Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihteisto vaihtaa omituisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    #16
    Ettei vain ole kysymys aivan normaalista laatikon lämmitystoiminnosta? Venytteleekö se vaihtoja vielä sittenkin kuin laatikko on varmasti lämmennyt? (vaikka muutamia kymmeniä kilometrejä ajettuasi)
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Hape
      Newbiemmer
      • Aug 2021
      • 16
      • Lempäälä

      #17
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Ettei vain ole kysymys aivan normaalista laatikon lämmitystoiminnosta? Venytteleekö se vaihtoja vielä sittenkin kuin laatikko on varmasti lämmennyt? (vaikka muutamia kymmeniä kilometrejä ajettuasi)

      Moi,

      Venyttää vaihtoja sekä lämpöisenä että kylmänä. Vaikka olisi 500km takana. Se on niin ihmeellistä, että vika ilmenee suunnilleen noin 60 % ajosta eli välillä vaihtaa normaalisti.

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1782
        • Turku

        #18
        Mittasitko testerillä niitä lukemia silloinkin kun vika oli päällä? Ts. silloin kun vaihdot meni pidemmälle?
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Shatter
          BTCF Member
          • Mar 2013
          • 890
          • Oulu

          #19
          Näyttääkö ilmamassamittari oikein? Jollain tasolla vaikuttaa sekin laatikkoon, testerillä näkee arvot ja kenttäkokeiluna voi kokeilla ajaa IMM johto irti.
          Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

          E91 330dA xDrive M-Sport '09
          VW Golf Mk4 1.9TDI Automatic `05
          Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
          MB W108 250S '67 x2

          Comment

          • mmie
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 502
            • Kouvola

            #20
            Originally posted by Shatter View Post
            Näyttääkö ilmamassamittari oikein? Jollain tasolla vaikuttaa sekin laatikkoon, testerillä näkee arvot ja kenttäkokeiluna voi kokeilla ajaa IMM johto irti.
            Oma fiilis oli, kun vaihdoin 335i (N54) MAP- sensorin (imusarjassa oleva) että laatikonkin käytös olisi parantunut muiden muassa.
            ex e36 325
            ex e46 328
            e92 335i FBO
            Ducati 900S ie
            KTM 640
            Suzuki GT550
            Honda CBR600

            Comment

            • Jacques
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 573
              • pk

              #21
              Originally posted by Shatter View Post
              Näyttääkö ilmamassamittari oikein? Jollain tasolla vaikuttaa sekin laatikkoon, testerillä näkee arvot ja kenttäkokeiluna voi kokeilla ajaa IMM johto irti.
              Antaisin ääneni myös mahdolliselle IMM-vialle (anturi, liitokset, johdot) tai ajoittaiselle ahtovuodolle. Ahtoputkisto on pettänyt pariin otteeseen, seuraus tästä on aina ollut laatikon muuttunut toiminta kuvauksesi mukaisesti.

              Onhan vikakoodit luettu kertaalleen oikealla INPA/ISTA-sovelluksella, tai merkkiliikkeen toimesta? Auto vakio vai ohjelmoitu?
              G30 540i
              F32 435d

              Comment

              • Hape
                Newbiemmer
                • Aug 2021
                • 16
                • Lempäälä

                #22
                Moi,

                Kiitti kommenteistanne.

                Alan itsekin kallistumaan hyvin vahvasti MAF -vikaan, koska live datalla katselin eilen, niin actual ja specified air mass eroavat toisistaan melko paljonkin kovemmassa kiihdytyksessä tai ylipäänsä koneen kuormitustilanteessa. Juuri tällöin samanaikaisesti alkaa se laatikon temppuilukin. Mutta kun ajelee rauhallisesti, niin nämä molemmat arvot ovat lähellä toisiaan ja tällöin myös laatikko toimii normaalisti ainakin pääsääntöisesti. Mielestäni tämä voisi vahvasti olla syypäänä...
                MAF ei kuitenkaan anna vikakoodeja, mutta joskus aikaisemmin se on antanut.

                EGR -antaa koodeja vaikka se on just uusittu, seuraavat vikakoodit: 4501 DDE: Exhaust-gas recirculation, control deviation ja 40D4 DDE: Exhaust-gas recirculation controller, position control.

                Veikkaan vahvasti, että nämä EGR -kooditkin johtuvat viallisesti toimivasta MAF:ista. :think

                Comment

                • Jacques
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 573
                  • pk

                  #23
                  Tapahtuiko jotain, ajoitko töyssystä yms kun alunperin viat ilmestyivät?

                  Vikakoodeihin liittyen, mietin mahdollisuutta että EGR:n väärä toiminta saattaa aiheuttaa puhtaan ilman syrjäyttämisen ja sitä kautta alhaisemman IMM-anturin lukeman.
                  Viisaammat voisivat kommentoida, oliko EGR:lle service function adaptaatioiden ajamiselle? Jos on, ja jäänyt tekemättä EGR-vaihdon jälkeen?

                  Olisi hyvä hakea diagnosoinnin osaava henkilö, joka pystyisi varmistamaan vikakohteen autosta (IMM/EGR).
                  G30 540i
                  F32 435d

                  Comment

                  • Hape
                    Newbiemmer
                    • Aug 2021
                    • 16
                    • Lempäälä

                    #24
                    Originally posted by Jacques View Post
                    Tapahtuiko jotain, ajoitko töyssystä yms kun alunperin viat ilmestyivät?

                    Vikakoodeihin liittyen, mietin mahdollisuutta että EGR:n väärä toiminta saattaa aiheuttaa puhtaan ilman syrjäyttämisen ja sitä kautta alhaisemman IMM-anturin lukeman.
                    Viisaammat voisivat kommentoida, oliko EGR:lle service function adaptaatioiden ajamiselle? Jos on, ja jäänyt tekemättä EGR-vaihdon jälkeen?

                    Olisi hyvä hakea diagnosoinnin osaava henkilö, joka pystyisi varmistamaan vikakohteen autosta (IMM/EGR).

                    Mitään erityistä ei kyllä tapahtunut, en ainakaan muista...
                    Melkoinen yhteensattuma, kun alkoi vain hetki ABS -anturivian jälkeen. Mutta anyway, jos nyt oikein muistelen, niin on tainnut laatikko joskus venyttää ihan satunnaisesti vaihtoja pitemmälle aikaisemminkin juuri konetta kuormittamalla esim. ylämäissä. Toki erittäin harvoin.

                    EGR -venttiili tosiaan vaihdettu, mutta en tiedä tehtiinkö sille muuta. Tämä on mielenkiintoinen asia... Jos joku kommentoisi, että vaatiiko EGR:n vaihto jotakin speciaalia pelkän vaihdon lisäksi... :think

                    Täytyy alkaa metsästämään joku osaava henkilö diagnostiikkaan, että saisi tämän casen päätökseen...
                    Last edited by Hape; 03-09-2021, 14:06.

                    Comment

                    • Hape
                      Newbiemmer
                      • Aug 2021
                      • 16
                      • Lempäälä

                      #25
                      Laatikkovika ratkaistu vihdoinkin!

                      Hei,

                      No niin ajattelin kirjoitella tähän, että tämä laatikko-ongelma on ratkaistu.

                      Vikaa haettiin ja paljon vähän ympäriinsä. Ensimmäiseksi epäiltiin ABS -anturia, kun ongelma alkoi samoihin aikoihin anturi -vian kanssa. Sitten vaihdettiin EGR - venttiili, joka antoi vikailmoitusta ja lisäksi myös MAF vaihdettiin. Siitäkin näkyi testerillä herja.
                      No nämä eivät kuitenkaan poistaneet varsinaista vaihteisto -ongelmaa vaikka vikakoodeja ei enää tullutkaan. Vein auton normaaliin huoltoon Tampereen Autokeskukseen, jossa vaihdettiin ilmansuodatin huollon yhteydessä. Huollon jälkeen lähdin ajamaan ja kappas laatikko toimii normaalisti kuten pitääkin.
                      Eli ilmansuodattimen vaihdon jälkeen alkoi pelaamaan. Sillä oli ajettu noin 60tkm. Kieltämättä vähän erikoista, että tällaisesta johtui mutta nyt toimii ja hyvä näin...

                      Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

                      Comment

                      • Phaedrus
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1888
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by Hape View Post
                        Eli ilmansuodattimen vaihdon jälkeen alkoi pelaamaan. Sillä oli ajettu noin 60tkm. Kieltämättä vähän erikoista, että tällaisesta johtui mutta nyt toimii ja hyvä näin...
                        Tekisi mieli väittää, että moottorin ilmansuodattimen uusimisella on yhtä paljon vaikutusta ZF:n vaihtamiseen kuin uusilla tuulilasin pyyhkimillä. Pääasia että auto toimii, oli syy mikä hyvänsä

                        Comment

                        • Hape
                          Newbiemmer
                          • Aug 2021
                          • 16
                          • Lempäälä

                          #27
                          No joo, mutta näin vain näyttää olevan... Tuskin on ihan tuuria, kun noin 5kk väänsin tämän asian kanssa ja autoa tutkittiin monia asioita ilman vaikutusta. :think
                          Kyse onkin moottorin toiminnasta, jolla on suoramerkitys myös laatikon toimintaan. Tässä tapauksessa kyse on ilmamääristä. Huomasin testerilläni livestreamin avulla, että laatikko toimi normaalisti kun sekä actual että specified air mass -arvot olivat samankaltaiset. Varsinkin rikkinäinen EGR ja MAF vaikuttavat paljon moottorin toimintaan ja täten myös laatikkoon.

                          Anyway, tosiaan pääasia, että toimii… ainakin toistaiseksi!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎