Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 ja käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jimijanos
    Newbiemmer
    • Oct 2020
    • 16
    • VAASA

    N54 ja käyntiongelma

    Morjensta. Tosiaan potilaana olisi N54 pannulla varustettu 335i e92. Oireilee seuraavanlaisesti:

    Kylmäkäynnistyksessä sylkee putkeen ja tulee misfirea. Rauhoittuu kun kierrokset laskevat, mutta jatkuu kuitenkin vielä satunnaisesti. Tästä muutama video, mistä selkeästi tunnistaa kun pätkäsee. Näiden lisäksi ajossa 1000-2000 kierroslukualueella välillä vähän nykii muutaman kerran sielä täälä ja vaihdetta vaihtaessa paukauttaa putkeen turhan räväkästi. Pahempi, jos auto on seissyt.

    Mitä olen tähän asti tehnyt: imukanavat on putsattu, tulpat vaihdettu, puolat tarkistettu. Vikakoodeja ei anna poislukien 2FCA ja 2FDA, jotka ovat haamukoodeja / shadow codes MHD näkyvissä. Auto pitäisi ainakin myyjän sanojen mukaan olla vakio, mutta en sitten tiedä voisiko sisässä olla jokin piggy back -virityssysteemi, joka vaikuttaa tuohon käyntiin näin.

    Afr kun seurasi niin bank1 vähän vaihteli ja siksi päädyinkin vaihtamaan 1 sylinterin suuttimen, koska siitä oli suurin haju ja sain osan edullisesti. Railipaine minulla on tyhjäkäynnillä 47-50 bar ja matalapaine pumpun paine 4-5 bar.

    Kun tarkkailin parametreja huomasin että tyhjäkäynnillä aina tuon misfiren / paukahduksen tullen kaikkien sylinterien ajoitus pomppasi vähän eli oli selkeästi luettavista sylintereiden ajoituksesta.

    Vaikka kuinka helppo olisi vaihtaa uudet puolat en kuitenkaan siihen usko, koska olisi antanut jo vikakoodia kun tätä on nyt useampi useampi viikko kestänyt. Eniten tässä turhauttaa, kun mitään koodeja ei tule ei edes misfire.

    Löytyisikö täältä apua tähän ongelmaan?
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6170
    • Helsinki

    #2
    Minkä indexin suuttimet on
    Pajonko autolla on ajettu/minkä ikäinen
    Esim jos ei ole mitää tietoa milloin tulpat ja puolat on vaihdettu, niin yleisen n54 ennakoivaan huoltoo kannattaa vaihtaa ne.
    Röpöttääkö paljon kylmä käynnistyksellä ja bensa taitaa haista, jos näin niin ikävästi suuttimet, ainoa riippuen minkä indexin suuttimet on jo nyt siellä.

    Kun bank1 taisi olla tossa autossa 1, 2, 3 sylinteri, noita suuttimia pääse kattomaan inpalla, missä arvoissa on, niin sieltä on helppo päätellä mitä tekee, eli tuleeki kalliiksi vai ei, siitä n54 on ikävä kallista. Mutta sille ei voi mitää jos haluaa pitää
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • jimijanos
      Newbiemmer
      • Oct 2020
      • 16
      • VAASA

      #3
      Tulpat vaihdoin viikko sitten ja puolista ei mitään hajua koska aikaisempi omistaja on vaihtanut mutta ainakin kun kokeili ottaa liittimen irti ja takaisin niin jokaisella käynti kyllä muuttui.

      Mulla on index10 ja tossa kun bank1 arvot näytti heittävän ja tuo ykkössylinterin suuttimen arvot olivat erilaiset kuin muiden niin vaihdoin siihen nyt index9.

      Ajettu 230tkm ja 2006 vm. Joo kylmäkäynnistyksessä kyllä röppää ja paukkuu ihan putkeen myös, mutta nyt tuntuu että kun olin pitkän viikonlopun reissussa ja takaisin tulin niin oireet olivat pahemmat.

      Ihan perustyhjäkäynnilläkin aina välillä pop, pop. Railipaine mulla liikkuu siinä 46-50 bar ja matalapainepumpun 4-5 bar ei pitäs olla normaalia?

      Tähän vielä lisäksi, että aina aikaisemmin bemareiden kanssa kyllä huomannut jos puola on menossa. Se antaa koodin tai ainakaan ei vaivaa tällä tavalla näin kauaa
      Last edited by jimijanos; 16-02-2023, 09:15. Reason: Lisättävää

      Comment

      • miyli
        BTCF Member
        • Dec 2008
        • 2084
        • Naantali

        #4
        Kannattaa puolat kyllä vaihtaa jos ei tietoa niiden vaihdosta, on aika kulutus tavaraa n54 ja huonot puolat kyllä varsinkin kovissa vedoissa helposti tekee misfireä.

        Luulen että joku suutin tai suuttimet kyllä vuotaa sulla :think
        Anna auton seistä yön yli ja avaa tulpat ja katso onko joku pytty märkä, tällä saat varmuuden vuotaako joku suutin.
        Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
        Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
        Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

        Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
        Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



        Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
        1/4 maili 11.8 / 205 km/h
        0-200km/h 11.40s
        100-200km/h 6,00s
        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

        Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

        Comment

        • mmie
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2012
          • 502
          • Kouvola

          #5
          Itsekkin kyllä suuttimien tutkintaan laittaisin paukkuja, kun ovat jo indexinkin perusteella epäilyttävien listalla. Ne aiheuttaa jos jonkinlaista oiretta ollessaan ehtoo puolella.

          Oman kokemuksen mukaan huonot puolat menee katolleen kuormituksen alla ja saattaa virota uudelleen käynnistämälla / koodien resetillä.

          Ilman kuormitusta jos puola on mulla oireillut, niin on ollut jo valmiiksi täysin pimeänä.
          ex e36 325
          ex e46 328
          e92 335i FBO
          Ducati 900S ie
          KTM 640
          Suzuki GT550
          Honda CBR600

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7520
            • Jyväshyvä

            #6
            Jep,
            suuttimille "ääni" täältäkin.

            Aika tyypilliset suutinvian oireet.

            Ei sitten kannata mihinkään korjattuihin tai epämääräisiin suuttimiin sortua,
            niillä vain kerjää ongelmia...
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • miyli
              BTCF Member
              • Dec 2008
              • 2084
              • Naantali

              #7
              Originally posted by MajorDrake View Post
              Jep,
              suuttimille "ääni" täältäkin.

              Aika tyypilliset suutinvian oireet.

              Ei sitten kannata mihinkään korjattuihin tai epämääräisiin suuttimiin sortua,
              niillä vain kerjää ongelmia...
              Juu ei kannata mitään takuukorjattua kokeilla, menee rahat hukkaan, nimimerkillä kokemusta on.
              Meni zetaan Fintakuuseen suutimen vaihto aikoinaan ja myöhemmin selvis että sinne oli laitettu takuukorjatut suuttimet Bemariosien kautta ja ne kesti vuoden ja 10000km
              Maksaahan uudet n54 suuttimet nykyään ihan törkeästi. Itse keräillyt ehjiä käytettyjä varastoon ja vaihdellut niitä sitten sen mukaan kun ollut tarve.
              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
              0-200km/h 11.40s
              100-200km/h 6,00s
              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

              Comment

              • jimijanos
                Newbiemmer
                • Oct 2020
                • 16
                • VAASA

                #8
                Vastauksia ja logia

                Morjesta!

                Kiitos vastauksista täälä vähän epäaktiivisesti käyn yllättävä nähdä näin nopeasti vastauksia.

                Jep sitä tässä itsekin tuumaan, kun WOT eli täyskaasulla ei nyi eikä hätiköi tai pelleile ollenkaan vaan vetää hyvin ja sulavasti.

                Tässäpä olisi nyt vähän dataa mitä otin tänään ylös:

                Tässä logi kun auto oli yön yli seissyt ja kävin käynnistämässä. Alkaa sillä kun auto on sammuksissa ja sitten käytän sitä tyhjäkäyntikarttaan asti. Auto röppää ja selkeästi paukauttaa putkeen useamman kerran ja ensimmäiset kerrat kun koskee kaasuun tuntuu vähän nuhaiselta.

                1. https://www.spoolstreet.com/graphs/l...lp5j7_B6yVSBeY

                Tässäpä olisi sitten auto lämpimänä pari vetoa sinne noin 5000 kierroksen paikkeille. Rampilta alas oharille ja täyskaasu. Auto ei nyi, ei rätise, ei pauku ei säädä mitään ylimäärästä vaan toimii ja vetää hyvin. Pitäisi selkeästi huomata jos olisi huono puola tai tulpat tässä kovassa rasituksessa.

                2. https://www.spoolstreet.com/graphs/l...lp5j7_B6yVSBeY

                Tässä olisi vielä logi tallille saavuttaessa ja jälkikäytöstä. Auto käy selkeästi paremmin kuin lenkille lähtiessä, mutta edelleen tekee tuota vittuilua eli vähän väliä poksuttelee putkeen ja tuntuu perseessä miten auto säätelee käyntiä. Tyhjäkäynti on aavistuksen korkeampana. En tiedä onko tämä ominaisuus vai vaivoihin liittyvää?

                3. https://www.spoolstreet.com/graphs/l...BWa7UJTJspD7EE


                Onko näistä mitään apua? Kiitos jälleen jo etukäteen.

                Comment

                • jimijanos
                  Newbiemmer
                  • Oct 2020
                  • 16
                  • VAASA

                  #9
                  Video

                  Tässä olisi video kun auton käynnistin hetki ajon jälkeen. Pitäisi kuulua tuo epätasaisuus pakoäänistä.

                  Comment

                  • jimijanos
                    Newbiemmer
                    • Oct 2020
                    • 16
                    • VAASA

                    #10
                    Video2

                    Tässä toinen video eilisillalta kun auto oli seissyt viikonlopun yli kävin koeajolla ja sit tulin pihaan takasi ja kuvasin tämän.

                    Comment

                    • jimijanos
                      Newbiemmer
                      • Oct 2020
                      • 16
                      • VAASA

                      #11
                      Vielä lisäystä

                      Mulla nyt tätä asiaa pukkaa tulemaan niin oksennetaan nyt tähän. Sen verta suuttimien puoleen tämä on kaatumassa niin pitäisikö tehdä vielä tuo kotitesti eli kääntää suutinkiskot väärinpäin ja suuttimet ilmaan, paperia alle ja pyörittää konetta.

                      Tuossa yhdet index12 suuttimet löysin 100tkm ajetut toimivina puretut tonnin pintaan.

                      Comment

                      • eljas
                        BTCF Member
                        • Apr 2017
                        • 309
                        • Vantaa

                        #12
                        Originally posted by jimijanos View Post
                        Mulla nyt tätä asiaa pukkaa tulemaan niin oksennetaan nyt tähän. Sen verta suuttimien puoleen tämä on kaatumassa niin pitäisikö tehdä vielä tuo kotitesti eli kääntää suutinkiskot väärinpäin ja suuttimet ilmaan, paperia alle ja pyörittää konetta.

                        Tuossa yhdet index12 suuttimet löysin 100tkm ajetut toimivina puretut tonnin pintaan.
                        Tekisin tuo "kotitestin" ja jos eivät vuoda, niin kokeilisin vielä uusilla puolilla ennen suutinten vaihtoa. Kuten muutkin jo totesivat niin nuo puolat on kulutustavaraa ja ne kannattaa vaihtaa. Jos puolien vaihdolla ei korjaannu niin sitten vaan kättä taskuun ja uudet suuttimet.
                        N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                        Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                        Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                        Comment

                        • jimijanos
                          Newbiemmer
                          • Oct 2020
                          • 16
                          • VAASA

                          #13
                          Joo tuossa ajattelin että nyt illasta vielä teen tuon kotitestin niin saa heti tietää. Sit jos useampi vuotaa niin suoraa vaan uudet kaikki.

                          Jos ei vuoda niin käyn puolakaupoilla. Kiitoksia vastauksesta.

                          Comment

                          • jimijanos
                            Newbiemmer
                            • Oct 2020
                            • 16
                            • VAASA

                            #14
                            Kotitesti

                            No joo. Tuli äsken tehtyä suuttimille tuo testi ja kaikki kuivia😖. Yllättäen index9 jonka olin eilen ykkössylinteriin vaihtanut vuosi..

                            Elikkä seuraavana ajattelin että MHD koodaan stage 0 kartan varmistan että autossa ei mitään ohjelmaa ole. Jos ei tämä auta niin puolat vaihtoon.
                            Attached Files

                            Comment

                            • MikeDry
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 6170
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by jimijanos View Post
                              Elikkä seuraavana ajattelin että MHD koodaan stage 0 kartan varmistan että autossa ei mitään ohjelmaa ole. Jos ei tämä auta niin puolat vaihtoon.
                              Ja tämä, olin unohtanut tämän kokonaan, tuo kandee kokeilla, niin näkee myös se että sattuisiko joku bugi ole tms
                              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎