E90 2007 n46b20b manuaali (noin 280 tkm)
Olin parkkipaikalta juuri peruuttanut ja lähdössä eteenpäin ajamaan kun kytkimen päästäessäni mittaristoon syttyy ennenkin esiintynyt vakionopeudensäätimen valolta näyttävä vikavalo ja moottorin vikavalo mutta tällä kertaa moottorista häviää tehot ja se meinaa sammua. Käytän virrat poissa ja laitan uudelleen käyntiin että saisin siirrettyä pois ajoradalta. Moottori käynnistyy hitaasti ja vaivalloisesti ja käy todella huonosti. Reagoi kaasupolkimeen mutta kierrokset ei nouse paljoa päälle tonnin. En uskalla autolla ajaa sen enempää koska ensimmäisenä tulee mieleen josko ketju olisi hypännyt.
Vikakoodinlukija antaa seuraavat vikokoodit:
2A67 VVT control
2CA2 ja 2CA3 heating lambda probe before kat (shear stress)
2CF8 DK potentiometer
2D07 throttle 1
2A83 nockenwellenstreuerung-inlet
2D05 demolition at UMA relearning (uusi)
muut kuin viimeisin (2D05) esiintyneet ennenkin tapahtumaa satunnaisesti mutta ilman selkeää vaikutusta moottorin toimintaan.
Toisenlainen vikakoodinlukija näytti vielä:
P110P (pending) throttle position sensor
P1050 (pending) camshaft position actuator exhaust -open circuit
P0012 (confirmed) camshaft position intake/left/front, bank 1 timing over retarted
Otin sit venttiilikopan irti ja lähdin selvittelemään asiaa. Ketju ja kiristimet vaikuttivat täysin ehjiltä (mitä nyt siitä ylhäältä pysty arvioimaan). Valvetronicin moottori (jonka vikaan koodi 2A67 viittaa) vaikutti myös ehjältä, 0.3 ohm resistanssi ja pyöri jopa 9V paristolla. (otin siis moottorin irti) Vanoksen solenoidit toimi myös eivätkä olleet kovinkaan likaiset edes. Venttiilikoneistossa ei näkynyt mitään merkittävää kulumaa eikä metallihilettäkään löytynyt. Valvetronicin akseli vaikutti kääntyvät ja koneisto sen alla toimivat. Akseli palautti hieman heikosti mutta ei vaikuttanut että moottorilla olisi vaikeuksia sitä kääntää. Valvetronicin sulake ehjä.
Kuvasin pienellä kameralla sytytystulppien reiästä mäntien kuntoa. Osumasta venttiilien kanssa ei ainakaan ollut jälkiä tosin muuten männät vaikuttivat kohtuu huonoilta. Otin sit vielä imusarjan irti ja kuvasin venttiilejä sieltä päin.
Tällä hetkellä ei ole muuta ideaa viasta kuin venynyt jakoketju. Autolla ajettu kumminkin lähes 300 tkm eikä ketjua vaihdettu koskaan. Uusi ketju (ja tarvikkeet) tilattu.
Onko muilla ollut vastaavaa vikaa/vikakoodeja? Mitä osia kannattaisi vielä tarkistaa? Selviääkö pelkällä ketjun vaihdolla?
Olin parkkipaikalta juuri peruuttanut ja lähdössä eteenpäin ajamaan kun kytkimen päästäessäni mittaristoon syttyy ennenkin esiintynyt vakionopeudensäätimen valolta näyttävä vikavalo ja moottorin vikavalo mutta tällä kertaa moottorista häviää tehot ja se meinaa sammua. Käytän virrat poissa ja laitan uudelleen käyntiin että saisin siirrettyä pois ajoradalta. Moottori käynnistyy hitaasti ja vaivalloisesti ja käy todella huonosti. Reagoi kaasupolkimeen mutta kierrokset ei nouse paljoa päälle tonnin. En uskalla autolla ajaa sen enempää koska ensimmäisenä tulee mieleen josko ketju olisi hypännyt.
Vikakoodinlukija antaa seuraavat vikokoodit:
2A67 VVT control
2CA2 ja 2CA3 heating lambda probe before kat (shear stress)
2CF8 DK potentiometer
2D07 throttle 1
2A83 nockenwellenstreuerung-inlet
2D05 demolition at UMA relearning (uusi)
muut kuin viimeisin (2D05) esiintyneet ennenkin tapahtumaa satunnaisesti mutta ilman selkeää vaikutusta moottorin toimintaan.
Toisenlainen vikakoodinlukija näytti vielä:
P110P (pending) throttle position sensor
P1050 (pending) camshaft position actuator exhaust -open circuit
P0012 (confirmed) camshaft position intake/left/front, bank 1 timing over retarted
Otin sit venttiilikopan irti ja lähdin selvittelemään asiaa. Ketju ja kiristimet vaikuttivat täysin ehjiltä (mitä nyt siitä ylhäältä pysty arvioimaan). Valvetronicin moottori (jonka vikaan koodi 2A67 viittaa) vaikutti myös ehjältä, 0.3 ohm resistanssi ja pyöri jopa 9V paristolla. (otin siis moottorin irti) Vanoksen solenoidit toimi myös eivätkä olleet kovinkaan likaiset edes. Venttiilikoneistossa ei näkynyt mitään merkittävää kulumaa eikä metallihilettäkään löytynyt. Valvetronicin akseli vaikutti kääntyvät ja koneisto sen alla toimivat. Akseli palautti hieman heikosti mutta ei vaikuttanut että moottorilla olisi vaikeuksia sitä kääntää. Valvetronicin sulake ehjä.
Kuvasin pienellä kameralla sytytystulppien reiästä mäntien kuntoa. Osumasta venttiilien kanssa ei ainakaan ollut jälkiä tosin muuten männät vaikuttivat kohtuu huonoilta. Otin sit vielä imusarjan irti ja kuvasin venttiilejä sieltä päin.
Tällä hetkellä ei ole muuta ideaa viasta kuin venynyt jakoketju. Autolla ajettu kumminkin lähes 300 tkm eikä ketjua vaihdettu koskaan. Uusi ketju (ja tarvikkeet) tilattu.
Onko muilla ollut vastaavaa vikaa/vikakoodeja? Mitä osia kannattaisi vielä tarkistaa? Selviääkö pelkällä ketjun vaihdolla?
Comment