Lisää käynnistysongelmaisia, näitä tuntuu riittävän.. Potilaana E91 325i N52 moottorilla. Auto tuli minulle huutokaupasta ja ainoa tieto oli, että ajettu liikkeen pihaan mutta ei käynnisty. Autoa oli myös vähän verran purettu (jonkin korjaamon toimesta) ja todettu, että parempi laittaa kiertoon. Itsellä oli sopivasti tarve talviautolle ja vähän intoakin opetella tekemään diagnisointia, joten kohde oli oikein sopiva.
Moottorissa oli tyypilliset N52:sen öljyvuodot, jotka oli poikkeuksellisen runsaat. Vuotava venttiilikopan tiiviste, valvetronicin moottorin tiiviste sekä öljysuodattimen jalana ja öljycoolerin tiivisteet olivat erittäin rapeita ja vuotavia. Koko moottorin etuosa oli parin sentin paksuisessa öljyn ja hiekan peitossa.
- tulpat ja puolat olivat öljyiset 2 ja 3 sylinterissä.
- öljyt ja jäähdytysnesteet osin sekaisin öljycoolerin vuotavan tiivisteen takia.
- nokka-akselin asentotunnistimien, solenoidiventtiilien yms, kaikki liittimet aivan öljyiset.
- Muutama tulppa huonokuntoisia, joten käyntiongelmaa lienee ollut aiemminkin
- huohitinjärjestelmä sotkuinen ja letkut erittäin rapeat (ei mahdollista ollut saada ehjänä letkuja irti)
Pesin moottorin, vaihdoin kaikki vuotavat tiivisteet, myös solenoidien ja antureiden. Puhdistin liittimet, uusin tulpat sekä putsasin puolat.
Vaihdoin myös huohottimen sekä sen putket, ja kun imusarja oli irti, niin putsasin sen sekä kaasuläpän. Imusarjassa oli yllättävän vähän sotkua. Myös moottori venakoppien sisältä oli iloiseksi yllätykseksi puhdas. Ensimmäinen tehtävä oli siis palauttaa auto sellaiseen kuntoon, että vian etsintää ja korjaamista on järkevää tehdä.
Nyt auto on kasattu ja pitäisi löytää vika/viat, miksi auto ei käynnisty. Startti siis pyörittää hyvin, mutta ei yritä edes käynnistyä.
Käytössä on Inpa, mutta minun käyttötaidot (vielä) alkeellisella tasolla. Inpa ei anna aktiivisia vikakoodeja, mutta vikakoodihistoriasta löytyy seuraavat koodit 10 kpl. Auton mittarissa on nyt 282 865 km:
- 29CC DME: Combustion misfires, several cylinders (1) 280776 km (2) 0 km (n.) 0 km
- 2A87 DME: Exhaust VANOS, mechanism (1) 281 448 km (2) 0 km (n.) 0 km
- 2AA9 DME: Variable intake system, servomotor 2: activation (1) 280 936 km (2) 280 936 km (n.) 282 864 km
- 2E85 DME: Electric water pump, communication (1) 280 936 km (2) 280 936 km (n.) 282 856 km
- 29D0 DME: Combustion misfires, cylinder 4 (1) 282 856 km (2) 282 864 km (n.) 282 864 km
- 2AA9 DME: Variable intake system, servomotor 2: activation (1) 282 864 km (2) 282 864 km (n.) 282 864 km
- 2AA8 DME: Variable intake system, servomotor: activation (1) 282 864 km (2) 0 km (n.) 0 km
- 2AA8 DME: Variable intake system, servomotor: activation(1) 282 864 km (2) 0 km (n.) 0 km
- 2AA8 DME: Variable intake system, servomotor: activation (1) 282 864 km (2) 0 km (n.) 0 km
- 2AA9 DME: Variable intake system, servomotor 2: activation(1) 282 864 km (2) 0 km (n.) 0 km
Sen verran ehdin katsoa, että bensapaineet nousee kiskoon sekä moottorin sulakkeet (valkoisessa rasiassa) ovat ehjiä. Tulpat myös kastuu kun riittävästi pyörittää, joten polttoainepuolella vika ei taida olla.
Antakaas viisaammat vinkkejä ja vian määrityksen proseduureja, jotta vikakohtia voi alkaa sulkemaan pois. Voiko Inpalla tehdä jotain testejä? Entä yleismittarilla mitattavia jännitteitä? Asiantuntemukseen perustuvia näkemyksiä saa myös esittää, kiitos.
Comment