Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 ilmausruuvi murtunut/katkennut...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 873
    • Kainuu

    E90 ilmausruuvi murtunut/katkennut...

    Kävi viikolla sellainen tappaus että kun tulin kotipihaan, ilmestyi keltainen varoitusvalo vajaasta jäähdytinnesteestä.

    Kotona sitten ajon jälkeen aloin silmäilemään että mitä meneillään.... Huomasin että paisarin päällä ja ympärillä oli vihreää nestettä. Koska moottori oli kuuma, en voinut avata korkkia tarkistaakseni onko nestettä, vaan hain meisselin ja rupesin avaamaan ilmausruuvia jotta paine laskisi. Samalla huomasin että ilmausruuvin kanta irtosi, eli ilmausruuvi meni poikki, kierre jäi paisariin.

    Oletus tässä vaiheessa on että tuo ruuvi on murtunut joskus ja kun siinä on kauluksessa se kumitiiviste joka pitävä ja kierteessä itsessään on ura josta ilma pääsee ulos, niin neste päässyt tuosta paineellisena konetilaan kun tiiviste ei enää pidä... Vaiko eikö?
    Auto oli muutama viikko sitten termari/vesipumppu vaihdossa..

    Nyt sitten olisi mielessä että miten olisi kätevintä tuo katkennut kierreosa saada paisarista että saisi uuden muovisen ruuvin tilalle? Ilmeisesti ruuvi ei olisi kovinkaan lujassa pyörittää pois?
    Miettinyt mm että jos poraisi ruuviin reiän ja sitten jollain sopivalla meisselillä tai vastaavalla vääntäisi auki. Pelkona poraukselle että meneekö murusia säiliöön/kiertoon. Tai jos ei poraisi aivan läpi ja sitten koittaisi avata esim meisselillä.
    Onko ideoita heittää ilmaan?
  • ssamuu
    BTCF Member
    • Jul 2013
    • 161
    • Lieto

    #2
    Lämmittää sopivan kokosen ruuvarin ja painaa sillä kolon muoviin, antaa jäähtyä ja ruuvi pois :think
    E36 ///M3 Cabrio
    E30 318iS

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 873
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by ssamuu View Post
      Lämmittää sopivan kokosen ruuvarin ja painaa sillä kolon muoviin, antaa jäähtyä ja ruuvi pois :think
      Hmmm, hyvä idea!

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Juu joku sopiva halpa ruuvari ja butaani sytkä. Itse soitin marmorille ja varmistin, että osaa on hyllyssä ja eikun muutoma kilometri varovaisesti kylmällä autolla sinne. Osan asennus siinä marmorin pihalla ja lisää nestettä paisariin.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 873
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Juu joku sopiva halpa ruuvari ja butaani sytkä. Itse soitin marmorille ja varmistin, että osaa on hyllyssä ja eikun muutoma kilometri varovaisesti kylmällä autolla sinne. Osan asennus siinä marmorin pihalla ja lisää nestettä paisariin.
          Tänks, olen varmistanut ja varannut osan(yllätyin, ainoa osa mikä löytynyt suoraan hyllyssä so far). Liekö sitten yleinen ongelma...

          Mulla myös toinen auto käytettävissä, ei ole tarpeen liikutella tätä korjattavaa tässä kohtaa.

          Ja ilmeisesti sitten vihreää nestettä tilalle? Olin näkevinäni että se oli vihreää jota oli pärskinyt ulos...

          Ja oliko niin että järjestelmä ilmaa itse itsensä, voiko tuohon luottaa?
          Last edited by expertti; 03-04-2019, 12:45.

          Comment

          • mla
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 81
            • Tampere

            #6
            Originally posted by expertti View Post
            Tänks, olen varmistanut ja varannut osan(yllätyin, ainoa osa mikä löytynyt suoraan hyllyssä so far). Liekö sitten yleinen ongelma...

            Mulla myös toinen auto käytettävissä, ei ole tarpeen liikutella tätä korjattavaa tässä kohtaa.

            Ja ilmeisesti sitten vihreää nestettä tilalle? Olin näkevinäni että se oli vihreää jota oli pärskinyt ulos...

            Ja oliko niin että järjestelmä ilmaa itse itsensä, voiko tuohon luottaa?
            Moi, jäähdytysneste on G48 tyyppistä ja ilmauksen tarve riippuu koneesta. Liekö nestettä edes hukkunut niin paljoa että ilmaus on tarpeen?

            Comment

            • expertti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 873
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by mla View Post
              Moi, jäähdytysneste on G48 tyyppistä ja ilmauksen tarve riippuu koneesta. Liekö nestettä edes hukkunut niin paljoa että ilmaus on tarpeen?
              Kone N57. Järjestelmässä oleva koho on nesteessä kiinni(tuntee kun tikkua painaa), tikku kuumana oli siellä paisarin sisässä. Kokonaan se ei ole tässä tyhjentynyt. Kysyin siksi kun tuo remppa oli tehty että onhan mahdolliset ilmat tulleet järjestelmästä pihalle, sikäli mikäli niitä sinne olisi päässyt.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by expertti View Post
                Tänks, olen varmistanut ja varannut osan(yllätyin, ainoa osa mikä löytynyt suoraan hyllyssä so far). Liekö sitten yleinen ongelma...

                Mulla myös toinen auto käytettävissä, ei ole tarpeen liikutella tätä korjattavaa tässä kohtaa.

                Ja ilmeisesti sitten vihreää nestettä tilalle? Olin näkevinäni että se oli vihreää jota oli pärskinyt ulos...

                Ja oliko niin että järjestelmä ilmaa itse itsensä, voiko tuohon luottaa?
                Sitä samaa mitä sinne pitäisi laittaa mitä siellä on. Näissähän voi periaatteessa olla minkä väristä vain sisällä. BMW alkuperäinen on sinivihreää. Ilmaa itse itsensä. Riippuu toki paljonko sieltä on nestettä tullut ulos (jos paljon, niin siellä voi olla suurempikin vajaus). Itse laittaisin maksimiin asti nestettä ja ajaisin auton lämpimäksi lämpöjä seuraillen mittariston salavalikosta tai testerillä. Tarkistaa sitten seuraavana päivänä kylmästä autosta nesteen määrän.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 873
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Juu joku sopiva halpa ruuvari ja butaani sytkä. Itse soitin marmorille ja varmistin, että osaa on hyllyssä ja eikun muutoma kilometri varovaisesti kylmällä autolla sinne. Osan asennus siinä marmorin pihalla ja lisää nestettä paisariin.
                  No niin, vinkin avulla sain ruuvin vaihdettua ilman draamaa. Nesteeksi valitsin Valvoline Maxlife Coolant Antifreeze Concentraten kun ei satavarmaa että mitä nestettä pitäisi laittaa(onko neste sinistä vaiko sinivihreää vaiko vihreää...) Melkein 1 litra sinne meni, koho liki max- asennossa nyt kylmänä.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎