Announcement

Collapse
No announcement yet.

e93 -08 ajovalo ja ABS murheet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joni-setä
    Newbiemmer
    • Aug 2023
    • 4
    • Pirkkala

    e93 -08 ajovalo ja ABS murheet

    Ihan ensimmäisenä pahoittelut, näitä asioita on varmasti käsitelty foorumilla aiemminkin mutta tavaraa on niin paljon että haunkin kanssa hukun vastausten paljouteen.

    Kuskin puolen ajovalosta oli mennyt ballasti, näyttäisi nähneen korroosiosta päätellen vettä. Varmistin ristiin kokeilemalla että polttimo toimii ja ballasti ei toimi. Mutta viallinen lamppu ei syty repsikan puolen/uudellakaan ballastilla, eikä ihmekään kun koko umpiolle ei tule virtaa. Jollen nyt aivan väärin ole ymmärtänyt, niin siihen todennäköinen syy löytyy FRM modulista ja sen oikosulkulaskurin täyttymisestä? Osaisiko joku opastaa hyvien ohjeitten äärelle että mitä työkaluja tuon nollaamiseen tarvitaan ja miten se tehdään? Tai vaihtoehtoisesti paikkaa Tampereen nurkalla missä tuon saisi teetettyä joutumatta vararikkoon?

    Sitten toinen, vielä vähän kinkkisempi ongelma. Meni ajossa jousi ja jousen pää räjäytti renkaan ja renkaan riekaleet kiskaisivat ABS anturista piuhat poikki. VIN numeron perusteella tilattu uusi anturi ei sammuta vikavaloja, mutta repsikan pyörästä lainattu anturi saa kuskin puolen tyytyväiseksi. Johdotuksissa ABS-yksikön ja anturin välissä on jotain ihme kotkauksia (edellisen omistajan jäljiltä).
    Paras arvaus mihin olen tämän kanssa päätynyt on se, että pumppu/ecu olisi joskus pettänyt ja tilalle olisi leipaistu esim joku käytettynä löytynyt vanhemman generaation yksikkö, ettei ole tarvinnut ostaa uutta kallista osaa. Mutta... Kaikenlaiset hyvät ideat siitä, että pirullakos selvitän mikä anturi tuohon käy, otetaan ilolla vastaan. Jousihuollon tehneeltä ja anturin kanssa taistelleelta pajalta sanoivat, että siinä toimivassa anturissa ei ole minkäänlaisia merkintöjä/koodeja mistä voisi päätellä mikä se on...

    Olen kovin noviisi näiden asioitten kanssa, ja vanha setä, joten mitä enemmän rautalankaa vastauksissa, sen parempi.
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1617
    • Turku

    #2
    Noiden abs-antureiden kohdalla on tällä foorumilla ollut muutamia tarinoita siitä miten tarvikeanturi ei vaan ole toiminut. Alkuperäisosa ei kovin paljon maksa. Kannattaa harkita sitä. Tästä saattoi olla keskustelua juuri parin viikon sisään E9x-ketjuissa.

    Muiden ongelmien osalta en osaa auttaa.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • Joni-setä
      Newbiemmer
      • Aug 2023
      • 4
      • Pirkkala

      #3
      Kiitos vinkistä, mutta tuokin osoittautui tyhjäksi arvaksi, ei lähtenyt sykkimään sen enempää orggis kuin tarvikeanturillakaan.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2567
        • Tampere

        #4
        Enempää osia tässä vaiheessa vaihtamatta voisi ola paikallaan katsoa valomoduulia ja ABS-järjestelmää testerillä, ja tässä voin tarvittaessa auttaa. YV:llä tarkemmin.
        N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1617
          • Turku

          #5
          Originally posted by Joni-setä View Post
          Sitten toinen, vielä vähän kinkkisempi ongelma. Meni ajossa jousi ja jousen pää räjäytti renkaan ja renkaan riekaleet kiskaisivat ABS anturista piuhat poikki. VIN numeron perusteella tilattu uusi anturi ei sammuta vikavaloja, mutta repsikan pyörästä lainattu anturi saa kuskin puolen tyytyväiseksi. Johdotuksissa ABS-yksikön ja anturin välissä on jotain ihme kotkauksia (edellisen omistajan jäljiltä).
          Originally posted by Joni-setä View Post
          Kiitos vinkistä, mutta tuokin osoittautui tyhjäksi arvaksi, ei lähtenyt sykkimään sen enempää orggis kuin tarvikeanturillakaan.
          Hetkinen. Siis toimii kun vaihtaa repsikan puolelta anturin kuskin puolelle, mutta ei edes orggisanturilla toimi kuskinpuoli.

          Kyllä tuo edelleen hiukan vaikuttaa siltä että jossain antureissa on vikaa jos se repsikan puolen anturi toimii toisellakin puolella.

          Oletko kokeillut niitä muita antureita repsikanpuolella? Toimiiko siellä?

          Vai enkö nyt ymmärrä mitä tarkoitat?
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • Joni-setä
            Newbiemmer
            • Aug 2023
            • 4
            • Pirkkala

            #6
            Originally posted by Silmaauki View Post
            Hetkinen. Siis toimii kun vaihtaa repsikan puolelta anturin kuskin puolelle, mutta ei edes orggisanturilla toimi kuskinpuoli.

            Kyllä tuo edelleen hiukan vaikuttaa siltä että jossain antureissa on vikaa jos se repsikan puolen anturi toimii toisellakin puolella.

            Oletko kokeillut niitä muita antureita repsikanpuolella? Toimiiko siellä?

            Vai enkö nyt ymmärrä mitä tarkoitat?
            Olen tässä ns toisen käden tiedon varassa, mutta tällaisen tiedon sain asian kanssa takkuilleelta pajalta, että kuskin puolelta vika ei poistunut orggisanturillakaan, mutta jos vaihtoi anturit päikseen, vika vaihtoi puolta, eli orggisanturi ei toiminut repsikankaan puolella.
            Tämä ja johdotuksissa näkyvät ”kotkaukset” (tämäkin pajan suusta) saavatkin epäilemään että se ABS moduli ei olisi orggis. Mutta se on puhdas arvaus, enkä tiedä voisiko järjestelmän saada jollain muulla modulilla tyytyväiseksi. Asian tällainen syvempi penkominen vasta alkutekijöissään…

            Comment

            • Silmaauki
              BTCF Member
              • Jan 2015
              • 1617
              • Turku

              #7
              Originally posted by Joni-setä View Post
              Olen tässä ns toisen käden tiedon varassa, mutta tällaisen tiedon sain asian kanssa takkuilleelta pajalta, että kuskin puolelta vika ei poistunut orggisanturillakaan, mutta jos vaihtoi anturit päikseen, vika vaihtoi puolta, eli orggisanturi ei toiminut repsikankaan puolella.
              Tämä ja johdotuksissa näkyvät ”kotkaukset” (tämäkin pajan suusta) saavatkin epäilemään että se ABS moduli ei olisi orggis. Mutta se on puhdas arvaus, enkä tiedä voisiko järjestelmän saada jollain muulla modulilla tyytyväiseksi. Asian tällainen syvempi penkominen vasta alkutekijöissään…
              Jos yksi anturi toimii molemmilla puolilla oikein, niin epäilys on että vika on niissä muissa antureissa. Mutta...?
              E93 335i Aarre, Montego blue
              E90 318i talvipulkka

              Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1617
                • Turku

                #8
                Niin, toimiiko ne muut anturit siellä repsikan puolella?
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Joni-setä
                  Newbiemmer
                  • Aug 2023
                  • 4
                  • Pirkkala

                  #9
                  Originally posted by Silmaauki View Post
                  Jos yksi anturi toimii molemmilla puolilla oikein, niin epäilys on että vika on niissä muissa antureissa. Mutta...?
                  Totta. Muut anturit eivät selvästikään ole järjestelmässä toimivia. Johtuuko se sitten siitä että muut anturit ovat rikki, vai siitä etteivät ne ole auton järjestelmän kanssa yhteensopivia, sitä tuosta ei voi päätellä.

                  Todennäköisyys kolmelle peräkkäiselle rikkinäiselle anturille lienee aika pieni?

                  Mutta tämä on juuri se syy miksi kyselin että mitä piuhaa ja softaa tässä pitäisi laittaa hankintalistalle, jotta pääsisi näihin asioihin kunnolla käsiksi. Ei tommoisen vanhan romun kanssa kannata maksaa ulkopuoliselle tekijälle siitä että hän alkaisi päiväkausia arpoa ja ihmetellä tuon kanssa, ite se on tehtävä.

                  Comment

                  • mmie
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 484
                    • Kouvola

                    #10


                    Lueppa tuo ketju, siellä on lopussa ratkaisu eri osanumeroista liittyen ABS- antureihin.
                    ex e36 325
                    ex e46 328
                    e92 335i FBO
                    Ducati 900S ie
                    KTM 640
                    Suzuki GT550
                    Honda CBR600

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10923
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by Joni-setä View Post
                      Totta. Muut anturit eivät selvästikään ole järjestelmässä toimivia. Johtuuko se sitten siitä että muut anturit ovat rikki, vai siitä etteivät ne ole auton järjestelmän kanssa yhteensopivia, sitä tuosta ei voi päätellä.

                      Todennäköisyys kolmelle peräkkäiselle rikkinäiselle anturille lienee aika pieni?

                      Mutta tämä on juuri se syy miksi kyselin että mitä piuhaa ja softaa tässä pitäisi laittaa hankintalistalle, jotta pääsisi näihin asioihin kunnolla käsiksi. Ei tommoisen vanhan romun kanssa kannata maksaa ulkopuoliselle tekijälle siitä että hän alkaisi päiväkausia arpoa ja ihmetellä tuon kanssa, ite se on tehtävä.
                      Piuhaksi K+DCAN kaapeli ja softaksi sitten INPA & ISTA. Mikäli valmiiksi löytyy jo windows läppäri, niin homma on kohtuu edukas.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎