Announcement

Collapse
No announcement yet.

2005 325i käyntiongelma, laiha seos.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jjbmr
    Newbiemmer
    • Nov 2020
    • 2
    • Oulu

    2005 325i käyntiongelma, laiha seos.

    Terve

    perheestä löytyy N52B25A moottorilla varustettu 11/-05 325i joka on toiminut kesästä kylmiin keleihin saakka mainiosti.

    Kelien jäähtyessä moottori alkoi tyhjäkäynnillä heittelemään kierroksia (tyyliin 700-1200-700-1200-700-1200 jne) ja häiriövalo syttyi. Vikakoodeiksi tuli 2C6C ja 2C7F. Vikakoodit ovat taempien lambdojen koodi ja viittaa laihaan seokseen.

    Vastaava tilanne tuli moottoritieajossa, moottorin käyntiääni muuttui ja pieneen nopeuteen päästessä huomasi että moottori kuullosti siltä kuin pakosarja olisi vuotanut. Vaan ei vuoda. Pörinää kesti aikansa vaan kun auton sai lämpimään, oire katosi. Kylmässä se tulee taas. Kierrosten heittelemisestä ja pörisevästä äänestä (myös tehonpuutetta, ei paljoa tosin tullut kokeiltua) päätellen kyseessä voisi olla imuvuoto. Kun vika tulee päälle, häiriövalo syttyy ja samat koodit uudelleen.

    Onko mahdollisesti imuvuotoja esimerkiksi jostain polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän kautta tms tai muun vastaavan josta imusarjaan pääsisi ilmaa? Minkälasia mahdollisia vian aiheuttajia olette havainneet jotka sekoittaa kierrokset ja seurauksena seoksen kertaheitolla?
  • Cunttory
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1772
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by jjbmr View Post
    Terve

    perheestä löytyy N52B25A moottorilla varustettu 11/-05 325i joka on toiminut kesästä kylmiin keleihin saakka mainiosti.

    Kelien jäähtyessä moottori alkoi tyhjäkäynnillä heittelemään kierroksia (tyyliin 700-1200-700-1200-700-1200 jne) ja häiriövalo syttyi. Vikakoodeiksi tuli 2C6C ja 2C7F. Vikakoodit ovat taempien lambdojen koodi ja viittaa laihaan seokseen.

    Vastaava tilanne tuli moottoritieajossa, moottorin käyntiääni muuttui ja pieneen nopeuteen päästessä huomasi että moottori kuullosti siltä kuin pakosarja olisi vuotanut. Vaan ei vuoda. Pörinää kesti aikansa vaan kun auton sai lämpimään, oire katosi. Kylmässä se tulee taas. Kierrosten heittelemisestä ja pörisevästä äänestä (myös tehonpuutetta, ei paljoa tosin tullut kokeiltua) päätellen kyseessä voisi olla imuvuoto. Kun vika tulee päälle, häiriövalo syttyy ja samat koodit uudelleen.

    Onko mahdollisesti imuvuotoja esimerkiksi jostain polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän kautta tms tai muun vastaavan josta imusarjaan pääsisi ilmaa? Minkälasia mahdollisia vian aiheuttajia olette havainneet jotka sekoittaa kierrokset ja seurauksena seoksen kertaheitolla?
    Jos siinä oikeasti pakoäänet muuttuu hetkellisesti, niin alkuun kannattais tarkistaa laippaliitos pakosarjojen alta heiluttelemalla. Jos siellä on vuoto, niin taka lambdoille antaa vikakoodia helposti.
    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

    Comment

    • hpniemi
      BTCF Member
      • Feb 2020
      • 97
      • Järvenpää

      #3
      Onko takalambdat ehjät? Miltä näyttää esim. Inpalla tilanne eli jos koodit viittaa laihaan, miltä näyttää inpalla etulambdojen arvot? Jos ne on ok, ei se laihalla ole vaan joko pakoputki vuotaa tai takalambdat on sököt.

      Originally posted by jjbmr View Post
      Terve

      perheestä löytyy N52B25A moottorilla varustettu 11/-05 325i joka on toiminut kesästä kylmiin keleihin saakka mainiosti.

      Kelien jäähtyessä moottori alkoi tyhjäkäynnillä heittelemään kierroksia (tyyliin 700-1200-700-1200-700-1200 jne) ja häiriövalo syttyi. Vikakoodeiksi tuli 2C6C ja 2C7F. Vikakoodit ovat taempien lambdojen koodi ja viittaa laihaan seokseen.

      Vastaava tilanne tuli moottoritieajossa, moottorin käyntiääni muuttui ja pieneen nopeuteen päästessä huomasi että moottori kuullosti siltä kuin pakosarja olisi vuotanut. Vaan ei vuoda. Pörinää kesti aikansa vaan kun auton sai lämpimään, oire katosi. Kylmässä se tulee taas. Kierrosten heittelemisestä ja pörisevästä äänestä (myös tehonpuutetta, ei paljoa tosin tullut kokeiltua) päätellen kyseessä voisi olla imuvuoto. Kun vika tulee päälle, häiriövalo syttyy ja samat koodit uudelleen.

      Onko mahdollisesti imuvuotoja esimerkiksi jostain polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän kautta tms tai muun vastaavan josta imusarjaan pääsisi ilmaa? Minkälasia mahdollisia vian aiheuttajia olette havainneet jotka sekoittaa kierrokset ja seurauksena seoksen kertaheitolla?

      Comment

      • jjbmr
        Newbiemmer
        • Nov 2020
        • 2
        • Oulu

        #4
        Kyllä sen näemmä pakovuoto tekee. Hämäsi tuo tyhjäkäynnin seilaaminen ja se ettei vika tule heti käynnistymisen jälkeen vaan sitten kun paikat lämpeää.

        Pistin testerin kiinni, aika pian huomasi että toinen takalambda tipahteli välillä hetkeksi 0.1 volttiin ja n. 10km kuluttua vika tuli ns päälle ja lambda sujahti pysyvästi pyöreään nollaan. Samalla alkoi pakoäänet ja nyt kun tuota kunnolla pääsi kuuntelemaan, sieltä se jostain alta vuotaa. Tämä etenee tästä seuraavaksi jonnekin missä on nosturi.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎