Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 takapää kiemurtelee tienpinnan epätasaisuuksien ylityksissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jengstro
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 380
    • 02-alue

    E90 takapää kiemurtelee tienpinnan epätasaisuuksien ylityksissä

    2007 / 220tkm. M-sport alustalla.

    Takapää nappaa kiinni jopa ihan paikka-asfaltin reunasta. Perä ohjaa autoa, ei hyvä. Iskarit tulikin jo vaihdettua aiemmin, ne oli heikossa hapessa.
    Tukivarsia on väännelty ja käännelty raudalla, mitään syytä ei oikeen löydy.

    Mitäs puslia/tankoja porukka on tuolta vaihdellut? mistä aloitetaan.
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17844
    • PKS

    #2
    Parhaat vaihtoehdot taitaa olla:

    - kuluneet ja kovat renkaat
    - väärät rengaspaineet

    Jos nyt kuitenkin ollaan samaa mieltä että autossa on vikaa niin ensimmäiset kohteet taka-akselistossa ovat:

    - Ylimmät tukivarret (18, 19)
    - Pitkittäiset tukivarren puslat (2 sekä toinen joka ei kuvassa, mutta 12-13 kohdalla)
    - Takakelkan isot puslat (4kpl)

    Kaikki lukuunottamatta viimeistä pitäisi löytyä sorkkaraudalla ja silmillä tarkastellen.

    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • _Pietu_
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 3660
      • Kuopio / Maaninka

      #3
      Originally posted by Dualfun View Post
      Parhaat vaihtoehdot taitaa olla:

      - kuluneet ja kovat renkaat
      - väärät rengaspaineet

      Jos nyt kuitenkin ollaan samaa mieltä että autossa on vikaa niin ensimmäiset kohteet taka-akselistossa ovat:

      - Ylimmät tukivarret (18, 19)
      - Pitkittäiset tukivarren puslat (2 sekä toinen joka ei kuvassa, mutta 12-13 kohdalla)
      - Takakelkan isot puslat (4kpl)

      Kaikki lukuunottamatta viimeistä pitäisi löytyä sorkkaraudalla ja silmillä tarkastellen.

      Lisätään listaan alustan säädöt, eli auraukset yms..
      BMW F25 xDrive 20d
      ex BMW e91 320dA
      ex BMW e36 325i
      - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
      Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

      Comment

      • ozi
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 268
        • .

        #4
        Omaan autoon on vaihdatettu hiljattain tukivarret 18, 19 ja tukivarsiin 11 sisä-ja ulkopuslat ja viimeisenä tukivarteen 4 sisäpäät keltaisiin strongflexeihin uusine epäkeskopultteineen. Vaihtojen jälkeen uudet takarenkaat ja kulmat säätöihin. Sanoisin että tuntuma tiukkeni mainiosti ja kulkee suoraan, mutta en osaa sanoa millä näistä oli isoin vaikutus. Suositus noille Strongflexeille. Ovat huomattavasti helpompia prässää sisään orggiksiin verrattuna varsinkin jos ovat kaksiosaiset.
        No turbo shit - just real shit
        e92 335i

        Comment

        • Tomi T
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 3844
          • Nokia

          #5
          Originally posted by jengstro View Post
          2007 / 220tkm. M-sport alustalla.

          Takapää nappaa kiinni jopa ihan paikka-asfaltin reunasta. Perä ohjaa autoa, ei hyvä. Iskarit tulikin jo vaihdettua aiemmin, ne oli heikossa hapessa.
          Tukivarsia on väännelty ja käännelty raudalla, mitään syytä ei oikeen löydy.

          Mitäs puslia/tankoja porukka on tuolta vaihdellut? mistä aloitetaan.
          Kerro vaikka millaiset/minkä kuntoiset renkaat autossa. On kokemusta että n. 300tkm ajettu E9x menee ihan katastrofaaliseksi kun sopivan huonot renkaat, esim Toyot (18" orkkiskoot - en muista mallia). (Ennen kuin joku hyperventiloi, niin huonous tarkoittaa tässä tapauksessa arkiajoon kelpaamattomuutta - olivat kyllä jämyt kun veti täysiä ramppiin)
          BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
          BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
          BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

          ex. 53*BMW

          Comment

          • mmie
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 504
            • Kouvola

            #6
            Jos pääset koettamaan toisia renkaita, niin rengas ongelmien pois sulkemisella itse aloittaisin.
            ex e36 325
            ex e46 328
            e92 335i FBO
            Ducati 900S ie
            KTM 640
            Suzuki GT550
            Honda CBR600

            Comment

            • tryffis
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 271
              • Vantaa

              #7
              Lisätään nyt vielä optioksi että M3 tukivarsilla saa aika radikaalia muutosta ajettavuuteen, hankkii trw:t (oem), saksasta reiluun 400euroon koko kierros 8kpl. Bolt on.

              Kauppakassiin ehkä vähän kyseenalainen upgrade mutta varmasti aikapaljon helpompi kuin puslajumppa ja hinnat samat kuin vakiovarsilla. Väsyneet takakelkan puslat tekee kyllä myös perästä aika levottoman, varsinkin kiihdyttäessä.

              Mainostekstistä kopioitua:
              The E82 1-Series M and E90/E92/E93 M3 received different control arms than their non M counterparts. With the exception of shock absorbers, strut assemblies, and springs these control arms vary in several ways and are a critical part of what makes the 1M and M3 handle differently. Below is a comparison of the front and rear control arm suspensions and how they vary.

              The front control arms set up is identical in the fact that it features two tension struts and two lower wish bones. However, that's where the similarities end. The control arm design themselves is what makes the difference. The tension struts (big curved control arms) feature a solid rubber inner bushing which reduces deflection and eliminates the hydro bushing weakness which is tearing and leaks. The solid rubber bushing is stiffer which helps tighten up the front suspension without being overly stiff and unforgiving. The lower wishbones (straight control arm) features a sealed inner bearing, also known as a monoball, that allows for the inner part of the control arm to rotate more freely when compared to the non M rubber bushing. This design change also allows for added durability in the long run. The lower control arm is slightly longer which adds approximately .75° of negative camber helping reduce under steer and drastically improving turn in response without having a significant impact on tire read life.

              The rear control arm suspension is drastically different on the E9X M3 and E82 1 Series M when compared to their non M counterparts. The non M upper control arms are rolled steel and feature traditional rubber bushings in both the inner and outer position. The "hollow" design of the OE control arms are weak and flex a lot, particularly under acceleration. The M3 version of these upper control arms are made of solid aluminum and are light in comparison to the non M variants. Similar to the front wishbone, the upper wishbones use a monoball mount which allows for free movement of the control arms under all conditions. This helps keep the suspension stable and planted under all conditions.

              Comment

              • jengstro
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 380
                • 02-alue

                #8
                jes, kiitoksia vinkeistä. Perjantaina on varattu aika jossa katsotaan renkaat kulmat ihan ekaksi, minne ne sojoittaa. Renkaat on Pirelli P Zerot. Hmmm. hetkinen, tässä on muuten 225 edessä ja takana 255 (mielenkiintoinen setup). Onkos tää eri leveys normisetuppi E90sessa (325d/MSport)?

                Coupessa? ja tiukemmissa vehkeissä noi takakummit/vanteet taitaakin olla ihan perussetupilla hieman leveemmät.
                Last edited by jengstro; 07-10-2020, 16:49. Reason: rengaskoko korjattu

                Comment

                • tryffis
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 271
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by jengstro View Post
                  Onkos tää eri leveys normisetuppi E90sessa (325d/MSport)?
                  Monessa bemarissa staggered setup ihan vakionakin, muistaakseni taitaa e9x tulla m-sport paketissa ja 335:ssä vakiona.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5266
                    • Pirkkala

                    #10
                    Pirelli.... vaihda renkaat 99% mahdollisuus että vetely loppuu siihen
                    Yleensäkin aivan kamala ajettavuus urissa korjaantuu melkein aina renkaat vaihtamalla
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • mmie
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 504
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Pirelli.... vaihda renkaat 99% mahdollisuus että vetely loppuu siihen
                      Yleensäkin aivan kamala ajettavuus urissa korjaantuu melkein aina renkaat vaihtamalla
                      Lyöt vaikka talvitassut alle ja käyt kokeilemassa. Ja tosiaan mullakin e92 335i on 225/40 ja 255/35-18 vakiokoko. Myöskin kokemusta miten renkaat voi paskoa ajo-ominaisuudet ihan täysin.
                      ex e36 325
                      ex e46 328
                      e92 335i FBO
                      Ducati 900S ie
                      KTM 640
                      Suzuki GT550
                      Honda CBR600

                      Comment

                      • Tomi T
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 3844
                        • Nokia

                        #12
                        Originally posted by jengstro View Post
                        jes, kiitoksia vinkeistä. Perjantaina on varattu aika jossa katsotaan renkaat kulmat ihan ekaksi, minne ne sojoittaa. Renkaat on Pirelli P Zerot. Hmmm. hetkinen, tässä on muuten 225 edessä ja takana 255 (mielenkiintoinen setup). Onkos tää eri leveys normisetuppi E90sessa (325d/MSport)?

                        Coupessa? ja tiukemmissa vehkeissä noi takakummit/vanteet taitaakin olla ihan perussetupilla hieman leveemmät.
                        Juu ihan vakiokoot E9x M-paketissa ja joissain muissakin vannemalleissa. 17" koossa on 225/45R17 ja 255/40R17.

                        P Zerot kuulostaa juu uhkaavilta, komppaan edellisiä että talvipyörät alle ja koitat miltä tuntuu. Tietenkin talvipyörät voivat antaa anteeksi oikeitakin ongelmia jonkun verran. Eipä se haittaa kulmiakaan katsoa jos ei pieni rahanmeno haittaa.
                        BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                        ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                        ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                        BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                        BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                        ex. 53*BMW

                        Comment

                        • jengstro
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 380
                          • 02-alue

                          #13
                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Parhaat vaihtoehdot taitaa olla:
                          Olin auton alla ja vääntelin kunnon otteella renkaasta, löytyhän jotain. Numero 3 pusla pääsee liikkumaan tukivarran haarukassa useita millejä auton pituussuunnassa. Jännä juttu, tota klappia ei saa oikein aikaiseksi ulkopuolelta, mutta sisäpuolelta renkaasta väännettäessä löytyy toi väljyys. Olin yksin, en oikeen päässyt näkemään mikä siinä puslassa liikkuu.

                          Vaatii näköjään erikoistyökaluja...
                          Last edited by jengstro; 08-10-2020, 21:52.

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6198
                            • Helsinki

                            #14
                            Täst ei oo kauaa, kun tuli vaihdettua noi puslat. Mul oli normaalia isompi letku klemmari millä puristin sen puslan kasaa, sitten oli normaali puslan ulosvetosarja, menis varmaan ihan perus prikka/hylsy, kierretanko. Mutta helpotti kun on oli tuo perus pusla työkalusarja
                            https://www.wish.com/product/5da92ba..._BwE&share=web
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • jengstro
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 380
                              • 02-alue

                              #15
                              Katoin että sinne ei oikeen mahdu mitään toiselle puolelle, täältäpä löyty supisuomalainen video aiheesta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎