Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrupoljin löysällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nelson Mandela
    Newbiemmer
    • Sep 2022
    • 2
    • Vantaa

    Jarrupoljin löysällä

    Minun piti oikein luoda uusi käyttäjä, koska en muista vanhaa käyttäjätunnusta. Joka tapauksessa, uusi E90 alla ja oireet ovat sellaiset, että haluan leikata jalkani ja käteni irti.

    Vaihdoin erään kaverin kanssa jarrulevyt sekä -palat, mäntiä sisään painaessa kaveri oli unhotanut avata jarrunestesäiliön korkin. Tämä huomattiin vasta, kun kaikki oli kasattu.

    Auton vielä olleessa sammutettu, kaveri polki jarruja useamman kerran ja lopulta poljin meni kovaksi (kun kaikki oli jo kasattu).

    Käynnistin auton, ajoin pihalle, ja kas, kun auto käynnistyy, poljin painuu pohjaan asti eikä jarrutusvoimaa ole miltein yhtään. Avasin konepellin ja nesteet olivat ulkona säiliöstä, säiliö itsessään oli yli maksimirajan ja aivan täynnä.

    Pipetillä vähennettiin nesteet juuri maksimirajan alapuolelle, suljettiin korkki ja ajoon. Ei vaikutusta.

    Epäilin ilmaa ja vein sen Öljypisteeseen ilmattavaksi, menettely tehtiin ensimmäistä kertaa vain ylä- ja alipainemenetelmää käyttäen. Jarrupoljin oli edelleen löysä toimenpiteen jälkeen, reklamoin, koska he eivät käynnistäneet ABS-pumppua jokaista jarrulinjaa kohden.

    Työ tehtiin uudelleen (kahdesti), mutta tuloksetta. Nesteet on siis vaihdettu nyt 3 kertaa.

    Eilen purimme kaiken uudelleen, uudet liukutapit joka kulmaan, kuparitahnaa jarrupalojen liukupinnoille, ja ongelma on edelleen polkimessa.

    Miksi poljin on kivikova, kun auto on pois päältä, mutta löysä, kun se on käynnissä? En näe mitään vuotoa mistään satulan tiivisteistä ja jos siellä olisi reikä, niin eihän se menisi kovaksi edes sammutettuna.

    Onko se a) työsylinteri vai b) tehostin? Mukavaa hommaa, koneen ohjelmointi, kokoonpano ja maalaus sujuivat täydellisesti, mutta tämä ei (eikä liity mitenkään koneen kasaukseen, sillä jarrut toimivat täydellisesti ennen vaihtoa).
  • alfaromeo
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2019
    • 258
    • Suomi

    #2
    Moottorin ollessa sammutettuna, jarrutehostin ei toimi. Muutaman polkaisun jälkeen polkimen kuuluukin olla jäykkä.

    Jarrulevyjen ja palojen vaihdossa ei ilmaa pääse mistään järjestelmään. Mäntiä painaessa sisään, jarrunestesäiliö voi tulvia yli. Yleensä korkin välistä vaan valuttaa ylimääräiset ulos. Ei huolta.

    Luultavasti jokin ilmaruuvi on ollut auki tai sitten jarruputki/letku vuotaa jostain.

    Paina jarrupoljin voimalla lattiaan ja kaveri katsoo vuotaako jostain nestettä. Tämä nyt alkuun.

    Usein myös, jos kaikki levyt ja palat ovat uutta, voi jarrupoljin tuntua oudon pehmeältä. Uusien jarrujen sisäänajon jälkeen tuntuma paranee.
    E92 335ia
    F11 535ia

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      #3
      Kerran oli vähän vastaava tapaus, kaveri tuli minulta apua kysymään. Ihmeteltiin sitä sun tätä ja lopulta katsoin että miten hän oli oikeen sen palojenvaihdon tehnyt.
      Siellä ne satulan ulkopuolella olevat jouset asennettu väärin, jolloin ne alkoi pistää vastaan kun mäntä alkoi liikuttaa satulaa, sitten kun jarru oli päästetty, jousi kampesi männän takaisin sisään.

      Katoppa että satulat on oikein kasattu paikoilleen
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #4
        Joko sinne on päässyt ilmaa (avattu nippaa/vuoto jossain) tai sitten jarrut kasattu väärin kuten Urpo_rotta jo tuossa ehdotti. Tarkistaisin, että satulat on tosiaan oikein kasattu.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Nelson Mandela
          Newbiemmer
          • Sep 2022
          • 2
          • Vantaa

          #5
          Ilmaruuvit eivät olleet missään vaiheessa auki (vaihdon jälkeisessää ilmauksessa tietenkin siis), letkut eivät vuoda. Ei nesteitä hukassa, auton vanteet kuivat, maa kuiva.


          Huomasin, että etujarruissa jarrupalat jarruttavat vain jarrulevyn reunasta eli puolet jarrupalan pinta-alasta. Jarrut ovat jäykät, kun moottori on sammutettu, ja kun moottori on käynnistetty, poljin on jäykkä tiettyyn pisteeseen asti, minkä jälkeen poljin painuu hitaasti lattiaan, jos painamista jatkaa. Onko mahdollista, että työsylinterin tiiviste on mennyt epäkuntoon, onhan autossa jo 355 000 kilometriä lasissa. Laitan kuvia tänne, kiitos paljon kaikille, jotka vastasivat ja harkitsivat vastaamista.

          Muuten pirun hyvä auto, mutta jarrut nyt todella huonot. Jos joku ammattilainen asuu Vantaalla, voin tuoda näytille korvausta vastaan. Onko täällä myös joku, joka tarjoaisi sisätilojen puhdistusta? Haluaisin löytää E90 erikoistuneen huoltajan, sillä itse ei vaan kerkeä millään tekemään mitään. Harkinnassa tukivarsien vaihtoa ym.

          Comment

          • Kouris
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 683

            #6
            Tuli mieleen että jos epäilee esim etuakselin satuloiden olevan syyllisiä niin laita letkuihin lukkopihdit. Jos toimii normaalisti on vika etusatuloissa.

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 594
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Jos sinne pääsee ilmaa DSC-yksikköön, niin ei se sieltä oikein lähde tavallisella ilmauksella vaikka kuinka monta kertaa tekisi. Ilmauttamaan jonnekin, missä on vehkeet tehdä testerillä ilmaus.

              Jos poljin menee kovaksi ihan heti välittömästi sammutettuna (eikä kestä muutamaa polkaisua), niin voi siellä olla myös vuotoa tehostimesta ja alipaine karkaa.

              E

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎