Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 sähköt katoaa, välillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #16
    Merkkiliikkeestä pitäisi löytyä myös lyhyempi korjaussarja tuohon liittimelle. Huomattavasti edullisempi (KLIK) kuin koko johto ja korjauksen saa tehtyä siinä jalkatilassa (ei tarvi vetää koko johtoa uusiksi konttiin asti). Vaatii vain kunnolliset krymppauspihdit tuolle akkukaapelin jatkoliitokselle.

    Osanumero 61129312133



    En myöskään näe pakottavaa tarvetta sille koko sulaketaulun vaihdolle, ellei se sulakepohjan syötön lattaliitin ole pahemmin ottanut itseensä.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • ViljoNieminen
      Bimmer Rookie
      • May 2018
      • 58
      • Jyväskylä

      #17
      Kiitoksia vinkistä ! Tällä säästää melkoisesti setelirahaa ja kaapelin kanssa ähertämistä. Täytynee kääntyä paikallisen Laakkosen puoleen. Hieno juttu!

      Soitto Laakkoselle toi tulokseksi, johto 16,50€. Tilaustuote , toimitus 3 päivää. Ootteluksi menee mutta säästää paljon rahaa ja työtä !
      Last edited by ViljoNieminen; 02-11-2018, 10:44.

      Comment

      • matti911
        Newbiemmer
        • Jan 2011
        • 7
        • Tuusula

        #18
        Sähköt häviää

        Nyt on sulakerasian pohja vaihdettu.
        Kaapelinpää oli ehjä eikä itse rasiassakaan näkynyt mitään erityistä. Purin sisällä olevan piirilevyn näkösälle, muttei siinäkään mitään silminhavaittavaa. Aika näyttää oliko vika tässä.

        Comment

        • ViljoNieminen
          Bimmer Rookie
          • May 2018
          • 58
          • Jyväskylä

          #19
          Mun autossa on nyt tuo Clavurion:in löytämä kaapelinpätkä. Auto on toiminut viikon hyvin, mutta seuranta päällä mitenkä käy.
          Vanha liitin lähti irti pieninä paloina, onneksi sitä muoviosaa liittimestä ei tarvinnut uuden liittimen kanssa. Uusi liitin on ruuvikiinnitteinen, jonka kiersin melko tiukkaan. Liitos tuntuu luotettavalta. Sulaketaulun pohja on alkuperäinen. Sitä en vaihtanut, kun liitin oli putsauksen jälkeen hyvässä kunnossa.

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            #20
            Originally posted by matti911 View Post
            Nyt on sulakerasian pohja vaihdettu.
            Kaapelinpää oli ehjä eikä itse rasiassakaan näkynyt mitään erityistä. Purin sisällä olevan piirilevyn näkösälle, muttei siinäkään mitään silminhavaittavaa. Aika näyttää oliko vika tässä.
            Originally posted by ViljoNieminen View Post
            Mun autossa on nyt tuo Clavurion:in löytämä kaapelinpätkä. Auto on toiminut viikon hyvin, mutta seuranta päällä mitenkä käy.
            Vanha liitin lähti irti pieninä paloina, onneksi sitä muoviosaa liittimestä ei tarvinnut uuden liittimen kanssa. Uusi liitin on ruuvikiinnitteinen, jonka kiersin melko tiukkaan. Liitos tuntuu luotettavalta. Sulaketaulun pohja on alkuperäinen. Sitä en vaihtanut, kun liitin oli putsauksen jälkeen hyvässä kunnossa.
            Se vika on itse kaapelin kiinnityksessä siihen liittimeen joka sitten kiinnittyy sinne sulakerasian pohjaan.

            Noita korjauskaapeleita on jokunen tullut laitettua ja siihen tulee myös uusi muovisuoja siihen liittimen päälle mukana joka kiinnittyy sulakerasiaan, muuten on vaara että räpsii runkoon.
            Se E9x sulakerasia on kelluva, ja osassa on tullut vastaan sen olevan irti..Jokainen päätelköön itse sitten seuraukset jos päävirta ei ole suojattu.
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • ViljoNieminen
              Bimmer Rookie
              • May 2018
              • 58
              • Jyväskylä

              #21
              Mulla Kaapeli oli tinattu liittimeen tosi tiukasti. Vika oli narttuliittimen "liuskojen" löysyys, kontakti ei ollut kovin hyvä. Uudessa liittimessä on ruuvi joka kiilaa kiristysliuskan tiukkaan. Luulisin kosketuksen olevan huomattavasti parempi.
              Ei merkkiliike varmaankaan huonompaa liitintä vaihtaisi tilalle, toivottavasti:think

              Laittelin uuden liittimen muovisuojan tietenkin liitoksen päälle. Mulla sulaketaulu ei ole kelluva vaan kiinni neljällä torx-ruuvilla, ellei sitten se kehys johonka taulu tulee kiinni ole kelluva ???

              Comment

              • Autuinen
                Newbiemmer
                • May 2020
                • 18
                • Suomi

                #22
                Vanha ketju näyttää olevan
                Itsellä e92 coupe vm. 2008
                Sattui viikolla totaalinen pimennys. Avain jumiin ja kaikki virrat kadoksissa. Akun vaihdoin ja silti aivan mykkä viellä monta tuntia. Kuitenkin heräsi siitä henkiin.
                Kysymys kuuluukin oletteko saaneet selville mikä tuon aiheuttaa? Voiko vika olla liittimessä vaikka alkoi toimimmaan normaalisti akun vaihdolla?

                Comment

                • ViljoNieminen
                  Bimmer Rookie
                  • May 2018
                  • 58
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Originally posted by Autuinen View Post
                  Vanha ketju näyttää olevan
                  Itsellä e92 coupe vm. 2008
                  Sattui viikolla totaalinen pimennys. Avain jumiin ja kaikki virrat kadoksissa. Akun vaihdoin ja silti aivan mykkä viellä monta tuntia. Kuitenkin heräsi siitä henkiin.
                  Kysymys kuuluukin oletteko saaneet selville mikä tuon aiheuttaa? Voiko vika olla liittimessä vaikka alkoi toimimmaan normaalisti akun vaihdolla?
                  Mullakin huono liitin katkoi sähköjä jotka palautuivat jonkin ajan kuluttua itsekseen. Minä myös vaihdoin akun mutta sillä ei ollut osuutta vikaan. Todennäköisesti Sinullakin vika on liittimessä eikä akun vaihto vaikuta asiaan. Olettaen tietenkin ettei liitintä ole jo vaihdettu joskus menneisyydessä.

                  Comment

                  • Erityinen
                    Newbiemmer
                    • Oct 2020
                    • 3
                    • Espoo

                    #24
                    Jaan omankin kokemuksen tänne vanhaan ketjuun, jos vaikka auttaisi seuraavia... Tämän tekstin lopussa on omia hypoteesejä, jos vaikka joku pähkäilee että uskaltaako ajaa miten pitkälle autolla johon tulee rändöm black outeja.

                    Itsellä alkoi 2008 vuoden E82 125i temppuilemaan pari viikkoa sitten. Ajon jälkeen katosi sähköt aivan täydellisesti ja sähköt palasi itsekseen tuntien kuluttua. Sähköt eivät koskaan lähteneet ajon aikana tai edes silloin kun auto käynnissä, vaan sähköt katosi aina sammuttamisen jälkeen, joko heti lukituksen yhteydessä, tai pienellä viiveellä kun auton jätti parkkiin ja lukkoon.

                    Täydellinen bläkäri tuli muutaman kerran, ja opiskelin aiheesta netistä (sekä löysin sitten tämän langan myös). Törmäsin aiheeseen sulakeboksin taakse tulevan virtakaapelin löystymisestä mm. E8x ja E9x (2007-2013) malleissa, ja oman autoni oireet vastasivat yks'yhteen näitä tarinoita. Otin sitten yhteyttä marmoritiskeihin ja sain nopeimman ajan Hediniltä Herttoniemestä (ent. Laakkonen).
                    Auto kävi tänään Hedinillä sulakeboksille tulevan akkukaapelin liitoksen uusinnassa. Hassu sattuma, mutta auto meni bläkäriin juuri Hedinin pihaan saapuessa. Eli kun laitoin auton lukkoon ja testimielessä koitin vielä avata lukituksen laittaakseni sen uudelleen lukkoon, lukituksen kaukosäätimestä avaamisen yhteydessä välähti vilkut vain yhden kerran kahden sijaan joten virrat katosivat juuri sillä hetkellä. Eli auto pimeni huoltohallin eteen "sopivasti" ja demo-efekti toimi.

                    En tiedä millä saivat vietyä auton hallin puolelle, mutta hallissa purkivat hanskalokeron ja irrottivat sulakeboksin. Sulakeboksin takaa paljastui lievästi sulanut liitin sekä sulakeboksin selustassa oli myös lieviä vaurioita. Sulakeboksia ei kuitenkaan tarvinnut uusia koska sulamisesta johtuvat vauriot ovat hyvin pienet. Sain asentajan ottamia kuvia tapauksesta.

                    Sulakeboksin taakse tuleva plussakaapeli siis uusittiin päivitetympään versioon ja sulakeboksi jätettiin alkuperäiseksi.
                    Hintaa tuli 625€, noin 3 tuntia ähräsivät ja kaikenlaisia sivukuluja tulee vikakoodien lukemisesta sekä niiden analysoinnista kun marmorille vie... Takaisinkutsuja plussakaapelin uusimiselle ei ole tänä päivänäkään voimassa Suomessa; kysyin tätäkin asiaa parista eri bemarin valtuutetusta huollosta.

                    Nyt olen ajanut muutaman pidemmän ajon Hedinillä käynnin jälkeen: 50km ajo => 1.5h tauko => 100km ajo => 40min tauko => 300km ajo + auton lukituksen testaaminen kaukosäätimestä 2h ajon jälkeen. Toistaiseksi on toiminut normaalisti eikä bläkäreitä ole ollut. Vielä ei ole luotto autoon 100% mutta ehkä tässä päivä kerrallaan alkaa palautua kunhan toimii, ja miksei toimisi.


                    HYPOTEESIT:
                    Koska auto koki bläkärin yleensä pitkän ajon jälkeen, ja liitin oli tosiaan sulanut, niin luulen että tuo huono liitin lämpölaajenee enemmän pitkän ajon aikana, jolloin liittimen kontakti huononee entisestään kuumuudessa. Vaatii siis oletettavasti liittimen jäähtymisen että kontakti palautuu ja virrat saa taas autoon.
                    Tämä selittäisi sen miksi auto meni "pimeäksi" lähes heti pitkältä ajolta sammuttamisen jälkeen, ja virrat palasivat vasta useita tunteja myöhemmin.
                    Hedinin pihaan kun tänään ajoin, oli ajoa takana noin 40km ja koki bläkärin. Myös viikko takaperin auto pimeni työpaikan parkkihalliin, silloin ajoa oli myös noin 50km takana, ja tuolloin ruokkiksella kun kävin 3 tuntia töihin saapumisen jälkeen auton luona, oli se bläkärissä - töistä lähtiessä iltapäivällä auto taasen heräsi normaalisti kaukosäätimestä.
                    Ajoin autolla nurkka-ajoa lähikauppaan ja harrastuksiin noin 5-10min ajoja aiemmin tällä viikolla odottaessani Hedinille pääsyä, niin auto toimi aivan normaalisti - ei ehkä ehtinyt se sulakeboksille tuleva liitin kuumentua jotta liitos olisi huonontunut. Eli omaan kokemukseen perustuen voisin sanoa että pientä ajoa uskaltaa ajella jos bläkäreitä ilmennyt, mutta jos pitkälle lähdet oirehtivalla autolla, niin varaa useampi tunti jotta liitos ehtii jäähtyä.
                    BMW 125i E82 -08 (2015-)

                    Ex:
                    BMW 518i E34 -90 (lukio-luisupulkka 2007-2008)

                    Comment

                    • Zeta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7548
                      • Kotona

                      #25
                      Mulla tuli noita "bläkäreitä" ex e90 pari kertaa kesken ajon. Yksi aika kuumottava tilanne oli pimeällä maantiellä rekan ohituksessa, kun löi kesken kaiken pariksi sekunniksi virrat pois päältä ja sitten räpsähti takaisin...
                      -
                      Käyttöautona: F20
                      Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                      Myydään: HP 12.5" kannettava **220e**
                      -

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎