Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 330xd Touring -06 Rattilukko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niko-77
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 200
    • Espoo

    E91 330xd Touring -06 Rattilukko

    Moro kaikki, ajoin auton normaalina eilen illalla pihaan sammutin, kaikki ok. aamulla kun avasin oven niin antoi näyttöön ja mittaristoon keltaisen lukko/ratti kuvakkeen ja näytölle tekstin että heiluta rattia auton käynnistymiseksi. Hetken kääntelyn jälkeen sain rattilukon pois päältä, veivasin rattia edestakaisin auto sammuksissa. Ei auttanut mikään, nyt rattilukko on auki, ato ei käynnisty, päävirtoja ei saa päälle, airbagin valo syttyy ja sammuu normaalisti, näyttö ja radio tulevat päälle. vaihdetta ei saa vapaalle. Jos istalla pääsee sisään, niin riittääkö elv nollaus, kenties uusi softa vai meneekö steering column uusiksi? Monta ongelmaa ollu näissä kun googletin ongelmaa. Joskus on potkaissut aikaa kovaa rattilukon auki, jos renkaat ei ole suorassa. muutaman kerran lähivuosiin oon käynnissä pyörittänyt ohjauskulma anturin takasin ruotuun mut mitään tälläistä ei oo ennen vastaan tullut. Kiitos etukäteen vastauksista ja tietämyksistä.
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Originally posted by niko-77 View Post
    Moro kaikki, ajoin auton normaalina eilen illalla pihaan sammutin, kaikki ok. aamulla kun avasin oven niin antoi näyttöön ja mittaristoon keltaisen lukko/ratti kuvakkeen ja näytölle tekstin että heiluta rattia auton käynnistymiseksi. Hetken kääntelyn jälkeen sain rattilukon pois päältä, veivasin rattia edestakaisin auto sammuksissa. Ei auttanut mikään, nyt rattilukko on auki, ato ei käynnisty, päävirtoja ei saa päälle, airbagin valo syttyy ja sammuu normaalisti, näyttö ja radio tulevat päälle. vaihdetta ei saa vapaalle. Jos istalla pääsee sisään, niin riittääkö elv nollaus, kenties uusi softa vai meneekö steering column uusiksi? Monta ongelmaa ollu näissä kun googletin ongelmaa. Joskus on potkaissut aikaa kovaa rattilukon auki, jos renkaat ei ole suorassa. muutaman kerran lähivuosiin oon käynnissä pyörittänyt ohjauskulma anturin takasin ruotuun mut mitään tälläistä ei oo ennen vastaan tullut. Kiitos etukäteen vastauksista ja tietämyksistä.
    Aloittaa sillä ELV-laskurin nollauksella ja jos lähtee sillä pelittämään niin seurailee tilannetta ja ryhtyy tarvittaessa sitten noihin rankempiin toimenpiteisiin.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • niko-77
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2009
      • 200
      • Espoo

      #3
      Moi, istalla nollailtiin äsken elv-counter pariin kertaan. Auto ilmoittaa sen jälkeen taas että steering lock engaged mutta rattilukko on auki! Oletan nyt selvittelyjen jälkeen että elv palikan moottori on sökö, palikkaahan ei saa irrallaan vaan pitää ostaa koko steering column. No sit ulkomaisista bmw foorumeista löytyi videotakin et vaihtavat pelkän elv palikan ja näyttivät mikä vika niissä on. elv sähkömoottoriakin myydään huikeaan 7€ hintaan netissä. Heillä ei lukitus aukea, mulla on lukitus auki mutta auto luulee olevansa lukossa. Täytyy varmaan ostaa purku columni ja ottaa siitä elv-palikka omaan autoon, näin näkisin tämän ongelman ja vaikka ostais uuden columnin ni ei tarvii purkaa koko autoa. Googlettamalla steering lock engaged elv ni löytyy tietoa enkun kielellä ja kuvaakin. päivitys, elv olikin helpompi 5 sarjaan ja myydään erillisenä. kolmosen joutuu purkaa kunnolla
      Last edited by niko-77; 19-01-2022, 21:00.

      Comment

      • niko-77
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 200
        • Espoo

        #4
        Päivitystä asiaan, löysin saksan ebayltä elv-yksiköitä myynnissä. Tilasin pelkän rattilukko moottorin, postikuluineen 30€. Cassissa oli suora vikakoodi rattilukosta. Siirrän auton lämpimään halliin ja pylväs ulos ja elv:een vaihto. Yksikössä on takuu, se on tarkastettu ja kunnostettu. Miksikäs tuo ohjauspylväs ikinä menee. sit istaa työn jälkeen uudelleen kiinni autoon, eiköhän tällä hommalla tokene taas ajokuntoon.

        Comment

        • alpine3
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2010
          • 1265
          • Kajjjaani

          #5
          Kerro sitten miten kävi. Minullakin olisi ollut noita pelkkiä moottoreita vaan luulin että olet ostattelemassa koko elv-yksikköä
          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

          Comment

          • niko-77
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2009
            • 200
            • Espoo

            #6
            Auto hinataan huomenna hallille, elv tuli postiin viikonloppuna. On aluperin global partsin kunnostama, Englannista. Moottorin päällä on globalin takuu tarra, takuu evääntyy jos tarran poistaa tai avaa moottorin. Huomenna käyn hommaan. Osa näyttää täysin uudenveroiselta. Click image for larger version

Name:	20220129_181242.jpg
Views:	1
Size:	97.0 KB
ID:	4839410

            Comment

            • Scitso
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 2816
              • Kuusankoski

              #7
              Jos comfort open vai oliko se keyless entry toiminnolla niin vika voi olla myös kuskin oven kahvassa, ota oven kahvan liitin irti ja katso toimiiko sen jälkeen
              E34 525i Touring -96 "Iris"
              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
              E61 530d Touring -04

              ex. E39 520ia Touring -98
              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
              ex. E28 520i -82

              Comment

              • Supra^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 5150
                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                #8
                Originally posted by Scitso View Post
                Jos comfort open vai oliko se keyless entry toiminnolla niin vika voi olla myös kuskin oven kahvassa, ota oven kahvan liitin irti ja katso toimiiko sen jälkeen
                ...tai apparin.
                Mutta tässä tapauksessa ilmeisesti vika on jo löytynyt muualta.
                Musti 8HP
                Nokivasara M47
                TeiniCoupé DCT
                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                Ex:
                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                Comment

                • niko-77
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2009
                  • 200
                  • Espoo

                  #9
                  Ihan sama, minkä oven tai takakontin avaa niin mittaristoon tulee keltainen rattilukon kuvake näytölle teksti:Steering lock engaged, electronic steering whell lock system (elv) is inhibiting engine start. Move steering wheel in order to start engine. Tein tämän ohjeen mukaan ja rattilukko vain aukesi helposti mutta auto luulee olevansa lukossa silti. cassilta oli suora vikakoodi: 00A114 Cas: line fault, el. steering lock, toinen 00A0AC Cas: control unit fault. Istalla päästiin väylään vaikka päävirtoja ei saanut päälle.

                  Comment

                  • niko-77
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 200
                    • Espoo

                    #10
                    Autossa on comfort acces mutta takakontin johtosarja on rikki, lippan yksikölle menevät johdot poikki kaikki, kaukosäätökään ei toimi tällä hetkellä. ennen rattilukko oikuttelua ajoin auton aiempana iltana parkkiin normaalisti, aamulla tuli sitten vain rattilukon valo ja teksti näytölle. Takakontin johtosarjan vaihdan samalla kuin elv:een ja pari muuta osaa samalla. Mulla on alkuperäinen johtosarja oikealle puolelle, missä se liitetään akun päällä auton sarjaan. vasemman puolen johdot korjaan kumihaitarin ohi silikoni johdolla.
                    Last edited by niko-77; 31-01-2022, 15:40.

                    Comment

                    • niko-77
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 200
                      • Espoo

                      #11
                      Moi, no nyt auto käy taas elv vaihdon jälkeen. Vika oli mielestäni piirilevyssä kuin rattilukko moottorissa, vikakoodihan oli line fault. Vanhan osan moottori toimi yhtä hyvin kuin uuden osan moottori. elv-counter on on istan ohjeen mukaan nollattu ja tämän homman osalta auto on kunnossa. Sit kontin johtosarja hommiin et sais kaukosäädön takas toimintaan, samalla vaihdan kontin saranoiden rikkinäiset maadoitus liuskat. En tiedä, oliko lipan ohjainlaitteessa vika vai poikkinaisissa johdoissa mut mulla on myös uusi palikka lippaan.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎