Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä olisi kestävä bensamoottori E90 -sarjassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • talent133x
    Newbiemmer
    • Feb 2018
    • 5
    • Hämeenlinna

    Mikä olisi kestävä bensamoottori E90 -sarjassa

    Hei, katsellaan tyttärelle E90 -sarjan autoa. Mikä olisi hyvä moottorivaihtoehto, joka olisi luotettava ja kohtuutaloudellinen. Auton tulisi olla manuaalivaihteilla ja bensiinikäyttöinen. Sellainen siis, jossa ei tarvitse murehtia esim. jakopään kanssa. Mersulla ei ole yhtään hyvää bensakonetta kyseisen ikäisissä autoissa, joten kokeillaan, löytyisikö BMW:ltä. Kiitos.
  • asse21
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2005
    • 1237
    • Tampere

    #2
    Jos jakopään tarvii kestää, niin sitten katselisin vanhempia kutoskoneisia e46 malleja.
    Nekin jo toki vanhoja, että kaikkea muuta voi olla.
    E39 525i touring
    E39 523i
    i3

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 597
      • Espoon haja-asutus

      #3
      Jos bensakone on must, niin tuon ikäisistä kuutosissa (N52) on selvästi vähemmän jakopäämurheita ollut. Bensoista tuo olisi oma suosikki, kun on melko kestävä ja ei ole suorasuihkun ongelmia, vaikkei täysin ongelmattomia mitkään näistä teini-ikää lähestyvistä ole. Mikään talousihme ei ole, mutta kuitenkin siististi ajaen kohtuullisen tolkullinen.

      E

      Comment

      • Juho_
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2016
        • 1064
        • Suomi

        #4
        Yksilöstä kiinni kauanko jakopää esimerkiksi kestää.
        Ne joilla ajettu "long life" öljynvaihtovälillä eli 20-30tkm niin alkaa olemaan aika huonossa kunnossa.

        N52B25 tai N46B20 koneella. N43B20 ja N53B25/30, ni on suoraruiskutuksella ja suuttimien kanssa huonolla tuurilla ongelmia tulee jotka melko hintavia.
        Paljonhan noita on kaikilla moottoreilla liikenteessä eikä korjaamoiden pihat ole täynnä niitä.

        N52 ja N46 on matalapaineruiskutuksella, sekä valvetronicilla.
        N53 ja N43 ilman valvetronicia , mutta suoraruiskutuksella kuten aiemmin mainitsin.
        Ja jonkin verran NOX ongelmia ym, N53 ja N43 .
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7398
          • Oulu

          #5


          Tuolta voi valita haluamansa N-moottorien tyyppiviat. N55 jakopää kai yleensä pysyny kasassa kohtuu hyvin, mutta varmasti niitäkin on hajonnu. Taloudellisuus ei ehkä toteudu ainakaan pätkäajossa, maantiellä menee aika vähällä.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Tatu6o
            BTCF Member
            • Sep 2021
            • 75
            • Uusimaa

            #6
            Muistelen että 316i:tä voi löytää n45 moottorilla, joka on käytännössä n46 ilman valvetroniccia. Aika väännötön ja tehoton moottori mutta luotettavuudeltaan pitäisi olla parempi kun muut 4 sylinteriset.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5258
              • Pirkkala

              #7
              Minä valitsisin n52 moottorin joka minusta siedettävän toimiva ja vetää ihan ok.

              N46 en missään nimessä.

              N43 on käytännössä itsemurha
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Juice
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 818

                #8
                Ja nimenomaan 3.0L N52 (330i) 2005-2007+ fantastic (vs. nykyshit).

                Comment

                • talent133x
                  Newbiemmer
                  • Feb 2018
                  • 5
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Kiitos vastauksista eli löytyy, mutta mennään kutoskoneisiin. Rintarinnan MB vs BMW on mennyt näemmä nykykehityksessä. Pääosa koneista on heikkoja/sisältävät ongelmakohtia. N52 olisi siis se oikea valinta, mutta tuo on jo liian raju peli nuoren tytön käyttöön ja kaupunkiajoa aika paljon, joten taloudellisuusvaatimus ei täyttyne.
                  Löytyykö BMW:ltä sitten dieseleistä hyvää vaihtoehtoa? Jos joku tuntee MB tekniikan, niin onko mitään vastaavaa kuin Mersun OM646 eli ns. ikiliikkujaversiota ja mitään urealaitteita ei saa missään nimessä olla.

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 515
                    • Uusimaa

                    #10
                    M57 kolmen litran diesel. Taloudellinen, verot tietysti kovat. Siinäkin on kyllä parisataa heppaa vähintään. Voi sekin mennä rikki. Jos öljyjä vaihdettu niin hyvä moottori.

                    Comment

                    • Arska34
                      Bimmer Rookie
                      • May 2019
                      • 63
                      • Finland

                      #11
                      Kriteerit huomioon ottaen M47 lienee paras vaihtoehto, eli 2L diesel joka löytyy prefacelift e90:eistä. Moottori on yhtä varma kuin isoveljensä M57, mutta mahdollista huollettavaa on 2 sylinterin verran vähemmän ja vie myös kaupunkiajossa huomattavan paljon vähemmän. Itse olen ko. tekniikalla ajanut useammalla eri autoyksilöllä reilut 100tkm, eikä yhdestäkään ole moottorin puolelta hajonnut mitään. Kannattaa ehdottomasti ostaa manuaalilaatikolla, koska kuusivaihteinen aski on todella kestävä ja tekee ajosta erittäin taloudellista.

                      Omat yksilöt olleet kaikki +400tkm ajettuja, kaverilla oli vastaavalla moottorilla myös yli 600tkm rullattu auto, johon ei ainakaan huoltohistorian perusteella oltu moottorille öljynvaihtoja ihmeempiä tehty. Kestää siis kilsoja hyvin.

                      Kannattaa katsoa, että imusarjan läpät on poistettu, ne on tuon moottorin heikko kohta. Toki rupeaa järjestään tuon ikäisistä autoista olemaan poissa. Ja kun kerran kaupunkipyörittelyyn tulee, niin katsoa että egr vermeet on paikallaan, nopeuttaa käyntilämpöön pääsyä talvella ja siten laskee kaupunkiajon kulutusta aika paljon. Tämä lienee valtavirran näkemystä vastaan, mutta ilman egr:ää ainakin itsellä kesti käyntilämpöön pääsy tuskaisen kauan.
                      Ex: Subaru Impreza gt, E46 330D, Saab 9-3 2.0t, E91 320D, E90 318D
                      Nykyiset:
                      E38 728i
                      E90 320D

                      Comment

                      • talent133x
                        Newbiemmer
                        • Feb 2018
                        • 5
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Eli mikä on tarkkaan ottaen vuosilukuväli, jossa on käytetty kyseistä M47 moottoria?

                        Comment

                        • asse21
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2005
                          • 1237
                          • Tampere

                          #13
                          2007 tehty viimeiset.
                          318d 122hv
                          320d 163hv

                          En itse arastelisi ostaa n47 dieseliä. Niissä jakopäävaivoja joskus, mutta varmasti löytyy sellainen johon jo tehty.
                          Eli kyseessä 2007 alkaen tehdyt 318d ja 320d. Siitä vielä viimeisimmät 184hv (320d) versiot saman moottorin päivitetty versio.
                          Last edited by asse21; Yesterday, 10:48.
                          E39 525i touring
                          E39 523i
                          i3

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16425
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by talent133x View Post
                            kaupunkiajoa aika paljon, joten taloudellisuusvaatimus ei täyttyne.
                            Tässä tapauksessa katselet väärän merkkisiä autoja, bensa-toyota on silloin valinta.

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3519
                              • Raisio

                              #15
                              Ostaa sen N52 bensan ja lisäilee välillä öljyä jos sellainen yksilö tulee kohdalle, pieni murhe. Vie sen +10L/100km pätkäajossa. Vanha dieseli ei lämpene talvella pätkä/kaupunkiajossa ja vie sen 8L/100km vähintäänkin ja ohjaamossa palelee ensimmäiset 15min.
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎