Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kone tärisee kylmäkäynnistyksessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kuudr
    Newbiemmer
    • Oct 2019
    • 15
    • Suomi

    Kone tärisee kylmäkäynnistyksessä

    Elikkäs 325ix N52B30 koneella alkanut täristämään tyhjäkäynnillä kun on kylmä kone, ajaessa tärinää ei tunnu. Ongelma poistuu kun koneen ajaa lämpimäksi. Tärinä ei ole kuitenkaan niin voimakasta kun esim silloin kun käy vajailla, mutta tärinän kuitenkin huomaa.

    Vielä isompaa selvittelyä ei ole tehty, tulpat on 15tkm sitten vaihdettu, mistäs lähtisi vikaa selvittämään? Yritän päästä vikakoodit lukemaan, tauluun ei syty mitään valoja.
  • Jabbe
    Bimmer Rookie
    • Jul 2019
    • 62
    • Lappeenranta

    #2
    Originally posted by Kuudr View Post
    Elikkäs 325ix N52B30 koneella alkanut täristämään tyhjäkäynnillä kun on kylmä kone, ajaessa tärinää ei tunnu. Ongelma poistuu kun koneen ajaa lämpimäksi. Tärinä ei ole kuitenkaan niin voimakasta kun esim silloin kun käy vajailla, mutta tärinän kuitenkin huomaa.

    Vielä isompaa selvittelyä ei ole tehty, tulpat on 15tkm sitten vaihdettu, mistäs lähtisi vikaa selvittämään? Yritän päästä vikakoodit lukemaan, tauluun ei syty mitään valoja.
    Tulpat > puolat > suuttimet

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #3
      En lähtis n52 tapauksessa ihan heti suuttimista vikaa etsimään, vaikka voihan se toki sielläkin olla. Ei kuitenkaan niin yleistä kuin suoraruiskukoneissa.

      Vikakoodin lukuhan se olis eka toimenpide, kunnollisella ohjelmalla.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4181

        #4
        Koodit lukuun ihan aluksi.

        Mutta myös imuvuotoja löytyy melko suurella varmuudella, jos ei ole vaihdettu uutta letkua, yms. vuosien aikana. Kuitenkin näillä autoilla ikää jo 15 vuoden luokkaa.
        Huohotinsysteemi kannattaa ehdottomasti käydä läpi tai jo suoraan uusia, kun tarvikkeena ei edes kovin kalliit osat kyseessä.
        Jos pelkän tarkistuksen tekee, niin savulla/paineistettuna. Nuo haitariletkut saa tosi tarkalla silmällä käydä läpi että vekki löytyy. Just totesin oman, yhden letkun vuodon veden alla. Puhaltaessa ilmaa meni vähän läpi, eikä edes selvää suhinaa kuulunu, veden alla kun puhalti, jopa näky mistä kuplia tuli ja yhden "haitarin" pohjalla alkava halkeama. Toki ois löytänyt selvemmin, kun ois käsissä pyöritellyt, jolloin ois enemmän ratkennut. Halusin vaan nähdä millainen oli alunperin/todellinen imuvuoto.

        Uudemmissa(musta moott.suoja) hyvin simppeli systeemi yhdellä ulkoisella letkulla ja vanhemmissa n52 jotka hopeisella kopalla, niin perinteisempi/vanhempi huohotin ja enemmän letkuja, yms.
        Last edited by bemmeri; 20-07-2021, 10:10.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • Kuudr
          Newbiemmer
          • Oct 2019
          • 15
          • Suomi

          #5
          Kiitos vastauksista! Tosiaan kaveri luki koodit eikä löytynyt mitään, kaikki sylinteritkin kävi "täysillä". Toisaalta tämä ei sitten ollut bmw:n lukija vaan joku 150e yleislukija. Mutta tosiaan putsailin tuossa iltasella vanokset ja mafin, kummatkaan ei ollut järin likaisia. Nyt kun aamulla lähdin töihin niin ravistus voimistui ja sytytti keltaisen moottorivalon, koitan nyt varmaan saada johonkin pajalle aikaa kun ei tuolla uskalla kauheasti ajella?

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16344
            • Leppävirta

            #6
            Pitäisi saada joku jolla Inpa/Ista vikakoodinlukuun käytettävissä. Noissa alueellisissa keskusteluissa voi tiedustella oman alueen harrastelijoita että löytyisikö apua. Tai sitten jos kerrot missäpäin vaikutat niin tuurillaan joku harrastelija saattaisi jo tätä topikkia lukemalla ilmoittautua ja apu saattaa löytyä nopeastikin.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • Kuudr
              Newbiemmer
              • Oct 2019
              • 15
              • Suomi

              #7
              Putsailin eilen illala vanokset ja mafin, ei ollut erityisen likaiset silmämääräisesti. Aamulla tilanne ei ollut muuttunut mihinkään ja sytyyyi moottorin vikavalon. Käytin autoa pajalla joka ei varsinaisesti ollut mikään merkkiin erikoistunut mutta joo.. Antoi kuulemma vikakoodia 30E9, viittaa ilmeisesti NOX- anturiin, samalla ukko mölisi että saattaisi olla katti tukossa. NOXille kertoi tulevan hintaa 600e+asennus 200e, ja katteja ei kuulemma edes tilattavissa suomessa... Kuulostaa aika suolaiselta, bemareita harrastava kaveri oli sitä mieltä että NOX emulaattorin asennus järkevämpää, onko jengillä kokemusta näistä tai heittää muuten mp:tä tilanteesta? Ja tosiaan Nokialla asustelen

              Comment

              • JanskiAWD
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 192
                • S:t Karins

                #8
                Originally posted by Kuudr View Post
                Putsailin eilen illala vanokset ja mafin, ei ollut erityisen likaiset silmämääräisesti. Aamulla tilanne ei ollut muuttunut mihinkään ja sytyyyi moottorin vikavalon. Käytin autoa pajalla joka ei varsinaisesti ollut mikään merkkiin erikoistunut mutta joo.. Antoi kuulemma vikakoodia 30E9, viittaa ilmeisesti NOX- anturiin, samalla ukko mölisi että saattaisi olla katti tukossa. NOXille kertoi tulevan hintaa 600e+asennus 200e, ja katteja ei kuulemma edes tilattavissa suomessa... Kuulostaa aika suolaiselta, bemareita harrastava kaveri oli sitä mieltä että NOX emulaattorin asennus järkevämpää, onko jengillä kokemusta näistä tai heittää muuten mp:tä tilanteesta? Ja tosiaan Nokialla asustelen
                Onko N52:ssa nox-anturi?
                Ettei kyseessä ole sittenkin N53?
                e92 "330"xiA M-sport
                Mini Cooper R50

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  #9
                  N52 ei ole kyseistä anturia.

                  Edit. Jos tuo koodi on todellakin sieltä löytynyt, niin kyseessä on N53 kone ja vikapaikkoja huomattavasti enemmän kuin n52:ssa, joista voi aiheuttaa käyntihäiriötä, yms. ongelmaa.

                  Edit. Esim tuolla jotain juttua.
                  Last edited by bemmeri; 22-07-2021, 22:56.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • Kuudr
                    Newbiemmer
                    • Oct 2019
                    • 15
                    • Suomi

                    #10
                    Joo kyseessä onkin N53b30a, pahoittelut väärinkäsityksestä.

                    Comment

                    • JanskiAWD
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 192
                      • S:t Karins

                      #11
                      Noxem voisi olla ratkaisu tuohon 30E9 koodiin.
                      Linkki

                      Toki voi olla lisäksi muutakin vikaa joka aiheuttaa käyntihäiriön, esim vuotava suutin. Haiseeko kylmäkäynnistyksessä bensa?
                      Last edited by JanskiAWD; 23-07-2021, 17:54.
                      e92 "330"xiA M-sport
                      Mini Cooper R50

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5257
                        • Pirkkala

                        #12
                        Jos epäilet suuttimia, Vie suuttimet testiin. Esim. Finjector oy

                        Uusi vialliset

                        Moni uusii koko satsin kerralla, mutta se on kohtuu kallis juttu.

                        Korjaamot suosii tätä koska suutinviat on yleisiä n53 ja kaikki uusimalla saavutetaan pitkäksi aikaa toimivat suuttimet
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Kuudr
                          Newbiemmer
                          • Oct 2019
                          • 15
                          • Suomi

                          #13
                          Pistin Noxemin tilaukseen, toivottavasti pääsisi sillä selville vesille ettei tarvitse noita suuttimia alkaa vaihteleen.

                          Comment

                          • JiiVee92
                            BTCF Member
                            • Mar 2017
                            • 923
                            • Kouvola/Myllykoski

                            #14
                            Jos siellä on ihan oikeasti viallisia suuttimia, niin ei se noxem niitä korjaa.
                            EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                            NYT: E61 530xd -08 käyttis
                            Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                            Comment

                            • Cunttory
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1772
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by JiiVee92 View Post
                              Jos siellä on ihan oikeasti viallisia suuttimia, niin ei se noxem niitä korjaa.
                              Täysin samaa mieltä. Nyt on lähdetty menemään perse edellä puuhun. Inpalla katsomaan livedataa juurikin kylmällä moottorilla suuttimista. Yhden suuttimen investoinnilla kannattaa aloittaa, hyvällä tuurilla se riittää, tai sitten saadaan taas livedataa tutkimalla melkein hajonnut/hajonneet suuttimet selville.

                              Adaptaatioiden nollaus ja sopeutusajot ehdottomasti inpalla/istalla suuttimen vaihdon jälkeen.
                              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎