Kiinnostavaa kuulla korjaantuuko tilanne suuttimien uusimisella.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E91 320d M47N2 kylmäkäynnistys vika
Collapse
X
-
Uudet suuttimet paikallaan. Ei vielä pakkasta tarpeeksi testiin.
Inpalla katselin suutinkohtaisia korjausarvoja ja ne on uusilla suuttimilla hyvin keskellä vihreää kuten voi olettaa (näin oli myös korjatuilla suuttimilla). Tällä sivulla tyhjäkäynnin tasaus on käytössä.
Sylinterikohtaisella sivulla jossa pyörimisnopeuseroja voi tarkastella ei mielestäni ole tyhjäkäynnin tasaus käytössä.
Uusilla suuttimilla käy hyvin tasaisesti vaikka vaihtaa sivua. Korjatuilla suuttimilla ilman tasausta käynti oli tosi karkeaa / epätasaista.
Ajatuksia on herännyt myös huonoon käyntiin lähtöön kovemmassa pakkasessa että voisihan se olla myös ilmaongelma diesel syötössä tankin ja CR pumpun välissä?
Onko tankin sisällä olevassa siirto / nostopumpussa joku takaisku joka estää low pressure puolen valumisen tyhjäksi?
Comment
-
-
Originally posted by Kouris View PostUudet suuttimet paikallaan. Ei vielä pakkasta tarpeeksi testiin.
Inpalla katselin suutinkohtaisia korjausarvoja ja ne on uusilla suuttimilla hyvin keskellä vihreää kuten voi olettaa (näin oli myös korjatuilla suuttimilla). Tällä sivulla tyhjäkäynnin tasaus on käytössä.
Sylinterikohtaisella sivulla jossa pyörimisnopeuseroja voi tarkastella ei mielestäni ole tyhjäkäynnin tasaus käytössä.
Uusilla suuttimilla käy hyvin tasaisesti vaikka vaihtaa sivua. Korjatuilla suuttimilla ilman tasausta käynti oli tosi karkeaa / epätasaista.
Ajatuksia on herännyt myös huonoon käyntiin lähtöön kovemmassa pakkasessa että voisihan se olla myös ilmaongelma diesel syötössä tankin ja CR pumpun välissä?
Onko tankin sisällä olevassa siirto / nostopumpussa joku takaisku joka estää low pressure puolen valumisen tyhjäksi?
Oletko muuten katsonut näyttääkö imuilman lämpötila järkevältä? En nyt usko että sen sekoilu estäisi starttia, mutta hyvä sekin olisi tarkastaa.
Ja olihan polttoainesuodatin vaihdettu?
Comment
-
-
Olikin joku aamu auton mukaan -17 pakkasta niin pääsi testaamaan.
Ei lähtenyt käyntiin ensimmäisellä startilla. Pyörittelin nostopumppua Inpalla ja käytin hehkuja, ei vaikutusta. Samalla kuitenkin huomasin EKP sivulla että yksi jännite näyttö näyttää huomattavasti vähemmin kuin muut epäonnistuneen startin jälkeen, oisko nyt sitten ollut KL30 jännite? Eipä tullut sen kummemmin laitettua muistiin.
Epäonnistuneessa startissa myös hävisi mittariston ja ilmastointipaneelin virrat.
Viimeiseltä kun tarpeeksi monta kertaa yritti startata lähti käyntiin kuin kesällä.
Taitaa vika kuitenkin olla virran puutteessa (ja tästä syystä se starttaaminen loppuu kesken?). Eipä tullut silloin käynnistyskaapeleilla testatessa ymmärrettyä jotta sähkö kulkee eri paikkoihin eri reittiä, tässä siitä tarinaa:
Tuli tuossa purettua akkukotelon läpiviennit esiin. Ei ollut pahemmin liitokset lahonneet tällä kertaa. KL30 jännite tulee apukuskin jalkatilan sulakerasiasta jolle akkukaapeli tulee sisäkautta. Ilmeisesti akulta tulevan kaapelin sulakerasian liitoksessa on myös ollut vikoja.
Aloitin irroittamaan sulakerasiaa mutta en oikein käsittänyt miten kaapeleihin saa tarpeeksi löysää että saa ne irti sulakerasian takapuolelta? Oisko tähän vinkkejä?
Comment
-
-
Suosittelen ottamaan myös jalkatilasta sen alimman suojapaneelin pois (joka tuossa videossa vielä on paikallaan). Helpottaa kummasti, kun tulee lisää tilaa.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Silmaauki View PostSuosittelen ottamaan myös jalkatilasta sen alimman suojapaneelin pois (joka tuossa videossa vielä on paikallaan). Helpottaa kummasti, kun tulee lisää tilaa.
Torstaina taitaa olla pohjolan tallissa sen verran mukavampi keli että jos yrittäisi vaikka edistää tätä taas.
Comment
-
-
Sulake rasia irrallaan. Ei mitään merkkejä kärventymisestä.
Päävirta kaapelin liitin on kyllä todella löysä -> taidan laittaa uuden kaapelin.Oliko tähän sulakerasian versioon korjauskaapeli pätkä?
Ainakaan realoem ei tarjoa kuin koko kaapelia numerolla: 61129269907
Sulakerasia 61149119447 (3.2007 - 9.2007)
Hiukan vaikea kuvitella että kaapeli liitin olisi niin huono että siitä syystä jännite tippuu mutta hyvä se nyt on korjata, taidan laittaa uuden KL30g releenkin.
Comment
-
-
Tätä eteenpäin. Kaapeli uusittu akku -> sulake rasia (aika helppo homma loppupeleistä). Uusi KL30g rele. Virtakaapelin läpivienti startille menevään kaapeliin korjattu ennakoivasti.
Jos olisi manuaali auto niin voisi vaikka vaihde päällä ajella startilla jolloin voisi nähdä putoaako kl30 jännite vielä kuormittaessa. Taitaa jäädä testaaminen taas seuraavaan talveen.
Comment
-
-
Tätä tässä taas pitkästä aikaa tullut harrasteltua.
Ei vikakoodeja edelleenkään. Hehkurele vaihdettu -> ei vaikutusta. Hehkujen johto paikallaan käyntiin lähdön raja on noin -16 mutta erittäin pitkän startin jälkeen (mielestäni ongelma on pahentunut). Hehkujen johto irti -9 astetta ja ainoastaan saattaa hörähtää vähäsen mutta ei toivoakaan että lähtisi käyntiin -> johto paikalleen ja lähtee kuin palmun alta -9. Istalla katsottuna rail paineessa näkyy yli 400 bar startissa mutta startin aikana istassa joutuu jotain laatikkoa kuittaamaan OK jotta taas näyttää hetken joten en nyt osaa sanoa kyykkääkö paine tms.
Kaikki muu alkaa olemaan testattu tai vaihdettu paitsi nostopumppu / LPFP / siirtopumppu (siirtopumpun ohjausboksia ei myöskään ole kokeiltu toisella). Väkisinkin tulee mieleen että voiko systeemi saada jostain ilmaa tai siirtopumppu ei kunnolla kuitenkaan pumppaa kun startissa jännite laskee.
Vaihdettu, testattu:
-Korkeapainepumppu, käytetty
-Hehkut ja hehkujen rele
-Akku + pidetty testien välit laturissa jotta jaksaa kunnolla pyörittää
-Maadoitus lisätty koneelta ulkokautta akulle
-Sisällä kulkeva 12v + kaapeli sulakerasialle
-Polttoainesuodatin useamman kerran
-Tehdas uudet suuttimet
-Ajossa Rail paine pysyy hyvin pyynnissä
-Kesällä ja lämpimällä tai pienellä lohkolämmityksellä -> lähtee heti käyntiin
-Missään vaiheessa ei ole mitään vikakoodeja ollut
-Jäähdytysnesteen lämpötilatieto on oikein
-Mitään havaittavaa vikaa ei ole kun auto käy
-Puristukset mitattu 25 bar joka reiässä, lienee normaali
-Rail paineen säätimen ohivuotoa ei ole kun starttaa ja johto irti. Johto paikallaan saavuttaa ilmeisesti tavoite paineen koska paluusta alkaa hiljaa tulemaan dieseliä startatessa
Mitä vielä voi testata? Taidan tuon siirtopumpun nyt vaihtaa kokeeksi. Voisiko olettaa että Continental VDO on alkuperäinen valmistaja?
Comment
-
-
Siirtopumppu vaihdettu, ei vaikutusta.
Tämän jälkeen tuli viriteltyä tankilta koneelle lähteviin linjoihin kirkkaalla letkulla lisäkierto ja painemittari. Kuplia ei näkynyt mutta ilmeisesti matalapaine kierron paine ei nouse kunnolla startissa. Kun starttaa vaikuttaa että kun paine hitaasti nousee 2 bar lähtee auto käyntiin. Käynnissä ollessa paine on vajaa 6 bar. Kai siellä nyt pitää selvästi paine olla startissakin.
Onko tuossa nyt EKP vika sitten. Tuon nyt voisi testata laittamalla siirtopumppuun akusta sähköt suoraan.
Comment
-
-
Laitettiin siirto / matalapaine pumpulle akusta sähköt suoraan jolloin paine nousi heti täyteen vajaaseen 6 bar. Testattiin käynnistää ilman hehkuja mutta ei ainakaan 10 sekunnin startilla käynnistynyt, samaan aikaan mitattiin EKP syötön jännitettä joka tippui noin 9 volttiin. Hehkut käyttöön ja lähti heti kuin palmun alta. Pakkasta nyt -14 eli ei varsinaisesti riittävän kylmä että ongelma olisi kunnolla päällä. Oikeastaan mitään ei selvinnyt muuta kuin se että matalapainekierron paine kyllä nousee heti jos pumppu on täydellä. Miksi se ei EKP ohjattuna meinaa nousta..
Comment
-
-
Referenssilukemat EKPS:n ohjaamalle matalapainetasolle on vähintään 3,5 bar kun sytytysvirta on päällä ja väh. 3,7 bar tyhjäkäynnillä. Mittaustesi perusteella vaikuttaa että nyt jää selkeästi tavoitteesta ja ohjainyksikön suuntaan huomiota tässä vaiheessa.Last edited by JaniLap; 11-02-2024, 09:43.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostReferenssilukemat EKPS:n ohjaamalle matalapainetasolle on vähintään 3,5 bar kun sytytysvirta on päällä ja väh. 3,7 bar tyhjäkäynnillä. Mittaustesi perusteella vaikuttaa että nyt jää selkeästi tavoitteesta ja ohjainyksikön suuntaan huomiota tässä vaiheessa.
Tänä iltana totesin että vaikka sytytysvirta on päällä (avain paikallaan ja käynnistysnappi painettu) ei matalapaine kiertoon tule mitään painetta. Ainoastaan kun räpläsin ovia lukkoon tai jotain vastaavaa värähti painemittarissa ehkä 0,2bar painetta alle sekunnin ajan.. oisko joku testi pulssi. Aiemmin todettu että tyhjäkäynnillä paine on tuon vajaa 6 bar joka vaikuttaisi myös olevan maksimi.
Aiemmin olen Istalla kokeillut aktivoida matalapainekierron pumppua ja se kyllä toimi.
Taidan seuraavaksi kokeilla laittaa ecun piuhaan kontissa toisesta akusta virran.
Comment
-
Comment