Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW e90 - 320i N46 - Valvetronic mysteeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMWtatu
    Newbiemmer
    • Apr 2019
    • 5
    • Finland

    BMW e90 - 320i N46 - Valvetronic mysteeri

    Arvon kanssa-autoilijat!

    BMW e90 - 320i N46 - ajettu 200tkm

    Sattuisiko kukaan keksimään ongelmaan ratkaisua.

    Autossa syttyy moottorin "puolikas" keltainen vikavalo ja auto menee "limb mode" tehottomaan tilaan.
    Vianluku antaa tunnisteiksi valvetroniciin liittyen:
    2A67 -Valvetronic, sisäinen vika
    2A6B -Valvetronic, virran rajoitus
    2F9E


    Aina kun kyseiset vikakoodit yritti nollata, syttyivät ne heti palamaan uudelleen ja auto pysyi tehottomassa tilassa.

    Nyt autoon on vaihdettu Valvetronicin säätömoottori, jolla ei ollut vaikutusta ongelmaan ja sen jälkeen Eccentric camshaft sensor - (Sensori, epäkeskoakseli muuttuva venttiiliaukaisu) Jonka jälkeen vikakoodin poisto onnistui ja auto toimi hetken normaalisti.

    Tällä hetkellä auto toimii kun sen ensimmäisen kerran käynnistää, aina siihen asti kunnes sen sammuttaa ja käynnistää uudelleen lämpimänä. Lämpimän käynnistyksen yhteydessä sama vikavalo syttyy ja auto on jälleen tehottomassa tilassa. Nyt kuitenkin kun ajaa hetken niin tehoton tila lähtee kesken ajon itsestään pois, jonka jälkeen vikakoodit pystyy nollaamaan, eikä ne syty uudelleen ennen seuraavaa lämmintä käynnistystä.

    Sattuisiko kenelläkään olemaan ajatusta millä ongelmasta pääsisi eroon? Valtuutetuissa huolloissa on käytetty molemmissa täälläpäin eikä sieltä osata sanoa mitään.

    Arvostan kovasti jokaista vastausta.
  • N.T
    Bimmer Rookie
    • Apr 2017
    • 49
    • LPR

    #2
    Tyypillinen vika näissä on että tuo valvetronic akseli kulahtaa ja ei enää palaudu omalla jousivoimalla/ säätömoottori ei jaksa enää kääntää.

    => säätömoottori ottaa liikaa tehoa => vikakoodi.
    Joskus uuden säätömoottorin vaihto auttaa hetkellisesti.
    E91 330IA M-performance BLACK SAPPHIRE METALLIC
    EX:e91 320i

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1321
      • Tornio

      #3
      Originally posted by BMWtatu View Post
      Arvon kanssa-autoilijat!

      BMW e90 - 320i N46 - ajettu 200tkm

      Sattuisiko kukaan keksimään ongelmaan ratkaisua.

      Autossa syttyy moottorin "puolikas" keltainen vikavalo ja auto menee "limb mode" tehottomaan tilaan.
      Vianluku antaa tunnisteiksi valvetroniciin liittyen:
      2A67 -Valvetronic, sisäinen vika
      2A6B -Valvetronic, virran rajoitus
      2F9E


      Aina kun kyseiset vikakoodit yritti nollata, syttyivät ne heti palamaan uudelleen ja auto pysyi tehottomassa tilassa.

      Nyt autoon on vaihdettu Valvetronicin säätömoottori, jolla ei ollut vaikutusta ongelmaan ja sen jälkeen Eccentric camshaft sensor - (Sensori, epäkeskoakseli muuttuva venttiiliaukaisu) Jonka jälkeen vikakoodin poisto onnistui ja auto toimi hetken normaalisti.

      Tällä hetkellä auto toimii kun sen ensimmäisen kerran käynnistää, aina siihen asti kunnes sen sammuttaa ja käynnistää uudelleen lämpimänä. Lämpimän käynnistyksen yhteydessä sama vikavalo syttyy ja auto on jälleen tehottomassa tilassa. Nyt kuitenkin kun ajaa hetken niin tehoton tila lähtee kesken ajon itsestään pois, jonka jälkeen vikakoodit pystyy nollaamaan, eikä ne syty uudelleen ennen seuraavaa lämmintä käynnistystä.

      Sattuisiko kenelläkään olemaan ajatusta millä ongelmasta pääsisi eroon? Valtuutetuissa huolloissa on käytetty molemmissa täälläpäin eikä sieltä osata sanoa mitään.

      Arvostan kovasti jokaista vastausta.
      Juuri samanlaisen vian selvitin.
      Vika oli tyhjäkäynnin öljynpaineessa. Pitää olla lämpimänä tyhjäkäynnillä yli 1 bar öljynpainetta jotta VANOS säätöalkaa toimia. Vikakoodit tulivat juurikin tuosta VALVETRONIC systeemistä. Vaihda MOBIL 5w -50 öljyt ja MANN- FILTER suodatin.
      tuolla öljyn vaihdolla sain N46 toimimaan. Halpa testata vaikka ei mitään apuja olisikaan.
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by N.T View Post
        Tyypillinen vika näissä on että tuo valvetronic akseli kulahtaa ja ei enää palaudu omalla jousivoimalla/ säätömoottori ei jaksa enää kääntää.

        => säätömoottori ottaa liikaa tehoa => vikakoodi.
        Joskus uuden säätömoottorin vaihto auttaa hetkellisesti.
        Kuluma vaikuttaa venttiilinostoihin, sillä ei ole yhteyttä kääntövoimaan. Akseli itsessään on rullalaakeroitu ja pahemminkin kuluneissa on kyllä akseli kääntynyt ihan nätisti.

        Jos kääntökulma-anturi on viallinen, se voi yrittää vääntää akselia päätystopparia vasten josta aiheutuu ylivirtakoodi. Voi tietysti olla muutakin.

        Tuleeko autoon nyt samat vikakoodit kuin aiemmin? Ajettiinko valvetronicin adaptaatio anturin ja moottorin vaihdon jälkeen?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • BMWtatu
          Newbiemmer
          • Apr 2019
          • 5
          • Finland

          #5
          Originally posted by e46touring View Post
          Juuri samanlaisen vian selvitin.
          Vika oli tyhjäkäynnin öljynpaineessa. Pitää olla lämpimänä tyhjäkäynnillä yli 1 bar öljynpainetta jotta VANOS säätöalkaa toimia. Vikakoodit tulivat juurikin tuosta VALVETRONIC systeemistä. Vaihda MOBIL 5w -50 öljyt ja MANN- FILTER suodatin.
          tuolla öljyn vaihdolla sain N46 toimimaan. Halpa testata vaikka ei mitään apuja olisikaan.


          Kiitos vastauksestasi e46touring! Ymmärsinkö siis oikein, että sinulla ratkesi vastaavanlainen vika kokonaan tuolla pelkällä öljyn ja öljynsuodattimen vaihdolla?

          Comment

          • BMWtatu
            Newbiemmer
            • Apr 2019
            • 5
            • Finland

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Kuluma vaikuttaa venttiilinostoihin, sillä ei ole yhteyttä kääntövoimaan. Akseli itsessään on rullalaakeroitu ja pahemminkin kuluneissa on kyllä akseli kääntynyt ihan nätisti.

            Jos kääntökulma-anturi on viallinen, se voi yrittää vääntää akselia päätystopparia vasten josta aiheutuu ylivirtakoodi. Voi tietysti olla muutakin.

            Tuleeko autoon nyt samat vikakoodit kuin aiemmin? Ajettiinko valvetronicin adaptaatio anturin ja moottorin vaihdon jälkeen?
            Hei Cell! Iso kiitos vastauksestasi

            Joo, säätömoottori siis vaihdettiin ensin ja sen jälkeen ajossa mitää muutosta ei tapahtunut, sitten pari viikkoa sen jälkeen tuo Eccentric camshaft sensor - (Sensori, epäkeskoakseli muuttuva venttiiliaukaisu) vaihdettiin ja sen jälkeen auto siis ei antanut aluksi nollata koodeja silloinkaan mutta heti ensimmäisessä ajossa auto itsestään kesken ajon vapautti sen tehottoman vikatilan ja antoi täydet kierrokset, jolloin vikakooditkin pystyi nollaamaan (nollasin siis kesken ajon). Sen jälkeen auto on toiminut niin, että kun sen kylmänä laittaa käyntiin se toimii normaalisti eikä vikakooditkaan syty, mutta sitten kun sammuttaa ja lämpimänä käynnistää uudestaan niin ne koodit syttyy ja auto menee tehottomaan tilaan. Tässäkin tilanteessa auto on sitten jonkun ajan päästä kesken ajoa vapauttanut taas itsestään tuon tehottoman tilan ja tänä aikana antaa se myös vikakoodit nollata, eikä ne syty taas ennen uutta lämmintä käynnistystä.

            Myös auton käynnistyksissä tuntuu olevan jotain epäsäännöllisyyttä. (en tiedä liittyykö tuohon kyseiseen ongelmaan) mutta välillä käynnistyksessä auto tuntuu "rutisevan/murisevan" vähän oudosti ja voimakkaammin.

            Mielestäni autoon tulee vieläkin samat vikakoodit, mutta tarkistan sen vielä tänään kun pääsen auton luokse!

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17837
              • PKS

              #7
              Et vastannut tärkeimpään kysykseen, eli onko VVT ääriarvot opetettu autolle osien vaihtamisen jälkeen (eli Cellin ehdottoma valvetronicin adaptaatio)
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • BMWtatu
                Newbiemmer
                • Apr 2019
                • 5
                • Finland

                #8
                Originally posted by Dualfun View Post
                Et vastannut tärkeimpään kysykseen, eli onko VVT ääriarvot opetettu autolle osien vaihtamisen jälkeen (eli Cellin ehdottoma valvetronicin adaptaatio)
                Aivan! Selvästi en ole asiantuntijamiehiä :think Pahoittelen, varmistan tämän vielä huoltamosta jossa osat vaihdettiin, mutta ainakin sieltä silloin kerrottiin että työhön kuului osien vaihto, vikakoodien nollaus (yritys) ja valvetronicin "perussäätö"

                Ja kiitos selventävästä kysymyksestä, Dualfun

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17837
                  • PKS

                  #9
                  Originally posted by BMWtatu View Post
                  valvetronicin "perussäätö"
                  Eiköhän se sitten tehty ole, tosin voihan tuolla tarkoittaa jotain muutakin niin halutessaan.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1321
                    • Tornio

                    #10
                    Originally posted by BMWtatu View Post
                    Kiitos vastauksestasi e46touring! Ymmärsinkö siis oikein, että sinulla ratkesi vastaavanlainen vika kokonaan tuolla pelkällä öljyn ja öljynsuodattimen vaihdolla?
                    Joo öljyn vaihto Castrol >>Mobil auttoi tuohon vaivaan lopulta.

                    Toki aivan ensin oli tyyppivikana oleva VENYVÄ nokka ketju vaihdettu.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • BMWtatu
                      Newbiemmer
                      • Apr 2019
                      • 5
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by e46touring View Post
                      Joo öljyn vaihto Castrol >>Mobil auttoi tuohon vaivaan lopulta.

                      Toki aivan ensin oli tyyppivikana oleva VENYVÄ nokka ketju vaihdettu.
                      Okei, paljonko sinun e90 oli ajettu silloin kuin tuo ongelma ilmeni?

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1321
                        • Tornio

                        #12
                        Originally posted by BMWtatu View Post
                        Okei, paljonko sinun e90 oli ajettu silloin kuin tuo ongelma ilmeni?

                        noin 100tKm tuo ketjunäyttää kestävän liikaa venymättä jotkut pääsee jopa 150tKm
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17837
                          • PKS

                          #13
                          Originally posted by e46touring View Post
                          noin 100tKm tuo ketjunäyttää kestävän liikaa venymättä jotkut pääsee jopa 150tKm
                          Mistä tämän keksit, vai trollaatko vaan? Tiedän useita autoja jolla on menty 300tkm ihan alkuperäisellä ketjulla ja 150tkm ajetussa on vaikea edes vielä huomata koko venymistä.
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36
                          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          Muut talouden vehkeet:
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Wesku79
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2019
                            • 99
                            • Raahe

                            #14
                            Nuo joilla on menty pitempään lienee yksittäistapauksia.

                            Omissa vehkeissä: N46 jakopää vaihtoon @ 135tkm. N45 sama operaatio @ 120tkm.
                            E87 116i N45B16 2007

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1321
                              • Tornio

                              #15
                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Mistä tämän keksit, vai trollaatko vaan? Tiedän useita autoja jolla on menty 300tkm ihan alkuperäisellä ketjulla ja 150tkm ajetussa on vaikea edes vielä huomata koko venymistä.
                              Ei tarvitse keksiä mistään, kun katsoo tehtyjen töiden päiväkirjasta. Loistavaa että olet törmännyt noin paljon kestäneisiin N sarjan nokkaketjuhin. Lienee niitä kuuluisia yksittäis tapauksia??
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎