Announcement

Collapse
No announcement yet.

E65, E90 jne mallit ilman moottorin lämpömittaria

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E38
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 269
    • HKI,TKU

    E65, E90 jne mallit ilman moottorin lämpömittaria

    Millainen ilmoitus näissä tulee tarkalleen kun moottorin lämpötila nousee yli normaalin? Onko ilmoituksessa eroja kun autossa on iDrive (esim E90)? Eli herjaako myös iDriven taulu siitä?

    Ajelin tässä E90 318i:llä ja siinä ei ole mitään mistä näkeen koska moottori on lämmennyt kokonaan...vai olenko sokea? E65:ssa on se kierrosmittarin yhteydessä oleva ledipalkki mutta tässä ei sellaista ole.
    Autotalli:
    -07 Lexus GS300
    -96 Mercedes-Benz SL320
    -79 Wartburg 353W Tourist
    -66 Cadillac Coupe De Ville


    Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
  • JNIJNI
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1482

    #2
    Itsellä on E91:ssä iDrive. "Pienet" hälyt tulee iDriven alariville selkokielenä esim. "rekisterikilven lamppu palanut" (tosin lontoonmurteella) bling-äänellä höystettynä. "Vakavimmissa hälyissä kuten moottorilämpö tai ABS-järjestelmän vioissa koko ruutuun rävähtää selvitystä, mikä on vialla ja mitä kuuluu tehdä (vrt. Käyttöohjekirjan ohjeet). Eli ei jää epäselväksi, mitä on tapahtunut.

    Moottorin lämpötilaa (kylmä vs. normaali) ei näe mistään, perstuntumalla siis.
    G21 LCI 330e xDrive 2022
    E93 M3

    Comment

    • E38
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 269
      • HKI,TKU

      #3
      Originally posted by JNIJNI View Post
      Moottorin lämpötilaa (kylmä vs. normaali) ei näe mistään, perstuntumalla siis.
      Eli kun termostaatti sippaa sitten joskus niin, että kone ei lämpene kunnolla --> se pitää lukea "vaikka" bensankulutuksesta.

      Tuntuu että nämä uudemmat hiimerit ei ole ainakaan tarkoitettu naisten käyttöön käytettyinä...
      Autotalli:
      -07 Lexus GS300
      -96 Mercedes-Benz SL320
      -79 Wartburg 353W Tourist
      -66 Cadillac Coupe De Ville


      Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

      Comment

      • zakspeed
        BTCF Member
        • Nov 2003
        • 1996
        • Tampere/kainuu

        #4
        Yksi syy lienee lämpämittarin pois jäämiseen se, että ainakin nyky bensamoottoreita ajetaan ohjatusti eri lämpötiloilla. Haitaria en muista, mutta ei liene kaukana jos sanon 80-110astetta riippuen ajotilanteesta.

        Voisi jotakin alkaa häiritsemään, kun lämpömittarin neula vaihtelee vähän väliä eri lukemiin.
        -M5- '00
        -i3 94 rex '19
        -Ascona B 4.0 '80
        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16421
          • Asikkala

          #5
          Jos joskus ostan auton jossa ei ole lämpömittaria niin asennan vaikka bilteman mittarin täysin erillisellä virtapiirillä, mielestäni autossa täytyy olla jäähdytysnesteen lämpömittari.

          Comment

          • poke
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 3096

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Jos joskus ostan auton jossa ei ole lämpömittaria niin asennan vaikka bilteman mittarin täysin erillisellä virtapiirillä, mielestäni autossa täytyy olla jäähdytysnesteen lämpömittari.
            Ainakin E60:ssä on kiemumittarin ulkokehällä kehänsuuntainen palkki joka suuntaa-antavasti kertoo milloin moottori on lämmennyt. 530d:ssä kylmänä palkki on alle 4000rpm kohdalla ja siitä se pikkuhiljaa siirtyy ylempien kierrosten kohdalle, taitaa olla sit lämpimänä n. 4600rpm kohdalla.
            Lisäksi on ranskanpullista tuttu "kannentiivisteen vaihtovalo" jos ylikuumenee.
            Kulkineet/projektit:

            640D F06
            530iA E39
            635 CSi E24
            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

            Comment

            • E38
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 269
              • HKI,TKU

              #7
              Originally posted by poke View Post
              Ainakin E60:ssä on kiemumittarin ulkokehällä kehänsuuntainen palkki joka suuntaa-antavasti kertoo milloin moottori on lämmennyt. 530d:ssä kylmänä palkki on alle 4000rpm kohdalla ja siitä se pikkuhiljaa siirtyy ylempien kierrosten kohdalle, taitaa olla sit lämpimänä n. 4600rpm kohdalla.
              Lisäksi on ranskanpullista tuttu "kannentiivisteen vaihtovalo" jos ylikuumenee.
              Sama palkki on E65:ssa. Siis edes se! Jotenkin olen niin kontrollifriikki että haluan "monitoroida" kaiken mitä autossa tapahtuu. Ennemmin lisää mittareita kuin niitä pois...

              Millainen on tämä kannentiivisteen vaihtovalo? Tarkoitatko sitä jossa on koneen kuva?

              Ja edelleen kaipaa niitä E65:n messuja koneen lämpötiloista? Onko niitä eri asteisia = isi aja hiljempaa tai pysähdy suoraan etc.
              Autotalli:
              -07 Lexus GS300
              -96 Mercedes-Benz SL320
              -79 Wartburg 353W Tourist
              -66 Cadillac Coupe De Ville


              Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                ACM-modulin kautta näkee moottorin lämmön, mutta sitä ei taida saada E65:een: http://www.soscl.co.uk/Car/E60MMInt.pdf

                Jos mittareita haluaa, niin voihan sitä askarrella vaikkapa kannettavan koneen diagnostiikkaohjelman kanssa autoon ja siitä sitten valitsee sopivat näytöt joko omalle pikkunäytölle, idriven näytölle video-liitännän kautta tai väylän kautta tekstinä mittaristolle (tiedä sitten miten helposti tuo noissa uusissa malleissa enää onnistuu).
                E39 528iA

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7397
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Voisi jotakin alkaa häiritsemään, kun lämpömittarin neula vaihtelee vähän väliä eri lukemiin.
                  Eiköhän tuo osattaisi tehdä niin ettei neula liiku kuten on jo E39:ssä tehty, eli neula pysyy kutakuinkin paikoillaan pystysuorassa melko laajalla lämpöalueella.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • jasse
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 473
                    • Salo , Finland

                    #10
                    Ite ihmettelin samaa kun siirryin e46sta e90een. Sit vaan mietin et liika tieto tuo tuskaa ja hyvin ollaan ilman lämpömittariakin pärjätty. (tosin silmät etsii lähes päivittäin lämpömittaria kojetaulusta vieläkin....)

                    Comment

                    • E38
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2005
                      • 269
                      • HKI,TKU

                      #11
                      Originally posted by jasse View Post
                      Ite ihmettelin samaa kun siirryin e46sta e90een. Sit vaan mietin et liika tieto tuo tuskaa ja hyvin ollaan ilman lämpömittariakin pärjätty. (tosin silmät etsii lähes päivittäin lämpömittaria kojetaulusta vieläkin....)
                      Siis kaikki tietää miten "hyvin" esim 5 vuotta vanha PC tai dixiboxi pelaa... etenkin kun se joutuu olemaan 5kk vuodesta tekemisissä kosteuden ja pakkasen kanssa. Ehkä luottamus on siksi aika hataraa koska joudun työkseni leikkimään IT:n kanssa.

                      E90 on vielä niin uusi malli mutta mitä sitten kun mennään elinkaaressa 5 - 10 vuotta vanha auto? Varmasti muutamien vuosien päästä tulee postauksia tyyliin "ajoin 2000km rikkinäisellä termarilla / kone kylmänä" tai "kone keitti tappiin kun varoitusautomatiikka ei jostain syystä toiminut"

                      Minusta todella turhaa hifistelyä jättää ns. perusjuttuja pois. BMW on ajajan auto - miksi etäännyttää kuskia autosta?
                      Autotalli:
                      -07 Lexus GS300
                      -96 Mercedes-Benz SL320
                      -79 Wartburg 353W Tourist
                      -66 Cadillac Coupe De Ville


                      Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                      Comment

                      • touring39
                        BTCF Member
                        • May 2005
                        • 3901
                        • Kaarina

                        #12
                        Taitaa olla universaali ilmiö pikkuhiljaa. Tossa vajaasti röpöttävässä volvon alumiiniviitosessakaan ei ole hajua koneen lämmöistä, kun mittaria ei ole.

                        Tarttis kyllä olla. Se on vaan tyhmää olla tietämättä koneen lämpöä, sanon ma.
                        Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                        Ex:
                        e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Ei ole tullut kaivattua vedenlämpömittaria E60:sissä. Siirtyvä "punaraja" kiekkamittarin kehällä on mielestäni ihan riittävä ohjeistus oikeanlaiseen moottorin käyttöön.

                          10v sitten kurnutettiin "uusia asioita" E39:seissä, miten ne sitten pelaavatkaan 5 tai 10 v päästä.. Hienostihan nuo tuntuvat pelaavan. Toimivan diagnostiikan kanssa on vanhankin auton kanssa helpohkoa elämää. 2000-luvun autojen viankorjaus on järjestään helpompaa ja nopeampaa kuin 90-luvun vastaavien.
                          ---

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3096

                            #14
                            Originally posted by E38 View Post
                            Sama palkki on E65:ssa. Siis edes se! Jotenkin olen niin kontrollifriikki että haluan "monitoroida" kaiken mitä autossa tapahtuu. Ennemmin lisää mittareita kuin niitä pois...

                            Millainen on tämä kannentiivisteen vaihtovalo? Tarkoitatko sitä jossa on koneen kuva?

                            Ja edelleen kaipaa niitä E65:n messuja koneen lämpötiloista? Onko niitä eri asteisia = isi aja hiljempaa tai pysähdy suoraan etc.
                            Taitaapa olla juuri se merkkivalo. Kai se bemussa tarkoittaa, että motti on yli kuumentunut. Ranskiksissa aikoinaan kun tuo maaginen valo syttyi niin tuho oli jo valmis ja kannentiiviste vaihtokunnossa (vähintäin)

                            Luin pari kk. sitten GTI-magista tms. lehdestä mittaristo yhdistelmästä, joka liitetään auton OPD2-porttiin ja siihen voidaan määritellä 4 eri mittausarvoa moottorista esim. lämpötila, imuilmanlämpötila, maf-mittausarvo jne.
                            Yritän vkonloppuna kaivella jos löydän ko. lehden ja artikkelin.
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • Matula
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1706

                              #15
                              Originally posted by poke View Post
                              Luin pari kk. sitten GTI-magista tms. lehdestä mittaristo yhdistelmästä, joka liitetään auton OPD2-porttiin ja siihen voidaan määritellä 4 eri mittausarvoa moottorista esim. lämpötila, imuilmanlämpötila, maf-mittausarvo jne.
                              Yritän vkonloppuna kaivella jos löydän ko. lehden ja artikkelin.
                              Tässä linkki Futurezille, josta ensimmäisenä tuli tuo googlaamaalla vastaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎