Announcement

Collapse
No announcement yet.

välijäähdyttimen vaihto alakauttako?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 873
    • Kainuu

    välijäähdyttimen vaihto alakauttako?

    Tarkoitus olisi vaihtaa isompi jäähdytin. Onnistuuko vaihto alakautta vai pitääkö myös puskuri irroittaa? VäliJäähdytin pitäisi mennä vakion tilalle ja siihen käy vakioputket...

    Kyseessä N57 -09 jos tuolla merkitystä.
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1851
    • Turku

    #2
    Välijäähdyttimen olen joutunut omasta E93:sta irrottamaan pari kertaa ja se kyllä lähtee alakautta irrottamatta puskuria. Mutta jos se uusi on isompi, niin ei sitä oikein kokeilematta tiedä.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • mmie
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 507
      • Kouvola

      #3
      Sain itsekin vaihdettua alakautta irrottamatta puskuria. Isompi meni tilalle vakioahtoputkin. Joku muovi lipare piti sieltä irrottaa, jotta sai nousemaan toisen puolen ylätoppariin saakka. Toki autona N54- koneinen pre-lci e92.

      Jälkikäteen puskurin irrottaneena ottaisin ehkä ensikerralla sen pois homman tieltä. Ei ole paha homma ja helpompi pähkäillä asiat kunnolla.
      Last edited by mmie; 20-01-2022, 15:05.
      ex e36 325
      ex e46 328
      e92 335i FBO
      Ducati 900S ie
      KTM 640
      Suzuki GT550
      Honda CBR600

      Comment

      • expertti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 873
        • Kainuu

        #4
        Originally posted by mmie View Post
        Sain itsekin vaihdettua alakautta irrottamatta puskuria. Isompi meni tilalle vakioahtoputkin. Joku muovi lipare piti sieltä irrottaa, jotta sai nousemaan toisen puolen ylätoppariin saakka. Toki autona N54- koneinen pre-lci e92.

        Jälkikäteen puskurin irrottaneena ottaisin ehkä ensikerralla sen pois homman tieltä. Ei ole paha homma ja helpompi pähkäillä asiat kunnolla.
        ....... ilmeisesti tuo uusi on paksumpi ja siksi tehokkaampi jäähdyttämään vs orkkis. Etupuskuria en mielelläni alkais irroittamaan kun just suurella vaivalla saatu ledpaneeli keulaan....
        Jospa alakautta voi leikellä mitä tarvii. Lisäksi lienee paikallaan vaihtaa uudet putket ja tiivisteet. Näin ainakin itse ajatellut.
        Ja samalla voinee sormeilla turboa, tunnustella sen kuntoa....

        Comment

        • ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 841
          • Espoo

          #5
          Originally posted by expertti View Post
          Tarkoitus olisi vaihtaa isompi jäähdytin. Onnistuuko vaihto alakautta vai pitääkö myös puskuri irroittaa? VäliJäähdytin pitäisi mennä vakion tilalle ja siihen käy vakioputket...

          Kyseessä N57 -09 jos tuolla merkitystä.
          Jos on vakion tilalle tuleeva plug n play, niin menee ilman puskurin purkua. Isoimpien mallien kanssa voi joutua hieman käyttämään väkivaltaa.
          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

          Comment

          • expertti
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 873
            • Kainuu

            #6
            .......entäs ne putket, ajatus vaihtaa ainakin se alempi , lyhyempi koko putki, mukana tulee tiivisteet ja sokat. Sen putken vaihto onnistunee myös alakautta?

            Mutta mites se pitkä putki, sehän tulee imusarjalle asti. Onko iso työ vaihtaa? Tarviiko yleensä vaihtaa koko putkea vaiko vain tiiviste ja sokka alapäähän?

            Comment

            • expertti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 873
              • Kainuu

              #7
              ...... melkoinen mötikkä tuo 5" kokonaan metallinen välijäähdytin. Taitaa käydä nuo alkuperäiset kiinnitysruuvit köykäiseksi. Hommasinkin jalkaruuvit tilalle. Vai onko joku keksinyt paremman tavan varmistaa että pysyy? Vjäähdytin kun tulee kokonaan kahden ruuvin varaassa roikkumaan.

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5428
                • S:t Karins

                #8
                Originally posted by expertti View Post
                ...... melkoinen mötikkä tuo 5" kokonaan metallinen välijäähdytin. Taitaa käydä nuo alkuperäiset kiinnitysruuvit köykäiseksi. Hommasinkin jalkaruuvit tilalle. Vai onko joku keksinyt paremman tavan varmistaa että pysyy? Vjäähdytin kun tulee kokonaan kahden ruuvin varaassa roikkumaan.
                7,5" oli kans melkoinen mötikkä. Kahdella tunkilla piti nostaa paikoilleen, ei puhettakaan että olisi käsin jaksanut kannatella. Isommilla täkkiruuveilla vedin kiinni koska alkuperäiset oli niin onnettomat. Jenkeissä ovat hitsanneet korvat coolerin yläosaan ja niistä kiinni jäähdyttimen edessä oleviin ristikkotankoihin.
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 873
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by expertti View Post
                  ...... melkoinen mötikkä tuo 5" kokonaan metallinen välijäähdytin. Taitaa käydä nuo alkuperäiset kiinnitysruuvit köykäiseksi. Hommasinkin jalkaruuvit tilalle. Vai onko joku keksinyt paremman tavan varmistaa että pysyy? Vjäähdytin kun tulee kokonaan kahden ruuvin varaassa roikkumaan.
                  Originally posted by Tommix View Post
                  7,5" oli kans melkoinen mötikkä. Kahdella tunkilla piti nostaa paikoilleen, ei puhettakaan että olisi käsin jaksanut kannatella. Isommilla täkkiruuveilla vedin kiinni koska alkuperäiset oli niin onnettomat. Jenkeissä ovat hitsanneet korvat coolerin yläosaan ja niistä kiinni jäähdyttimen edessä oleviin ristikkotankoihin.
                  Tuosta ruuvin kierteestä päätellen auton puolella on muovinen kiinnike johon ruuvit pureutuu? Sinä laitoit paljonko pidemmän ruuvin alkuperäisien tilalle? Tarkoitan sen kierreosan pituutta joka menee autoon kiinni.
                  Ja hyvinkö on pysynyt täkkipulteilla tuollainen mötikkä?

                  Comment

                  • miyli
                    BTCF Member
                    • Dec 2008
                    • 2089
                    • Naantali

                    #10
                    Originally posted by Tommix View Post
                    7,5" oli kans melkoinen mötikkä. Kahdella tunkilla piti nostaa paikoilleen, ei puhettakaan että olisi käsin jaksanut kannatella. Isommilla täkkiruuveilla vedin kiinni koska alkuperäiset oli niin onnettomat. Jenkeissä ovat hitsanneet korvat coolerin yläosaan ja niistä kiinni jäähdyttimen edessä oleviin ristikkotankoihin.
                    Punttisalille Tommi just ähelsin 7,5” paikoilleen yksin ja auto pukkien päällä
                    Ei vaan, kyllä se vaan painaa, mut loppujen lopuksi helposti onnistui yksinkin ilman tunkkeja, olkapäätä käyttäen. Ja kannattaa tosiaan hommata pidemmät pultit sinne alkuperäisten tilalle. Siellä muovissa kyllä riittää pituutta mihin ne tulee kiinni.
                    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                    0-200km/h 11.40s
                    100-200km/h 6,00s
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5428
                      • S:t Karins

                      #11
                      Originally posted by expertti View Post
                      Tuosta ruuvin kierteestä päätellen auton puolella on muovinen kiinnike johon ruuvit pureutuu? Sinä laitoit paljonko pidemmän ruuvin alkuperäisien tilalle? Tarkoitan sen kierreosan pituutta joka menee autoon kiinni.
                      Ja hyvinkö on pysynyt täkkipulteilla tuollainen mötikkä?
                      Originally posted by miyli View Post
                      Punttisalille Tommi just ähelsin 7,5” paikoilleen yksin ja auto pukkien päällä
                      Ei vaan, kyllä se vaan painaa, mut loppujen lopuksi helposti onnistui yksinkin ilman tunkkeja, olkapäätä käyttäen. Ja kannattaa tosiaan hommata pidemmät pultit sinne alkuperäisten tilalle. Siellä muovissa kyllä riittää pituutta mihin ne tulee kiinni.
                      Sulla oli Mika niin pirusti tilaa siellä zetassa mulla ykkösessä ei
                      Ruuvit oli reilusti pidemmät ja ~millin pari paksumpi. Taisin reikää vähän suurentaa poralla. Siellä se pysyi ihan kauniisti. Tosin mulla se ei ollut kuin vuoden paikoillaan. Saattaa se muoviosa kyllä pettää jos pitkään joutuu tärinää/ryskettä kestämään? En oo kyllä tällaisesta kuullut.
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • expertti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 873
                        • Kainuu

                        #12
                        Originally posted by expertti View Post
                        Tuosta ruuvin kierteestä päätellen auton puolella on muovinen kiinnike johon ruuvit pureutuu? Sinä laitoit paljonko pidemmän ruuvin alkuperäisien tilalle? Tarkoitan sen kierreosan pituutta joka menee autoon kiinni.
                        Ja hyvinkö on pysynyt täkkipulteilla tuollainen mötikkä?

                        Originally posted by miyli View Post
                        Punttisalille Tommi just ähelsin 7,5” paikoilleen yksin ja auto pukkien päällä
                        Ei vaan, kyllä se vaan painaa, mut loppujen lopuksi helposti onnistui yksinkin ilman tunkkeja, olkapäätä käyttäen. Ja kannattaa tosiaan hommata pidemmät pultit sinne alkuperäisten tilalle. Siellä muovissa kyllä riittää pituutta mihin ne tulee kiinni.

                        Originally posted by Tommix View Post
                        Sulla oli Mika niin pirusti tilaa siellä zetassa mulla ykkösessä ei
                        Ruuvit oli reilusti pidemmät ja ~millin pari paksumpi. Taisin reikää vähän suurentaa poralla. Siellä se pysyi ihan kauniisti. Tosin mulla se ei ollut kuin vuoden paikoillaan. Saattaa se muoviosa kyllä pettää jos pitkään joutuu tärinää/ryskettä kestämään? En oo kyllä tällaisesta kuullut.
                        Osaatteko sanoa että onko E90(330d) samanlainen tuo kiinnitys?

                        Muoviosa samanlainen mihin pultit tulee?

                        Olisi kiva tietää miten pitkä saa se kierreosa olla mikä muoviin pureutuu?

                        Alkuperäinen ruuvi 20mm x 6mm. Täytyy kyllä heti todeta että ei se kyllä kovin isosti noilla ruuveilla ole se alkuperäinen kiinni. Tosin vjäähdytin on paljon pienempi ja taitaa lisäksi olla muoviset päädyt? Tuo vaihdettava on kokonaan metallia, alumiinia? ja kiinnityslätkät on ainakin 5mm vahvuiset. Ja lisäksi pitää laittaa aluslevyt ettei tule ruuvit läpi. Kokonaispituuttakin siis saa olla reilusti.

                        Comment

                        • miyli
                          BTCF Member
                          • Dec 2008
                          • 2089
                          • Naantali

                          #13
                          Originally posted by expertti View Post
                          Osaatteko sanoa että onko E90(330d) samanlainen tuo kiinnitys?

                          Muoviosa samanlainen mihin pultit tulee?

                          Olisi kiva tietää miten pitkä saa se kierreosa olla mikä muoviin pureutuu?

                          Alkuperäinen ruuvi 20mm x 6mm. Täytyy kyllä heti todeta että ei se kyllä kovin isosti noilla ruuveilla ole se alkuperäinen kiinni. Tosin vjäähdytin on paljon pienempi ja taitaa lisäksi olla muoviset päädyt? Tuo vaihdettava on kokonaan metallia, alumiinia? ja kiinnityslätkät on ainakin 5mm vahvuiset. Ja lisäksi pitää laittaa aluslevyt ettei tule ruuvit läpi. Kokonaispituuttakin siis saa olla reilusti.
                          On samanlainen kiinnitys. Laitoin 45mm x 6mm uuden kiinni ja oli 10 millin kannalla.
                          Last edited by miyli; 25-02-2022, 21:10.
                          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                          0-200km/h 11.40s
                          100-200km/h 6,00s
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                          Comment

                          • Inspector
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2009
                            • 68
                            • Suomi

                            #14
                            Laitoin M8x60 jalkaruuvit sinne, niin saa jämäkät studit ja asennus helppoa muttereilla , myös jatkossa


                            Saatto muuten olla pidemmätkin?

                            Comment

                            • expertti
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 873
                              • Kainuu

                              #15
                              Originally posted by expertti View Post
                              Osaatteko sanoa että onko E90(330d) samanlainen tuo kiinnitys?

                              Muoviosa samanlainen mihin pultit tulee?

                              Olisi kiva tietää miten pitkä saa se kierreosa olla mikä muoviin pureutuu?

                              Alkuperäinen ruuvi 20mm x 6mm. Täytyy kyllä heti todeta että ei se kyllä kovin isosti noilla ruuveilla ole se alkuperäinen kiinni. Tosin vjäähdytin on paljon pienempi ja taitaa lisäksi olla muoviset päädyt? Tuo vaihdettava on kokonaan metallia, alumiinia? ja kiinnityslätkät on ainakin 5mm vahvuiset. Ja lisäksi pitää laittaa aluslevyt ettei tule ruuvit läpi. Kokonaispituuttakin siis saa olla reilusti.


                              Originally posted by miyli View Post
                              On samanlainen kiinnitys. Laitoin 45mm x 6mm uuden kiinni ja oli 10 millin kannalla.
                              Hmmm, tuo 45 mm on sen muoviin uppoavan kierteen pituus?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎