Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 takapää kiemurtelee tienpinnan epätasaisuuksien ylityksissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuoppo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 558
    • Joensuu

    #16
    Kuulostaa hyvin tutulta. Nro3 eli ns. narinahelat on ensimmäisiä E9x alustan osia, jotka loppuu edessä olevien isojen puslien kanssa. Oma E90 xdrive tuli ensimmäiseltä omistajalta 170tkm ajettuna huonoilla 225/45/17 Bridgestone pontenza funflat renkailla sekä alkuperäisellä alustalla, johon ei ollut vaihdettu vaihdettu koskaan yhtään osaa. Ikinä en ole vastaavaa uraohjusta ajanut aiemmin. Uudet osat, pyörien suuntaus ja nyt 215/55/16 rengastuksella auto kulkee taas suoraan ja uraherkkyys on poissa.
    G30 530e xDrive iPerformance -20
    E70 X5 xDrive40d -10

    Comment

    • alfaromeo
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2019
      • 256
      • Suomi

      #17
      Narinaniveliä näissä menee, juuri tuo numero 3. Iisi homma vaihtaa, ainakin jos pääsee nosturille ja on kunnon työkalut. Edessä tosiaan ne alatukivarren isot helat ovat taipuvaisia repeilemään vulkanoinnistaan.
      E92 335ia
      F11 535ia

      Comment

      • jengstro
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 380
        • 02-alue

        #18


        Eli, puslat 3 ja 2 tuli vaihdettua. 3:nen oli hajalla. 2:nen vaihdettiin nyt varoiksi, vaikka tuntuikin suhkoht ehjältä.

        Olipahan tuo aika työlästä hommaa, mutta kotikonstein onnistu. 10.9 lujuudella kierretankoa ja mutterit. Sen verran voimaa tarvii, että 8.8:lla ei varmaan onnistu. Oikeen kokoisia hylsyjä tai putkee.

        2's puslassa on niin ohut seinämä ja se on halki/auki uutena. Vedin ensin keskeltä sisuksen/kumin pois. Sitten ruuvimeisselillä ja vasaralla nakuttelee sen ulkokehän pois. Niinkuin tossa oli puhetta jo aiemmin, klemmarilla kasaan ja sisään. Jarrulevyn joutuu poistaa ja taittaa pikkasen jarrulevyn suojapeltiä edestä pois.

        Tässä kuvat



        Ei kiumertele enää samaa tavalla . Ihan pikkasen se on vieläkin uraherkkä. Seuraavaks 4pyöräsuuntaukseen. Ja jatkossa ehkä pikkasen kapeempaa kumia taakse ja parempaa merkkirengasta.

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7425
          • Oulu

          #19
          Noi oli paljon asiaa selventävät kuvat näin tumpelolle joka ei ole ite puslahommia tehny! Varmasti olis omassakin autossa syytä noita tutkailla kun 153tkm ajettu.

          Jos noita puslahommia omaan joskus tekee tai teettää niin kiinnostais vaihtaa vähintään tuo tukivarsi 11. Tässä videossa laitetaan parannettu aftermarket-versio: https://www.youtube.com/watch?v=-umaEZ17Sag#t=0m20s

          EDIT: Ja tässä videossa on laajemmin tuota taka-akseliakin käsitelty ja M3-tukivarsista puhutaan mutta tuota 11 ei kai ole M3-versiona: https://www.youtube.com/watch?v=I0xOo3D9OrQ#t=9m50s
          Last edited by Petri.Kekkonen; 14-10-2020, 15:41.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • _Pietu_
            BTCF Member
            • Oct 2005
            • 3660
            • Kuopio / Maaninka

            #20
            Pulttipyssy auttaa vielä suuresti tuossa irroituksessa ja paikoilleenlaitossa.
            BMW F25 xDrive 20d
            ex BMW e91 320dA
            ex BMW e36 325i
            - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
            Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

            Comment

            • alfaromeo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2019
              • 256
              • Suomi

              #21
              Tuo 3 nivel kannattaa pistää pakastimeen ja "silmukkaan" antaa pilleillä lämpöä pikkasen, menee kuin "sulaan voihin".
              E92 335ia
              F11 535ia

              Comment

              • works
                BTCF Member
                • Nov 2013
                • 123
                • Espoo

                #22
                Mulla takapää rauhoittui merkittävästi laittamalla apurungon pusliin metalli-insertit 034 motorsportilta. Jos ei jaksa pusertaa vakiopuslia pois niin noilla niistä saa tehtyä periaattessa täysin kiinteät.
                135 E82 flexfuel / stg1 turbot

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎