Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dpf tuhka-tasot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apoov
    Bimmer Rookie
    • Jun 2016
    • 86
    • Finland

    Dpf tuhka-tasot

    Hommasin tuossa Carlyn palikan. Dpf:n arvot kertoo seuraavaa:
    Soot: ~14g
    Ash: ~32g
    Viimeinen poltto on tuon mukaan tapahtunut 668km sitten.
    Ilmeisesti pönttö on vielä ihan kohtuullisessa kunnossa ottaen huomioon, että kilsoja on mittarissa 296000km?
    Mitään oireita en olekkaan vielä huomannut.

    320d E90 2006
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Nämä arvot on ihan laskennallisia, eli itse en näille nyt kovin paljoa antaisia painoarvoa. Jos se DPF tilanne kiinnostaa, niin pitäisi katsoa vastapaineet.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 593
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Lisäksi tuo kilometrilukema edellisestä poltosta tarkoittaa matkaa edellisestä läpi loppuun menneestä poltosta. Se ei siis huomioi kesken jääneitä.

      Jos jaksaa seurailla Carlyllä pidempään, niin rupeaa näkemään, miten poltot oikeasti tapahtuu ja miten laskennallinen noki (soot mass) käyttäytyy (nouseeko nopeasti vai hitaasti). Lisäksi Carly antaa myös vastapainelukemat tai paine-eron filtterin yli. Sinänsä tuolla muita anturointeja ole kuin paine-eron mittaukseen ja pakokaasujen lämpötilaan. Muu on tosiaan laskennallista.

      E

      Comment

      • Järppä
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 1108
        • Stadi, ladon takana.

        #4
        Olisko nollattu dpf jossain välissä jos noin pienet lukemat noilla km:llä?
        Toki yksilöllistä tuo on ja riippuu miten ajetaan.

        Pystyykö joku valaisemaan miten saadaan vastapaine tai paine-ero filterin yli kun dpf toisella puolella ei ole anturia eikä putkea anturille, näin ainakin 2011 n47d20c
        Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
        Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
        Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
        If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
        Top Gear review

        Comment

        • Apoov
          Bimmer Rookie
          • Jun 2016
          • 86
          • Finland

          #5
          Antakaas vinkkiä, mitä paineita tarkalleen pitäs tutkailla? Ja millaset arvot kestää päivänvaloa? Tuolta livedatasta kun näyttää löytyvän vaikka mitä ja termejä se n. miljoona.

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1821
            • N/A

            #6
            Originally posted by Järppä View Post
            Olisko nollattu dpf jossain välissä jos noin pienet lukemat noilla km:llä?
            Toki yksilöllistä tuo on ja riippuu miten ajetaan.

            Pystyykö joku valaisemaan miten saadaan vastapaine tai paine-ero filterin yli kun dpf toisella puolella ei ole anturia eikä putkea anturille, näin ainakin 2011 n47d20c
            Ettei vain vertaisi ulkoilman paineeseen?
            Nyt:
            BMW 530e (g30)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 593
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Siellä löytyy parametri "differential pressure over particle filter" tms. Yksikkö appissa on muistaakseni hPa (hehtopascal) mutta se on siis sama kuin arkikielen tutumpi mbar (millibar).

              Tyhjäkäynnillä polton jälkeen arvot on jotain ~5 mbar ja nousee tietysti pöntön täyttyessä. Täysvedossa voisi olla jotain 100-150 mbar ja tietysti nousee myös pöntön täyttyessä. Poltot lähtee yleensä, kun tyhjäkäynnin arvot on jossain toiselläkymmenellä 12-15 mbar ja vedossa mennään jonnekin 250 mbar luokkaan. Tällöin laskennallinen noki (soot mass) on usein jossain 45 g luokassa. Jos vedossa mennään jonnekin 400 mbar tms., niin pönttö on aika lailla tukossa ja/tai poltot ei toimi tai mene läpi. Rupeaa myös tulemaan vikakoodeja DPF:stä.

              Ash mass taas on ihan laskennallinen polttoaineenkulutuksen(?) perusteella ja siis kumuloituu. Tuhka-arvo suhteessa kilometreihin näyttää siltä, kuin olisi joskus kerran nollattu pönttö. Omissa M57:ssa ainakin tuota laskennallista tuhkaa näyttäisi kertyvän/kertyneen jotain suuruusluokkaa 40 g/200 tkm. Suomalaisilla polttoaineilla ei välttämättä kerry todellisuudessa noin paljon tuhkaa, mitä laskenta olettaa. Ja myös pumppulaaduissakin on eroja - esimerkiksi kierrätysdiesel MY pitäisi olla vähätuhkaisempaa kuin vaikkapa tavallinen fossiilinen. Toisaalta tuhkaa tulee myös vaikkapa palavasta moottoriöljystä, joten mikään tieteellinen juttuhan tämä ei ole.

              Jos kaikki on suurin piirtein tälla alueella kunnossa, niin polttoväli on useita satoja kilometrejä. Jos polttoja tapahtuu hyvin usein, esimerkiksi 100-150 km välein, niin silloin on jotain ongelmia. Usein tapahtuvien polttojen ongelma ei kuitenkaan ole (kokemuksesta) välttämättä pöntössä itsessään, vaan voi olla myös muita ongelmia (vaikka öljyä vuotava ahdin tms.).

              Toki ajosyklilläkin on merkitystä - vähiten nokea kertyy tasaisessa reippaassa maantieajossa, jossa pakokaasujen lämpötila itsessään on riittävä siihen, että tapahtuu ns. passiivista regenerointia eli nokea palaa ilman erillistä (lisäpolttoaineella) tehtävää aktiivista regenerointia.

              E

              Comment

              • Apoov
                Bimmer Rookie
                • Jun 2016
                • 86
                • Finland

                #8
                Noniin, tässä mitatut paineet:

                Tyhjäkäynti (kylmä kone): ~10mbar
                Tyhjäkäynti (lämmin kone) ~ 23mbar
                Tasaisella 80km/h, 4-vaihde, kierrokset n. 2000: ~55mbar
                Täyskiihdytyksessä 2-vaihde: nousee n. 350mbar:iin (taisin nähdä hetkellisen yli 400 -arvon myös)

                Auto on siis ohjelmoitu ja kiihtyy ja kulkee edelleen yhtä hyvin kuin 120 000km sitten, joten en taida jaksaa stressata noista.
                Kai tässä vois vaan odotella, että tulee oireita ja vikakoodeja ennenkuin teen tolle pöntölle mitään.
                Jospa tuo kestää seuraavan auton vaihtoon asti ��

                Edit:
                Löysin vielä tollasen... Tosin 330d:lle:


                Eli sallitut maksimit tuon mukaan on:
                Idle: 65mbar
                2000 rpm: 150mbar
                4000 rpm (cut-off): 250mbar
                Last edited by Apoov; 22-10-2019, 19:15.

                Comment

                • walopower
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 294
                  • Espoo

                  #9
                  Sallittu paine-ero tyhjäkäynnillä on autosta riippuen yleensä 25mbar tai 35mbar.
                  Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                  Comment

                  • Apoov
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2016
                    • 86
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by walopower View Post
                    Sallittu paine-ero tyhjäkäynnillä on autosta riippuen yleensä 25mbar tai 35mbar.
                    Toivotaan, että se on 35

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      En kyllä muista nähneeni ISTA:n testissä 35mbar maksimi arvoa E-sarjalaiselle. Muistelisin, että olisi kyllä jossain ~50-65mbar tienoilla. Nuo arvot kannattaa katsoa polton jälkeen. Silloin pitäisi kunnossa olevalla pöntöllä olla ~10mbar tai alle tyhjäkäynnillä. Tuollainen yli 20mbar tyhjäkäynnillä voi toki selittyä sillä, että poltosta on jo pidempi matka. Heti polton jälkeiseksi lukemaksi on vähän korkea.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Apoov
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2016
                        • 86
                        • Finland

                        #12
                        Viimeisestä poltosta on n. 700km.
                        Tosin ajelen päivittäin 100 km matka-ajoa, joten kyllähän tuo pitäisi regeneroida hyvin myös passiivisesti noilla matkoilla.
                        Viimeiset 120 000 km on ollut suurimmalta osin matka-ajoa, joten luulisi edesauttavan tuon pöntön toimintaa.
                        Täytyy katsella vielä paineita seuraavan "aktiivisen" polton jälkeen.
                        Mutta, niinkuin aikaisemmin mainitsin, en jaksa asiasta turhaa stressata. Niin kauan kuin auto kulkee normaalisti, kaikki on hyvin.
                        Eiköhän se ala oireilla siinä vaiheessa, kun menee liian tukkoon.

                        Se, että arvot ovat heikommat kuin "kunnossa" olevalla pöntöllä, on varmaan ihan normaalia. Onhan tuolla jo kohta ajettu 300 000km. En ajatellutkaan, että se olisi uuden veroinen.
                        Last edited by Apoov; 28-10-2019, 17:58.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by Apoov View Post
                          Viimeisestä poltosta on n. 700km.
                          Tosin ajelen päivittäin 100 km matka-ajoa, joten kyllähän tuo pitäisi regeneroida hyvin myös passiivisesti noilla matkoilla.
                          Viimeiset 120 000 km on ollut suurimmalta osin matka-ajoa, joten luulisi edesauttavan tuon pöntön toimintaa.
                          Täytyy katsella vielä paineita seuraavan "aktiivisen" polton jälkeen.
                          Mutta, niinkuin aikaisemmin mainitsin, en jaksa asiasta turhaa stressata. Niin kauan kuin auto kulkee normaalisti, kaikki on hyvin.
                          Eiköhän se ala oireilla siinä vaiheessa, kun menee liian tukkoon.

                          Se, että arvot ovat heikommat kuin "kunnossa" olevalla pöntöllä, on varmaan ihan normaalia. Onhan tuolla jo kohta ajettu 300 000km. En ajatellutkaan, että se olisi uuden veroinen.
                          Ihan turha niitä arvoja on katella kun 700km on poltosta, silloin varmasti alkaa jo olemaan kohtuu hyvin tavaraa ja poltto tapahtuukin jo kohta puolin. Polton jälkeen pitäisi tipahtaa sinne ~10 tietämille tyhjäkäynnillä.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Apoov
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2016
                            • 86
                            • Finland

                            #14
                            Noniin...
                            Tämän päiväisen työreissun jälkeen tarkistin arvoja.
                            Viimeisin poltto tehty n. 100km sitten.
                            Tyhjäkäynnillä näyttää nyt 10.88hPa.
                            Taitaapi olla pönttö ihan hyvissä kuosissa

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3402
                              • Tre

                              #15
                              Originally posted by bmw323it View Post
                              Ettei vain vertaisi ulkoilman paineeseen?
                              Ei taida koska putkessa virtaa kaasu, paine ei ole sama kuin seisovassa ilmassa.
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎