Announcement

Collapse
No announcement yet.

N46-B20B valvetronic rikki ja jako pielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • voikku
    Newbiemmer
    • Nov 2017
    • 5
    • kemijärvi

    N46-B20B valvetronic rikki ja jako pielessä

    Ostin moottori vikaisen 2.0i E91:kkösen iltojen iloksi.
    Edellinen omistaja kertoi ajaneensa normaaliin tapaan parkkiin jossa se oli seisonut useita päiviä, jonka jälkeen se ei enään lähtenyt käyntiin vaikka starttailu kuinka paljon. On yrittänyt kuulemma hinaamallakin käynnistää mutta kone ei lupaillut yhtään. Kun olivat puristuksia mitanneet niin koneesta niitä ei ollut löytynyt "en tiedä kävivätkö joka sylinterin läpi". Venttiili koppa oli jo minulle tullessa irrotettu. Kun aloin itse käymään tilannetta läpi niin ensimmäisenä huomasin jaon olevan pielessä "Jakopää/valvetronic moottori ja venttiili varten kumet vaihdettu liikkeessä n.30000 tuhatta sitten". Myös yksi valvetronicin nostajista oli poikki. Mikähän tämän nostajan on saanut menemään tähän kuntoon?. Pitääkö se tarina paikkansa että nämä n46 koneet on semmosia että jaon mennessä ketuilleen ei kuitenkaan venttiilit lyö mäntään?. Mistähän tätä hommaa lähtis aloittamaan että tietäisi onko koko koneen henkiin saanti edes mahdollista?.
    Attached Files
  • voikku
    Newbiemmer
    • Nov 2017
    • 5
    • kemijärvi

    #2
    Tilanne päivitystä!.

    Tilasin täyden valvetronic paketin jonka laitoin paikoilleen oikeaoppisesti.

    Käytin imupuolen nokkapyörän osissa kun siinä oli heittoa, se oli likainen sisältä ja ei päässyt lukittumaan täysin. Sain sen putsattua ja toimimaan. Uusien pulttien kans kiristin paikoilleen.

    Vanos solenoidien tiivisteet vaihdoin myös.

    Jakopään asennus hoitui oppikirjan mukaisesti.

    Kone lähti käymään, KUNNES punainen öljyvalo tuli mittariin ja sammutin koneen.

    Otin polttoainepumppu sulakkeen pois ja startilla pyöritin konetta mutta öljy ei lähe nousemaan suodattimella ollenkaan.

    Öljynsuodatin on uusi ja öljyt on uudet.
    Öljyjen kans tosin kävi sellainen että kun saatiin kone kasaan ja haluttiin heti päässä testaamaan sylinterien paineita laitettiin koneeseen 15w40 delvaccia kun vain oli tarjolla.

    Puristuksia löytyi mutta käyntiin ei alettu kokeilemaan kun venttiilikopan kansikin oli pois.

    Seuraavana päivänä tiputettiin delvacit pois ja laitettiin tilalle 5w30

    Uusi kysymys, että miksiköhän öljy ei lähe nousemaan vaikka ennen tätä alkuperäistä ongelmaa mitä olen korjannut, ei ole ollut ongelmia öljynpaineessa?.
    Aiheuttiko paksu delvacci jonkin tukoksen?
    Onko jotain mitä olisin voinut tehdä väärin josta tämä johtuu?
    Jakopäätä ei siis irrotettu edes muualta kuin nokkapyöriltä.

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2539
      • .

      #3
      Sihti tukossa? :think
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17837
        • PKS

        #4
        Jos jako on ollut pielessä niin olisiko siellä laahain palasina ja osat löytäneet tiensä öljypumpun sihtiin. Nyt olisi hyvä hetki kaivaa öljypohja irti.
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet:
        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16419
          • Asikkala

          #5
          Paksu delvac :think Siirappi voi aiheuttaa tukoksen, ei moottoriöljy.

          Comment

          • baku
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 346
            • Kausala

            #6
            Ittellä oli palaset jotenkin löytäneet tiensä itte öljypumppuun asti?? Säädin täysin toimintakelvoton ja pumpun hammasratas halki, jos en ihan väärin muista
            F20 116d
            E63 645
            E28 528
            F30 320d x-drive
            F31 335d x-drive

            ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

            KTM 1290 Super Adventure
            K1200S
            ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

            Comment

            • voikku
              Newbiemmer
              • Nov 2017
              • 5
              • kemijärvi

              #7
              Löysin jostain ulkomaan sivulta listan muistaakseni n43 moottorin öljynpaine ongelmista, ja siellä oli että jos paineongelmat ovat heti moottorin käynnistämisen jälkeen (pitkän tauon jälkeen), todennäköisin syy – öljyn takaventtiilin vaurioituminen (se sijaitsee öljynsuodattimen rungon alaosassa);

              Ostin öljynsuodattimen jalan tiivisteet, että vaihdan ne samalla kun tutkin venttiilin.

              Putsasin koko paketin jarrukliinerillä ja painelin/pyörittelin venttiiliäkin.

              Missään ollu mitään muovin paloja havaittavissa.

              Paketti nippuun ja pienen startin pyöräytyksen jälkeen öljyä alko tulemaan ihan niinkuin pitääkin

              Joko siellä jalassa oli kuin olikin jotain pielessä joka nyt sitten korjaantu tai sitten se delvacci teki jonkin kepposen sinne alkupäähän.

              Tankissa oli noin vuoden vanhaa bensaa vartin verran johon kaadoin STP Fuel system cleanerin ja 10 litraa tuoretta bensaa.

              Pakokaasu haisi vanhalle bensalle ja vartin käytön jälkeen alko herjaamaan etummaista lambdaa jonka uskon "toivon" johtuvan polttoaineen laadusta

              Vaikka nykybensa ihan kuraa onkin niin voiko se olla näin huonosti säilyvää ettei edes plandaamalla saa vuoden vanhasta enään toimivaa?.

              Seuraavaksi mietinnässä että sekotanko tähän sotkuun vielä 20 lirtaa 98 oktaanista ja kokeilen uudestaan ja onko jotain lisäainetta vielä millä voi yrittää pelastaa tilanteen vai täytyykö suosiolla lähteä jotain kautta tyhjentämään tankki?

              Ollaan tässä kuiten jo voiton puolella.

              Tämän kyseisen auton olen itse ostanu aikoinaan kun se oli vielä ruottin kilvissä ja pienen mutkan kautta se tuli sitten minulle takaisin kun oli heittänyt toimimasta.

              Nyt valvetronicin korjauksen jälkeen kone käy nätimmin kuin mitä se minulle tullessaan kävi aikoinaan.

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6935
                • N/A

                #8
                No minulla on ollut vuoden monesti 98 bensat tankissa ja ei kyllä ole käynnissä huomannut mitään eroa.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16419
                  • Asikkala

                  #9
                  Edelleenkään se delvac tuskin on tämän casen syy mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

                  Comment

                  • voikku
                    Newbiemmer
                    • Nov 2017
                    • 5
                    • kemijärvi

                    #10
                    Tänään laitoin 30 litraa puhdasta lisää tankkiin.
                    Ei enään syttynyt lambdan valo ja pakokaasukin normalisoituu.

                    Olin jo sitä vaille että alan kohta varailemaan katsastusaikaa mutta eihän ne ongelmat siihen loppunut!!

                    FRM boksi ilmeisesti lukinnu vikatilan päälle kun aiempi omistaja ostanu uudet umpiot mihin laittanu 55w xenonit lyhyisiin.
                    Vikakoodeja aikansa kuittaillu ja nyt antaa autocomilla koodit 9CBB JA 9CBC eikä suostu nollaamaan.

                    Laitoin viestiä näitä aihemminki korjanneeseen yritykseen ja nyt odottele sieltä vastausta mahdollisuuksista nollata nuo viat.

                    Öljyhomma jäi mysteeeiksi mutta pääasia että lähti pelittämään.

                    Comment

                    • voikku
                      Newbiemmer
                      • Nov 2017
                      • 5
                      • kemijärvi

                      #11
                      Sain itse inpalla ja tool32 ohjelmalla kaikki virheet kuitattua pois.
                      Otin varman päälle ja laitoin normi halogeenit umpioiden lyhyisiin.
                      Carlyllä sammutin jenkkiparkit käytöstä.

                      Pakokaasutestit meni puhtain paperein läpi.

                      Katsastuksessa tuli korjauskehotus valojen suuntauksesta.
                      Hylkäämiseen johtavia vikoja oli vain renkaiden nastavaje ja 1 narinahela.
                      Renkaat on jo uudet alla, ja hela tulee keskiviikkona niin ehkä to-pe uusinta katsastus.

                      Nyt sitten ollu aikaa pohtia vähemmän tärkeitä asioita autosta, kuten että onko takakontin lasia mahdollista ohjelmoida aukeamaan kaukkarista tai että mihin auton omiin johtoihin enkelivalot pitäisi asentaa että sais niistä toimivat DLR valot.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎