Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 325i (N53B30) käynnistyy huonosti kylmänä - Vika paikannettu HPFP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    BMW 325i (N53B30) käynnistyy huonosti kylmänä - Vika paikannettu HPFP

    Moikka!

    Pakko tehdä threadi, loppuu ideat kesken. Eli autoni E93 vm. 2008 325i starttaa pitkään tai todella pitkään kylmänä. Tähän mennessä on aina lähtenyt käyntiin, mutta esim. tänään työpäivän jälkeen oli jo siinä ja siinä. Startti pyörii hyvin ja käynnistyessään käynti on heti tasaista ja kaikki ok. Jos autolla ajaa startin jälkeen vaikka 1km ja sammuttaa -> käynnistyy välittömästi. Eli heikko starttaus on aina pitkän (6+h) seisomisen jälkeen kylmässä, puolilämpimänä tai lämpimänä käynnistyy välittömästi. Autossa on säteilylämmitin, sen käytöllä ei ole mitään vaikutusta käynnistysongelmaan.

    Mystiseksi tekee sen, että auto ei anna mitään aiheeseen viittaavaa vikakoodia. Itseasiassa koko auto antaa vain yhden koodin ja liittyy comfort accessiin: 00A06B Bumper antennas defective.

    Mitä on tehty:

    - Livedatalla katsottu että bensapumppu lähtee rullaamaan heti normaalisti --> EDIT: ei riitä tähän mikään carlyn paska, se ei kertonut mitään.
    - Tulpat vaihdettu (BOSCH)
    - Uusi akku vaihdettu + koodattu autoon
    - Tuoreet öljyt + suodatin
    - Saksassa vaihdettu HPFP --> EDIT: selvisi jälkikäteen, että tämä oli vaihdettu jo 2009, eli vanha osa.

    Mitäs ajatuksia tulee mieleen? Hankala arpoa ilman vikakoodeja, mutta itse mietin että voiko tuo viallinen antenni sekoittaa CA:n ja syö akkua?

    Kiitos jo etukäteen avusta ja kiitos nimim. Dualfun kun autoit jo vähän etukäteen privassa, otetaan kuitenkin täältäkin kaikki ideat kaukaa ja läheltä avuksi.
    Last edited by rizzo; 19-02-2019, 16:28.
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    #2
    Niin et jos se olisikin virtaongelma. Toi on ihan mahdollinen. Katoppa salavalikosta tai koneella mikä on jännite ennenkuin käynnistät auton?
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • rizzo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2007
      • 5418
      • Oulu

      #3
      Joo, hauska miten välillä tulee noita ajatuksia itselle mieleen kun niitä kirjoittaa auki - ei nimittäin käynyt mielessäkään aiemmin.

      Koodasin nyt Carlyllä koko CA:n pois käytöstä ja kävin ajaa auton lämpimäksi (+akku latautui), joten nyt auto seisomaan yöksi ja katson aamulla mitä jännitteet näyttävät. Kiitos taas vinkistä

      Toivottavasti vika on tuossa, sitten ei muuta kuin uusi antenni tilaukseen

      Comment

      • JanskiAWD
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 192
        • S:t Karins

        #4
        Originally posted by rizzo View Post

        Eli autoni E93 vm. 2008 325i starttaa pitkään tai todella pitkään kylmänä. Startti pyörii hyvin ja käynnistyessään käynti on heti tasaista ja kaikki ok.

        - Livedatalla katsottu että bensapumppu lähtee rullaamaan heti normaalisti
        - Uusi akku vaihdettu + koodattu autoon
        Katsottiinko livedatasta matala- ja/vai korkeapaine?
        e92 "330"xiA M-sport
        Mini Cooper R50

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Kokeile käynnistellä ensin railpaine anturin johto irrallaan sitä käyntiin. Eli nappaat ennen oletettavaa ongelma starttia töpselin irti. Kerro miten reagoi.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • rizzo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2007
            • 5418
            • Oulu

            #6
            Aloituspostista puuttui, että vaihdatin autoon myös matala- ja korkeapainebensa-anturit keväällä.

            Aamulla starttasin auton ja käynnistyi normaalihkosti. -9 kylmässä hallissa ja ei ollut lämpimässä.

            Originally posted by JanskiAWD View Post
            Katsottiinko livedatasta matala- ja/vai korkeapaine?
            Mulla levisi INPA-koneen akku, enkä pysty tätä tarkastamaan Nyt on käytössä itsellä ainoastaan Carly, enkä tuolta "Parameters" valikosta löytänyt muuta kuin bensapumppuun liittyviä parametrejä.

            Osaisikohan joku sanoa, millä nimellä nuo voisi löytyä? Mitään Fuel pressure tai rail pressure tms en löydä.

            Originally posted by zakspeed View Post
            Kokeile käynnistellä ensin railpaine anturin johto irrallaan sitä käyntiin. Eli nappaat ennen oletettavaa ongelma starttia töpselin irti. Kerro miten reagoi.
            Hmm... sanon suoraan että minulla osaaminen loppuu kun pitää teoriasta siirtyä käytäntöön Missähän tuo anturi sijaitsee?

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              Originally posted by rizzo View Post
              Aloituspostista puuttui, että vaihdatin autoon myös matala- ja korkeapainebensa-anturit keväällä.

              Aamulla starttasin auton ja käynnistyi normaalihkosti. -9 kylmässä hallissa ja ei ollut lämpimässä.



              Mulla levisi INPA-koneen akku, enkä pysty tätä tarkastamaan Nyt on käytössä itsellä ainoastaan Carly, enkä tuolta "Parameters" valikosta löytänyt muuta kuin bensapumppuun liittyviä parametrejä.

              Osaisikohan joku sanoa, millä nimellä nuo voisi löytyä? Mitään Fuel pressure tai rail pressure tms en löydä.



              Hmm... sanon suoraan että minulla osaaminen loppuu kun pitää teoriasta siirtyä käytäntöön Missähän tuo anturi sijaitsee?
              Osanumero 2. Minkäväriset suuttimet siellä on? mustat vaiko harmaat? Jos harmaat mikä on suuttimien indeksinumero eli varaosanumeron jälkeinen -xx ?

              Istalla suutintestiä sitten jos edellä mainitut vaikkapa harmaat indeksi 11 suuttimet. Voihan sen suutintestin tehdä ja pitääkin vaikka vanhemmat suuttimet.

              Siinä jotain ajatuksia alkuun.
              Last edited by zakspeed; 24-03-2019, 22:02.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • rizzo
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2007
                • 5418
                • Oulu

                #8
                Originally posted by zakspeed View Post
                Osanumero 2. Minkäväriset suuttimet siellä on? mustat vaiko harmaat? Jos harmaat mikä on suuttimien indeksinumero eli varaosanumeron jälkeinen -xx ?

                Istalla suutintestiä sitten jos edellä mainitut vaikkapa harmaat indeksi 11 suuttimet. Voihan sen suutintestin tehdä ja pitääkin vaikka vanhemmat suuttimet.

                Siinä jotain ajatuksia alkuun.
                Tosta kuvasta osaan sanoa, että nimenomaan toi osanumero 2 on autoon vaihdettu OEM-osana tänä vuonna.

                Ei mitään hajua suuttimien väreistä. Täytynee etsiä tuo DIS itselle.

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #9
                  Originally posted by rizzo View Post
                  Tosta kuvasta osaan sanoa, että nimenomaan toi osanumero 2 on autoon vaihdettu OEM-osana tänä vuonna.

                  Ei mitään hajua suuttimien väreistä. Täytynee etsiä tuo DIS itselle.

                  Ei sillä vaikka vaihdettukin. Ajatuksena pakottaa järjestelmä hätä eli matalapainekäytölle. Jos oire poistuu täysin matalapainekäytöllä niin voisi uskoa vian löytyvän korkeapainepuolelta mukaan lukien suuttimet.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • rizzo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2007
                    • 5418
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by zakspeed View Post
                    Ei sillä vaikka vaihdettukin. Ajatuksena pakottaa järjestelmä hätä eli matalapainekäytölle. Jos oire poistuu täysin matalapainekäytöllä niin voisi uskoa vian löytyvän korkeapainepuolelta mukaan lukien suuttimet.
                    Thanks!

                    Tämmöisen löysin: https://bimmerprofs.com/long-cranking-oil-pressure/
                    Last edited by rizzo; 17-01-2019, 18:32.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by rizzo View Post
                      Tosta kuvasta osaan sanoa, että nimenomaan toi osanumero 2 on autoon vaihdettu OEM-osana tänä vuonna.

                      Ei mitään hajua suuttimien väreistä. Täytynee etsiä tuo DIS itselle.
                      Itse kyllä laittaisin ISTA:n. DIS joutuu ajamaan virtuaalikoneessa ja on se todella paljon hitaampi ja kankeampi käyttää.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • rizzo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2007
                        • 5418
                        • Oulu

                        #12
                        Virtaongelma suljettu pois, ei syö akkua mikään. Tajusin myös, että eihän toi mun vanha paska INPA-läppäri jaksa mitään DIS/ISTA edes pyörittää.

                        Ei riitä aika tätä enää itse tutkia, joten varattu aika korjaamolle. Kiitos vinkeistä, koetan muistaa sitten laittaa tänne vianaiheuttajan

                        Comment

                        • rizzo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2007
                          • 5418
                          • Oulu

                          #13
                          Stoori jatkuu. Auto kävi korjaamolla -> eivät löytäneet mitään vikaa.

                          Ajattelin sitten että odottelen että joku leviää tai joku koodi ilmestyy, no nyt saatiin koodi tauluun (1x):

                          *** 2FBF:Fuel pressure upon release of the injection ***
                          Fault-Set 1 - ( 169472 km)

                          Fuel pressure before Mengensteürventil: 5460.00 hPa
                          PWM signal of the Mengensteürventils: 47.66 %
                          rail pressure: 4.08 hPa
                          Voltage cl. 87: 10.56 V

                          Suuttimet vai HPFP?
                          Last edited by rizzo; 28-01-2019, 17:43.

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #14
                            Originally posted by rizzo View Post
                            Stoori jatkuu. Auto kävi korjaamolla -> eivät löytäneet mitään vikaa.

                            Ajattelin sitten että odottelen että joku leviää tai joku koodi ilmestyy, no nyt saatiin koodi tauluun (1x):

                            *** 2FBF:Fuel pressure upon release of the injection ***
                            Fault-Set 1 - ( 169472 km)

                            Fuel pressure before Mengensteürventil: 5460.00 hPa
                            PWM signal of the Mengensteürventils: 47.66 %
                            rail pressure: 4.08 hPa
                            Voltage cl. 87: 10.56 V

                            Suuttimet vai HPFP?
                            Missä tilanteessa tämä koodi tulee?

                            Virtapiiri 87 jännite vajaa 11v eli kaiketi käynnistäessä?

                            Missä käytit autoa tutkimuksissa? Riittää kadun nimi jos et kehtaa nimeltä mainita
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • rizzo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2007
                              • 5418
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Missä tilanteessa tämä koodi tulee?

                              Virtapiiri 87 jännite vajaa 11v eli kaiketi käynnistäessä?

                              Missä käytit autoa tutkimuksissa? Riittää kadun nimi jos et kehtaa nimeltä mainita
                              En tiedä osaa sanoa, mutta olettaisin että käynnistäessä. Oli tosiaan vain kerran lokissa n.500km takaa (vasta tuli ajeltua pidempi viikonloppureissu).

                              En viiti sanoa, en käyttänyt nyt vakipaikassa Kettukalliontiellä kun oli vähän aikatauluhaasteita Onneksi ei euroakaan mennyt.
                              Last edited by rizzo; 28-01-2019, 18:13.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎