Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljypohjan tiivisteen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eljas
    BTCF Member
    • Apr 2017
    • 309
    • Vantaa

    Öljypohjan tiivisteen vaihto

    N54 (E82 135i) öljypohjan tiivisteen vaihto menossa ja olisi muutama mieltä askarruttava kysymys:

    1. Öljypohjan pulttien kiristysjärjestystä en löytänyt mistään. Onko jotain väliä? Kiristysmomentti lyhyille pulteille on 8 Nm + 90 astetta ja pidemmille pulteille 8 Nm + 180 astetta (https://workshop-manuals.com/bmw/3_s..._azd__oil_pan/). Tarkoittaako tuo muuten sitä, että ensin kaikki kiristetään 8 Nm:ään ja sen jälkeen käydään läpi +90/180 astetta?

    2. Pintojen puhdistus. Riittääkö rätti + bräkleen vai pitäisikö ulkoreunalla oleva "muhju" raapia pois esim. karhunkielellä/teräsvillalla? Tässä kuva: https://1drv.ms/u/s!Ar3EF61vzSZCgtUo...gtU-g?e=7hRX7i

    3. Vaihdan samalla myös öljyntasoanturin tiivisteen. Otin anturin kolme pulttia irti ja kappas vaan, yhden mukana tuli myös itse kierreosuus. Ilmeisesti tuonne öljypohjaan on liimattu kierretankoa ja nyt liimaus petti? Liimaanko tuon yhden kierretangon takaisin kierrelukitteella ja laitan kiinni kaikki kolme muttereilla vai vaihdanko suoraan kaikki kolme pultteihin? Jälkimmäinen vaihtoehto houkuttelee tällä hetkellä. Tässä kuva selvennykseksi: https://1drv.ms/u/s!Ar3EF61vzSZCgtUn...7XPSQ?e=KkUCsS
    N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
    Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
    Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6168
    • Helsinki

    #2
    1. Kyllä ensin momenttiin ja sitten vasta asteet, mä lähtisin kiertää niin kuin kannessa, eli keskeltä joka toinen toiselta puolelta käsin, no toi 8Nm menee ihan käsin yli.
    2.Kyllä ja kyllä, tuohon en käyttäisi mitään mattoveisen terää tai vastaavaa, ihan jarrucleaner ja rätti ja se muju karhunkielellä
    3.Miksi ei voisi käyttää pultteja. muistaa vaan mittaa, että ne ei pääse pohjaa, silloin menee kierteet todella nopeasti...
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • yason
      Bimmer Rookie
      • Feb 2016
      • 179
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by eljas View Post
      1. Öljypohjan pulttien kiristysjärjestystä en löytänyt mistään. Onko jotain väliä? Kiristysmomentti lyhyille pulteille on 8 Nm + 90 astetta ja pidemmille pulteille 8 Nm + 180 astetta (https://workshop-manuals.com/bmw/3_s..._azd__oil_pan/). Tarkoittaako tuo muuten sitä, että ensin kaikki kiristetään 8 Nm:ään ja sen jälkeen käydään läpi +90/180 astetta?

      Joo, noin se menee yleisestikin. Tuo ohjeessa mainittu 8 Nm ei ole M8 pultille kovin paljon, joten momenttikiristyksellä ensin tasaisesti kiinni ja kulmakiristyksellä sitten oikeaan tiukkuuteen.


      Jos kiristysjärjestystä ei ole mainittu, niin ihan hyvä nyrkkisääntöhän on mitä tahansa osaa tasopintaan kiristäessä aina lähteä keskeltä ulos (eli kello 12 ja 6 kohdilta sivuilla, kello 9 ja 3 suuntiin yhtä aikaa), jotta se osa pulttien alle puristuessaan pääsee johonkin suuntaan leviämään vapaasti. Mutta eipä öljypohjan kiristys nyt kuitenkaan ole ollenkaan yhtä kriittistä kuin isomman tasopinnan, kuten sylinterikannen tai välikannen.


      Originally posted by eljas View Post
      2. Pintojen puhdistus. Riittääkö rätti + bräkleen vai pitäisikö ulkoreunalla oleva "muhju" raapia pois esim. karhunkielellä/teräsvillalla? Tässä kuva: https://1drv.ms/u/s!Ar3EF61vzSZCgtUo...gtU-g?e=7hRX7i
      Tärkeintä on tietysti se itse tiivistyspinta, mutta toki se helpottaa uuden tiivisteen laittamista, jos reunalla ei ole möhjöä, jota pitäisi vältellä. Se tiivistävä osa tasopinnasta pitää kuitenkin puhdistaa, joten itse vetäisin kaiken lian ja vanhat tiivisteet pois. Partakoneen terällä saa esimerkiksi kevyesti liu'uttamalla puhtaan pinnan, kunhan varoo ettei aja terää alumiiniin. Helpommin menee porakoneella ja nylon- tai messinkisellä pyöröharjalla, joilla ei saa alumiinipintaa rikki.

      Originally posted by eljas View Post
      3. Vaihdan samalla myös öljyntasoanturin tiivisteen. Otin anturin kolme pulttia irti ja kappas vaan, yhden mukana tuli myös itse kierreosuus. Ilmeisesti tuonne öljypohjaan on liimattu kierretankoa ja nyt liimaus petti? Liimaanko tuon yhden kierretangon takaisin kierrelukitteella ja laitan kiinni kaikki kolme muttereilla vai vaihdanko suoraan kaikki kolme pultteihin? Jälkimmäinen vaihtoehto houkuttelee tällä hetkellä. Tässä kuva selvennykseksi: https://1drv.ms/u/s!Ar3EF61vzSZCgtUn...7XPSQ?e=KkUCsS

      Eiköhän se mene ihan sillä, että irrotat jumahtaneen mutterin kolmannesta pinnapultista, putsaat kierteet, kierrät sen pinnapultin takaisin sinne öljypohjaan, anturi väliin ja kiristät normaalisti muttereilla? Ei noita tarvi liimailla: on ihan tyypillistä, että kun kierteet hapettuvat jumiin mutterin ja pinnapultin välillä, niin pinnapultti lähtee mukaan sieltä, missä kierteet ovat olleet paremmin suojassa.

      Comment

      • eljas
        BTCF Member
        • Apr 2017
        • 309
        • Vantaa

        #4
        Kiitoksia hyvistä vinkeistä!

        Pinnat puhdistin messinkisellä kuppiharjalla ja rätillä sekä bräkleenillä. Ainahan sitä vähän jännittää näiden tiivisteiden kanssa, että meneekö jotain roskaa väliin vaikka on kuinka varovainen ja putsaa paikat ympäriltä.

        Puhdistin pinnapultin (sekä mutterin) kierteet ja laitoin sen takaisin niin ei tarvitse arpoa uusien pulttien kanssa.
        N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
        Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
        Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎