Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 325i N52 ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tjhoo
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 85
    • Lappeenranta/Taipalsaari

    E91 325i N52 ei käynnisty


    Lisää käynnistysongelmaisia, näitä tuntuu riittävän.. Potilaana E91 325i N52 moottorilla. Auto tuli minulle huutokaupasta ja ainoa tieto oli, että ajettu liikkeen pihaan mutta ei käynnisty. Autoa oli myös vähän verran purettu (jonkin korjaamon toimesta) ja todettu, että parempi laittaa kiertoon. Itsellä oli sopivasti tarve talviautolle ja vähän intoakin opetella tekemään diagnisointia, joten kohde oli oikein sopiva.


    Moottorissa oli tyypilliset N52:sen öljyvuodot, jotka oli poikkeuksellisen runsaat. Vuotava venttiilikopan tiiviste, valvetronicin moottorin tiiviste sekä öljysuodattimen jalana ja öljycoolerin tiivisteet olivat erittäin rapeita ja vuotavia. Koko moottorin etuosa oli parin sentin paksuisessa öljyn ja hiekan peitossa.
    • tulpat ja puolat olivat öljyiset 2 ja 3 sylinterissä.
    • öljyt ja jäähdytysnesteet osin sekaisin öljycoolerin vuotavan tiivisteen takia.
    • nokka-akselin asentotunnistimien, solenoidiventtiilien yms, kaikki liittimet aivan öljyiset.
    • Muutama tulppa huonokuntoisia, joten käyntiongelmaa lienee ollut aiemminkin
    • huohitinjärjestelmä sotkuinen ja letkut erittäin rapeat (ei mahdollista ollut saada ehjänä letkuja irti)

    Pesin moottorin, vaihdoin kaikki vuotavat tiivisteet, myös solenoidien ja antureiden. Puhdistin liittimet, uusin tulpat sekä putsasin puolat.
    Vaihdoin myös huohottimen sekä sen putket, ja kun imusarja oli irti, niin putsasin sen sekä kaasuläpän. Imusarjassa oli yllättävän vähän sotkua. Myös moottori venakoppien sisältä oli iloiseksi yllätykseksi puhdas. Ensimmäinen tehtävä oli siis palauttaa auto sellaiseen kuntoon, että vian etsintää ja korjaamista on järkevää tehdä.

    Nyt auto on kasattu ja pitäisi löytää vika/viat, miksi auto ei käynnisty. Startti siis pyörittää hyvin, mutta ei yritä edes käynnistyä.

    Käytössä on Inpa, mutta minun käyttötaidot (vielä) alkeellisella tasolla. Inpa ei anna aktiivisia vikakoodeja, mutta vikakoodihistoriasta löytyy seuraavat koodit 10 kpl. Auton mittarissa on nyt 282 865 km:
    1. 29CC DME: Combustion misfires, several cylinders (1) 280776 km (2) 0 km (n.) 0 km
    2. 2A87 DME: Exhaust VANOS, mechanism (1) 281 448 km (2) 0 km (n.) 0 km
    3. 2AA9 DME: Variable intake system, servomotor 2: activation (1) 280 936 km (2) 280 936 km (n.) 282 864 km
    4. 2E85 DME: Electric water pump, communication (1) 280 936 km (2) 280 936 km (n.) 282 856 km
    5. 29D0 DME: Combustion misfires, cylinder 4 (1) 282 856 km (2) 282 864 km (n.) 282 864 km
    6. 2AA9 DME: Variable intake system, servomotor 2: activation (1) 282 864 km (2) 282 864 km (n.) 282 864 km
    7. 2AA8 DME: Variable intake system, servomotor: activation (1) 282 864 km (2) 0 km (n.) 0 km
    8. 2AA8 DME: Variable intake system, servomotor: activation(1) 282 864 km (2) 0 km (n.) 0 km
    9. 2AA8 DME: Variable intake system, servomotor: activation (1) 282 864 km (2) 0 km (n.) 0 km
    10. 2AA9 DME: Variable intake system, servomotor 2: activation(1) 282 864 km (2) 0 km (n.) 0 km


    Sen verran ehdin katsoa, että bensapaineet nousee kiskoon sekä moottorin sulakkeet (valkoisessa rasiassa) ovat ehjiä. Tulpat myös kastuu kun riittävästi pyörittää, joten polttoainepuolella vika ei taida olla.

    Antakaas viisaammat vinkkejä ja vian määrityksen proseduureja, jotta vikakohtia voi alkaa sulkemaan pois. Voiko Inpalla tehdä jotain testejä? Entä yleismittarilla mitattavia jännitteitä? Asiantuntemukseen perustuvia näkemyksiä saa myös esittää, kiitos.
    Last edited by tjhoo; 13-10-2024, 20:45.
    Nykyiset:
    E70 3.0sd (2008)

    Exät:
    F87 M2 (2016)
    F11 520xd (2013)
    F11 525xd (2012)
    E39 530i (2002)
    E39 540i (1999)
    E39 523i (2000)
    E39 520d (2001)
  • Juho_
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 1069
    • Suomi

    #2
    Katso tuleeko sytytyspuolille virtaa (+12V) sytytysvirta päällä.
    Jos se OK, niin katso kans maadoitukset , ihan jo puolien johtosarjalta tuleva(t) maajohdot että on kiinni ja vieläpä jonkun pultin alla mistä saa maita -- todennäköisesti tämä toki OK, kun venttiilikoppa käytetty jo irti.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja

    Comment

    • tjhoo
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 85
      • Lappeenranta/Taipalsaari

      #3
      Originally posted by Juho_ View Post
      Katso tuleeko sytytyspuolille virtaa (+12V) sytytysvirta päällä.
      Jos se OK, niin katso kans maadoitukset , ihan jo puolien johtosarjalta tuleva(t) maajohdot että on kiinni ja vieläpä jonkun pultin alla mistä saa maita -- todennäköisesti tämä toki OK, kun venttiilikoppa käytetty jo irti.
      Kiitos vinkistä, katson nämä läpi ja kerron kuinka käy. On mahdollista, että joku maadoituspisteeseen tuleva kaapeli olisi voinut jäädä kiinnittämättä. Palaan asiaan, kun pääsen tallille.
      Nykyiset:
      E70 3.0sd (2008)

      Exät:
      F87 M2 (2016)
      F11 520xd (2013)
      F11 525xd (2012)
      E39 530i (2002)
      E39 540i (1999)
      E39 523i (2000)
      E39 520d (2001)

      Comment

      • tjhoo
        Bimmer Rookie
        • Apr 2008
        • 85
        • Lappeenranta/Taipalsaari

        #4
        Originally posted by Juho_ View Post
        Katso tuleeko sytytyspuolille virtaa (+12V) sytytysvirta päällä.
        Jos se OK, niin katso kans maadoitukset , ihan jo puolien johtosarjalta tuleva(t) maajohdot että on kiinni ja vieläpä jonkun pultin alla mistä saa maita -- todennäköisesti tämä toki OK, kun venttiilikoppa käytetty jo irti.
        Mittasin virran jokaisesta puolan johdon liittimestä (napa nro 3, oranssi johto), se oli tasaisesti kaikissa puolissa 12.6 V kun otin maadoituksen auton maapisteestä. Puolan johdon liittimen napojen 3 ja 1 välillä virta oli 9.3V, mutta en osaa sanoa onko tällä merkitystä?

        Virtaa siis tulee mutta mitäpäs tutkitaan seuraavana?
        Last edited by tjhoo; 12-10-2024, 19:58.
        Nykyiset:
        E70 3.0sd (2008)

        Exät:
        F87 M2 (2016)
        F11 520xd (2013)
        F11 525xd (2012)
        E39 530i (2002)
        E39 540i (1999)
        E39 523i (2000)
        E39 520d (2001)

        Comment

        • Wildchild
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2016
          • 263
          • Päijät-Häme

          #5
          Ootko puristuksia mitannut?
          Bmw 525iA -02

          Comment

          • Juho_
            BTCF Member
            • Jul 2016
            • 1069
            • Suomi

            #6
            Ja oliko siis katsottu että kipinää ei tule vai oliko oletus ? Ihan varmistuksena kyselen
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • tjhoo
              Bimmer Rookie
              • Apr 2008
              • 85
              • Lappeenranta/Taipalsaari

              #7
              Originally posted by Wildchild View Post
              Ootko puristuksia mitannut?
              Puristuksia ei ole mitattu, kun en ole (vielä) mittaria saanut käsiini.
              Nykyiset:
              E70 3.0sd (2008)

              Exät:
              F87 M2 (2016)
              F11 520xd (2013)
              F11 525xd (2012)
              E39 530i (2002)
              E39 540i (1999)
              E39 523i (2000)
              E39 520d (2001)

              Comment

              • tjhoo
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 85
                • Lappeenranta/Taipalsaari

                #8
                Originally posted by Juho_ View Post
                Ja oliko siis katsottu että kipinää ei tule vai oliko oletus ? Ihan varmistuksena kyselen
                Kyllä on katsottu Sen verran huomasin, että koetaulussa itse asiassa palaa keltainen moottorin valo eli check engine light. Pystyisikö inpasta kaivamaan tästä CEL:istä mitään lisätietoa? Inpan käyttötaidot vielä alkeelliset...
                Nykyiset:
                E70 3.0sd (2008)

                Exät:
                F87 M2 (2016)
                F11 520xd (2013)
                F11 525xd (2012)
                E39 530i (2002)
                E39 540i (1999)
                E39 523i (2000)
                E39 520d (2001)

                Comment

                • tjhoo
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2008
                  • 85
                  • Lappeenranta/Taipalsaari

                  #9
                  Asia alkoi selviämään, kun kävin hakemassa lisää työvälineitä. Eli kipinä löytyi kuitenkin jokaisesta puolasta kun hain ehjän sytytystesterin (Bilteman lamppumalli toimii hyvin).

                  Mittasin myös puristuspaineet:
                  1. SYLINTERI: 8.5 bar
                  2. 5.8 bar
                  3. 6.0 bar
                  4. 0 bar
                  5. 9.5 bar
                  6. 13.2. bar

                  Eipä ole ihme ettei käynnisty Nyt sitten konetta auki, veikkauksia saa esittää mitä on mennyt rikki, mutta sepäs selviää kun avaan moottorin... Pohdinnassa on, että pitäisikö auto myydä osina pois vai alkaa konetta korjaamaan?
                  Last edited by tjhoo; 13-10-2024, 16:17.
                  Nykyiset:
                  E70 3.0sd (2008)

                  Exät:
                  F87 M2 (2016)
                  F11 520xd (2013)
                  F11 525xd (2012)
                  E39 530i (2002)
                  E39 540i (1999)
                  E39 523i (2000)
                  E39 520d (2001)

                  Comment

                  • ritariässä
                    BTCF Member
                    • Jan 2006
                    • 3599
                    • Raisio

                    #10
                    Vois aluksi tähystää tulppareijän kautta sisään ja näkee onko männässä reikä taikka venttiilistä palanen tms.
                    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      #11
                      Originally posted by tjhoo View Post
                      Asia alkoi selviämään, kun kävin hakemassa lisää työvälineitä. Eli kipinä löytyi kuitenkin jokaisesta puolasta kun hain ehjän sytytystesterin (Bilteman lamppumalli toimii hyvin).

                      Mittasin myös puristuspaineet:
                      1. SYLINTERI: 8.5 bar
                      2. 5.8 bar
                      3. 6.0 bar
                      4. 0 bar
                      5. 9.5 bar
                      6. 13.2. bar

                      Eipä ole ihme ettei käynnisty Nyt sitten konetta auki, veikkauksia saa esittää mitä on mennyt rikki, mutta sepäs selviää kun avaan moottorin... Pohdinnassa on, että pitäisikö auto myydä osina pois vai alkaa konetta korjaamaan?
                      Millainen öljynvaihtohistoria tällä koneella on ?

                      Comment

                      • tjhoo
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 85
                        • Lappeenranta/Taipalsaari

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post

                        Millainen öljynvaihtohistoria tällä koneella on ?
                        Huoltokirjan mukaan noin 30 tkm ollut vaihtoväli, toki en aivan tarkkaa syynännyt huoltokirjaa kun auton sain käsiini.

                        Ylipäätänsä nyt kahden vaiheilla pitäisikö tätä alkaa edes avaamaan. Auto osiksi tai vaihtomoottoria kehiin
                        Nykyiset:
                        E70 3.0sd (2008)

                        Exät:
                        F87 M2 (2016)
                        F11 520xd (2013)
                        F11 525xd (2012)
                        E39 530i (2002)
                        E39 540i (1999)
                        E39 523i (2000)
                        E39 520d (2001)

                        Comment

                        • Juho_
                          BTCF Member
                          • Jul 2016
                          • 1069
                          • Suomi

                          #13
                          Onko jako hypännyt? Jos koneen vaihdat, niin voin ostaa vanhan 'raakamoottorin'.
                          Kone pois, niin siitä se selviää mitä on tapahtunut -- puristukset kun on tuota tasoa niin vauriot jo tapahtunut minkä takia voi olla aika turhaa paikoillaan ollessa konetta alkaa tutkimaan.

                          Aika helposti saa moottorin tämmösestä vielä pois ja huomattavasti mukavampi moottoripukissa purkaa.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • tjhoo
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2008
                            • 85
                            • Lappeenranta/Taipalsaari

                            #14
                            Originally posted by Juho_ View Post
                            Onko jako hypännyt? Jos koneen vaihdat, niin voin ostaa vanhan 'raakamoottorin'.
                            Kone pois, niin siitä se selviää mitä on tapahtunut -- puristukset kun on tuota tasoa niin vauriot jo tapahtunut minkä takia voi olla aika turhaa paikoillaan ollessa konetta alkaa tutkimaan.

                            Aika helposti saa moottorin tämmösestä vielä pois ja huomattavasti mukavampi moottoripukissa purkaa.
                            Pitää tuota jatkotutkia, kun taas tallille pääsee. Ja laitan yksityisviestiä tuosta raakamoottorista, jatketaan siellä. Toki nyt saisi kokonaisen auton halvalla, jos vaan joku haluaa

                            Katselin vaihtomoottoria, pari löytyikin. Onko näissä mitä huomioitavaa, sopiiko esim. RHD-version tai manuaalivaihteisen auton moottori tähän euro-spec automaattiin?
                            Suomesta:


                            OVOKO, RHD ja manuaali sekä n52b25b(?)

                            Nykyiset:
                            E70 3.0sd (2008)

                            Exät:
                            F87 M2 (2016)
                            F11 520xd (2013)
                            F11 525xd (2012)
                            E39 530i (2002)
                            E39 540i (1999)
                            E39 523i (2000)
                            E39 520d (2001)

                            Comment

                            • tjhoo
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2008
                              • 85
                              • Lappeenranta/Taipalsaari

                              #15
                              Originally posted by tjhoo View Post

                              Pitää tuota jatkotutkia, kun taas tallille pääsee.
                              Tämäkin vyyhti selvisi kun "otti silmän käteen ja katsoi". 4. sylinterin keinuvipu on murtunut pakopuolelta, joten eipä ihme ettei puristuksia löydy Click image for larger version

Name:	IMG_4293.jpg
Views:	147
Size:	177.8 KB
ID:	5515070

                              Mikäs näissä voisi aiheuttaa keinuvivun murtumisen?

                              Nykyiset:
                              E70 3.0sd (2008)

                              Exät:
                              F87 M2 (2016)
                              F11 520xd (2013)
                              F11 525xd (2012)
                              E39 530i (2002)
                              E39 540i (1999)
                              E39 523i (2000)
                              E39 520d (2001)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎