Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47 alkoi käydä öljyllä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PikkuHenri
    Newbiemmer
    • Dec 2014
    • 11
    • Lieto

    M47 alkoi käydä öljyllä.

    Tervehdys!

    Meitin e91 320d alkoi puskea illalla melkosta savua ja kun koitti tienreunaan pysähtyä tilannetta ihmettelemään alkoi moottori rynnätä. Ryntäystä ei montaa sekuntia kestänyt kun sain auton isolla vaihteella jarruavasten sammumaan kytkimen savujen saattelemana. Öljyä tuli pihalle öljykorkista ainakin, muuta paikkaa paha sanoa kun niin öljyn peitossa koko konehuone. Auto 12/05 ja ulkomaantuonti. Miettisin huohottimen tukkeutumista mutta onko muita vaihtoehtoja? Ostin auton juuri ja entinen omistaja vaihtanut käytetyn ahtimen 1tkm sitten joka viheltää hitusen(kuulee selvästi ikkuna auki ajaessa). Palanut käry ollut koko ajan jonka huomaa pysähdyksissä. Ajattelin että olisi ollut pikkuvuoto pakopuolella ahtimen vaihdon johdosta mutta näin jälkeen ajateltuna haju ehkä kuitenkin enemmän palaneen öljyn katkua. Dpf tyhjennetty ja poistettu käytöstä samoin egr. Optimoitu 216hv mutta ollut aika mopon tuntuinen.
    Välillä mennyt vikatilaan ja koodit ollut:
    483D function trottle actuator intermittent
    3EC0 camshaft position sensor intermittent
    44CC turbo charge regulator valve intermittent
    4521 boost pressure control circuit negative deviation intermittent
    4530 boost pressure control circuit positive deviation intermittent

    Mitähän voisi olla ja mahtaako viellä saada kalua? Eikä muuten lähtenyt enää käymään tuon jälkeen kun sain sammumaan. Vaikea sanoa äänestä oliko puristuksia startatessa kun tuo yleensä hörähtää samantien käymään ettei ole normaalia starttaus ääntä pahemmin kuunnellut.. Öljyä oli kadonnut tikusta katsottuna noin litran verran..

    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
    -Tomi
    F20 M135i 2012

    Ex: e39 523i sedan 1998, e46 316i touring 2002, e46 330i touring 2004, f31 318d 2015, e91 320d 2005.
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 513
    • Rauma

    #2
    Originally posted by PikkuHenri View Post
    Tervehdys!

    Meitin e91 320d alkoi puskea illalla melkosta savua ja kun koitti tienreunaan pysähtyä tilannetta ihmettelemään alkoi moottori rynnätä. Ryntäystä ei montaa sekuntia kestänyt kun sain auton isolla vaihteella jarruavasten sammumaan kytkimen savujen saattelemana. Öljyä tuli pihalle öljykorkista ainakin, muuta paikkaa paha sanoa kun niin öljyn peitossa koko konehuone. Auto 12/05 ja ulkomaantuonti. Miettisin huohottimen tukkeutumista mutta onko muita vaihtoehtoja? Ostin auton juuri ja entinen omistaja vaihtanut käytetyn ahtimen 1tkm sitten joka viheltää hitusen(kuulee selvästi ikkuna auki ajaessa). Palanut käry ollut koko ajan jonka huomaa pysähdyksissä. Ajattelin että olisi ollut pikkuvuoto pakopuolella ahtimen vaihdon johdosta mutta näin jälkeen ajateltuna haju ehkä kuitenkin enemmän palaneen öljyn katkua. Dpf tyhjennetty ja poistettu käytöstä samoin egr. Optimoitu 216hv mutta ollut aika mopon tuntuinen.
    Välillä mennyt vikatilaan ja koodit ollut:
    483D function trottle actuator intermittent
    3EC0 camshaft position sensor intermittent
    44CC turbo charge regulator valve intermittent
    4521 boost pressure control circuit negative deviation intermittent
    4530 boost pressure control circuit positive deviation intermittent

    Mitähän voisi olla ja mahtaako viellä saada kalua? Eikä muuten lähtenyt enää käymään tuon jälkeen kun sain sammumaan. Vaikea sanoa äänestä oliko puristuksia startatessa kun tuo yleensä hörähtää samantien käymään ettei ole normaalia starttaus ääntä pahemmin kuunnellut.. Öljyä oli kadonnut tikusta katsottuna noin litran verran..

    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
    -Tomi
    Uutta ahdinta tuo kaipaa.
    Samalla täytyy pestä välijäähdytin (öljyä sisällä).
    Autokalusto: 320d f30

    Comment

    • PikkuHenri
      Newbiemmer
      • Dec 2014
      • 11
      • Lieto

      #3
      Mutta miten ahdinrikko selittäisi tuon jumalattoman kovan huohottamisen?
      F20 M135i 2012

      Ex: e39 523i sedan 1998, e46 316i touring 2002, e46 330i touring 2004, f31 318d 2015, e91 320d 2005.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #4
        Näkikös tässä että pyöriikö ketju/tai onko sitä yläpäässä ollenkaan öljyntäyttökorkin kautta? Ketjuvaurion taisi M57:ssa nähdä sieltä.

        Tuota nokan asentotunnistimen vikaa M57 taitaa herjata jos yläpää ei enää pyöri...

        Litra öljyä on jo melkoisen julmettu määrä.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • PikkuHenri
          Newbiemmer
          • Dec 2014
          • 11
          • Lieto

          #5
          Siis nuo koodit luettu ennen tuota totaalista leviämistä, kun meni ensimmäistä kertaa vikatilaan.
          F20 M135i 2012

          Ex: e39 523i sedan 1998, e46 316i touring 2002, e46 330i touring 2004, f31 318d 2015, e91 320d 2005.

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1265
            • Kajjjaani

            #6
            Kyllähän siellä se huohotin voi olla tukossa ja siksi paine purkautuu ahtimen kautta. Sitä en tiedä mitä muuta tuhoa tuo on sitten voinut aiheuttaa.
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • enins
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2009
              • 513
              • Rauma

              #7
              Originally posted by BMWjunkie View Post
              Kyllähän siellä se huohotin voi olla tukossa ja siksi paine purkautuu ahtimen kautta. Sitä en tiedä mitä muuta tuhoa tuo on sitten voinut aiheuttaa.
              Toki huohotin voi olla tukossa, muttei se aiheuta ahtopaineen säätövirheitä.
              Mylly kun alkaa pakkopolttamaan omaa öljyään, niin silloin voi käydä toimivakin huohotinsysteemi ahtaaksi.
              Stekata huohotinkin täytyy ilman muuta.
              Autokalusto: 320d f30

              Comment

              • PikkuHenri
                Newbiemmer
                • Dec 2014
                • 11
                • Lieto

                #8
                Auto tuli tutun kautta jobbarilta joka oli ostanut auton ahdinvikaisena ja vaihtanut rikkoutuneen Kiinan ahtimen tilalle käytetyn alkuperäisen. Kiinalainen oli kestänyt ilmeisesti vain pari tuhatta kilometriä. Tietoa ei siis ole kauanko nuo koodit siellä on olleet kun itsellä tosiaan auto ollut vasta hetken.
                Ajattelin nyt ensin teettää puristuspaine mittauksen kunhan saa sylinterit tyhjäksi öljystä. Sitten tarkastaa ahtimen kunto sekä huohotin ja pestä mahdolliset öljyt pois imupuolelta. Pitäisi varmistaa moottorin kunto ennenkuin alkaa toilailemaan kallista ahdinta..
                F20 M135i 2012

                Ex: e39 523i sedan 1998, e46 316i touring 2002, e46 330i touring 2004, f31 318d 2015, e91 320d 2005.

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8092
                  • Willähde

                  #9
                  Ei mitkään "mahdolliset öljyt" vaan ihan suoraa ahtoputket kummaltakin puolelta irti, välijäähy irti ja imusarja irti. Kaikki pesuun, iha turha ihmetellä.
                  Mistäkö tiedän..
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • PikkuHenri
                    Newbiemmer
                    • Dec 2014
                    • 11
                    • Lieto

                    #10
                    Originally posted by peltone View Post
                    Ei mitkään "mahdolliset öljyt" vaan ihan suoraa ahtoputket kummaltakin puolelta irti, välijäähy irti ja imusarja irti. Kaikki pesuun, iha turha ihmetellä.
                    Mistäkö tiedän..
                    Tekikö itselläsi minkälaista tuhoa?
                    F20 M135i 2012

                    Ex: e39 523i sedan 1998, e46 316i touring 2002, e46 330i touring 2004, f31 318d 2015, e91 320d 2005.

                    Comment

                    • Lördagskorv
                      Aluevastaava
                      • Nov 2016
                      • 2097
                      • Lohja city

                      #11
                      Originally posted by peltone View Post
                      Ei mitkään "mahdolliset öljyt" vaan ihan suoraa ahtoputket kummaltakin puolelta irti, välijäähy irti ja imusarja irti. Kaikki pesuun, iha turha ihmetellä.
                      Mistäkö tiedän..
                      Omassa oli ahdin moro ja alkoi käymään valkoisella savulla.
                      Ihan noin pitkälle en päässyt sen kanssa, että olisi tullut runaway.


                      Tuolta uutta kunnostettua turbiinaa vaan tulemaan!

                      -----

                      Ostelin oman konerikkoisena ja ilmeisesti tuolla edellisellä omistajalla oli turbolta pääseet jo öljyt männänpäälle, koska tulos oli tämä.
                      Pitihän tuo itse todeta ensin, ennenkun uskoin että siellä oli turbossa väljää.
                      Sulla tuskin isoa tuhoa konepuolella, koska sait niin nopeasti stumpattua.

                      Turbon kunto irrottaessa (klikkaa video):


                      Kolmospytyn mäntä oli lähtenyt sulamaan, koska öljyllä kone käy sen verran kuumempana kun diisselillä:
                      Last edited by Lördagskorv; 11-10-2019, 08:23.
                      E92 M3 -10 Jerezschwarz
                      E28 528i -84 Diamantschwarz
                      G20 320e -22 Sunset Orange
                      Youtube @wheelwallgarage Instagram: @alexxmichael

                      E92 M3 -08 Silverstone 2
                      E38 740i -00 Imolarot 2
                      E46 320d -02 Orientblau

                      Comment

                      • PikkuHenri
                        Newbiemmer
                        • Dec 2014
                        • 11
                        • Lieto

                        #12
                        Vaihtomoottorin saa hankkia. Railipaineet hävinnyt ja puristukset tiessään. Ahdin ilmeisesti ei ollut aiheuttaja tälle vialle kuitenkaan..
                        F20 M135i 2012

                        Ex: e39 523i sedan 1998, e46 316i touring 2002, e46 330i touring 2004, f31 318d 2015, e91 320d 2005.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by PikkuHenri View Post
                          Vaihtomoottorin saa hankkia. Railipaineet hävinnyt ja puristukset tiessään. Ahdin ilmeisesti ei ollut aiheuttaja tälle vialle kuitenkaan..
                          Ketju lienee sitten poikki jos railpaineet eivät nouse.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • PikkuHenri
                            Newbiemmer
                            • Dec 2014
                            • 11
                            • Lieto

                            #14
                            Nokka pyörii.. Epäilys että jonkin sylinterin suuttimesta tippunut kärki männän päälle..
                            F20 M135i 2012

                            Ex: e39 523i sedan 1998, e46 316i touring 2002, e46 330i touring 2004, f31 318d 2015, e91 320d 2005.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎