Announcement

Collapse
No announcement yet.

N sarjan tyyppiviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arben
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1121
    • suomi

    N sarjan tyyppiviat

    Tiedot kerätty erinäisiltä keskustelu palstoilta, ennen auton ostoa suosittelen tutustumaan kyseiseen moottorityyppiin paremmin. Suurinosa tyyppivioista on kohtuullisen hintaista korjata.
    Lue myös post#2.

    N13
    -jakopää ongelmia
    -vanospyörät
    -suutin ongelmia
    -ahtimen imuletku murtuu
    -iac venttiili/kaasuläppä ongelmia(puhdistus yleensä auttaa)

    N20
    -jako/öljyketju ongelmia
    -mäntä ongelmia(viritetyt 184kw)

    N42
    -venttiilivarrenkumit
    -puola ongelmia
    -jakoketju ongelmia
    -valvetronik ongelmia
    -vanospyörät
    -vanos solenoidit(puhdistus yleensä auttaa)

    N43
    -jakopää ongelmia
    -puola ongelmia
    -suutin ongelmia
    -nox anturi
    -öljynpaine solenoidi

    N45
    -sylinteriputki murtuu(”320si”)
    -jakopää ongelmia
    -puola ongelmia

    N46
    -jakoketju ongelmia
    -venttiilivarren kumit
    -valvetronik ongelmia
    -puola ongelmia
    -vanospyörät
    -vanos solenoidit(puhdistus yleensä auttaa)

    N47
    -Jakoketju ongelmia (vähentyneet 2013 uudemmista)
    -egr ongelmia

    N52
    -öljynkulutus ongelmaa (n52b25)
    -disa läppä irtoaa (saatavilla ”parempi” aftermarket osa)
    -vanos solenoidit(puhdistus yleensä riittää)

    N53
    -suutin ongelmia
    -korkeapainepumppu ongelmia
    -puola ongelmia
    -nox anturi ongelmia

    N54
    -suutin ongelmia
    -korkeapainepumppu ongelmia
    -puola ongelmia
    -ahdin ongelmia(hukkaportit ”kilisee”)
    -vesipumppu


    N55
    -korkeapainepumppu ongelmia
    -suutin ongelmia
    -puola ongelmia

    N57
    -egr ongelmia
    -runko/kiertokangen laakeri ongelmia

    N62
    -jäähdytysneste putki vuotaa imusarjan alla(saatavilla ”parempi” aftermarket osa)
    -valvetronik ongelmia
    -jakopää ongelmia
    -puola ongelmia
    -venttiilivarren kumit

    N63
    -jakopää ongelmia
    -kiertokangen laakerit
    -venttiilivarren kumit
    -suutin ongelmia
    -ahdin ongelmia (2008-2011)
    -öljynkulutus ongelmaa

    N73
    -Korkeapainepumppu ongelmia
    -valvetronik ongelmia
    Last edited by arben; 18-07-2019, 20:50.
  • arben
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1121
    • suomi

    #2
    Muuta huomionarvoista. Koskee osaa konetyypeistä, tekee hyvää tarkistaa mistä vaan autosta.


    -moniurahihna voi hajotessaan imeytyä koneeseen. Tarkista remmi/kiristin/ohjainrullat säännöllisesti.

    -öljyvuotoja(venakoppa/öljyjalka yms). Menee osakseen vanhuuden piikkiin.
    Last edited by arben; 23-07-2019, 18:32.

    Comment

    • kp21121
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 240
      • Tampere

      #3
      Kiitos ketjun perustamisesta. Tästä on hyvä vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä kun miettii seuraajaa omalle autolle.
      Last edited by kp21121; 28-07-2019, 00:20.

      Comment

      • juha77
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 749
        • Vaasa

        #4
        N52 runsas öljynkulutus koskee lähinnä 2.5l versiota, näin ainakin ymmärtänyt. Disa(t) voi rikkoutua huonolla tuurilla ja tehdä tuhoa.
        Last edited by juha77; 18-07-2019, 18:22.
        e90 330ia
        E36 328i touring
        Ex:
        e46 330i touring facelift
        e46 318ci facelift
        e36 320i cab M-Sport
        e36 325i coupe
        e30 318i

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2717
          • Tampere

          #5
          Laihaseosmoottoreiden kohdalla ainakin NOx-anturiin liittyviä vikoja ja toisinaan myös suutinvikoja.
          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            DISA:t. nimimerkillä "DISA:n akseli N52 palotilassa".
            ja vanoksen solenoideja saa puhdistella aika usein.

            N73: korkeapainepumppujen kalvot hajoaa
            N73: valvetronic, kuluminen
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #7
              N42 ja N46 on mekaanisesti melkein samat moottorit, niin niissä on silloin kaikki samat viatkin.

              N45 on sen 2-litraisen 320Si moottorin lisäksi 116i mallissa käytetty 1,6-litrainen, ja siinä just nimen omaan EI ole mitään sylinterin murtumis ongelmia. Muutenkin se on hyvä moottori sen kannalta, että siinä ei ole suorasuihkutusta, ei valvetronikkia, eikä edes tasapainoakseleita, mutta onhan se ihan vitun mopo. Ne vois eritellä B20 ja B16, koska on aika paljon erilaiset moottorit, mutta toisaalta molempia on määrällisesti todella vähän, eli mun puolesta aivan sama, kunhan viisastelen.

              Onko jossain N54 muka NOx-anturi? Mulla ei ole 135i:ssä?


              Comment

              • Janzki
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 4947
                • Lohja

                #8
                N13 jakopää, vanospyörät
                N43 öljynpaine solenoidi
                N52 valvetronic, huohotin
                N52n about samat kuin n53 + huohotin
                N54 moniurahihna voi sukeltaa koneen sisään vanhetessaan
                N63 kiertokangenlaakerit, venavarrenkumit, huohottimet, syylärit, vesipumput, koneen takana oleva sokea tulppa/suoja

                N63 kaikki viat koskee ekoja ns A tyypin koneita..suunnilleen kaikki Bmw muuttanut C-koneeseen.

                N63tu jakopää, venavarrenkumit
                Sähköposti.
                IG: janzki_

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  #9
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Laihaseosmoottoreiden kohdalla ainakin NOx-anturiin liittyviä vikoja ja toisinaan myös suutinvikoja.
                  NoX viat yleensä johtuu viallisista suuttimista..
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • arben
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2011
                    • 1121
                    • suomi

                    #10
                    Tuo moniurahihna mielestäni kulutusosa?

                    Syyläreitä ajattelin etten lisää koska ne on moottorin ”ulkopuolisia” osia.

                    Öljyvuotoja,esim n54 venakopan tiiviste lasken kulutus osaksi myös. Toki onhan niitä koppia myös haljennut.

                    Vai mitä muu raati mieltä? Lisään post#2 tekstiä.
                    Last edited by arben; 18-07-2019, 20:41.

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2717
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Janzki View Post
                      NoX viat yleensä johtuu viallisista suuttimista..
                      Toisin sanoen, jos suuttimet on kunnossa, niin NOX-anturi säilyy toimintakuntoisena 200tkm?

                      Rohkenen epäillä.
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • Janzki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 4947
                        • Lohja

                        #12
                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Toisin sanoen, jos suuttimet on kunnossa, niin NOX-anturi säilyy toimintakuntoisena 200tkm?

                        Rohkenen epäillä.
                        Sähköposti.
                        IG: janzki_

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Originally posted by arben View Post
                          Tuo moniurahihna mielestäni kulutusosa?

                          Syyläreitä ajattelin etten lisää koska ne on moottorin ”ulkopuolisia” osia.

                          Öljyvuotoja,esim n54 venakopan tiiviste lasken kulutus osaksi myös. Toki onhan niitä koppia myös haljennut.

                          Vai mitä muu raati mieltä?
                          On joo, mutta kannattaa vaihtaa ennakoivasti..ainoita patoja joissa sukeltaa jakopäähän.

                          Syylärit joo ulkopuolisia, poikkeuksetta vain noissa kaseissa menee useammin kuin diesel vermeissä..
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1836
                            • Turku

                            #14
                            N54 ja vesipumppu.
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • arben
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2011
                              • 1121
                              • suomi

                              #15
                              Originally posted by Janzki View Post
                              On joo, mutta kannattaa vaihtaa ennakoivasti..ainoita patoja joissa sukeltaa jakopäähän.

                              Syylärit joo ulkopuolisia, poikkeuksetta vain noissa kaseissa menee useammin kuin diesel vermeissä..
                              Post#2 lisätty.
                              Last edited by arben; 18-07-2019, 21:09.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎