Ettei vain ole kysymys aivan normaalista laatikon lämmitystoiminnosta? Venytteleekö se vaihtoja vielä sittenkin kuin laatikko on varmasti lämmennyt? (vaikka muutamia kymmeniä kilometrejä ajettuasi)
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vaihteisto vaihtaa omituisesti
Collapse
X
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostEttei vain ole kysymys aivan normaalista laatikon lämmitystoiminnosta? Venytteleekö se vaihtoja vielä sittenkin kuin laatikko on varmasti lämmennyt? (vaikka muutamia kymmeniä kilometrejä ajettuasi)
Moi,
Venyttää vaihtoja sekä lämpöisenä että kylmänä. Vaikka olisi 500km takana. Se on niin ihmeellistä, että vika ilmenee suunnilleen noin 60 % ajosta eli välillä vaihtaa normaalisti.
Comment
-
-
Mittasitko testerillä niitä lukemia silloinkin kun vika oli päällä? Ts. silloin kun vaihdot meni pidemmälle?E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Originally posted by Shatter View PostNäyttääkö ilmamassamittari oikein? Jollain tasolla vaikuttaa sekin laatikkoon, testerillä näkee arvot ja kenttäkokeiluna voi kokeilla ajaa IMM johto irti.ex e36 325
ex e46 328
e92 335i FBO
Ducati 900S ie
KTM 640
Suzuki GT550
Honda CBR600
Comment
-
-
Originally posted by Shatter View PostNäyttääkö ilmamassamittari oikein? Jollain tasolla vaikuttaa sekin laatikkoon, testerillä näkee arvot ja kenttäkokeiluna voi kokeilla ajaa IMM johto irti.
Onhan vikakoodit luettu kertaalleen oikealla INPA/ISTA-sovelluksella, tai merkkiliikkeen toimesta? Auto vakio vai ohjelmoitu?G30 540i
F32 435d
Comment
-
-
Moi,
Kiitti kommenteistanne.
Alan itsekin kallistumaan hyvin vahvasti MAF -vikaan, koska live datalla katselin eilen, niin actual ja specified air mass eroavat toisistaan melko paljonkin kovemmassa kiihdytyksessä tai ylipäänsä koneen kuormitustilanteessa. Juuri tällöin samanaikaisesti alkaa se laatikon temppuilukin. Mutta kun ajelee rauhallisesti, niin nämä molemmat arvot ovat lähellä toisiaan ja tällöin myös laatikko toimii normaalisti ainakin pääsääntöisesti. Mielestäni tämä voisi vahvasti olla syypäänä...
MAF ei kuitenkaan anna vikakoodeja, mutta joskus aikaisemmin se on antanut.
EGR -antaa koodeja vaikka se on just uusittu, seuraavat vikakoodit: 4501 DDE: Exhaust-gas recirculation, control deviation ja 40D4 DDE: Exhaust-gas recirculation controller, position control.
Veikkaan vahvasti, että nämä EGR -kooditkin johtuvat viallisesti toimivasta MAF:ista. :think
Comment
-
-
Tapahtuiko jotain, ajoitko töyssystä yms kun alunperin viat ilmestyivät?
Vikakoodeihin liittyen, mietin mahdollisuutta että EGR:n väärä toiminta saattaa aiheuttaa puhtaan ilman syrjäyttämisen ja sitä kautta alhaisemman IMM-anturin lukeman.
Viisaammat voisivat kommentoida, oliko EGR:lle service function adaptaatioiden ajamiselle? Jos on, ja jäänyt tekemättä EGR-vaihdon jälkeen?
Olisi hyvä hakea diagnosoinnin osaava henkilö, joka pystyisi varmistamaan vikakohteen autosta (IMM/EGR).G30 540i
F32 435d
Comment
-
-
Originally posted by Jacques View PostTapahtuiko jotain, ajoitko töyssystä yms kun alunperin viat ilmestyivät?
Vikakoodeihin liittyen, mietin mahdollisuutta että EGR:n väärä toiminta saattaa aiheuttaa puhtaan ilman syrjäyttämisen ja sitä kautta alhaisemman IMM-anturin lukeman.
Viisaammat voisivat kommentoida, oliko EGR:lle service function adaptaatioiden ajamiselle? Jos on, ja jäänyt tekemättä EGR-vaihdon jälkeen?
Olisi hyvä hakea diagnosoinnin osaava henkilö, joka pystyisi varmistamaan vikakohteen autosta (IMM/EGR).
Mitään erityistä ei kyllä tapahtunut, en ainakaan muista...
Melkoinen yhteensattuma, kun alkoi vain hetki ABS -anturivian jälkeen. Mutta anyway, jos nyt oikein muistelen, niin on tainnut laatikko joskus venyttää ihan satunnaisesti vaihtoja pitemmälle aikaisemminkin juuri konetta kuormittamalla esim. ylämäissä. Toki erittäin harvoin.
EGR -venttiili tosiaan vaihdettu, mutta en tiedä tehtiinkö sille muuta. Tämä on mielenkiintoinen asia... Jos joku kommentoisi, että vaatiiko EGR:n vaihto jotakin speciaalia pelkän vaihdon lisäksi... :think
Täytyy alkaa metsästämään joku osaava henkilö diagnostiikkaan, että saisi tämän casen päätökseen...Last edited by Hape; 03-09-2021, 14:06.
Comment
-
-
Laatikkovika ratkaistu vihdoinkin!
Hei,
No niin ajattelin kirjoitella tähän, että tämä laatikko-ongelma on ratkaistu.
Vikaa haettiin ja paljon vähän ympäriinsä. Ensimmäiseksi epäiltiin ABS -anturia, kun ongelma alkoi samoihin aikoihin anturi -vian kanssa. Sitten vaihdettiin EGR - venttiili, joka antoi vikailmoitusta ja lisäksi myös MAF vaihdettiin. Siitäkin näkyi testerillä herja.
No nämä eivät kuitenkaan poistaneet varsinaista vaihteisto -ongelmaa vaikka vikakoodeja ei enää tullutkaan. Vein auton normaaliin huoltoon Tampereen Autokeskukseen, jossa vaihdettiin ilmansuodatin huollon yhteydessä. Huollon jälkeen lähdin ajamaan ja kappas laatikko toimii normaalisti kuten pitääkin.
Eli ilmansuodattimen vaihdon jälkeen alkoi pelaamaan. Sillä oli ajettu noin 60tkm. Kieltämättä vähän erikoista, että tällaisesta johtui mutta nyt toimii ja hyvä näin...
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!
Comment
-
-
Originally posted by Hape View PostEli ilmansuodattimen vaihdon jälkeen alkoi pelaamaan. Sillä oli ajettu noin 60tkm. Kieltämättä vähän erikoista, että tällaisesta johtui mutta nyt toimii ja hyvä näin...
Comment
-
-
No joo, mutta näin vain näyttää olevan... Tuskin on ihan tuuria, kun noin 5kk väänsin tämän asian kanssa ja autoa tutkittiin monia asioita ilman vaikutusta. :think
Kyse onkin moottorin toiminnasta, jolla on suoramerkitys myös laatikon toimintaan. Tässä tapauksessa kyse on ilmamääristä. Huomasin testerilläni livestreamin avulla, että laatikko toimi normaalisti kun sekä actual että specified air mass -arvot olivat samankaltaiset. Varsinkin rikkinäinen EGR ja MAF vaikuttavat paljon moottorin toimintaan ja täten myös laatikkoon.
Anyway, tosiaan pääasia, että toimii… ainakin toistaiseksi!
Comment
-
Comment