Announcement

Collapse
No announcement yet.

Epäkeskoakselin asentotunnistin e90 318i -06

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kele
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 100
    • Espoo

    Epäkeskoakselin asentotunnistin e90 318i -06

    Pari viikkoa sitten emännän piti lähteä töihin sunnuntai-iltana, tuli hetken päästä autolta takaisin ja sanoi, ettei lähde käyntiin. Luin vikakoodit ja kertoivat vian olevan em. asentotunnistimessa. Tilasin ja vaihdoin uuden, auto käyntiin ja kaikki ok, kunnes jätti seuraavana päivänä tien päälle. Seuraavana päivänä saavuin autolle, avain koloon ja napista käyntiin, hain auton seuraavana päivänä ajamalla kotiin. Auto seisoi muutaman päivän, kunnes tänään päätin lähteä sillä töihin. Aamulla töihin, ok. Töistä kauppaan, ok. Hakemaan poikaa koulusta, ei lähde käyntiin. Emäntä tuli pelastamaan, mutta auto jäi sinne.

    Eli kaksi kertaa nyt jättänyt tien päälle ja muuten toimii ongelmitta. Kun ei lähde käyntiin, niin herjaa vikakoodeissa sitä asentotunnistinta. Olen havainnut seuraavaa, kun kone on kylmä, lähtee käyntiin ja kuumana lähtee käyntiin, mutta vartin seisomisen jälkeen ei lähde käyntiin.

    Onko kohtalotovereita? Mistähän hakisin vikaa seuraavaksi? Anturin plugin putsasin tänään bräkleenillä ja elektroniikan puhditusaineella, tuloksetta..???
    e90 318i 4d -06
    e36 320 4d -91 Diamantschwarz
    Ex. 2x e30 316
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17839
    • PKS

    #2
    Epäkeskoakseli = Valvetronic nokan asentotunnistin öljykorkin vieressä? Mikä tarkalleen on vikakoodi?
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Kele
      Bimmer Rookie
      • Oct 2007
      • 100
      • Espoo

      #3
      Se juuri. Olikohan vikakoodit 2A56 ja 2A5B, sitten oli sille moottorille alhainen jännite ja oli joku neljäskin, mutta en muista, liittyy kuitenkin siihen asentotunnistimeen. Neljä kaikenkaikkiaan.
      e90 318i 4d -06
      e36 320 4d -91 Diamantschwarz
      Ex. 2x e30 316

      Comment

      • suppari
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4049
        • Turku

        #4
        Tilanne lienee se, että vvt jumiutuu miniminostolle ja ei käynnisty kun venttilit ei aukea. Ohjelmaa vaan ja koko paaska pois käytöstä, täällä onnistuu!
        sigpic
        P:0409699000

        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
        huollot/korjaukset!

        BMW E&F sarjaan.
        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17839
          • PKS

          #5
          Niin voihan se asentotunnistin olla myös viallinen, tai sitten esim valvetronic moottori ei säädä vaan jumittaa. Siihen voi toki olla moniakin syitä, mutta pahimmillaan toki voi olla valvetronic nokka kulunut.
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36
          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet:
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • zakspeed
            BTCF Member
            • Nov 2003
            • 1996
            • Tampere/kainuu

            #6
            Originally posted by suppari View Post
            Tilanne lienee se, että vvt jumiutuu miniminostolle ja ei käynnisty kun venttilit ei aukea. Ohjelmaa vaan ja koko paaska pois käytöstä, täällä onnistuu!
            Tämä tuntuu olevan hauska tapa korjata autoja tänä päivänä. Joku hajoaa niin otetaan järjestelmä pois auton varusteista kokonaan. Kunnes taas seuraava paikka pettää, sama juttu...
            -M5- '00
            -i3 94 rex '19
            -Ascona B 4.0 '80
            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              #7
              Originally posted by zakspeed View Post
              Tämä tuntuu olevan hauska tapa korjata autoja tänä päivänä. Joku hajoaa niin otetaan järjestelmä pois auton varusteista kokonaan. Kunnes taas seuraava paikka pettää, sama juttu...
              Voihan sen toki korjatakkin, alkaa vaan olla monesti aika järjetöntä laittaa 4-5te autoon lähes 2000e pelkkään valvetronicciin, kun moottori toimii ihan yhtä siivosti ilmankin ja muutamalla satasella hoituu.

              Mitkä itse näet valvetronicin sellaisena hyötynä, että laittaisit n. puolet/kolmasosan auton hinnasta komponentin korjaukseen jota ei käytännössä edes huomaa?
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #8
                Originally posted by suppari View Post
                Mitkä itse näet valvetronicin sellaisena hyötynä, että laittaisit n. puolet/kolmasosan auton hinnasta komponentin korjaukseen jota ei käytännössä edes huomaa?
                Kait sille syynsä on miksi valmistaja on moisen valvetronic järjestelmän kehittänyt? Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä että poistetaan "turhuudet" käytöstä vain jos niitä ei säädä järkevillä kustannuksilla kuntoon.

                Täältä voi käydä tutustumassa aiheeseen että miksi ja miten kehitys on mennyt eteenpäin ja mitkä ovat kokemukset:



                Tässä kuitenkin kiteytettynä mitä ensimmäisellä versiolla saavutettiin.


                2. version muutokset ovatkin jo mielenkiintoisempi ja ne selviävät tuosta dokumentista. Kuitenkin oleellinen asia oli se että myös virtausiin ja niiden muodostumiseen kiinnitettiin entistä enemmän kuten dieseleissäkin on tehty laittamalla imusarjaan läpät. Tämä vähensi myös pumppaushäviöitä.


                Miten ohjelmointi muuttaa sitä tilannetta että koko tunnistimelta otetaan johto irti? Oletuksena siis se että mosa lähtee käyntiin ilman koko anturia. Ratakäytössähän tuo valvetronic taitaa olla lukittu moottorin päästä jumiin.

                Itse aiheeseen liittyen, kaikki koodit selityksineen pitäisi saada näkyville.
                Last edited by fraatti; 13-10-2018, 18:45.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Kele
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 100
                  • Espoo

                  #9
                  Juuri kävin kokeilemassa autoa, nyt ei enää lähde käyntiin jäähtyneenäkään. Täytyy kysyä myyjältä että kuuluuko ko. osan hajota näin äkkiä, oli vielä alkuperäinen. Itse en mihinkään nokan kulumiseen, kun on näin on/off -vika. Koitan järjestää vikakoodit.
                  e90 318i 4d -06
                  e36 320 4d -91 Diamantschwarz
                  Ex. 2x e30 316

                  Comment

                  • Kele
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 100
                    • Espoo

                    #10
                    Tuossa koodit mitä nyt antaa, nyt en saanut herjaamaan anturia...
                    Eli: 2A61 Valvetronic, adaptation
                    2A6B Valvetronic, power limitation, servomotor
                    Attached Files
                    e90 318i 4d -06
                    e36 320 4d -91 Diamantschwarz
                    Ex. 2x e30 316

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 1996
                      • Tampere/kainuu

                      #11
                      Originally posted by Kele View Post
                      Tuossa koodit mitä nyt antaa, nyt en saanut herjaamaan anturia...
                      Eli: 2A61 Valvetronic, adaptation
                      2A6B Valvetronic, power limitation, servomotor
                      Kovasti viittaa epäkeskoakselin ja mekaniikan raskasliikkeisyyteen. Tai valvetronic säätömoottorivikaan. Jopa molempiin siinä määrin, että jos otat sen säätömoottorin irti ja katsot hammastuksia epäkeskoakselista ja moottorista niin voi jo silmin nähdä kulumaa.

                      Näin varsin usein.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • kallek77
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2018
                        • 66
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Kele View Post
                        Tuossa koodit mitä nyt antaa, nyt en saanut herjaamaan anturia...
                        Eli: 2A61 Valvetronic, adaptation
                        2A6B Valvetronic, power limitation, servomotor

                        Liian suuri virrankulutus moottorissa, niitäkin joskus hajonnut.

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17839
                          • PKS

                          #13
                          Veikkaan että servomoottori/askelmoottori/säätömoottori (millä nimellä haluat sitä kutsuttavan) on jumissa ja siksi ei säätö onnistu, siitä myös johtuu tuo adaptaation epäonnistuminen. Toisaalta saattaa olla ratastuksessakin vikaa, mitä myös zakspeed sanoi.
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36
                          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          Muut talouden vehkeet:
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Kele
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 100
                            • Espoo

                            #14
                            Päivitetään tilannetta..

                            Nyt on säätömoottori vaihdettu, ei auttanut. Auto ei edelleenkään lähde käyntiin. Herjaa edelleen "adaptionista" ja " motor power limitation".

                            Osaako joku sanoa, että täytyykö moottori opettaa järjestelmälle? Tai ihan mitä vaan että auton saa käyntiin...
                            Last edited by Kele; 07-11-2018, 15:15.
                            e90 318i 4d -06
                            e36 320 4d -91 Diamantschwarz
                            Ex. 2x e30 316

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4049
                              • Turku

                              #15
                              No kun se järjestelmä on niin kulunut,ettei siinä sopeutukset tai uudet moottorit auta. Eli joko koko remontti tai poiskoodaus.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎