Announcement

Collapse
No announcement yet.

318i n46 oudot vikakoodit ja käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jallukala
    Newbiemmer
    • Jul 2021
    • 2
    • Kuopio

    318i n46 oudot vikakoodit ja käyntihäiriö

    E90 2007 n46b20b manuaali (noin 280 tkm)

    Olin parkkipaikalta juuri peruuttanut ja lähdössä eteenpäin ajamaan kun kytkimen päästäessäni mittaristoon syttyy ennenkin esiintynyt vakionopeudensäätimen valolta näyttävä vikavalo ja moottorin vikavalo mutta tällä kertaa moottorista häviää tehot ja se meinaa sammua. Käytän virrat poissa ja laitan uudelleen käyntiin että saisin siirrettyä pois ajoradalta. Moottori käynnistyy hitaasti ja vaivalloisesti ja käy todella huonosti. Reagoi kaasupolkimeen mutta kierrokset ei nouse paljoa päälle tonnin. En uskalla autolla ajaa sen enempää koska ensimmäisenä tulee mieleen josko ketju olisi hypännyt.


    Vikakoodinlukija antaa seuraavat vikokoodit:

    2A67 VVT control
    2CA2 ja 2CA3 heating lambda probe before kat (shear stress)
    2CF8 DK potentiometer
    2D07 throttle 1
    2A83 nockenwellenstreuerung-inlet
    2D05 demolition at UMA relearning (uusi)

    muut kuin viimeisin (2D05) esiintyneet ennenkin tapahtumaa satunnaisesti mutta ilman selkeää vaikutusta moottorin toimintaan.

    Toisenlainen vikakoodinlukija näytti vielä:

    P110P (pending) throttle position sensor
    P1050 (pending) camshaft position actuator exhaust -open circuit
    P0012 (confirmed) camshaft position intake/left/front, bank 1 timing over retarted


    Otin sit venttiilikopan irti ja lähdin selvittelemään asiaa. Ketju ja kiristimet vaikuttivat täysin ehjiltä (mitä nyt siitä ylhäältä pysty arvioimaan). Valvetronicin moottori (jonka vikaan koodi 2A67 viittaa) vaikutti myös ehjältä, 0.3 ohm resistanssi ja pyöri jopa 9V paristolla. (otin siis moottorin irti) Vanoksen solenoidit toimi myös eivätkä olleet kovinkaan likaiset edes. Venttiilikoneistossa ei näkynyt mitään merkittävää kulumaa eikä metallihilettäkään löytynyt. Valvetronicin akseli vaikutti kääntyvät ja koneisto sen alla toimivat. Akseli palautti hieman heikosti mutta ei vaikuttanut että moottorilla olisi vaikeuksia sitä kääntää. Valvetronicin sulake ehjä.

    Kuvasin pienellä kameralla sytytystulppien reiästä mäntien kuntoa. Osumasta venttiilien kanssa ei ainakaan ollut jälkiä tosin muuten männät vaikuttivat kohtuu huonoilta. Otin sit vielä imusarjan irti ja kuvasin venttiilejä sieltä päin.

    Tällä hetkellä ei ole muuta ideaa viasta kuin venynyt jakoketju. Autolla ajettu kumminkin lähes 300 tkm eikä ketjua vaihdettu koskaan. Uusi ketju (ja tarvikkeet) tilattu.

    Onko muilla ollut vastaavaa vikaa/vikakoodeja? Mitä osia kannattaisi vielä tarkistaa? Selviääkö pelkällä ketjun vaihdolla?
    Attached Files
  • Wesku79
    Bimmer Rookie
    • Feb 2019
    • 99
    • Raahe

    #2
    Voi olla pelkkä nokka-akselin anturi viallinen, ja muut koodit johdannaisia sille. Pari viikkoa sitten N45 käyttäytyi samalla tavalla ja pitkän koodilistan syypäänä oli kampiakselin anturi. Pidän ihmeenä jos alkuperäinen jakopää on kestänyt noin pitkään, että ilman muuta kannattaa tehdä sekin.
    Last edited by Wesku79; 04-07-2021, 01:09.
    E87 116i N45B16 2007

    Comment

    • <JiiKoo>
      BTCF Member
      • Dec 2007
      • 255
      • Smo

      #3
      Itsellä samanmoinen e90, tosin -06 ja 330tkm ajettu.. tuota vvt control vikakoodia pukkas pariin otteeseen, lisäksi listassa lambdan lämmitys,airbag ja joku muukin..? Inpan perään en oo tätä saanut, nuo vikakoodit anto carlyn lukijalla.. Onko tuo jotenki tavatonta että näyttää noin? Koodin kun kuittaa antoi perään bägin vian mutta mitään koodia ei tullut kun sen luki.. :think
      liven puolelta katsottuna näytti jotta akun jännite tippuu n. 8V pintaan startatessa, akku on just vaihdettu ja lataus koodattu oikeaksi.. plus kaapelin läpivienti sieltä takapyöräkotelosta tarttee varmaan tarkastaa ettei oo mahinu ja siten tee hallaa.. latausjännite pyöri 14,4 ja 14,8 välillä.. imunokan anturin jouduin joskus vaihtamaan ja nyt olis uus kammen asentoanturi myös pöydällä niin sekin vaihtuu.. lähinnä varalta kun nyt helppo vaihtaa kuten tuosta edeltä selviää..

      Tähän tein vähän aiemmin jakopään uusiks. Oli jo selkeä havainto ketjun venymisestä vaikka edellisestä vaihdosta n. 100tkm
      Lisänä pikkuhiljaa ärsyttäviin määriin noussut öljynkulutus sekä savutus. Kun hetken aikaa käy tyhjää lämpimänä ja polkasee kaasua niin melko sankka pölinä käy takana.. ei ole pöläytys vaan pilvi, niin että takana olijasta ei näy ku nippanappa valot..
      vv kumit ja osittain männänrenkaat oli ajatuksissa mahdollisesti aiheuttajina ja tuos muutama päivä takaperin purin koneen pois autosta ja otin osiksi..

      Männät oli karstaiset kyllä, hieman pahemmat kuin tuossa sun kuvassa, renkaat, no sanotaan että kuluneet mutta rengasurissa oli pahasti karstaa ja suurin osa renkaista takelteli uriin eikä siten liikkunu vapaasti. Männät oli suht hyvät, pientä kulumaa helmojen pinnotteissa.. mitoissaan vielä olivat myös.. sylintereissä ei mainittavaa, pesun jälkeen hyvät. Hoonijäljetki näkyi vielä kauttaaltaan.. Uusilla renkailla kasaan, männät putsattuna..

      VV kumit oli jo aivan korppuna ja vaikuttivat kyllä enempi muovisilta kuin kumilta.. �� Venaohjarit, (joita kuulemma vaihdeltu joihinki), oli ihan timmit ja venttiilit liikku nätisti mutta.. pakosissa oli jo pientä palojälkeä + merkkiä vuodosta.. (lievästi korkea co2 päästöissä viitannee tähän???) Imu puoli ajetun näkönen mutta ei vuotoja.. venttiilit hioin ja läppäsin niin niistä tuli visut..

      Alakerran osalta muuten kaikki Ok mutta kiertokankien laakerit meni vaihtoon, olivat kuluneet niin että alko olla pinnote lähes puhki..
      Uudet on vielä matkalla niin kun ne saapuu niin saa koneen niputtaa loppuun..

      2-massa vauhtis oli myös aivan finaalissa ja kytkin myös lähenteli loppuaan.. niihin tulossa tilalle kova vauhtis+ uus kytkin paketti..

      Tulipa pitkä selostus..
      Last edited by <JiiKoo>; 04-07-2021, 09:25.
      e90 318 & e46 328

      Comment

      • jallukala
        Newbiemmer
        • Jul 2021
        • 2
        • Kuopio

        #4
        Kiitoksia vastauksista. Sain viimein aikaiseksi tuon ketjun vaihdon ja siinä samalla kampiakselin anturin. Nyt kolmen päivän aikana ja noin 100 km ajoa takana eikä yksikään moottorin vikakoodeista toistaiseksi ilmaantunut takaisin. Autokin toimii paremmin kuin pitkiin aikoihin. Positiivinen yllätys myös että OBD:n kautta tehtävä päästötesti muuttunut hyväksytyksi kun ennen huoltoa se herjasi happiarvoista.

        Itselläkin auto savuttelee kohtuullisen paljon (tosin ei huomaa kuin paikallaan kaasutellessa) ja syö öljyä noin 1L/1000km. Huomasin moottoria purkaessa imusarjan olevan varsin öljyinen jonne öljy päätynyt ilmeisesti huohottimen kautta.

        Nyt jään seuraamaan ilmestyvätkö viat vielä takaisin mutta voisin todeta juuri tuon kampiakselin anturin olleen pääsyy ongelmille.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎