Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihteisto vaihtaa omituisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hape
    Newbiemmer
    • Aug 2021
    • 16
    • Lempäälä

    Vaihteisto vaihtaa omituisesti

    Hei kaikille,

    Autoni on E91 325d (N57/204hv), M-sport 2010 LCI.

    Ongelmana on, että koetauluun syttyivät varmaan kaikki mahdolliset ABS -vikavalot eli Driving stability, DBC failure, FTM system error ja Start assistance inactive. Noin 20min näiden hälyjen ilmestymisen jälkeen alkoi ZF 6-vaihteinen automaatti vaihtamaan omituisesti eli vaihtamaan isommalle myöhemmin, vasta noin 2700rpm kohdalla eritoten 2-3 ja 3-4 vaihteilla. Välillä vaihtaa täysin normaalisti. Ei nyi eikä luista. Tavallaan vaihteisto toimii silloin ns. Sport modella vähän niin kuin DS -moodissa vaikka on normaalisti D -päällä.

    Nämä koetaulun ABS -hälyt välillä poistuivat ja tulivat taas takaisin. Kävin lukemassa vikakoodit ja vasemman takarenkaan ABS -sensori oli viallinen. Vaihteistossa ei vikakoodeja.

    Uusi OEM ABS -sensori vaihdettiin ja ABS -hälyjä ei ole enää tullut, mutta vaihteisto edelleen vaihtaa isommalle myöhemmin (noin 2700rpm). Välillä vaihtaa täysin normaalisti. Muuten laatikko toimii normaalisti. Ylämäessä tämä vielä korostuu enemmän. Myös laatikon adaptaatiot nollattiin, ei vaikutusta. Laatikko öljyt vaihdettu huuhtelemalla (öljyä kierrättämällä, ei pesemällä) 30tkm sitten.
    Luettu vikakoodit uudestaan, vikakoodeja ei ABS -järjestelmässä eikä vaihteistossa. Ainoastaan moottorin päässä yksi hehku pimeenä. Se menee vaihtoon asap.

    Olisiko kellään tietoa ja kokemusta tällaisesta kiusallisesta vaivasta tämän laatikon suhteen, mikä ilmeni hetki ABS -vian jälkeen.

    Olisiko mahdollista, että sattumien summana auto yrittämään DPF -polttoa, mutta ei saa sitä päälle kun hehku pimeenä…

    Olisiko mahdollista nähdä Live datalla, että pyöriikö vasen takapyörä samanlailla kuin muut? Laakeristahan se ottaa nopeuden. Takapyörien laakerit ovat vaihdettu noin 2 vuotta sitten.

    Toivottavasti tästä kirjoituksesta sai selvää… :think

    Kiitos jo etukäteen!

    Yst. terveisin

    Harri
    Last edited by Hape; 18-08-2021, 11:52.
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1788
    • Turku

    #2
    Tuo laatikon satunnainen vaihtaminen väärin saattaa johtua siitä, että siellä on vielä toinen abs-anturi, joka on jo osin viallinen (muttei niin pahasti, että antaisi vikakoodin). Antaa välillä väärää tieoa ja taas välillä toimii oikein. Laatikko todennäköisesti käyttää abs-antureilta tulevaa tietoa myös, joten jos sieltä tulee välillä hieman epämääräistä tietoa, niin laatikon käytöskin voi olla epämääräinen.

    Saiskohan livedatalla selvitettyä antaako jokin muu abs-sensori muistako kovin poikkeavia lukemia?

    Oletan, että käsin vaihtamien toimii ihan normaalisti. Eikö?

    Mulla oli aikoinaan yhdessä Skodassa sama ongelma DSG:n kanssa, kun yksi abs-anturi oli pikkuhiljaa hajoamassa.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Hape
      Newbiemmer
      • Aug 2021
      • 16
      • Lempäälä

      #3
      Moi,

      Kiitos, tuo voi olla hyvinkin mahdollista. Täytyy pyytä jotakin tarkistamaan Live Datalla nuo muut anturit. Ymmärtääkseni juuri tuo vasen taka on ensisijaisesti yhteydessä vaihteistoon...

      Käsin vaihtamalla toimii aina normaalisti, ei ongelmia.

      Comment

      • mmie
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2012
        • 502
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by Hape View Post
        Moi,

        Kiitos, tuo voi olla hyvinkin mahdollista. Täytyy pyytä jotakin tarkistamaan Live Datalla nuo muut anturit. Ymmärtääkseni juuri tuo vasen taka on ensisijaisesti yhteydessä vaihteistoon...

        Käsin vaihtamalla toimii aina normaalisti, ei ongelmia.
        Laatikkohan muuttaa vaihtamis logiikkaa liukkaalla (kun havaittu luistoa), muistaakseni juuri menee korkeammille kierroksille ennen vaihtoa ja luistattaa turbiinia enemmän. Itekkin ihmetellyt talvella laatikon toimintaa (löytyy juttua aiheesta tämänkin foorumin syövereistä). Että vaikuttaisi loogiselta ABS anturin sekoilu vaihteiden vaihtoon.
        ex e36 325
        ex e46 328
        e92 335i FBO
        Ducati 900S ie
        KTM 640
        Suzuki GT550
        Honda CBR600

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          Yhdes e90.s oli juuri vastaavanlaista ja paheni niiin että ajovakautus alkoi puuttumaan peliin syy oli abs tunnistinkehässä
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • Hape
            Newbiemmer
            • Aug 2021
            • 16
            • Lempäälä

            #6
            Moi,

            Kiitos tiedoista ja kommenteista. Täytyy alkaa tutkimaan asiaa eteenpäin... :think

            Ajattelin hommata itselleni jonkun hyvän diagnostiikkaohjelman ettei aina tarvitsisi korjaamoilla ravata. Pystyykö Bimmerlink -sovelluksella lukemaan ABS -antureiden live dataa (live stream)? Täten pystyisin seuraamaan, että näyttääkö kaikki anturit samoja arvoja. :think

            Noita OBD bluetooth connectereita ei paljon ole tarjolla, joten melkein tilattava tyyliin Amazonista. Ajattelin esim. Vgate icar pro BLE 4.0?

            Olisko parempi ostaa suosiolla joku oikea laite esim. Icarsoft v2.0 for BMW?

            Itselläni on tällä hetkellä ihan perus OBD -testeri. Sillä ei edes saa vikakoodeja ulos Bemarista. Emännän Volvo S60 koodit näyttää.

            Comment

            • bimmerfanatic
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 402
              • somero

              #7
              Originally posted by Scitso View Post
              Yhdes e90.s oli juuri vastaavanlaista ja paheni niiin että ajovakautus alkoi puuttumaan peliin syy oli abs tunnistinkehässä
              Jos tässä vika niin mulla uusi tunnistinkehä 330 jos sellaselle ilmenee tarvetta niin laita privaan viestiä?

              Comment

              • Hape
                Newbiemmer
                • Aug 2021
                • 16
                • Lempäälä

                #8
                Juolahti vaan nyt mieleen, että olisin kuullut ABS -sensorin ottavan pyörän pyörimisnopeuden suoraan laakerilta tässä LCI -mallissa. Tällöin ei varsinaista ABS -kehää olisi, kuten vanhemmissa malleissa...? :think Vai olenkohan väärässä...

                Comment

                • Scitso
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 2816
                  • Kuusankoski

                  #9
                  kehä siellä laakerissakin on sitä ei vaan voi erillään vaihtaa.
                  E34 525i Touring -96 "Iris"
                  E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                  E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                  E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                  E61 530d Touring -04

                  ex. E39 520ia Touring -98
                  ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                  ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                  ex. E28 520i -82

                  Comment

                  • Hape
                    Newbiemmer
                    • Aug 2021
                    • 16
                    • Lempäälä

                    #10
                    Okey, sitten olisi laakerin vaihto kyseessä. Laakeri ei ole vanha vielä eikä tunnu välystä, mutta voi olla että sen kehä on jotenkin epäkurantti, jonka vuoksi anturi saa väärää dataa. :think

                    Täytyy nyt etsiä jostain testeri, jolla pääsee lukemaan live dataa. Siitä pitäisi nähdä jos jonkin anturin arvo pielessä muihin verrattuna.

                    Comment

                    • Shatter
                      BTCF Member
                      • Mar 2013
                      • 892
                      • Oulu

                      #11
                      Ainakin omassa E91 LCIssä abs kehä on vetarin päällä ja vaihdettavissa, pre-lci malleissa on laakerissa.
                      Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                      E91 330dA xDrive M-Sport '09
                      Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                      MB W108 250S '67 x2

                      Comment

                      • Zeta
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7513
                        • Kotona

                        #12
                        Oliko akku testattu? Huono akku saattaa aiheuttaa yllättäviä vikatilanteita sähkölaitteisiin/antureihin....:think
                        -
                        Käyttöautona: F20
                        Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                        Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                        -

                        Comment

                        • Hape
                          Newbiemmer
                          • Aug 2021
                          • 16
                          • Lempäälä

                          #13
                          Moikka,

                          Kiitos taas pointeista kaikille!

                          Akku on kunnossa. Vaihdettu 1,5 vuotta sitten. Silloin alkoi antamaan herjaa akusta "battery charge is low".

                          Jos tässä mallissa onkin erillinen ABS -kehä, josta se ABS -anturi lukee tiedot eikä laakerista... Kehähän voi täten olla ruosteessa tai likainen. Olen kuullut, että ne ovat myös joskus vanhemmiten turvonneet ja täten alkaneet aiheuttamaan harmia... :think

                          No täytyy siihen palata tässä tarkemmin, kun olen vain kerinnyt saamaan katsottua ne arvot testerin kanssa.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Hape View Post
                            Moikka,

                            Kiitos taas pointeista kaikille!

                            Akku on kunnossa. Vaihdettu 1,5 vuotta sitten. Silloin alkoi antamaan herjaa akusta "battery charge is low".

                            Jos tässä mallissa onkin erillinen ABS -kehä, josta se ABS -anturi lukee tiedot eikä laakerista... Kehähän voi täten olla ruosteessa tai likainen. Olen kuullut, että ne ovat myös joskus vanhemmiten turvonneet ja täten alkaneet aiheuttamaan harmia... :think

                            No täytyy siihen palata tässä tarkemmin, kun olen vain kerinnyt saamaan katsottua ne arvot testerin kanssa.
                            Live-datalla katsomaan mikä anturi siellä temppuolee. Sitten anturi irti ja katsomaan miltä se anturin pää sekä kehä näyttää.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Hape
                              Newbiemmer
                              • Aug 2021
                              • 16
                              • Lempäälä

                              #15
                              Moi,

                              Hommasin testerin (icarsoft BMM V2.0), jolla tarkastin jokaisen pyörän wheel speedit. Ne näyttivät loogisia ja samankaltaisia lukuja kaikki. Mitään selkeää poikkeamaa ei ollut havaittavissa. :think

                              Joten tämän perusteella on melko turha lähteä avaamaan pyörien kehiä ja vaihtamaan laakereita jne. Oletan, että aakerit ovat kunnossa, kun näyttää realistisia arvoja... Kuulemma juuri laakerista tulee se nopeustieto transmission control unitille.

                              Mun säkällä voi hyvinkin olla sitten mahdollista, että juuri vähän jälkeen tämän ABS -anturivian on tullut joku häikkä vaihteistoon... Toki vaikuttaa vähän epätodelliselta, että lähes heti tuon ABS -herjan jälkeen tulisi vaihteistovika... No kaikki on mun säkällä täysin mahdollista..

                              Moottorin puolelta uusittu juuri EGR ja hehku, kun antoivat herjaa.

                              Tällä hetkellä missään ei ole mitään vikakoodeja. Auto liikkuu normaalisti.

                              Vikahan on niin mystinen, että monesti kun ajelee rauhallisemmin niin todennäköisemmin laatikko vaihtaa normaalisti, mutta vähänkin vauhdikkaammassa ajossa usein vedättää vaihtoja pidemmälle ikäänkuin DS -tyyliin. Monesti ylämäissä tämä korostuu entisestään eli vastaavasti alamäissä saattaa vaihtaa paljon todennäköisemmin normaalisti isommalle. Alaspäin vaihtaa aina hyvin, no any problem.

                              Tämän vian ollessa päällä vaihteiston saa vaihtamaan myös ns. normaalissa kohtaa (alle 2000 rpm), mutta saa odotella tovin eli vaihto tulee viiveellä.

                              Vaihteiston toiminta on muuten erittäin siistiä eli ei yhtään nykäise vaan vaihdot ovat aina pehmeitä.

                              Mistähän voisi jatkaa vian määritystä? On sitten ihmeellinen vika...

                              Tämä on ihan heitto, mutta voisiko imusarja olla sen verran tukkeessa, että nostattaa kierroksia tämän vuoksi jne. :think Auto kyllä liikkuu reippaasti eikä mitään muita vaivoja...

                              Jos mitään muuta ei ala löytymään, niin täytyy varmaan alkaa miettimään laatikon öljynvaihtoa huuhtelulla ja adaptaatioiden nollausta. Nykyisillä öljyillä ajettu vasta noin 30 tkm.
                              Last edited by Hape; 29-08-2021, 09:53.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎