Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d M47N2 kylmäkäynnistys vika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 697

    E91 320d M47N2 kylmäkäynnistys vika

    Saattoi olla viimeinen tämän kevään kylmä aamu joten tuli otettua (näköjään huono) video -16 asteen kylmä käynnistyksestä. Joku vikahan tuohon on kehittynyt. 5v ja 70tkm sitten lähti vielä -20 käyntiin ilman mitään poikkeavaa.



    Tuosta kun tulee lämpimämpään niin -10: ssä ei oikeastaan röpellä yhtään mutta samalla tavalla startti joutuu vähän auttamaan että lähtee käymään.

    0 -> -5 asteessa käynnistyy hyvin ja heti, ei huomaa mitään poikkeavaa.

    -20 tai yli niin ei käynnisty, eikä edes yritä yhtään.


    Pitää seuraavaksi tutkia rail painetta startissa kun saa diagnostiikka läppärin toimintakuntoon.


    Hehkut ja hehkujen ohjainlaite on uusittu. Suuttimet vaihdettu diesel technic biberach korjattuihin. Startti vaihdettu ja kaapelit tutkittu.

    Vanhoilla suuttimilla lähti vielä huonommin käyntiin ja pakokaasu haisi märälle dieselille.


    Kokemuksia?
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 697

    #2
    Railpaine vastaa pyyntiä ja se on luokkaa 300bar tyhjäkäynnillä. Oletettavasti paine on ainakin auton käydessä ok.

    Kun auton sammuttaa tyhjäkäynniltä niin rail paine putoaa suht välittömästi -> 20 bar. Onko tämä normaalia vai pitäisikö paineen laskea hitaammin?


    Pystyykö Inpalla tai Istalla mittaamaan rail painetta startissa?


    Jos korkeapainepumppu nostaa huonosti painetta niin vastaavaa kuin pakkasen aiheuttamaa hitaammin pyörimistä voisi simuloida huonolla akulla -> jos ei nosta painetta sinne 300bar tietämille niin eihän se tietysti lähde käyntiin.


    Pitää mitata suuttimien paluu virtaus myös vaikka suuttimet pitäisi olla ehjät. Korjausarvot vaikuttivat olevan ok Inpalla katsottaessa.. tai no ainakin selvästi vihreällä.

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 697

      #3
      Tällä ajettu niin vähän että ei ole juuri kerennyt perehtyä aiheeseen.

      Kesällä vaihdoin korkeapainepumpun matalapaine kierron määränsäätimen arviosta. Ei vaikutusta.

      Vaikuttaa että startti joutuu pyörittämään aina hiukan normaalia pidempään ennen kuin käynnistyy.


      Ehkä vaihdan uuden CP3 pumpun ensi kesänä ja katsotaan taas vuoden päästä uudestaan mikä tilanne


      Kyllä ajoauton pitäisi ilman lämmitystä lähteä -20 pakkasesta käyntiin ilman ongelmia.

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 697

        #4
        Juttelin eilen diesel korjaajan kanssa.

        Epäili että saattaisi vetää cp3 pumpun lohkojen kovettuneista o-renkaista ilmaa sisälle pakkasella ja siksi ei käynnisty.

        Tarkemmin kun ajattelee niin käynnistyminen silloin kun lähtee huonosti kuulostaa kyllä vähän sellaiselle rykimiselle että ilmakin voisi sen aiheuttaa.

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 697

          #5
          Tässä vielä linkki käynnistys videoon viime talvelta:


          Comment

          • Kouris
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 697

            #6
            Tätä kokeiltu toisella CP3 common rail pumpulla. Ei vaikutusta.

            Pitänee seuraavaksi laittaa kirkas letku rail painesäätimen tankkilinjaan jotta näkee tuleeko sieltä ainetta startatessa. Jotenkin ymmärtänyt että startissa sen pyynti pitäisi olla maksimissa jolloin venttiili on kiinni.

            Kesällä ajeltu muutama tonni eikä mitään muita oireita ole ilmennyt.

            Comment

            • alfaromeo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2019
              • 256
              • Suomi

              #7
              Ilmeisesti vanhat O-renkaat edelleen paikallaan ? Pitkä startti voisi viitata ilmaan järjestelmässä...
              E92 335ia
              F11 535ia

              Comment

              • Kouris
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2005
                • 697

                #8
                Originally posted by alfaromeo View Post
                Ilmeisesti vanhat O-renkaat edelleen paikallaan ? Pitkä startti voisi viitata ilmaan järjestelmässä...
                Meinaatko korkeapainepumpun tiivisteitä?

                En niitä nyt vaihtanut kun kokeilin toisella pumpulla jolla toimii aivan samalla tavalla kuin orkkis pumpulla.. olettaisin että olisi epätodennäköistä että molemmissa olisi sama vika. Vaihtopumppu on vielä vähempi ajettu ja uudempi.

                Starttauksen pituus muuttuu lämpötilan mukaan. Tälleen muutama aste plussalla ei huomaisi viivettä jos ei tietäisi. Käynnistyminen on ehkä enempi sellaista ei aivan terävästi käyntiin kerrasta kuin että joutuisi sahaamaan pitkään.

                Tuli taas purettua muovit koneen päältä pois. Jos kävisi etrasta hakemassa kirkasta letkua ja katsoisi vuotaako common rail tukin paineensäädin. Taitaa olla mahdollista pujotella letku sinne paikalleen ilman että imusarjaa irroittaa.


                Pystyykö Istalla starttaamaan autoa siten ettei se käynnisty (suuttimet ei avaudu)?

                Onko kenelläkään ajatusta kuinka nopeasti rail paineen pitäisi
                tippua kun moottorin sammuttaa? Nyt paine putoaa johonkin 30bar asti hyvin nopeasti mutta tuosta 30bar ei enää laske ainakaan nopeasti.

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2693
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Kouris View Post
                  Pystyykö Istalla starttaamaan autoa siten ettei se käynnisty (suuttimet ei avaudu)?

                  Onko kenelläkään ajatusta kuinka nopeasti rail paineen pitäisi
                  tippua kun moottorin sammuttaa? Nyt paine putoaa johonkin 30bar asti hyvin nopeasti mutta tuosta 30bar ei enää laske ainakaan nopeasti.
                  Pohtimaasi toimintoa ei ISTA:ssa ole.

                  Railpaine laskee jyrkästi välittömästi moottorin sammutuksen jälkeen, ja vastaavasti järjestemässä vallitseva jäännöspaine alenee hitaasti. Mainitsemasi n. 30 bar jäännöspaine kuulostaa varsin normaalilta.
                  B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • Kouris
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 697

                    #10
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Pohtimaasi toimintoa ei ISTA:ssa ole.

                    Railpaine laskee jyrkästi välittömästi moottorin sammutuksen jälkeen, ja vastaavasti järjestemässä vallitseva jäännöspaine alenee hitaasti. Mainitsemasi n. 30 bar jäännöspaine kuulostaa varsin normaalilta.

                    Luulisi sitten menevän tuo 30bar myös nopeasti nollaan jos olisi vuotoa missä vaan korkeapainepuolella. Toisaalta eipä se iso vuoto voi olla kun käynti on normaalia kun vaan saa käyntiin (myös -20).

                    Käyköhän mitään vahinkoa jos suuttimien johdot irroittaa ja starttaa?

                    Saisi paremmin varmistettua ettei paineen säätöventtiilin paluusta tule mitään ulos startin aikana.

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2693
                      • Tampere

                      #11
                      Käynnistystä voi huoleti koettaa suuttimien johdot irroitettuna.

                      Kuvaukseni perusteella vaikuttaa ettei korkeapainepuolella ole vuotoa.

                      Joko olet suuttimien paluuvuodot tarkistanut?
                      B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5258
                        • Pirkkala

                        #12
                        Kyllä minä ainakin olen suuttimien johdot irrallaan startannut
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Kouris
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 697

                          #13
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Käynnistystä voi huoleti koettaa suuttimien johdot irroitettuna.

                          Kuvaukseni perusteella vaikuttaa ettei korkeapainepuolella ole vuotoa.

                          Joko olet suuttimien paluuvuodot tarkistanut?

                          Paluuvuoto tuli ajat sitten tarkastettua. En nyt ulkoa enää muista paljon se oli mutta kaikissa suuttimissa sama ja määrä oli järkevä vs kulunut aika. Näin tietysti pitäisikin olla kun suuttimet on kunnostetut.

                          Jos ei tuossa rail paineen säätimessä ole vuotoa startin aikana niin pitänee varmaan seuraavaksi mitata puristukset.

                          Comment

                          • Kouris
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 697

                            #14
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Kyllä minä ainakin olen suuttimien johdot irrallaan startannut

                            Comment

                            • Juho_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2016
                              • 1064
                              • Suomi

                              #15
                              En usko oireiden perusteella, että tässä olisi välttämättä syynä.. mutta tarkasta miten alas akkujännite romahtaa eculle A) ilman oireita B) oireiden kanssa.

                              Kerran on näin käynyt, että akkujännite kyykännyt ainakin eculla liian alas ja sen takia tuli pitkää starttia.

                              Testerillä katsoo / loggaa akkujännitteen riippuen mitä käytettävissä.
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎