Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 LCI hävitti virrat täysin ja tokeni noin vartin päästä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mmie
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 513
    • Kouvola

    #16
    Originally posted by expertti View Post
    Ahaa, okei. Kiitos valaistuksesta. Täytyy sitten luottaa että kutsu käy jos aiheellinen.
    Tai soittaa paikalliseen firmaan ja kysyy suoraan, että onko takaisinkutsuja aktiivisena.
    ex e36 325
    ex e46 328
    e92 335i FBO
    Ducati 900S ie
    KTM 640
    Suzuki GT550
    Honda CBR600

    Comment

    • tiakri
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 208

      #17
      Originally posted by Zeta View Post
      En jaksa enää kerrata mutta lyhyesti: puhelimessa auton korjaus piti mennä kampanjan piikkiin -> auton hinautus korjaamolle -> auton purkaminen ja vikaselvitys -> vika oli kuin olikin oikea mutta ei menekään kampanjan piikkiin -> laitetaanko rahalla kuntoon vai hinaatko romun pois? Sopivasti vakuutuksen hinausturvaan kuuluu vain yksi hinauskeikka, joten vaihtoehdot nollissa

      Josta opimme: ota vahvistus auton kuulumisesta kampanjaan ensin kirjallisena ja sitten vasta hinauta auto korjaamolle. Jos ei kuulu siihen, niin paljon halvempia vaihtoehtoja korjaukseen löytyy muualta, varsinkin jos vika on heti kättelyssä 98% varmasti tiedossasi.

      Nyt kiinnostaa enemmän miten aloituspostaajan auton kanssa kävi. Löytyikö vika vai ajellaanko vain niin kauan kuin pelaa?
      Vika toistui viikon päästä, tuo takaluukku ei varmaan vaikuttanut asiaan kun tälläkertaa se oli kiinni.. Mutta yhdistävä tekijä molemmissa noin 3 tuntia yhtämittaista ajoa.

      Epäilen vahvasti tuota sulakerasian virtakaapeliongelmaa, mutta päättelin googlettamalla että siihen olisi takaisinkutsu vain USA:ssa ja (warm climate) autoissa. Voisi toki kysyä merkkihuollosta..

      Tässä tarkempaa tietoa https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/201...3V044-8024.pdf

      Tilasin tuon johdon pätkän (osa 61 12 9 312 133) 30 eurolla joka tapauksessa, voisi sen itsekin vaihtaa mutta onko suositella jotain työkalua millä tuon saisi tukevasti puristettua?

      Täytyy ensi viikolla purkaa hanskalokero irti ja tutkia tarkemmin
      E90lci'09

      Comment

      • Zeta
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7567
        • Kotona

        #18
        Originally posted by tiakri View Post
        Tilasin tuon johdon pätkän (osa 61 12 9 312 133) 30 eurolla joka tapauksessa, voisi sen itsekin vaihtaa mutta onko suositella jotain työkalua millä tuon saisi tukevasti puristettua?
        Johdon pätkä ei yksistään auta, jos se viallinen johto on jo päässyt käräyttämään sulakerasian taustaa. Uusi sulakerasian pohja oli muistaakseni jotain 130e ja sen joutuu myös vaihtamaan jos siellä sulamista muoveissa.

        Ja sen sulakerasian joutuu purkamaan pois, se on sellainen kaksiosainen kennomainen systeemi ja mahdollisen sulamisen näkee vasta avauksen jälkeen.
        -
        Käyttöautona: F20
        Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
        Myydään: HP 14" kannettava Win11 **230e**
        -

        Comment

        • tiakri
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 208

          #19
          Originally posted by Zeta View Post
          Johdon pätkä ei yksistään auta, jos se viallinen johto on jo päässyt käräyttämään sulakerasian taustaa. Uusi sulakerasian pohja oli muistaakseni jotain 130e ja sen joutuu myös vaihtamaan jos siellä sulamista muoveissa.

          Ja sen sulakerasian joutuu purkamaan pois, se on sellainen kaksiosainen kennomainen systeemi ja mahdollisen sulamisen näkee vasta avauksen jälkeen.
          Juu täytyy tutkia kun tuon saa auki että onko sulakerasia vaihtokunnossa.. Sinänsä nyt ei paha ois (kai) vaihtaa sekin samalla..

          Onko se kuitenkin tuo akun päällä oleva IBS moduuli joka sitä virtaa katkoo, ei kai sulakerasiassa älyä ole? Vois kai sekin jotenkin olla menossa paskaksi?
          E90lci'09

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #20
            Originally posted by tiakri View Post
            Juu täytyy tutkia kun tuon saa auki että onko sulakerasia vaihtokunnossa.. Sinänsä nyt ei paha ois (kai) vaihtaa sekin samalla..

            Onko se kuitenkin tuo akun päällä oleva IBS moduuli joka sitä virtaa katkoo, ei kai sulakerasiassa älyä ole? Vois kai sekin jotenkin olla menossa paskaksi?
            Kyllä se ongelma on suurella todennäköisyydellä siellä JBE:n luona sulakerasian liitoksessa kuten tässä on sanottu jo useita kertoja. IBS ei tälläistä aiheuta, toki auton pohjassa oleva päävirtakaapelin liitos voi aiheuttaa, mutta sillä nyt ei ole tekemistä IBS:n kanssa. IBS ei virtoja katko, sitä käytetään latauksen/purkamisen seurantaan, että auto tietää mikä akun varaustila on. Tässä tapauksessa niitä virtoja katkoo luultavasti ihan huono mekaaninen liitos, ei siis mitään älyboksi.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • tiakri
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 208

              #21
              Originally posted by HTK12 View Post
              Kyllä se ongelma on suurella todennäköisyydellä siellä JBE:n luona sulakerasian liitoksessa kuten tässä on sanottu jo useita kertoja. IBS ei tälläistä aiheuta, toki auton pohjassa oleva päävirtakaapelin liitos voi aiheuttaa, mutta sillä nyt ei ole tekemistä IBS:n kanssa. IBS ei virtoja katko, sitä käytetään latauksen/purkamisen seurantaan, että auto tietää mikä akun varaustila on. Tässä tapauksessa niitä virtoja katkoo luultavasti ihan huono mekaaninen liitos, ei siis mitään älyboksi.
              Hieman päivitystä tähän hommaan. Purin jokunen viikko sitten hanskalokeron pois, ja oireet jatkuvat. Vika on aika 100% tämä koska nykimällä päävirtakaapelia vänkärin seinästä se korjaantuu. Sain myös tilattua sen korjauskaapelin ja haalittua kaikki tarpeet korjaamiseen.

              Kysyin myös takaisinkutsuista. Espoon Laakkoselta joku Asta vastasi about näin:
              "Olemme suorittaneet linkittämäsi takaisinkutsun korjauksia, autoille joita kampanja on koskenut.
              Tarkistin vielä että autossanne ei ole tätä takaisinkutsua avoimena, jolloin mahdollinen korjauskulu ei kuulu valmistajan piiriin.
              Autonne olisi hyvä tutkia, jotta vianaiheuttaja ja korjaus tarve tarkentuisi."

              Autokeskuksen huoltopäällikkö vastasi ja oli erittäin kiinnostunut keskustelemaan asiasta, mutta liekkö ollut sama tuomio.

              Noh, kuitenkin.. Tänään lauantaina oli hieman aikaa keskittyä asiaan, ja tarttua toimeen. Aivan vittumainen purettava tuo sulakeboksi siellä on yksi ruuvi mihin ei meinaa päästä millään käsiksi, ylävasen. Sain sen kuitenkin auki, mutta seuraava ongelma ettei sulakeboksia saa tarpeeksi ulos että pääsisi siihen hemmetin kaapeliin kattomaan..

              Koska kyseessä parkkipaikkaremppa ja ovet piti saada lukkoon yöksi niin jatkuu myöhemmin. Voisin melkeinpä vaihtaa koko junction boxin samalla jos ei maltaita maksa..

              Tämmösiä..
              E90lci'09

              Comment

              • Zeta
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7567
                • Kotona

                #22
                Originally posted by tiakri View Post
                Voisin melkeinpä vaihtaa koko junction boxin samalla jos ei maltaita maksa..
                Oisko ollut reilun satkun. Itse vaihtaisin sen samalla kertaa, koska todennäköisesti pohja on ottanut vauriota viallisen kaapelin takia
                -
                Käyttöautona: F20
                Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                Myydään: HP 14" kannettava Win11 **230e**
                -

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #23
                  Originally posted by tiakri View Post
                  Hieman päivitystä tähän hommaan. Purin jokunen viikko sitten hanskalokeron pois, ja oireet jatkuvat. Vika on aika 100% tämä koska nykimällä päävirtakaapelia vänkärin seinästä se korjaantuu. Sain myös tilattua sen korjauskaapelin ja haalittua kaikki tarpeet korjaamiseen.

                  Kysyin myös takaisinkutsuista. Espoon Laakkoselta joku Asta vastasi about näin:
                  "Olemme suorittaneet linkittämäsi takaisinkutsun korjauksia, autoille joita kampanja on koskenut.
                  Tarkistin vielä että autossanne ei ole tätä takaisinkutsua avoimena, jolloin mahdollinen korjauskulu ei kuulu valmistajan piiriin.
                  Autonne olisi hyvä tutkia, jotta vianaiheuttaja ja korjaus tarve tarkentuisi."

                  Autokeskuksen huoltopäällikkö vastasi ja oli erittäin kiinnostunut keskustelemaan asiasta, mutta liekkö ollut sama tuomio.

                  Noh, kuitenkin.. Tänään lauantaina oli hieman aikaa keskittyä asiaan, ja tarttua toimeen. Aivan vittumainen purettava tuo sulakeboksi siellä on yksi ruuvi mihin ei meinaa päästä millään käsiksi, ylävasen. Sain sen kuitenkin auki, mutta seuraava ongelma ettei sulakeboksia saa tarpeeksi ulos että pääsisi siihen hemmetin kaapeliin kattomaan..

                  Koska kyseessä parkkipaikkaremppa ja ovet piti saada lukkoon yöksi niin jatkuu myöhemmin. Voisin melkeinpä vaihtaa koko junction boxin samalla jos ei maltaita maksa..

                  Tämmösiä..
                  Ei tuo omien muistikuvien mukaan mikään erityisen vittumainen ole purkaa, ahdas toki, mutta hanskalokerin ym. edes pois, niin ihan kohtuullisesti on tilaa touhuta omien muistikuvien mukaan. Eihän sitä kaapeli ole sieltä pakko purkaa esiin katsomista varten, heiluttelee sitä tulevaa virtakaapelia ja mittaa jännitehäviöt tai jos toisessa asennossa ei tule virtoja ollenkaan, niin selvä tapaus liitos on huono joten osat irti.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • tiakri
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 208

                    #24
                    Sain tämän nyt tehtyä. Onneksi tuli hankittua myös uusi sulakeboksi, oli nimittäin sen verran pahasti hitsaantunut tuo päävirtakaapeli kiinni boksiin ettei lähtenyt millään ehjänä irti.

                    Mutta hienosti onnistui, nyt on kaikki kunnossa. Vähän ihmetystä aiheutti kun operaation jälkeen ei radioon tullut virtoja mutta kaikki muu tuntui pelittävän. Syynä oli se etten ollut huomannut siirtää vanhasta sulakerasiasta uuteen kahta pientä mustaa "shunt"ia.

                    Ohjeiden mukaan vanhasta kaapelista piti pätkäistä vain 15cm pois, ja se korvaava on paljon pidempi, mutta mahtuuhan se tuolla kiertämään.
                    E90lci'09

                    Comment

                    • Silmaauki
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 1920
                      • Turku

                      #25
                      Originally posted by tiakri View Post
                      Vika toistui viikon päästä, tuo takaluukku ei varmaan vaikuttanut asiaan kun tälläkertaa se oli kiinni.. Mutta yhdistävä tekijä molemmissa noin 3 tuntia yhtämittaista ajoa.

                      Epäilen vahvasti tuota sulakerasian virtakaapeliongelmaa, mutta päättelin googlettamalla että siihen olisi takaisinkutsu vain USA:ssa ja (warm climate) autoissa. Voisi toki kysyä merkkihuollosta..

                      Tässä tarkempaa tietoa https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/201...3V044-8024.pdf

                      Tilasin tuon johdon pätkän (osa 61 12 9 312 133) 30 eurolla joka tapauksessa, voisi sen itsekin vaihtaa mutta onko suositella jotain työkalua millä tuon saisi tukevasti puristettua?

                      Täytyy ensi viikolla purkaa hanskalokero irti ja tutkia tarkemmin
                      Millä työkalulla puristit kaapelin liitoksen kiinni?
                      E93 335i Aarre, Montego blue
                      E90 318i talvipulkka

                      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6223
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by Silmaauki View Post
                        Millä työkalulla puristit kaapelin liitoksen kiinni?
                        Mä puristin isoilla pakukaijapihdeillä, painamalla eri kohdista, kun ei ollut käsissä oikeata tuollaiseen liittimeet tarkoitettuja pihtejä. On vielä pysynyt kiinni
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • Silmaauki
                          BTCF Member
                          • Jan 2015
                          • 1920
                          • Turku

                          #27
                          Ehkä siihen täytyy tyytyä.

                          Ihan tämmöiseen ei viitsi investoida:


                          Mut nää vois hommata, jos noilla sen sais tehtyä:
                          E93 335i Aarre, Montego blue
                          E90 318i talvipulkka

                          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6223
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            Ehkä siihen täytyy tyytyä.

                            Ihan tämmöiseen ei viitsi investoida:
                            https://www.motonet.fi/fi/tuote/7001...3550mm2-AWG-20
                            Niillä isoilla papukaijapihdeillä sai kyl ihan hyvin, kyllä epäpäilytti paljon, mutta kun siihen saa paljon voimaa. Noi tuossa motonetissa olevat pihdit ei käy, kun se on aika paksukaapeli, siis en oo nähnyt tuollaisia pihtejä livenä, mitkä kävisi just tuohon e92 virtakaapelin puristamiseen

                            Originally posted by Silmaauki View Post
                            Mut nää vois hommata, jos noilla sen sais tehtyä:
                            https://www.am-asennus.fi/tuote/kaap...-6-50mm%C2%B2/
                            Nämä, muutaman kerran kun tarvii elämän aikana, niin on maksanut takaisin. Onneksi duuni kautta sai nyt omassa projektissa käytettyä noita, muuten olisi joutunut hommaa itselle ja ne voi myydä eteenpäin jos ei ole tarvetta. Näillä suositten puristaa ainakin kahdesta erikohdasta, siis toisesta reunasta ja toisesta reunasta, niin varmasti pysyy kiinni
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • tiakri
                              BTCF Member
                              • Jan 2008
                              • 208

                              #29
                              Originally posted by Silmaauki View Post
                              Millä työkalulla puristit kaapelin liitoksen kiinni?
                              https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002...uristustyokalu

                              Tuommosella budjettityökalulla mätkin.. Ei ollut mikään kauhean helppo homma kun hankala paikka johtuen suht lyhyistä johdoista, mutta onnistui kun tarpeeksi vasaroi. Jollain kunnon työkalulla varmaan kuitenkin paljon helpompaa.
                              E90lci'09

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1920
                                • Turku

                                #30
                                Nyt olen kyllä iloinen, että tuli hommattua tuo kunnollinen työkalu kaapeliholkin puristukseen. Tässä mun talvipulkassa kun on joskus aikaisemmin vaihdettu plussakaapelin sulakeboksin puoleiseen päähän pätkä uutta kaapelia. Mutta näyttää siltä, että työn on tehnyt joku kysäseppä soveltaen niillä osilla ja työkaluilla mitä nyt hyllystä on just silloin löytynyt.

                                Tällä kertaa ongelmana ei ollut löysä sulakeboksin liitos. Minulla plussakaapeli oli hitsautunut kokonaan poikki muusta paikasta sulakeboksin läheltä. Ensin jo aattelin, että turhaan tuli uusi sulakeboksi ostettua. Sulakeboksi kun näytti aivan ehjältä. Joskus muinoin tähän oli vaihdettu pätkä jotain muuta samanvahvuista kaapelia. Jatko oli tehty holkilla, joka oli puristettu jotenkin littaan ja päälle oli laitettu ilmeisesti sähköteippiä, eikä suinkaan kutistesukkaa. Tämä liitos oli nyt tullut tiensä päähän. Kaapeli oli hitsautunut poikki aivan holkin vierestä. Kaapelissa oli nähtävissä runsaasti hapettumaa, joka sitten pikkuhiljaa oli heikentänyt liitosta ja johtanut lopulliseen hitsautumiseen poikki. Ja se kaapelin toinen pää oli sulakeboksiin kiinnitetty juottamalla. Joten vanhaa kaapelia en sitten saanut irti sulakeboksista, en millään.

                                Asennus oli taas siltä osin inhottava, että liittimien lukitusklipsejä ei oikein nähnyt. Yhden lukitusklipsin onnistuinkin rikkomaan osittain.
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎