Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E90 ei vastaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eskelinen
    Newbiemmer
    • Sep 2020
    • 16
    • Oulu

    BMW E90 ei vastaa

    Taustaa lyhyesti:

    2007 e90, johon vaihdettu moottori. Akku ollut irti, ja moottorinvaihdon jälkeen 'mitään' ei tapahdu kun laittaa virrat päälle. Auto moottorivauriota lukuunottamatta ollut täysin toimiva.
    Nyt on akku kunnossa. Avaimen kun työntää paikoilleen, niin mittaristo ei herää. Takavalot jarruvalloineen palaa koko ajan. Ei starttaa, ei edes pyöritä. Perus vikakoodinlukijalla (tuha) ei saa yhteyttä. Onko tässä nyt EWS sync ongelma autossa päällä?

    Asennettu Inpa läppäriin, ja hankittu k+dcan kaapeli. Pinnit 7 ja 8 on yhdessä.

    Vikakoodit sain luettua ja nollattua, lukee auton tiedot, mutta moottorille ei saa yhteyttä, vaan herjaa IFH-00009 No response from control unit.

    Inpassa lukee että Bimmergeeks.net version 10/10/2017

    Ja ensimmäinen kerta tämän kanssa, niin voi olla ihan mitä vaan, mitä en tajua vaikka olenkin googlettanut ahkerasti..Pikku kiire muka olisi, jos joku voisi auttaa?

    .
    F30 328i
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2750
    • Tampere

    #2
    Jos kerran moottori vaihtui, niin tuliko ecu, cas ja avain mukana, vai kuinka swappi toteutettiin sähköpuolella?
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • eskelinen
      Newbiemmer
      • Sep 2020
      • 16
      • Oulu

      #3
      Pelkkä moottori sähköineen (johtosarja) eli alkuperäinen ecu ym säilyi...olisiko nuo pitänyt saada mukana?
      F30 328i

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2750
        • Tampere

        #4
        Autoon on siis vaihdettu identtinen moottori kuin siellä olikin? Mikä kone sielä nyt on/oli? Käyttäisin kuitenkin auton omaa johtosarjaa, jos ecu on alkuperäinen. Jos startin ja moottorin maadoitus on kunnossa, niin EWS synkan voit toki kokeilla.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • eskelinen
          Newbiemmer
          • Sep 2020
          • 16
          • Oulu

          #5
          Jep, täysin identtinen N46b20 oli ja on nyt. Kone ostettu bmw purkaamolta. Johtosarjoissa ei pitäisi olla muuta eroa kuin lambdalle menevä sarja, joka jo vaihdettiin vanhasta moottorista. Maadoitukset ja johdot kunnossa.

          EWS synkkaa moottorin myyjä arveli syyksi, kun akku ollut irti. Tästä päästään ehkä ytimeen, eli en pääse inpalla moottoriin kiinni. Eikös se EWS sieltä löytyisi? Tähän voisi joku laittaa step-by-step ohjeen, jos vaikka teen jotain väärin?
          F30 328i

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1273
            • Kajjjaani

            #6
            Tarkasta läppärin laitehallinnasta että kaapelin asetuksissa "latency" on 1ms. Jos ei tämäkään auta moottorinohjaimen yhteysongelmaan niin kokeile laittaa kaapelin katkaisija toiseen äärilaitaan.

            Tuo takavalojen jatkuva palaminen voisi viitata frm-modulin eepromin ohjelmiston sekaisin menemiseen..
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • eskelinen
              Newbiemmer
              • Sep 2020
              • 16
              • Oulu

              #7
              Portin asetukset "pitäisi" olla oikein, latency on 1 ja com 1 määritelty. Tosiaan aika moneen valikkoon pääsee, vikakoodeja ym lukemaan ja nollaamaan. Vaihdelaatikkoon ei pääse, eikä moottoriin.
              Antureiden arvot ja jännitteetkin näkyy moottorilta -jossain eri valikossa, missä pääsee analogisia ja digitaalisia arvoja selaamaan...

              Inpa muuten näyttää, että ignition on, vaikka virrat laittaa poiskin...eli tila ei muutu.

              FRM Moduli ja sen eeprom...tämän ei kai pitäisi vaikuttaa käynnistymiseen? Eli ei tarvi tässä vaiheessa olla huolissaan?
              F30 328i

              Comment

              • alpine3
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2010
                • 1273
                • Kajjjaani

                #8
                Originally posted by eskelinen View Post
                FRM Moduli ja sen eeprom...tämän ei kai pitäisi vaikuttaa käynnistymiseen? Eli ei tarvi tässä vaiheessa olla huolissaan?
                Juu ei vaikuta käynnistymiseen. Olikohan ews sync jossakin cas valikon alla, en oikein muista noita inpan valikoita.

                Onhan sinulla myös siellä läppärin c-juuressa ediabas-kansiossa ediabas.ini tiedostossa yhteystavaksi valittu std:obd ja samaisessa kansiossa olevassa obd.ini tiedostossa com-portiksi asetettu com1.
                Last edited by alpine3; 04-05-2024, 15:14.
                BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                Comment

                • eskelinen
                  Newbiemmer
                  • Sep 2020
                  • 16
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by alpine3 View Post
                  Tarkasta läppärin laitehallinnasta että kaapelin asetuksissa "latency" on 1ms. Jos ei tämäkään auta moottorinohjaimen yhteysongelmaan niin kokeile laittaa kaapelin katkaisija toiseen äärilaitaan.

                  Tuo takavalojen jatkuva palaminen voisi viitata frm-modulin eepromin ohjelmiston sekaisin menemiseen..
                  Kaapelin kytkimen asentoa kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta.
                  F30 328i

                  Comment

                  • alpine3
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2010
                    • 1273
                    • Kajjjaani

                    #10
                    Tuleeko autoon mitään muuta eloa kun yrität laittaa sytytysvirran päälle kuin että takavalot syttyy. Herääkö esim. radio ja puhallin?
                    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                    Comment

                    • eskelinen
                      Newbiemmer
                      • Sep 2020
                      • 16
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by alpine3 View Post

                      Juu ei vaikuta käynnistymiseen. Olikohan ews sync jossakin cas valikon alla, en oikein muista noita inpan valikoita.

                      Onhan sinulla myös siellä läppärin c-juuressa ediabas-kansiossa ediabas.ini tiedostossa yhteystavaksi valittu std:obd ja samaisessa kansiossa olevassa obd.ini tiedostossa com-portiksi asetettu com1.
                      Yhteys on std:obd ja obd.ini ssä on com1. Ohjelmistojen sielun elämästä en ihan hirveästi tajua, mutta olisiko tuo toiminut yhtään, jos nuo olisi olleet väärin?

                      Netistä jostain foorumilta löysin tiedon, jonka mukaan tuo EWS Sync löytyisi engine valikosta, ja siihenpä en juuri pääse käsiksi.
                      Last edited by eskelinen; 04-05-2024, 15:50.
                      F30 328i

                      Comment

                      • eskelinen
                        Newbiemmer
                        • Sep 2020
                        • 16
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by alpine3 View Post
                        Tuleeko autoon mitään muuta eloa kun yrität laittaa sytytysvirran päälle kuin että takavalot syttyy. Herääkö esim. radio ja puhallin?
                        Ei herää radio, ei toimi puhallin. Mitaristokin on pääosin pimeä, ulkolämpötilan näyttää.. inpalla kun sorkki mittaristoa, niin kaikki tiedot tuli näkyviin oikein, mutta häviävät kun poistuu valikosta.
                        Tuo on outo, kun takavalot palaa koko ajan, oli virta päällä tai ei.
                        Valot toimii, vilkut toimii. Ovet, ikkunat jne toimii.

                        EDIT: Radio herää, lämppärin puhallin ei. Inpasta löytyy mallin (E90) alta 'body' - 'CAS' - 'activate' ja siellä 'reset ecu' ja 'sync motor ecu'. Nämä tehty, mutta tauluun tulee 'prepare DME' ja punaisella n.i.O eli joku menee pieleen. Mikä?
                        Last edited by eskelinen; 04-05-2024, 17:23.
                        F30 328i

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2750
                          • Tampere

                          #13
                          DME - CAS EWS-paritus tehdään DME:n tai CAS:in valikoista. Kummin tahansa.

                          Tuleehan DME:lle varmasti virrat? Ellei tule, onhan DME:n sulakkeet ja päävirtarele kunnossa?

                          Näetkö DME:n päävalikosta --> Functional Jobs --> F2 Identification ? Pitäisi olla osoitteessa 12 (Funct. Addr.). Mikäli näkyy, niin puuttuukohan sinulta sitten INPA:sta sopivat skriptit tuolle moottorinohjaimelle?

                          N46 DME on MEV9 (esim. MEV9N46), joskus myös MEV17.
                          Last edited by JaniLap; 04-05-2024, 18:24.
                          IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                          Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • eskelinen
                            Newbiemmer
                            • Sep 2020
                            • 16
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by JaniLap View Post
                            DME - CAS EWS-paritus tehdään DME:n tai CAS:in valikoista. Kummin tahansa.

                            Tuleehan DME:lle varmasti virrat? Ellei tule, onhan DME:n sulakkeet ja päävirtarele kunnossa?

                            Näetkö DME:n päävalikosta --> Functional Jobs --> F2 Identification ? Pitäisi olla osoitteessa 12 (Funct. Addr.). Mikäli näkyy, niin puuttuukohan sinulta sitten INPA:sta sopivat skriptit tuolle moottorinohjaimelle?

                            N46 DME on MEV9 (esim. MEV9N46), joskus myös MEV17.
                            Sulake 40A on ehjä, ja rele on toiminut tähän asti...pitää huomenna tarkistaa vielä.

                            Skripteistä en tajua mitään, jos voit avata tätä? Moottori valikossa on kyllä ME9.2 / MEV9 for N45/46, mutta toimiiko tai puuttuuko jotain?
                            F30 328i

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2750
                              • Tampere

                              #15
                              Selvitä ensimmäiseksi tuleeko DME:lle virrat ja aloita katsomalla INPA:lla näkyykö mallisarjan päävalikon ohjainlaitelistassa DME/DDE osoitteessa 12?

                              E89-> Functional Jobs --> F2 (Identification)
                              IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                              Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎