Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 N57 -2009 ilmamassa sensorin irroitus(tehty ja vaihdettu) vika oli ilmavuoto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 883
    • Kainuu

    E90 N57 -2009 ilmamassa sensorin irroitus(tehty ja vaihdettu) vika oli ilmavuoto

    ..........onko joku saanut ja miten rikkomatta liitintä johtimen irti itse ilmaputkesta?!? Itse koittanut nitkutella käsin ja pihdeillä, muttei edes inahda. Liittimessä on valkoinen lukko, se liikkuu noin 5mm. Liikkuuko riittävästi vai pitäsikö tulla ulommas? Unohdin ottaa kuvan kun piti poistua sateen alta.

    Tarkoitus on siis vaihtaa tuon "mittari" uuteen kun alkoi herjaamaan 3FF0(ilmaa tulee liikaa kuin mitä on olettama...) Ja näin onkin, kts kuva?

    Olen purkanut putkiston jotta pääsisin pyörittelemään osia käsissä ja paremmin kiinni itse liittimeen. Mutta kun ei tiedä tuosta liittimen lukituksesta että missä asennossa se on auki, niin tulin kyselemään täältä josko joku osaisi auttaa.

    Nyt kuvia liittimestä josko auttais, toivon niin.

    Tuo liitin on aika iso, se itseasiassa on kiinni tuossa ilmaputkessa, eli tuo mihin johdot tulee on kokonaan sitä liitintä joka pitäisi saada irti. Kokeilin puukon terällä vääntää tuosta liittimen päässä olevasta raosta joka on putken kylkeä vasten, mutta ei se liitin kyllä liiku yhtään.
    Ilmamassasenrorin liitin menee tuon johtoliittimen sisään kokonaisuudessaan. Ja tuossa sensorin liittimessä on stopparit molemmin puolin, toinen stoppari näkyykin kuvassa, joka liittimen takapuolella.

    Joissakin liittimissä pitäisi samalla puristaa lukitusta kun vetää, mutta tuossa ei kyllä mielestäni ole muuta kuin nostaa tuota valkoista osaa joka liukuu hieman ylöspäin. Mutta pitäisikö liukua enemmän? Ja puristettavissa yleensä on lukkoja kaksi, eri puolilla....
    Last edited by expertti; 15-07-2023, 22:17.
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1273
    • Kajjjaani

    #2
    Vedä sormivoimin valkoinen lipare ensin niin taakse kuin tulee (näyttäisi ensimmäisessä kuvassa olevankin) ja sitten pihdeillä puristaen ja samalla vetäen toinen leuka valkoisen lipareen pään päällä ja toinen liittimen toisella puolella. Näin valkoinen lipare taittuu vielä hieman ylöspäin itse liittimestä ja vapauttaa lukituksen. Näin ainakin vastaavanlaiset liittimet on aikasemmin lähteneet.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 883
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by alpine3 View Post
      Vedä sormivoimin valkoinen lipare ensin niin taakse kuin tulee (näyttäisi ensimmäisessä kuvassa olevankin) ja sitten pihdeillä puristaen ja samalla vetäen toinen leuka valkoisen lipareen pään päällä ja toinen liittimen toisella puolella. Näin valkoinen lipare taittuu vielä hieman ylöspäin itse liittimestä ja vapauttaa lukituksen. Näin ainakin vastaavanlaiset liittimet on aikasemmin lähteneet.
      Kiitos tästä neuvosta. Kävin kokeilemassa, eikä se liitin kyllä inahda mihinkään suuntaan. On se kyllä todella tiukassa tai sitten sitä lukitusta ei saa jostain syystä vapautettua. Valkoinen lipare kyllä liukuu helposti ja näyttäis hieman painuvan kun pihdeillä painaa.

      Omituista on myös se, ettei vikakoodi 3FF0 tunnu vaikuttavan auton käyttäytymiseen mitenkään, ainakaan max 80 vauhdissa. Vikavalon sytyttää jossain vaiheessa kun nollattu. Luulis vaikuttavan kun solenoidi ilmoittaa että moottorille menee tuplasti se määrä ilmaa mikä on olettama....
      Last edited by expertti; 06-07-2023, 11:43.

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1890
        • Turku

        #4
        Oman kokemuksen mukaan nämä erilaiset liittimet ovat todellakin hankalia ja olen jo jonkun lukituksen onnistunut rikkomaan osaamattomuuttani.

        Ekasta kuvasta näkee, että se lukitus on ainakin osin jo auennut. Mutta olisko se vielä hiukan puolivälissä? Onnistuisiko siitä kolosta, jossa jo on mustaa tullut näkyviin vielä pienellä lattameisselillä ”varovasti” vivuten nostaa sitä vielä hieman? Ja sen jälkeen taas varovasti vähän isommalla meisselillä ”varovasti” vivuten niistä urosliittimen kauluksista vuoron perään auki?

        Edit: lattameisselin sijaan yleensä liittimien aukaisussa käytän jotain koukkusarjan koukkua. Niillä on melko helppo niitä lukitusten kieliä painaa alas ja samalla vetää lukitusta ulospäin ja auki.
        Last edited by Silmaauki; 06-07-2023, 11:50.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 883
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by Silmaauki View Post
          Oman kokemuksen mukaan nämä erilaiset liittimet ovat todellakin hankalia ja olen jo jonkun lukituksen onnistunut rikkomaan osaamattomuuttani.

          Ekasta kuvasta näkee, että se lukitus on ainakin osin jo auennut. Mutta olisko se vielä hiukan puolivälissä? Onnistuisiko siitä kolosta, jossa jo on mustaa tullut näkyviin vielä pienellä lattameisselillä ”varovasti” vivuten nostaa sitä vielä hieman? Ja sen jälkeen taas varovasti vähän isommalla meisselillä ”varovasti” vivuten niistä urosliittimen kauluksista vuoron perään auki?

          Edit: lattameisselin sijaan yleensä liittimien aukaisussa käytän jotain koukkusarjan koukkua. Niillä on melko helppo niitä lukitusten kieliä painaa alas ja samalla vetää lukitusta ulospäin ja auki.
          Kiitos avusta. Kävin taas tutkimassa, tällä kertaa tuota valkoista lukkoa. Oli mukana jos jonkinlaista tiirikkaa. Ei se liuku tuon enempää nouse. Liitin on kuin valettu/liimattu ilmaputkeen, kuin yhtä puuta.


          Ilmeisesti F10/11 0n vastaavanlainen liitin: https://www.youtube.com/watch?v=5hHLSw-rOas
          Last edited by expertti; 06-07-2023, 13:58.

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2278
            • Vantaa

            #6
            Juu on vastaava ja yhtä saatanallinen keksintö. Itse sain sen auki jotenkin, mutta en saa enää lukkoa kiinni...
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • alpine3
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2010
              • 1273
              • Kajjjaani

              #7
              Ensimmäisessä kuvassa näyttäisi kuin se valkoinen lipare olisi siitä paksusta kohtaa poikki, ja olisiko sen loppuosa, juurikin joka lukitsee liittimen vielä siellä liittimen sisässä.
              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 883
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by VilleP View Post
                Juu on vastaava ja yhtä saatanallinen keksintö. Itse sain sen auki jotenkin, mutta en saa enää lukkoa kiinni...
                Kiitos. Sait itse liittimen kuitenkin pysymään ehjänä irroittamisessa? Sitä tässä koitan itsekin varjella. Ja jos tuo noin tiukkaan tarttuu, niin tuolla valkoisella lukituksella ole mitään roolia...

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 883
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by alpine3 View Post
                  Ensimmäisessä kuvassa näyttäisi kuin se valkoinen lipare olisi siitä paksusta kohtaa poikki, ja olisiko sen loppuosa, juurikin joka lukitsee liittimen vielä siellä liittimen sisässä.
                  Hmmm. Valkoista liparetta kun liikuttaa, niin se tosiaan nousee, keskellä ei ole valkoista, mutta molemmilla sivuilla on samaa liparetta ja ne liikkuu samaan suuntaan lipareen kanssa. Ei taida kuvista saada näkymään.

                  Pitäisikö tuossa keskelläkin olla tuota samaa valkoista liukua?!?

                  Itsellä voimistuu tunne että liitin on liimattu tai onko pinnit hitsautunut toisiinsa.. Liitin on niin lujassa että epäilen jaksaisiko tuo valkoinen lipare sitä liitintä niin lujaan istuttaa ettei se edes värähdä...

                  Mahtaako tuo johtosarja sensorille olla miten vaihdettavissa jos vaihtaisi johtosarjan kanssa... Koittanut etsiä varaosaa tai tietoa, mutta toistaiseksi tuloksetta.

                  Ei jollain sattuis olemaan tuota sensori - liitintä(5 napainen) johtimien kanssa myytävänä? Vois katkaista ja liittää.... Ois varaosa jos tuota autossa olevaa ei saa särkymättä irti.
                  Kuvan laitoin jossa näkyy tuo sensorissa oleva lukitusnasta. Valkoinen liuku peittää tuon....
                  Last edited by expertti; 02-08-2024, 11:51.

                  Comment

                  • Silmaauki
                    BTCF Member
                    • Jan 2015
                    • 1890
                    • Turku

                    #10
                    Mikä ton sensorin varaosanumero on?
                    E93 335i Aarre, Montego blue
                    E90 318i talvipulkka

                    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                    Comment

                    • expertti
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2005
                      • 883
                      • Kainuu

                      #11
                      Originally posted by silmaauki View Post
                      mikä ton sensorin varaosanumero on?
                      13627807020

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1890
                        • Turku

                        #12
                        Ouuhh. Toihan maksaa ihan maltaita. Paras saada ehjänä irti.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • expertti
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 883
                          • Kainuu

                          #13
                          Originally posted by Silmaauki View Post
                          Ouuhh. Toihan maksaa ihan maltaita. Paras saada ehjänä irti.
                          Niimpä. Kumpa edes löytäis jostain purkumoottorista tuon johtosarjan, liittimen jossa johdot. Vois tinailla entisen tilalle...

                          Comment

                          • expertti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 883
                            • Kainuu

                            #14
                            Miettinyt eilisen että mitä tehtävissä. Mietin tosiaan jo sitäkin että käyn autohajottamolta kysymässä johtosarjaa ja väsään siitä tuon liitinpään. Ja illan pimetessä jostain pätkähti mieleen että mullahan on multitool, josko sillä vois leikata liittimen halki jotta pääsisi paremmin vääntelemään ja tutkimaan miksi se on niin lujassa.
                            Noh nyt aamusta tuumasta toimeen. Halkaisin ensin oikealta puolelta mahd sievästi liittimen kuorta pystysuuntaan halki. Ja heti huomasin että lujassa on, ei liiku mihinkään. Kunnes kuului napsaus, irtosi. Ja mistä tuo napsaus tuli, no siitä kun liimaus irtosi. Ehkä pikaliimalla kasattu. Eikä vieläkään koko liitin liiku milliäkään.
                            Sitten liittimen toiselle puolelle, sama homma, sieltäkin kulmasta liimattu.
                            Kun sain liittimen irti ja tutkin lisää, huomasin että tuosta sensorista on rikottu joskus tuo lukitusnasta. Olisiko sitten kaikessa tyhmyydessään vielä lisäksi päätetty lukita liitin liimalla. PERKELE!!!!
                            Liitin on siis irti, hieman se sai osuma irroitusyrityksistä ja lopuksi multitoolin terän aiheuttamaa, mutta mikä tärkeintä itse pinnit täysin ehjinä. Ja liitin pysyi kuosillaan. Pitää nyt miettiä millä varmistaa paikoillaan pysyminen. Ei ainakaan liimalla, se on varmaa.

                            Pari kuvaa tueksi....

                            Vikakoodi nollattu ja livedataa käydessä katsottu. En tiedä lukemat edelleen näyttää samalta, eli ilmaa tuplasti enemmän kuin odotettu...

                            Vikakoodi ei tule heti, ei aiemminkaan. Pitää käydä vielä ajamassa, jolloin aiemmin vikakoodi tuli ja vikavalo samalla.
                            Last edited by expertti; 14-07-2023, 06:38.

                            Comment

                            • alpine3
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2010
                              • 1273
                              • Kajjjaani

                              #15
                              Olikos tässä vielä egr paikoillaan ja ei tulpattu? Siinähän oisi yksi vikapaikka jos läppä fuskaa.

                              Löytysköhän tuota pelkkää liitintä ihan bemarilta varaosanumerolla.
                              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎