Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 tehohäviä DCI:n asentamisen jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Minikulli
    Newbiemmer
    • May 2023
    • 10
    • Helsinki

    N54 tehohäviä DCI:n asentamisen jälkeen

    Iltaa,

    asensin VRSF:n Dual Cone Intaket 335i N54 bemariin ja sitä ennen sain MHD-monitorilla n. 815nm vääntöä. DCI:n asennuksen jälkeen väännöt olivat n. 760-790nm luokkaa ja auto tuntui selvästi hitaammalta.

    Pitääkö tähän samalla laittaa custom mappi air flowia varten vai ovatko nuo muuten vaan paskaa?
    Stage 2+ kiinni tällä hetkellä ja muita viripalikoita kuten katiton dp, intercooler ja laatikkosoftaa.

    Toinen kysymys: onko tuo 102ron/e95 soveltuva e98 bensiinille vai ovatko nuo MHD:n kartat erilaisia muissa maissa? Kun sieltä ei voi e98 valita.
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5434
    • S:t Karins

    #2
    Originally posted by Minikulli View Post
    Iltaa,

    asensin VRSF:n Dual Cone Intaket 335i N54 bemariin ja sitä ennen sain MHD-monitorilla n. 815nm vääntöä. DCI:n asennuksen jälkeen väännöt olivat n. 760-790nm luokkaa ja auto tuntui selvästi hitaammalta.
    Onko tuo vääntö mitattu virtuaalisesti? Vai iDriven näytöltä? Näytössä oleva (MHD) vääntö/teholuku on laskennallinen eikä perustu mihinkään mittaukseen. Kuullostaa aika utopistiselta väännöltä vakioturboilla :think. Vai onko joku piikki? 600 - 750 Nm on yleensä about max väännöt vakioturboilla. Yleensähän tuo DCI on tuonut sen 10 - 20 hv lisää riippuen tehoista
    Originally posted by Minikulli View Post
    tähän samalla laittaa custom mappi air flowia varten vai ovatko nuo muuten vaan paskaa?
    Ihan samalla kartalla voi ajaa
    Originally posted by Minikulli View Post
    Stage 2+ kiinni tällä hetkellä ja muita viripalikoita kuten katiton dp, intercooler ja laatikkosoftaa.
    Tuolla paketilla pitäisi MHD:n mukaan tulla se 420HP/650NM, custom softalla sitten vielä sinne 460hv/700Nm:n saakka. Laatikon keston takia ei vääntöä kannata liikaa ottaa.
    Originally posted by Minikulli View Post
    kysymys: onko tuo 102ron/e95 soveltuva e98 bensiinille vai ovatko nuo MHD:n kartat erilaisia muissa maissa? Kun sieltä ei voi e98 valita.
    Ei ole, E98 on ron 98 ja tuo kartta on tehty ron 102 kisabensalle.
    Oikea kartta E98:lle on 93oct/98ron
    Last edited by Tommix; 08-05-2023, 08:45.
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • Minikulli
      Newbiemmer
      • May 2023
      • 10
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Tommix View Post
      Onko tuo vääntö mitattu virtuaalisesti? Vai iDriven näytöltä?
      Tuo on virtuaalinen mittaus, tosin en aina saa noita lukemia vaan jos ihan kunnolla käskyttää. Ostin tämän auton juuri, ja omistaja kertoi osalistojen olevan seuraavat:

      VRSF downpipe & chargepipe
      Sytytyspuolat BMW M4 S55
      MHD
      Wagner Evo 1 FMIC
      Index 12 suuttimet
      DCT + M3 vaihdevipu + GWS-moduuli sekä M3 GTS softa
      Omistaja ajoi Stage 1+ softalla, joka oli ihan mukava ja persdynolla noin 400hp paikkeilla, ainakin mitä aiemmista autoista kokenut.

      Pistin Stage2+ sisään ja auto meinaa suttaa vielä nelosella kaasusta. DCI asennuksen jälkeen ei meinaa edes sutia enää kolmosella ja nelosella. Äänet toki parani, mutta ihan selvä tehohäviö tuntuu olevan. Katsoin, että kaikki liittimet ja letkut ovat kunnolla paikoillaan, jotka otin irti sekä DCI:n putket niin syvällä kun saa.



      Originally posted by Tommix View Post
      Ei ole, E98 on ron 98 ja tuo kartta on tehty ron 102 kisabensalle.
      Oikea kartta E98:lle on 93oct/98ron
      Mulla nyt siis 102ron/95oct kiinni ja tankkaan e98, eli pitääkö uudelleen flashaa tuolle? Voiko tästä olla harmia, jos pitää tätä kyseistä karttaa?

      EDIT:
      Alla screenshotit MHD:n monitoreista:

      Vakio ilmansuodattimella:
      Click image for larger version

Name:	graph_stock.jpg
Views:	1
Size:	78.1 KB
ID:	4840034

      DCI:
      Click image for larger version

Name:	graph_dci.jpg
Views:	1
Size:	78.7 KB
ID:	4840035

      DCI:llä siis kunnolla annettu runtua, kun taas vakio ilmansuodattimella ajeltu kovaa, muttei reikäpäisesti.

      Eihän tuossa ole suurta eroa, mutta lähes aina saan max väännön 760-790nm ainakin MHD:n mukaan DCI:llä, ja vakiona 800-815nm pintaan. Tosin DCI:n kanssa näyttää olevan enemmän ahtoja (mikäli tuo 20.2 PSI nyt edes pitää paikkansa) ja kierroksia versus vakioputsarilla.
      Last edited by Minikulli; 08-05-2023, 16:48. Reason: Kuvat MHD monitorista

      Comment

      • strmix
        BTCF Member
        • May 2012
        • 65
        • Helsinki

        #4
        Ota datalogi, 3 vaihe, 2500rpm-> 4 vaihteelle kaasu pohjassa.
        Default logi kanavat.

        Todennäköisesti olisi hyvä laittaa 98 kartta, kun tuossa 102ron kartassa on paljon enemmän sytkäennakkoa, jota 98 ei kestä.
        Ex Bmw e91 335d - 400hv
        Bmw E91 335i - 500hv

        E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.

        Comment

        • Minikulli
          Newbiemmer
          • May 2023
          • 10
          • Helsinki

          #5
          Originally posted by strmix View Post
          Ota datalogi, 3 vaihe, 2500rpm-> 4 vaihteelle kaasu pohjassa.
          Default logi kanavat.

          Todennäköisesti olisi hyvä laittaa 98 kartta, kun tuossa 102ron kartassa on paljon enemmän sytkäennakkoa, jota 98 ei kestä.
          Tossa ohessa datalogi:



          IAT oli 33-38 kieppeillä koko kiihdytyksen aikana.
          Last edited by Minikulli; 12-05-2023, 09:53. Reason: Parempi CSV

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5434
            • S:t Karins

            #6
            Laita logit tänne niin saa jotain tolkkua:
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • strmix
              BTCF Member
              • May 2012
              • 65
              • Helsinki

              #7
              Yllättävän vähän nakuttaa. Välijäähy on hyvä!

              3000-4500rpm kohdalla yliahtaa, josta johtuen sulkee kaasuläppää.
              Läppä auki vain ~35%.

              Suosittelen kokeilee versio 9.0, Stage 2+ softasta, 95oct / 102ron ja ottaa logit.
              Ex Bmw e91 335d - 400hv
              Bmw E91 335i - 500hv

              E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.

              Comment

              • Minikulli
                Newbiemmer
                • May 2023
                • 10
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by strmix View Post
                Yllättävän vähän nakuttaa. Välijäähy on hyvä!

                3000-4500rpm kohdalla yliahtaa, josta johtuen sulkee kaasuläppää.
                Läppä auki vain ~35%.

                Suosittelen kokeilee versio 9.0, Stage 2+ softasta, 95oct / 102ron ja ottaa logit.


                Tuossa v9.0 kartoilla vedetty kolmas vaihde.

                Comment

                • Minikulli
                  Newbiemmer
                  • May 2023
                  • 10
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Tommix View Post
                  Laita logit tänne niin saa jotain tolkkua:
                  https://datazap.me/


                  Tuossa se edellinen v10 softalla.

                  Comment

                  • strmix
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 65
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Minikulli View Post
                    https://datazap.me/u/jeppis/bmw-335i...og=0&data=3-21

                    Tuossa v9.0 kartoilla vedetty kolmas vaihde.
                    Vähemmän veti kaasuläppää kiinni, vaikka vielä vähän yliahtasi.

                    Aika rajoilla on nuo sytkäkorjaukset. -> etanolia ~10l täyteen tankkiin, niin korjaantuisi.

                    Tosi rajoilla bensalla tuolla kartalla. Jos haluaa kaikki mahdolliset tehot niin pitää tän, jos ei tarvii ihan kaikkia niin 93oct / 98ron kartta sisään.

                    E40 kartalla piristyisi vielä reilusti, jos vaan on haluja tankata e85:sta.
                    Ex Bmw e91 335d - 400hv
                    Bmw E91 335i - 500hv

                    E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.

                    Comment

                    • Minikulli
                      Newbiemmer
                      • May 2023
                      • 10
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by strmix View Post
                      Vähemmän veti kaasuläppää kiinni, vaikka vielä vähän yliahtasi.

                      Aika rajoilla on nuo sytkäkorjaukset. -> etanolia ~10l täyteen tankkiin, niin korjaantuisi.

                      Tosi rajoilla bensalla tuolla kartalla. Jos haluaa kaikki mahdolliset tehot niin pitää tän, jos ei tarvii ihan kaikkia niin 93oct / 98ron kartta sisään.

                      E40 kartalla piristyisi vielä reilusti, jos vaan on haluja tankata e85:sta.

                      Eli voiko tuohon tankata etanolia ilman bensapumpun päivitystä?
                      Tuossa taas näkyi logien mukaan n. 760-780nm väännöt, kun taas vakioboxilla oli se 815nm. Olisiko vaan suotavaa laittaa vakioboxi takaisin kiinni?

                      Comment

                      • Zoppa
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 238
                        • Espoo

                        #12
                        Minkä takia nyt ylipäätään täytyy ajaa 102ron kartalla, jos tankissa kerta on 98:ia?
                        E92 335i M-Sport -07
                        EX: E85 Z4 3.0i

                        Comment

                        • strmix
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 65
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Minikulli View Post
                          Eli voiko tuohon tankata etanolia ilman bensapumpun päivitystä?
                          Tuossa taas näkyi logien mukaan n. 760-780nm väännöt, kun taas vakioboxilla oli se 815nm. Olisiko vaan suotavaa laittaa vakioboxi takaisin kiinni?
                          Tuota logissa olevaa vääntöä ei kannata vertailla, se on vain moottorinohjaimen raportoima vääntö, se ei tarkoita oikeaa vääntöä.

                          Voit kokeilla aluksi E30 kartalla ja stage 2.
                          Siitä logit ja katotaan miten bensanpaineet jakselee.

                          20 litraa e85 / 40litraa 98.
                          Ex Bmw e91 335d - 400hv
                          Bmw E91 335i - 500hv

                          E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.

                          Comment

                          • Minikulli
                            Newbiemmer
                            • May 2023
                            • 10
                            • Helsinki

                            #14
                            Originally posted by Zoppa View Post
                            Minkä takia nyt ylipäätään täytyy ajaa 102ron kartalla, jos tankissa kerta on 98:ia?
                            Jos en ihan väärin muista, ni taisin laittaa 98ron ja koko auto ei enää käynnistynyt sen jälkeen Mutta jos tohon voi lisätä sen 10L etanolia, niin onko ok vielä pitää tuo kartta?

                            Comment

                            • Minikulli
                              Newbiemmer
                              • May 2023
                              • 10
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by strmix View Post
                              Tuota logissa olevaa vääntöä ei kannata vertailla, se on vain moottorinohjaimen raportoima vääntö, se ei tarkoita oikeaa vääntöä.

                              Voit kokeilla aluksi E30 kartalla ja stage 2.
                              Siitä logit ja katotaan miten bensanpaineet jakselee.

                              20 litraa e85 / 40litraa 98.
                              Kyllä, logi ei välttämättä pidä paikkansa. Mutta se sama logi antaa 760-780 DCI:llä, 815 vakioboxilla. Voi olla, että heittää, mutta enemmän se tarjoaa vakioboxilla.

                              Eli siis ei tarvitse LPFP -settiä, jos etanolia on tankissa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎