai pienestä vauhdista?

    Oma teki vastaavaa kävelyvauhdista ikäänkuin ei olisi pystynyt päättämään että antaako vetoa vai ei. Xhp:n asennuksen (stage 3) jälkeen ilmiö katosi, ja loota toimii muutenkin älyttömästi paremmin.
    F11 530D xDrive

    Comment

    • aku1979
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2015
      • 1152
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Halttu View Post
      Elikkä seuraavanlainen ongelma olis kyseessä:

      Ei juurikaan väliä onko öljyt lämpöset vai kylmät, taikka onko auto millasessa ajossa ollut.

      Eli esimerkiksi liikenneympyrään tai risteykseen tultaessa jarrun painamisen jälkeen laatikko saattaa miettiä hetken, että antaisko auton nyt lähteä liikkeelle vai ei. Kierrokset nousee vähäsen, ennekö nykäsee vedon päälle. Kuvittelisin että mitä voimakkaammin jarruttaa, sitä todennäköisemmin häikkä ilmenee.

      Öljyt vaihdettu 30tkm sitten. Öljyn pinnantaso myös tarkastettu, kaikki ok. Laatikkoon kokeiltu laittaa vaihteiston lisäaine instant shudderfixx, muttei vaikuttanut muutoin ku pikkasen entisestään pehmensi vaihtoja.

      Mitään muuta vikakoodia auto ei anna ku C998 abs/dsc puolelta.

      Laatikossa ei esiinny kuin ihan pienin määrin sitä tyyppiviallista kierrosten humppausta (hädin tuskin huomaa silmällä) ja muutenkin laatikko vaihtaa tosi nätisti. Ainoa mikä tossa käytöksessä häiritsee on tuo liikkeellelähdön ongelma.

      DS-puolella tuota ongelmaa en oo saanu ilmenemään.

      Kellään ideoita?
      Mulla samaa ongelmaa ollut jo pari vuotta. Saattoi ilmetä laatikon öljynvaihdon jälkeen. Tuolloin öljyn taso tarkastettiin tosin vaihdon tehneessä puulaakissa. Jäi koko huollosta vähän epäluotettava olo. Välillä kierrokset nousee melko korkeiksi ja veto iskee yhtäkkisesti nykäisten todella ikävästi. Oppinut kyllä jo välttämään melko hyvin odottamalla hiljentämisen jälkeen, jotta laatikko pysyisi mukana tilanteessa. Mulla myös xdrive...voisikohan liittyä siihen. Minulla myös c998 koodi ollut pitkään. Tuon saisi varmaan pois vaihtamalla kaikki abs-anturit ja tai kehät...voisikohan tuo aiheuttaa vian, kun järjestelmä ei ilmeisesti saa jostain renkaasta pyörimisnopeutta oikein. Mulla stage 3 ei poistanut ongelmaa. Xhp:n ohjelman antamat adaptaatioarvot huitelevat todella paljon yli keskiarvon eli voihan laatikko olla remonttia vailla...humppaamista ei ole, mutta välillä ylöspäinvaihdot tapahtuvat liian myöhään nykäisyn saattelemana. Voikohan vääränlainen öljy aiheuttaa tuota? Yritän saada aikaiseksi vaihdattaa öljyt pesulla vielä ennen talvea.

      Comment

      • walopower
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 294
        • Espoo

        #4
        Juuri yhdessä oli jakolaatikon öljyt ihan mustat niin luisutti paljon turbiinia, öljyjen vaihdolla korjaantui. Bemarin mielestä jakolaatikon öljyjä ei pitäisi vaihtaa ennen kuin hiljaisessa vauhdissa kääntyessä kuuluu ylimääräistä ääntä...
        Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

        Comment

        • Mauri H.
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2003
          • 270
          • Salo

          #5
          Originally posted by walopower View Post
          Juuri yhdessä oli jakolaatikon öljyt ihan mustat niin luisutti paljon turbiinia, öljyjen vaihdolla korjaantui. Bemarin mielestä jakolaatikon öljyjä ei pitäisi vaihtaa ennen kuin hiljaisessa vauhdissa kääntyessä kuuluu ylimääräistä ääntä...
          Eihän turbiini ole jakolaatikon öljyjen kanssa tekemissä vaan siellä on etuvedon monilevykytkin.

          Edit: luinkin vähän hätäisesti, eli lootan luistattelu johtui tuossa tapauksessa ilmeisesti luistavasta keskilukon toiminnasta.
          Last edited by Mauri H.; 09-10-2018, 20:34. Reason: Hätäinen vastaaja
          F11 530D xDrive

          Comment

          • Halttu
            Newbiemmer
            • Feb 2018
            • 24
            • Jyväskylä

            #6
            Saattaa tehdä ihan pienestä vauhdistakin juurikin jos samantien jarrutuksen jälkeen koittaa lähteä kiihdyttämään. Miettii hetken kunnes alkaa vetämään.

            Mitä voimakkaammin jarruttaa, sitä todennäköisemmin tekee tuon.

            Ja tuntuu että ylämäkeen jos pysähtyy ja samantien koittaa lähteä liikkeelle nii sillon tekee ton tempun poikkeuksetta aina. Todella ärsyttävä häikkä tuo on

            Muutoin loota vaihtaa tosiaan pehmeästi eikä sekoile mitenkään.

            Onko tälläseen e91 330xda miten hankala vaihtaa itse jakolaatikon öljyt?

            Comment

            • aku1979
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2015
              • 1152
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Halttu View Post
              Saattaa tehdä ihan pienestä vauhdistakin juurikin jos samantien jarrutuksen jälkeen koittaa lähteä kiihdyttämään. Miettii hetken kunnes alkaa vetämään.

              Mitä voimakkaammin jarruttaa, sitä todennäköisemmin tekee tuon.

              Ja tuntuu että ylämäkeen jos pysähtyy ja samantien koittaa lähteä liikkeelle nii sillon tekee ton tempun poikkeuksetta aina. Todella ärsyttävä häikkä tuo on

              Muutoin loota vaihtaa tosiaan pehmeästi eikä sekoile mitenkään.

              Onko tälläseen e91 330xda miten hankala vaihtaa itse jakolaatikon öljyt?
              Mulla on ihan sama vika ja on kyllä kettumainen.

              Ei ole vaikeaa vaihtaa. Jakolaatikossa on täyttö ja tyhjennysproput. Auton alla joutuu toki työskentelemään mikä ei ole kauhean hauskaa ilman nosturia.

              Comment

              • sonikk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 1664
                • Kerava

                #8
                Nollattiinko adaptaatiot kun vaihteistoöljyt vaihdettiin?

                Comment

                • Halttu
                  Newbiemmer
                  • Feb 2018
                  • 24
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by aku1979 View Post
                  Mulla on ihan sama vika ja on kyllä kettumainen.

                  Ei ole vaikeaa vaihtaa. Jakolaatikossa on täyttö ja tyhjennysproput. Auton alla joutuu toki työskentelemään mikä ei ole kauhean hauskaa ilman nosturia.
                  Noh monttu sentää löytyy. Tarviiko purkaa rojua miten edestä pois?

                  En oo varma mut mulla tuo häikkä saatto alkaa sen jälkeen ku autosta talvella loppu virta ku laturi simahti laturikaupan eteen auton ollessa käynnissä. Laturikaupan korjaamol laittoivat samantien uuden laturin paikoilleen, mut ilmeisesti virran vähyys ennen auton sammumista aiheutti jotain virtapiikkejä ku esim jakolaatikon ohjausyksikkö, antennivahvistin ja xenonien ballastit pimeni.
                  En muista että ainakaan ennen tota ois häikkää ollu. Ennen jakolaatikon ohjausyksikön vaihtoa auto oli ajonvakautusten ja absien suhteen kuin vanha lada ja vain takapyörät veti, mut sillon ei ainakaan ollu liikkeellelähdön kanssa mitään häiriöitä. Saattoivat alkaa tuon hässäkän jälkeen ku sain uuden ohjausyksikön ja sen jälkeen tuo aiemmin mainittu vikakoodikin jäi autoon kummittelemaan.

                  Ja kyllä luulen että Laakkosella olisivat adaptaatiot nollanneet öljyjen vaihdon yhteydessä...

                  Comment

                  • aku1979
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2015
                    • 1152
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Halttu View Post
                    Noh monttu sentää löytyy. Tarviiko purkaa rojua miten edestä pois?

                    En oo varma mut mulla tuo häikkä saatto alkaa sen jälkeen ku autosta talvella loppu virta ku laturi simahti laturikaupan eteen auton ollessa käynnissä. Laturikaupan korjaamol laittoivat samantien uuden laturin paikoilleen, mut ilmeisesti virran vähyys ennen auton sammumista aiheutti jotain virtapiikkejä ku esim jakolaatikon ohjausyksikkö, antennivahvistin ja xenonien ballastit pimeni.
                    En muista että ainakaan ennen tota ois häikkää ollu. Ennen jakolaatikon ohjausyksikön vaihtoa auto oli ajonvakautusten ja absien suhteen kuin vanha lada ja vain takapyörät veti, mut sillon ei ainakaan ollu liikkeellelähdön kanssa mitään häiriöitä. Saattoivat alkaa tuon hässäkän jälkeen ku sain uuden ohjausyksikön ja sen jälkeen tuo aiemmin mainittu vikakoodikin jäi autoon kummittelemaan.

                    Ja kyllä luulen että Laakkosella olisivat adaptaatiot nollanneet öljyjen vaihdon yhteydessä...
                    Ei tarvitse. Tässä yksi ohje

                    Comment

                    • aku1979
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2015
                      • 1152
                      • Helsinki

                      #11
                      Mitähän öljyä tuonne jakolaatikkoon uskaltaa laittaa jos ei ole saatavilla orkkista tai ravenolia? Tuli kuukausia takaperin vaihdettua öljyt(ravenol tf0870), mutta vain kertaalleen ja ilman adaptaatioiden nollausta. Jos tekis vielä kertaalleen resetillä.

                      Comment

                      • Halttu
                        Newbiemmer
                        • Feb 2018
                        • 24
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Vaikuttaako aku sulla mitekää ulkoilman lämpötila taikka ylipäätää sääolosuhteet lootan toimintaan? Tuntuu että oman auton loota ei nyt tänään tota liikkeellelähtöhäikkää tehny ollekaa ku on ollu kuiva ja lämmin keli 😂 sateisella ja viileellä sit teki kyllä joka paikassa.

                        Comment

                        • aku1979
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2015
                          • 1152
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Halttu View Post
                          Vaikuttaako aku sulla mitekää ulkoilman lämpötila taikka ylipäätää sääolosuhteet lootan toimintaan? Tuntuu että oman auton loota ei nyt tänään tota liikkeellelähtöhäikkää tehny ollekaa ku on ollu kuiva ja lämmin keli 😂 sateisella ja viileellä sit teki kyllä joka paikassa.
                          Enpä ole tuota huomannut tai pannut merkille. Tosin tulee aina välteltyä ajotyylillä ongelmaa, joten aniharvoin tuota tapahtuu. Yleisesti moottori-vaihdelaatikko pelaa välillä kuin ajatus ja välillä tuntuu vanhalta traktorilta...tämä luultavasti liittyy säähän.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎