Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47 lastutus ja dpf:n poisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomi90
    Newbiemmer
    • Jun 2019
    • 15
    • Turku

    M47 lastutus ja dpf:n poisto

    Eli siis onko kellään kokemuksia tuon 2-litraisen dieselin lastuttamisesta ja/tai hiukkassuodattimen poistamisesta? Kyseessä on siis 163-hevosvoimainen ja manuaalivaihteinen auto.

    Olen ymmärtänyt että lastutuksen yhteydessä kannattaisi suodatin poistaa niin saa kaiken hyödyn lastutuksesta, ei mene myöhemmin suodatin tukkoon jos vähän savua työntää.

    Kannattaako hankkia jostain downpipe tai tyhjä suodatin ettei suotta riko/tyhjennä nykyistä toimivaa suodatinta? Ja löytyykö jostain tieto että onko auto euro 3 vai euro 4? Vai riippuuko se vuosimallista tai maasta johon on alunperin myyty? Minulla on siis vuoden 2005 suomi-auto. Puolalainen rm-motors myy downpipeä 189 euron hintaan, mutta niitä on kolmea eri mallia. Pelkän katin tilalle on yksi ja dpf:n korvaavat kaksi eri mallia eli euro 3 ja euro 4. Tässä vielä linkki, toiseksi alimmalla rivillä on tuohon m47 -koneeseen käyvät kolme eri mallia. https://rm-motors.pl/index.php?id_ca...gory&id_lang=7
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Josset muuta meinaa kuin ohjelmoida niin turha sitä dpfää on poistaa jos se kunnossa on. Jos pakkomielle kuitenkin poistaa niin tuollainen rm-motorsin downpipe (euro4) on todettu hyväksi. Toki kannattaa siitä omasta kulkineesta varmistua onko siinä dpfää ollutkaan, kun tuolloin se oli vielä lisävaruste. Näkee helposti siitä, onko pakoputken pää suorana taaksepäin (dpf) vai maata kohti (ilman dpf).
    160tkm olen nyt omalla m47 163hv ajellut ja niistä 150tkm ilman kat/dpf ja ohjelmoituna. Ei ole hajuhaitan lisäksi muita ongelmia ollut, ei liikenteessä, eikä leimalla.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Tomi90
      Newbiemmer
      • Jun 2019
      • 15
      • Turku

      #3
      Originally posted by Supra^ View Post
      Josset muuta meinaa kuin ohjelmoida niin turha sitä dpfää on poistaa jos se kunnossa on. Jos pakkomielle kuitenkin poistaa niin tuollainen rm-motorsin downpipe (euro4) on todettu hyväksi. Toki kannattaa siitä omasta kulkineesta varmistua onko siinä dpfää ollutkaan, kun tuolloin se oli vielä lisävaruste. Näkee helposti siitä, onko pakoputken pää suorana taaksepäin (dpf) vai maata kohti (ilman dpf).
      160tkm olen nyt omalla m47 163hv ajellut ja niistä 150tkm ilman kat/dpf ja ohjelmoituna. Ei ole hajuhaitan lisäksi muita ongelmia ollut, ei liikenteessä, eikä leimalla.
      Ei siis ole pakkomielle poistaa mutta ei se pönttö pakoputkessa ainakaan tehoja lisää. Ja samallahan sen voisi ohjelmoida pois käytöstä. Pakoputken pää on suorana taaksepäin joten dpf siellä on, mutta siitä ei ole varmuutta että mikä downpipe-malli tuohon nyt sitten sopii. Onko Suomeen siis edes tuotu eri versioita vai onko kaikki joko euro 3 tai euro 4?

      Hyvä kuulla ettei tuosta ole ollut muuta haittaa. Paljonko saatiin tehoa irti?

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Originally posted by Tomi90 View Post
        Ei siis ole pakkomielle poistaa mutta ei se pönttö pakoputkessa ainakaan tehoja lisää. Ja samallahan sen voisi ohjelmoida pois käytöstä. Pakoputken pää on suorana taaksepäin joten dpf siellä on, mutta siitä ei ole varmuutta että mikä downpipe-malli tuohon nyt sitten sopii. Onko Suomeen siis edes tuotu eri versioita vai onko kaikki joko euro 3 tai euro 4?

        Hyvä kuulla ettei tuosta ole ollut muuta haittaa. Paljonko saatiin tehoa irti?
        Tarvitset jommankumman niistä joissa paikka kaikille antureille (lambda, pakopaine, pakolämpö) koska DPF = Euro4. Viimeinen mitta selviää auton alta, onko keskiputken liitos 55 vaiko 61mm, sitä en osaa sanoa. :think

        Tuon verran on omasta otettu eikä siitä vakio-osilla oikein enempää saa.

        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • Tomi90
          Newbiemmer
          • Jun 2019
          • 15
          • Turku

          #5
          Originally posted by Supra^ View Post
          Tarvitset jommankumman niistä joissa paikka kaikille antureille (lambda, pakopaine, pakolämpö) koska DPF = Euro4. Viimeinen mitta selviää auton alta, onko keskiputken liitos 55 vaiko 61mm, sitä en osaa sanoa. :think

          Tuon verran on omasta otettu eikä siitä vakio-osilla oikein enempää saa.

          Aivan. No kyllähän tuo varmaan selvästi pirteämmin vetää jo. Tässä Turussa ollessa ei pääse auton alle kömpimään että näkisi tuon liiitoksen ja voisi sitä mittailla.. Mutta onkos se mitta siis ulkomitta vai sisämitta? Hassua että on samaan autoon kahta erilaista tehty.

          Comment

          • AK-87
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2015
            • 324
            • Hml

            #6
            Mun M47 kävi aikanaan AJ Techillä operoitavana. DPF tyhjäksi ja softa sisään. Noin 200tkm rullattuna ja vakiokiluilla otettiin 214hp/420Nm. Kytkin ja vauhtipyörä meni sen jälkeen aika nopeasti vaihtoon, tiedä sitten paljonko lisätehot nopeuttivat palikoiden kulumista. Ei sinänsä tullut alakierroksilta vedäteltyä ja muutenkin suht järkevää ajamista. Nuo väännöt alkaa M47 vakio voimansiirrolle olla aika kovia kuitenkin.

            AJ Techille plussat sujuvasta ja asiantuntevasta palvelusta. Eikä maksanut maltaita myöskään. Palvelun hintaan kuuluu myös dyno.
            V60 D4 AWD -16
            Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
            ex V60 D4 -13
            ex E36 323i 4D -96
            ex E91 320d -06 Stage 1

            Comment

            • Tomi90
              Newbiemmer
              • Jun 2019
              • 15
              • Turku

              #7
              Originally posted by AK-87 View Post
              Mun M47 kävi aikanaan AJ Techillä operoitavana. DPF tyhjäksi ja softa sisään. Noin 200tkm rullattuna ja vakiokiluilla otettiin 214hp/420Nm. Kytkin ja vauhtipyörä meni sen jälkeen aika nopeasti vaihtoon, tiedä sitten paljonko lisätehot nopeuttivat palikoiden kulumista. Ei sinänsä tullut alakierroksilta vedäteltyä ja muutenkin suht järkevää ajamista. Nuo väännöt alkaa M47 vakio voimansiirrolle olla aika kovia kuitenkin.

              AJ Techille plussat sujuvasta ja asiantuntevasta palvelusta. Eikä maksanut maltaita myöskään. Palvelun hintaan kuuluu myös dyno.
              Miten nopeasti ne sitten meni vaihtoon? Ja mitä tuli maksamaan kytkin ja vauhtipyörä? Tuliko "kova" vauhtipyörä? On tuo omakin sen verran ajettu että jossain vaiheessa pitää joka tapauksessa varmasti kytkinremppa tehdä, ei siinä. Mutta on tuo vakiona sen verran laiska kuitenkin että kyllä se sen ohjelmoinnin kaipaa.

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Minäkin käytin alun alkaen ajtechillä, silloin paperille jotain n. 200/400. Mulla meni painelaakeri jonkinaikaa ohjelmoinnin jälkeen (alkoi naputtamaan) mutta ei se lisääntyneestä väännöstä johtunut, oli vaan tiensä päässä kun kilsoja 270-280tkm. Nyt tosin kytkin pikkuhiljaa vaihtokunnossa, tuo 500nm on ihan selkeästi jo liikaa vakioasetelmalle, ja varmasti myös 400nm ohjelmalla kuluu reippaammin.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • AK-87
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2015
                  • 324
                  • Hml

                  #9
                  Originally posted by Tomi90 View Post
                  Miten nopeasti ne sitten meni vaihtoon? Ja mitä tuli maksamaan kytkin ja vauhtipyörä? Tuliko "kova" vauhtipyörä? On tuo omakin sen verran ajettu että jossain vaiheessa pitää joka tapauksessa varmasti kytkinremppa tehdä, ei siinä. Mutta on tuo vakiona sen verran laiska kuitenkin että kyllä se sen ohjelmoinnin kaipaa.
                  Oisko siinä yks 10 tkm ajeltu softauksen ja rempan välissä. LUK:n osat tilasin Saksasta, yhteensä taisivat maksaa noin 500e. Työt päälle toki, kun en itse osaa tehdä. Alkuperäisiä vastaavat osat laitoin, ei kovia vauhtiksia tai vahvempaa asetelmaakaan. Kytkin ei mulla siis luistanut, painelaakeri äänsi ja vauhtis ravisteli.
                  V60 D4 AWD -16
                  Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                  ex V60 D4 -13
                  ex E36 323i 4D -96
                  ex E91 320d -06 Stage 1

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1968
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Meillä myös 06 mallin 320d manuaali. Sen dpf pöntön puukotin siten että jätin katin paikoilleen ja otin pelkän dpf pois vaikka ne samassa pöntössä ovat. Google löytää ohjeet mistäkohtaa pönttö pitää avata tai aj tech tekee sen sinulle naurettavan halvalla.
                    Hajuhaittoja ei juurikaan ole kun katti paikoillaan ja tosiaan egr myös poistettu myös fyysisesti vesilinjoista lähtien. Autolla menty 320tkm joista yli 70tkm ohjelmoinnin jälkeen. 198hp ja jotain vähän yli 400nm otettiin. On vedetty myös asuntovaunua eikä ole kytkin tai massapyörä oirinut. Luulisin että ne ovat edelleen tehtaan jäljiltä kun auto oli jotai vähän päälle 200tkm ajettu kun tuli meille. On kyllä ollut äärimmäisen hyvä ostos koko laite ei oikein tosissaan tee mieli edes uudempaan vaihtaa kun ylläpitokulut on niin pienet ja auto toimii kuin ajatus.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎