Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d M47N2 laiska startti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 713

    E91 320d M47N2 laiska startti

    Tuli tuossa testattua miten lähtee -20 käyntiin ilman lämmitystä, ei mitenkään

    Starttaa jotain 300rpm niin ei käynnisty ja sitten se automaatti katkaiseekin startin.

    Pienen lämmityksen jälkeen vaivoin käyntiin kun sai starttiin hiukan lisää kierroksia. Lähti heti käymään hyvin, ei mitään tärinää tai epätasaisaista käyntiä.

    Hehkut tuntuisi toimivan ja ne on uusittu vasta, samoin hehku ohjain. Suuttimet uusittu vasta. Vanhoilla rikkinäisillä lähti vaivoin ja tärisemällä käyntiin heti kun oli pakkasta. Nyt käy aina hyvin kun vaan lähtee käyntiin, eikä haise märällä dieselille.


    Akku on melkein uusi Exide EK950.

    Ainakin joitain vuosia ja 70tkm sitten lähti vielä kuin "palmun" alta käyntiin -20 asteesta.


    Kysymys lähinnä että voiko tässä vielä joku muu vika olla kuin että startti on laiskistunut / jotenkin viallinen eikä jaksa kunnolla pyörittää?
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2220
    • Vantaa

    #2
    Voi olla starttikin. Paljonko on akun jännite ennen starttia?
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 713

      #3
      Originally posted by VilleP View Post
      Voi olla starttikin. Paljonko on akun jännite ennen starttia?
      Tupakan sytyttimessä oleva näyttö näytti 12,7v kun virrat päällä. Pitää vielä varmistaa yleismittarilla huomenna.

      Laitoin lämmityksen ajaksi Telwin doctor charge 50 laturin kiinni mutta melkein heti se ilmoitti että akku täysi. Niin pitäisi ollakin koska akku on ladattu säännöllisesti kun ajoa ei kauheasti ole ollut.

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2220
        • Vantaa

        #4
        Oletettavasti akku siis kunnossa.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 609
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Näistä startit väsähtää juuri tuohon tyyliin, kunnes lopulta ei enää pyöri ollenkaan missään.

          Ovat melko edullisia eikä edes kauhean paha vaihtaa.

          E

          Comment

          • Jyrmy
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 62
            • Paimio

            #6
            samaa vikaa

            Mooro.
            Mulla omassa f31 318xd:ssä ihan saman oloista ongelmaa! Toki mulla alkaa akkukin olemaan tiensä päässä! Mut vaikka antaa apuvirtaakin niin silti käynnistyy jotenki hiton oudosti. Ihan ku ei olis virtaa, vaikka sitä olis yllinkyllin tarjolla! Tietty tuo start stop systeemi kuluttaa startteja... Taidanpa tilata itselleni uuden startin ja akun myös. Pääsee ainakin kokeilemaan et tuleeko muutosta käynnistymiseen
            Nyt: F31 318xd
            Ex:Nissan Sunny N13 1.6 slx, Nissan Sunny N14 1.6slx, E30 324td, E36 318is ClassII, E36 323Ti, E46 328i, e87 120d, e61 530da, E91 318da

            Comment

            • Kouris
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 713

              #7
              Originally posted by Jyrmy View Post
              Mooro.
              Mulla omassa f31 318xd:ssä ihan saman oloista ongelmaa! Toki mulla alkaa akkukin olemaan tiensä päässä! Mut vaikka antaa apuvirtaakin niin silti käynnistyy jotenki hiton oudosti. Ihan ku ei olis virtaa, vaikka sitä olis yllinkyllin tarjolla! Tietty tuo start stop systeemi kuluttaa startteja... Taidanpa tilata itselleni uuden startin ja akun myös. Pääsee ainakin kokeilemaan et tuleeko muutosta käynnistymiseen

              Laitan itekin startin tulemaan. Siitähän se sitten selviää. Pitää raportoida miten kävi. Asennus voi kestää muutaman viikon kun pitää tuossa kylmässä katoksessa homma hoitaa.


              Kiitoksia vinkeistä.

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 504
                • Kouvola

                #8
                Mitenkäs on maadoitukset kunnossa, esim. moottorin ja korin välinen piuha? Niillä taitaa olla taipumus hapantua vanhetessaan ja aiheuttaa kaikenlaista startti ongelmaa. Ollut muistaakseni tälläkin foorumilla tarinaa aiheesta.
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • Kouris
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 713

                  #9
                  Originally posted by mmie View Post
                  Mitenkäs on maadoitukset kunnossa, esim. moottorin ja korin välinen piuha? Niillä taitaa olla taipumus hapantua vanhetessaan ja aiheuttaa kaikenlaista startti ongelmaa. Ollut muistaakseni tälläkin foorumilla tarinaa aiheesta.

                  Ei mitään tietoa. Jos ei nyt tuolla uudella startilla:



                  Korjaannu niin tarkastetaan kaapelit myös. No pitää ne nyt sieltä imusarjan alta tarkastaa joka tapauksessa.

                  Uuden startin testi paperissa lukee että maksimi voima tarvitsee 524 A virran.

                  Comment

                  • Kouris
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 713

                    #10
                    Vaihtoaika 3 tuntia omilla taidoilla, eikä edes tullut mitään erityisempää tussattua.

                    Startin kiinnityspultteihin käy 10mm kiintoavaimen lenkkipää vaikka on torx E14.

                    Herätevirtajohtoa ei kannata edes yrittää irroittaa startti paikallaan. Startin kun ensin irroittaa niin sen johdonkin saa helpommin irti.


                    Testit jäi vielä ensin kertaan..

                    Comment

                    • Kouris
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 713

                      #11
                      Ei korjautunut startin vaihdolla tämä.

                      Juuri nyt ulkona -15. Ekalla startilla ei edes hehkuttanut? eikä lähtenyt käyntiin. Toisella startilla hehkutti vähän aikaa ennen starttia ja lähti käyntiin kohtuu vaivalloisesti mutta lyhyellä startilla.

                      Huomenna kokeilen maadottaa akun - navasta konehuoneeseen pitkillä käynnistyskaapeleilla niin selviää sitten onko kaapelivikaa. Saman voi tehdä + navalle vetämällä akusta vaikka siihen virran anto liittimeen.

                      Alkaa tuntumaan että vika voisi olla hehkutuksessakin. Hehkut ja ohjainlaite on vasta uusittu joten epäilisin että ne ovat kunnossa.

                      Mikä ohjaa hehkutuksen tarvetta? Ainakin moottorin lämpöanturi on kunnossa sillä perusteella mitä mittariston salavalikko näyttää lämpötilaksi. Onko maffissa lämpötilan mittaus?

                      Comment

                      • Kouris
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 713

                        #12
                        Ulkona -15. Laitoin paksulla käynnistyskaapelilla moottorista (laturin kannakkeesta) lisämaadoituksen iskarin tolpassa olevaan tukiraudan pulttiin.

                        Ei vaikutusta startin pyörimiseen. Eka startilla käyntiin.. hehkutti hetken automaatilla vähän aikaa pyöritti ja sitten käyntiin hiukan hankalasti, muutaman sekunnin epätasaista käyntiä.

                        Huomenna uutta testiä lisävirralla, jos sillä on vaikutus.

                        Alkaa epäilys kääntyä riittämättömään hehkutukseen. Hehkutus vaikuttaisi olevan jo tämän ikäisessä yllättävän monimutkaisesti ohjattu systeemi joten ei varmaankaan tarvitse olla isoa vikaa siinä niin ei enää toimi kunnolla.

                        Comment

                        • Kouris
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 713

                          #13
                          Lisävirralla ei ollut merkitystä. -15 lähtee hyvin käyntiin ja vaikuttaa että hehkut pelaavat kun käy pääsääntöisesti heti hyvin. -20 ei käyntiin ollenkaan; starttaa 2-3 sekuntia, ei edes yritä ja startti katkeaa automaattisesti.

                          Mitähän tästä seuraavaksi tutkisi?

                          MAf ei varmaankaan vaikuta käyntiin lähtöön?

                          Rail paine startin aikana / tyhjäkäynnillä?


                          Suuttimet on diesel technik biberach korjatut, ajettu ehkä 5tkm.

                          Comment

                          • joccede
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2009
                            • 856
                            • Vaasa

                            #14
                            Originally posted by Kouris View Post
                            Lisävirralla ei ollut merkitystä. -15 lähtee hyvin käyntiin ja vaikuttaa että hehkut pelaavat kun käy pääsääntöisesti heti hyvin. -20 ei käyntiin ollenkaan; starttaa 2-3 sekuntia, ei edes yritä ja startti katkeaa automaattisesti.

                            Mitähän tästä seuraavaksi tutkisi?

                            MAf ei varmaankaan vaikuta käyntiin lähtöön?

                            Rail paine startin aikana / tyhjäkäynnillä?


                            Suuttimet on diesel technik biberach korjatut, ajettu ehkä 5tkm.
                            Vaikka oletkin tavallaan testannut virtapuolen, oletko katsonut että + kaapelien läpiviennit ovat ehjät akkukotelossa?
                            K100
                            E31 850i
                            E83 X3 3,0d

                            Comment

                            • jessemikkola
                              BTCF Member
                              • Dec 2014
                              • 83
                              • Kuusankoski

                              #15
                              Jos testattu apuvirtaa konehuoneen virtapisteeseen nii eihän siihen enää jää ku virtapisteeltä startille välinen johto. Mittaa virtapisteeltä jännite ja se pitäis olla sama startilla ja mittaus tehää startatessa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎